Girls only ;-)


No Enigma
 Share

Recommended Posts

Så er der gået endnu en uge med det vildeste ædeflip! Og jeg aner ikke hvordan jeg skal stoppe det!

Når det begynder at nærme sig "den tid på måneden" kan jeg slet ikke styre trangen til de rigtig dårlige carbs! Jeg kan ikke køre på "tanken" uden at købe mindst én kage og hvis der er kø i Føtex ryger der også lige en chokoladebar eller to i kurven! ..og jeg er stort set på tanken og i Føtex hver dag!

Nu har jeg trænet seriøst over et år og kan konstatere, at det ikke mere bare er dagen/et par dage op til, at jeg får lyst til kage og (lys!) chololade. Det stækker sig efterhånden til over en uge (!?!), hvor jeg bare har de vilde cravings. Det stoppet brat igen, men hvis der er nogen der sidder ind med nogle gode (kost-) råd, der kan dulme disse periodevise cravings er de MEGET MEGET velkomne!

:please:

/No Enigma

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Hej Enigma

Jeg er ikke en GIRL, men jeg er til gengæld klog. Jeg kan præsentere en vifte af forslag til at løse den beskrevne problemstilling.

1.) Sæt en lås på dit køleskab

2.) Praktisér et minimum af selvdisciplin før du fylder indkøbsvognen med alt det lort

3.) Arbejd med selvudvikling så du udvikler mere rygrad end en orm

4.) visualisér dine årer der foralkes af alt det crap du spiser. Bare forestil dig du pludselig sidder i en kørestol. "Før kunne jeg løbe og gå. Nu kan jeg ikke engang kravle".

Jeg tror du bruger det som en dårlig undskyldning til at hælde en masse ragelse i din krop. Den tid på måneden er heldigvis et ukendt fænomen for min krop, men ligesom man kan ignorere sin trang til det ene og det andet kan man også klare de åh så hårde prøvelser du udsattes for.

Held og lykke med at løse dette Mount Everest af et problem

Hilsen

Link to comment
Share on other sites

Lyder som om du har accepteret dette, hvis du allerede ved hvad tid det starter og hvornår det klikker kan du jo eventuelt i den periode gøre så du ikke behøver gå i føtex hver eneste dag, drop kagen på tanken, ret ofte råber kvinder højt om "Lige ved perioden"... Jeg ved selv dagen før min periode har jeg lyst det til det helt søde, mest pga. jeg hader at se min krop opsvulmet, så kan jeg ski lige så godt nuppe mig en plade ritter nu hvor jeg alligevel ligner en flodhest... Men er så heldig at jeg ofte lader det blive ved tanken og den dag nupper mig en ekstra sød protein smoothie om aften...

Du skriver det ofte stræker sig til over en uge, tvivler på det har så meget med din periode at gøre, mere du måske normalt kører for stramt på også knækker filmen blot... - Dette sker ret ofte for folk der træner og kører for stram diet, hvilket gør når filmen så knækker går de amok... Hvor hvis man giver lidt mere plads i hverdage så tilter filmen ikke så let... Kører du din krop i underskud for meget så titler det, du ser også mange atleter brage ned på deres diæt fordi det er en mega hård periode og der er ikke plads til du tilter en enkenlt gang eller to...

Link to comment
Share on other sites

Hej Enigma

Jeg er ikke en GIRL, men jeg er til gengæld klog. Jeg kan præsentere en vifte af forslag til at løse den beskrevne problemstilling.

1.) Sæt en lås på dit køleskab

2.) Praktisér et minimum af selvdisciplin før du fylder indkøbsvognen med alt det lort

3.) Arbejd med selvudvikling så du udvikler mere rygrad end en orm

4.) visualisér dine årer der foralkes af alt det crap du spiser. Bare forestil dig du pludselig sidder i en kørestol. "Før kunne jeg løbe og gå. Nu kan jeg ikke engang kravle".

Jeg tror du bruger det som en dårlig undskyldning til at hælde en masse ragelse i din krop. Den tid på måneden er heldigvis et ukendt fænomen for min krop, men ligesom man kan ignorere sin trang til det ene og det andet kan man også klare de åh så hårde prøvelser du udsattes for.

Held og lykke med at løse dette Mount Everest af et problem

Hilsen

HØRT :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke en GIRL, men jeg er til gengæld klog.

Når du nu er så klog kan du måske også forklare hvorfor trangen til søde sager stopper netop den 1. dag perioden starter og hvorfor appetiten de efterfølgende uger er så lav, at jeg skal tvinge mig selv til et kcal indtag der er stort nok til at opnå en givtig træning!?

Hvis du ellers formår (hvilket jeg selvfølgelig antager du gør) at give dine svar en anelse mere konstruktiv karakter og/eller et strejf af opmuntring ville din overskyggende indsigt have en væsetlig mere positiv effekt.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver det ofte stræker sig til over en uge, tvivler på det har så meget med din periode at gøre, mere du måske normalt kører for stramt på også knækker filmen blot... - Dette sker ret ofte for folk der træner og kører for stram diet, hvilket gør når filmen så knækker går de amok... Hvor hvis man giver lidt mere plads i hverdage så tilter filmen ikke så let... Kører du din krop i underskud for meget så titler det, du ser også mange atleter brage ned på deres diæt fordi det er en mega hård periode og der er ikke plads til du tilter en enkenlt gang eller to...

Tak for svar.

Skal lige nævne at jeg forsøger mig med ekstra smoothies/shakes, rosiner etc. men kroppen bliver ved med at efterspørge noget, som jeg ikke har fundet ud af hvad er. Jeg kan proppe mig fuldstændig og alligevel føle sult de dage...

Men du har sikkert fat i noget der! Jeg har nemlig ofte problemer med appetiten, hvilket bevirker at jeg ikke får indtaget kcal nok i forhold til træning... så kombinationen af en meget sund kost i hverdagen og perioder med nedsat appetit, kan godt være en stor del af årsagen..hmm..

Sådan har jeg ikke lige tænkt det før. Var mere i retning af nogle fejl/mangler af kvalitativ frem for kvantitativ art.

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Så er der gået endnu en uge med det vildeste ædeflip! Og jeg aner ikke hvordan jeg skal stoppe det!

Når det begynder at nærme sig "den tid på måneden" kan jeg slet ikke styre trangen til de rigtig dårlige carbs! Jeg kan ikke køre på "tanken" uden at købe mindst én kage og hvis der er kø i Føtex ryger der også lige en chokoladebar eller to i kurven! ..og jeg er stort set på tanken og i Føtex hver dag!

Nu har jeg trænet seriøst over et år og kan konstatere, at det ikke mere bare er dagen/et par dage op til, at jeg får lyst til kage og (lys!) chololade. Det stækker sig efterhånden til over en uge (!?!), hvor jeg bare har de vilde cravings. Det stoppet brat igen, men hvis der er nogen der sidder ind med nogle gode (kost-) råd, der kan dulme disse periodevise cravings er de MEGET MEGET velkomne!

:please:

/No Enigma

Kan heller ikke prale af at være en pige! Eller for den sags skyld forstå hvad det vil sige. Cravings i forbindelse med MENS er jo som sådan ikke et ukendt fænomen. Personligt er jeg tilbøjelig til at lede efter fysiologiske forklaringer på den slags. Hvis din kost ellers er fattig på fedt og energi er det måske bare din krops måde at gøre oprør. Måske kan årsagen ligge i at mad der er fed og sød giver en et kick der måske er tiltrængt i den periode. Hvor længe har du haft cravings? Har du tabt en masse kg på et tidspunkt?

Årdager kan selvfølgelig også være af mere psykolisk art og i den forbindelse kan det nævnes at "mad og følelser" hører sammen for mange mennesker.

Har du selv nogle ideer til hvad der ligger til grund for dine "anfald"?

Link to comment
Share on other sites

Kan heller ikke prale af at være en pige! Eller for den sags skyld forstå hvad det vil sige. Cravings i forbindelse med MENS er jo som sådan ikke et ukendt fænomen. Personligt er jeg tilbøjelig til at lede efter fysiologiske forklaringer på den slags. Hvis din kost ellers er fattig på fedt og energi er det måske bare din krops måde at gøre oprør. Måske kan årsagen ligge i at mad der er fed og sød giver en et kick der måske er tiltrængt i den periode. Hvor længe har du haft cravings? Har du tabt en masse kg på et tidspunkt?

Årdager kan selvfølgelig også være af mere psykolisk art og i den forbindelse kan det nævnes at "mad og følelser" hører sammen for mange mennesker.

Har du selv nogle ideer til hvad der ligger til grund for dine "anfald"?

Jeg har altid haft carvings lige en dags tid op til, men det sidste år, hvor jeg har trænet meget er det eskaleret. Har nu bemærket at det efterhånden starter omkring en uge før. Der er ikke tale om et større vægttab. På det sidste år er vægten gået 3 kg. ned, tilgengæld er styrken steget væsentlig. Så alt taget i betragtning (øgning af blodvolumen, væske i kroppen, muskelmasse) er der sikkert tale om et reelt fedttab på omkring 3 kg. og en fedtpct. der ligger omkring 10-14%.

Der er helt sikkert sket nogle fysiologiske forandringer i kroppen - jeg taber fx. en langt større mængde blod under MENS, end før jeg begyndte seriøs træning (!?!).

...Med jævne mellemrum tæller jeg kcal for at være sikker på at have energi nok til at få udbytte af mine træningspas og kan godt mærke at kroppen har det rigtig godt (kortsigtet) med en træning ovenpå en kanelsnegl! Føler bare det er trælse, tomme kcal!

Tror nok du har ret i at "kroppen gør oprør" (sådan føles det i hvert tilfælde i de dage!) og således craver efter energitætte fødevarer. Så er spørgsmplet bare hvordan jeg kommer uden om "de dårlige". Selv har jeg tænkt at løsningen må findes i sammensætningen af makronutrienterne og/eller mikronutrienter. Så måske skal jeg til at eksperimentere med lidt mere fedt og kulhydrat i kosten i ugen op til (!?).

Tak for svaret i øvrigt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er helt sikkert sket nogle fysiologiske forandringer i kroppen - jeg taber fx. en langt større mængde blod under MENS, end før jeg begyndte seriøs træning (!?!).

Beklager jeg lige 'stjæler' dit emne, men du har kraftigere menstruation nu, end før du begyndte at træne?? Jeg har nemlig oplevet fuldstændig det modsatte (samt at næsten al ubehag i forbindelse med perioden er forsvundet - tænker ikke på cravings men 'smerter')... Synes egentlig det er meget interessant og tit tænkt på, hvad det kan skyldes... nogle der har et godt svar?

Endnu engang, sorry jeg lige snupper emnet :-( Har desværre ikke rigtig nogle forslag til dit problem andet end det, der allerede er givet.. .men håber da noget af det virker!

- M

Link to comment
Share on other sites

Kender desværre selv godt til problemet og synes mange kvinder har det på den måde, og tror det er meget rigtigt de ting der er blevet nævnt her (for striks kost før "den" uge, lade være med at være afhængige af at købe ind hver eneste dag den uge, osv).

Prøv nogle af tingene af, og selvom du siger du er konstant sulten, så prøv at spise endnu mere af det sunde mad - evt. mere kalorietæt mad end ellers, men stadig sundere end f.eks. kage. Måske købe en forudbestemt mængde mørk chokolade ind og andre lignende halv-sunde ting, og så sig at det må du gerne spise, og så det er det? Noget af min usund slik-trang kan jeg nogle gange også komme af med ved f.eks. at love mig selv for 50-100kr rigtig lækkert chokolade (sådan noget hjemmelavede-agtig fra en chokoladebutik) istedet for at bruge de 50-100kr på twix, ritter sport og haribo. Det er dyrere at købe kvalitetsslik så man får færre kcal for samme penge, det er en smule sundere, og det smager meget bedre.

Link to comment
Share on other sites

Kender desværre selv godt til problemet og synes mange kvinder har det på den måde, og tror det er meget rigtigt de ting der er blevet nævnt her (for striks kost før "den" uge, lade være med at være afhængige af at købe ind hver eneste dag den uge, osv).

Prøv nogle af tingene af, og selvom du siger du er konstant sulten, så prøv at spise endnu mere af det sunde mad - evt. mere kalorietæt mad end ellers, men stadig sundere end f.eks. kage. Måske købe en forudbestemt mængde mørk chokolade ind og andre lignende halv-sunde ting, og så sig at det må du gerne spise, og så det er det? Noget af min usund slik-trang kan jeg nogle gange også komme af med ved f.eks. at love mig selv for 50-100kr rigtig lækkert chokolade (sådan noget hjemmelavede-agtig fra en chokoladebutik) istedet for at bruge de 50-100kr på twix, ritter sport og haribo. Det er dyrere at købe kvalitetsslik så man får færre kcal for samme penge, det er en smule sundere, og det smager meget bedre.

Ja, jeg må forsøge mig frem igen, med de nye råd. Synes den med de 50-100kr. lækker, kvalitets choko. fra "håndværker"-butik lyder som en go' ide - er efterhånden kørt død i Føtex (beskedne) udvalg af mørk, øko chokolade.

Måske bare det, at give sig selv lov, med go' samvittighed kan tage noget af toppen af...nu får vi se. Jeg vil i hvert tilfælde være på forkant næste gang! :smile:

Takker for svarene - til alle! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du får vel ikke disse "cravings" hvis du er propmæt i forvejen. Har du prøvet at spise dig totalt mæt i sunde mættende fødevarer eller ryger du på choko-vognen med det samme.

Prøv rugbrødskuren: Spis alt det rugbrød du orker og mere til, så tror jeg ikke du har lyst til chokolade bagefter!!!

..jo da! Det er jo det der er problemet- jeg er propmæt og kan have helt ondt i maven fordi den bare er helt udspilet og stopfyldt, men alligevel beder kroppen om mere/noget andet!

:-) Faktisk forsøger jeg mig altid først med BÅDE rugbrød og så fedtfattig yoghurt med musli og derefter havregryn med nødder/rosiner etc. - og her taler vi altså ud over selve hoved-/mellemmåltidet! ..but no use! Spise-lysten stopper først når jeg har fortæret kage, is eller 100 g. chokolade...

Tro mig.. uanset hvor mange mavesmerter man har, fordi man har spist for meget, så er der altid plads til chokolade!

Så næste gang vil jeg spise det jeg normalt gør (måske lidt flere carbs og fedt/olie) og derefter dvs. INDEN ædeflippet rigtig sætter ind, vil jeg "give mig selv lov til", at spise en god portion lækker chokolade. Håber så det kan have en dulmende/forebyggende effekt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det på præcis samme måde! Uanset hvor forædt jeg er, skriger min krop bare på noget usundt, og det er det eneste jeg kan tænke på! Har efterhånden forsøgt alt, og er DESVÆRRE kommet til den konklusion, at jeg bare skal bindes på hænder og fødder! Jeg fjerner ALT usundt fra mit hjem, og sørger for IKKE at tage ud og købe ind! Og hvis jeg ved jeg kommer i nærheden af usunde ting, sørger jeg for ikke at tage penge med!

Altså jeg giver ikke mig selv mulighed for at ædeflippe! - selvfølgelig falder jeg i en gang imellem, men der går længere og længere imellem dem!

Link to comment
Share on other sites

..jo da! Det er jo det der er problemet- jeg er propmæt og kan have helt ondt i maven fordi den bare er helt udspilet og stopfyldt, men alligevel beder kroppen om mere/noget andet!

:-) Faktisk forsøger jeg mig altid først med BÅDE rugbrød og så fedtfattig yoghurt med musli og derefter havregryn med nødder/rosiner etc. - og her taler vi altså ud over selve hoved-/mellemmåltidet! ..but no use! Spise-lysten stopper først når jeg har fortæret kage, is eller 100 g. chokolade...

Tro mig.. uanset hvor mange mavesmerter man har, fordi man har spist for meget, så er der altid plads til chokolade!

Så næste gang vil jeg spise det jeg normalt gør (måske lidt flere carbs og fedt/olie) og derefter dvs. INDEN ædeflippet rigtig sætter ind, vil jeg "give mig selv lov til", at spise en god portion lækker chokolade. Håber så det kan have en dulmende/forebyggende effekt...

Overvejet EAD? - Hvis du seriøst kan spise og spise, får mave smerter osv og derved spise videre, så har det jo INTET med normal sult at gøre, så er det helt sikkert noget oppe i dit hoved, synes lidt det siger sig selv, at det så godt kan komme i hovedet fordi du nemlig kører din kost normalt for lavt, med et vitamin, mineral eller andet så den går helt galt, tja... Du skriver selv du kører underskud af kcal, eller gør du? Du siger en del både og ting... Få løbet din kost igennem... Også drop nu det crap med at skulle ligge så lavt på de kcal, jeg har en fedt procent på 11, har de "perfekte" mål (dog -3 cm alle fronter pga fedt procenten er så lav) hmm også lige brysterne er nok + lidt ha ha... Men ud over det så spiser jeg ret så store mængder af mad... RET så store... Dog er jeg 110 % klar over hvad det er jeg stopper ind...

Kom nu ind i kampen piger, var i 1960 det var sejt vi nippede til salaten :)

Link to comment
Share on other sites

Overvejet EAD? - Hvis du seriøst kan spise og spise, får mave smerter osv og derved spise videre, så har det jo INTET med normal sult at gøre, så er det helt sikkert noget oppe i dit hoved, synes lidt det siger sig selv, at det så godt kan komme i hovedet fordi du nemlig kører din kost normalt for lavt, med et vitamin, mineral eller andet så den går helt galt, tja... Du skriver selv du kører underskud af kcal, eller gør du? Du siger en del både og ting... Få løbet din kost igennem... Også drop nu det crap med at skulle ligge så lavt på de kcal, jeg har en fedt procent på 11, har de "perfekte" mål (dog -3 cm alle fronter pga fedt procenten er så lav) hmm også lige brysterne er nok + lidt ha ha... Men ud over det så spiser jeg ret så store mængder af mad... RET så store... Dog er jeg 110 % klar over hvad det er jeg stopper ind...

Kom nu ind i kampen piger, var i 1960 det var sejt vi nippede til salaten :)

Chill girl - Nu drager du forhastede konklusioner! Craving og sult er to forskellige ting! Som sagt forsøger jeg at holde mit ligevægtsindtag af hensyn til træning. Med en daglig kost baseret på 4-500 g. grønt, 1-200 g. frugt, kulhydrater med lav glykæmisk load, samt ca. 90 g. protein og en fordeling af makronutrienter på 30/40/30, så ryger der altså også nogle RET store portioner ind her dagligt!

Jeg går vildt op i kost, sundhed og økologi og jeg tvivler på at der kan ikke sættes røde streger nogen som helst steder i min kost - ud over i de omstridte dage!

I travle dage/perioder mangler jeg bare appetit og når således ikke altid op på ligevægtsindtaget og måske derfor opstår cravings i præ mens fasen. Netop fordi jeg er 111% klar over hvad jeg stopper ind (eller ikke stopper ind) dagligt irriterer det selvfølgelig, at denne umiddelbart irrationelle hang til bad carbs, er så vedholdende og ikke kan holdes i ave med "normal" føde uanset kvantitet!

..BTW for mit vedkommende er denne tråd ved at være uddebateret..

Link to comment
Share on other sites

..jo da! Det er jo det der er problemet- jeg er propmæt og kan have helt ondt i maven fordi den bare er helt udspilet og stopfyldt, men alligevel beder kroppen om mere/noget andet!

:-) Faktisk forsøger jeg mig altid først med BÅDE rugbrød og så fedtfattig yoghurt med musli og derefter havregryn med nødder/rosiner etc. - og her taler vi altså ud over selve hoved-/mellemmåltidet! ..but no use! Spise-lysten stopper først når jeg har fortæret kage, is eller 100 g. chokolade...

Tro mig.. uanset hvor mange mavesmerter man har, fordi man har spist for meget, så er der altid plads til chokolade!

Så næste gang vil jeg spise det jeg normalt gør (måske lidt flere carbs og fedt/olie) og derefter dvs. INDEN ædeflippet rigtig sætter ind, vil jeg "give mig selv lov til", at spise en god portion lækker chokolade. Håber så det kan have en dulmende/forebyggende effekt...

Inget af det du nævner der, ville jeg mene var ordentlig mad, som holder dig mæt. Det meste er bare kulhydrater, af en art som evt kan virke endnu mere appetitstimulerende. Så sørg hellere for gode proteiner og fedt.

Link to comment
Share on other sites

No Enigma ->

Jeg læste lige i din log, at du er 156 cm høj og vejer 42 kg. Det er for lidt. Du mærker sultcravings, fordi du er underernæret og undervægtig. Der er ikke noget som helst hokus pokus over det. Det kan godt være, du kan ignorere det i perioder, men det vil ikke gå væk, med mindre du bliver alvorligt syg af din underernæring og mister den sidste del af fornemmelse for din krop.

Man burde iøvrigt holde op med at give gode råd om, hvordan man opretholder selvdisciplinen, til folk, der tydeligvis har brug for at lære at slække lidt på den.

Link to comment
Share on other sites

No Enigma ->

Jeg læste lige i din log, at du er 156 cm høj og vejer 42 kg. Det er for lidt. Du mærker sultcravings, fordi du er underernæret og undervægtig. Der er ikke noget som helst hokus pokus over det. Det kan godt være, du kan ignorere det i perioder, men det vil ikke gå væk, med mindre du bliver alvorligt syg af din underernæring og mister den sidste del af fornemmelse for din krop.

Man burde iøvrigt holde op med at give gode råd om, hvordan man opretholder selvdisciplinen, til folk, der tydeligvis har brug for at lære at slække lidt på den.

Vil gerne lige kommentere at jeg af bygning er meget spinkel, så de gængse BMI udregninger etc. passer meget dårligt på mig. Jeg tror ikke der kan være tale om underernæring med den meget store mængde mad jeg indtager. Har desuden ikke har haft én eneste sygedag (7-9-13) det sidste år hvor jeg har trænet meget, ligesom mens smerter, stress, træthed også er forsvundet. Dog tror jeg, du har ret i at man "skal slække lidt på den", når kroppen beder om det og det gør jeg så også, vil bare satse på lidt mere kvalitet fremover.

Har imidlertid læst (Politikkens bog om kost og Sundhed) at i præ mens fasen har kroppen brug for lidt mere energi end ellers og det anbefales at indtage lidt flere kulhydrater, gerne med høj glykæmisk load samt et tilskud af mangan, magnesium (baseret på dokumenterede undersøgelse) og evt. B6 vitamin... hvis andre skulle have problemet :smile:

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Vil gerne lige kommentere at jeg af bygning er meget spinkel, så de gængse BMI udregninger etc. passer meget dårligt på mig. Jeg tror ikke der kan være tale om underernæring med den meget store mængde mad jeg indtager. Har desuden ikke har haft én eneste sygedag (7-9-13) det sidste år hvor jeg har trænet meget, ligesom mens smerter, stress, træthed også er forsvundet. Dog tror jeg, du har ret i at man "skal slække lidt på den", når kroppen beder om det og det gør jeg så også, vil bare satse på lidt mere kvalitet fremover.

Har imidlertid læst (Politikkens bog om kost og Sundhed) at i præ mens fasen har kroppen brug for lidt mere energi end ellers og det anbefales at indtage lidt flere kulhydrater, gerne med høj glykæmisk load samt et tilskud af mangan, magnesium (baseret på dokumenterede undersøgelse) og evt. B6 vitamin... hvis andre skulle have problemet :smile:

Det passer som sagt desværre ikke. Den lille, lille smule ekstra energi kroppen evt skulle være i brug for, kan hurtigt dækkes med 2 kartofler. Sving i dine hormoner er hvad som giver dig ændret sultregulering, og det er i hvert fald ikke noget som mad med høj glykæmisk load hjælper på.

Du skriver at du i forvejen spiser den slags mad, og oplever alligevel ikke dæmpet trang - så vises det da tydeligt der at det ikke fungerer.

Link to comment
Share on other sites

TS/Enigma - Det er jo okay at være sulten. Det dør du ikke af - slet ikke, hvis du reelt set har spist en masse. Drik en masse vand sammen med dine måltider, så du er helt fuld, selvom du ikke mener det har en afgørende effekt på dine såkaldte cravings. Tunge måltider - kartoffelmos, kylling, rodfrugter, rugbrød < som tidligere nævnt osv.

Men det er jo dig selv, du skal ha' fat i. Hvis det ikke er en reel sult, er der jo ikke grund til at spise. Og som det lyder, har du allerede (inden du skrev dit indlæg) besluttet dig for, at intet andet end lys chokolade virker. Det eneste du har gjort i tråden nu er, at komme med undskyldninger, som kan retfærdiggøre, at du giver efter for dine cravings.

Det kan tænkes, at du underspiser i hverdagen, men det lyder det jo ikke til, eller rettere - det mener du i al fald ikke, at du gør vel ?! :)

Jeg ville nok stile (baseret på at du træner) efter de alm. kostråd i omegnen af - 15-60-25, når du nu træner. Og så ville jeg holde mig selv lidt bedre i nakken. Man dør ikke af at nægte sig selv mad. Kan du vitterligt ikke nægte dig selv et specifikt produkt, så hopper jeg med på "spiseforstyrrelses vognen" - det må være rent mentalt.

Jeg har ikke rigtigt cravings i min "periode". Jeg kan godt have mere lyst til mad generelt, men er jeg mæt, så må jeg sgu' finde på noget andet at lave end at spise. Fjern fokus :)

Nøgleordet er selvdisciplin.

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Jeg er sgu nødt til at gå med flertallet her - og ja, jeg er selv hunkøn. Og vældig glad for chokolade. HELE måneden!

Ligemeget hvor onde cravings du har, så er der jo ingen der tvinger dig til at give efter for dem. Hvordan du end vender og drejer den, og hvor meget du end undskylder og bortforklarer, så ER det din selvdisciplin, der er problemet. Sæt dig på dine hænder, lænk dig til en radiator eller gør noget tredje, men lad være med at køre det der "jamen, jeg kan jo ikke gøre for det"-trip. Gu' kan du da så - sagt på den allermest diplomatiske måde, naturligvis :laugh:

Hvis du virkelig ikke KAN styre dig og simpelthen er tvunget til at fedte i Føtex og købe junk, jamen, så er vi altså ude i at du er spiseforstyrret.

Jeg hælder nu nærmere til at det er selvdisciplinen du skal have trænet. Eller også skal du bare acceptere, at du indimellem har brug for at æde noget chokolade og så æde det. Værre er det for fanden ikke at spise lidt usundt indimellem.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
..og jeg er stort set på tanken og i Føtex hver dag!

Jeg ved ikke om nogen allerede har påpeget det åbenlyse. Der bør ikke være nogen grund til at foretage så hyppige indkøb? Du udsætter dig selv for en masse unødvendige fristelser. Ude af øje ude af sind er der et ordsprog der hedder. Hvis lys chokolade ikke fandtes hvad ville du så gøre? Supermarkeder og varehuse er indrettet på overflødige indkøb og køb af chokolade før du pakker dine indkøbsposer. Dernæst skal du forbi bageren der er placeret strategisk i indgangspartiet.

Jeg holder mig især fra supermarkeder og dagligvarehuse hvor de fleste varer er af tvivlsom lødighed og forarbejdet kvalitet hvilket betyder massere tilsat sukker og dermed vanedannene. Ved at praktisere abstinens inklusive det skjulte sukker som er det sværeste at slippe for i madvarer er sukret kage/chokolade i store mængder simpelthen blevet for utiltalende for mig, skal det være chokolade, skal det nu være mørk, hvor jeg førhen udelukkende spiste lys. Jeg har fundet ud af en lille sukkerholdig cola eller lille 200 ml mathilde med lille sugerør kan tage trangen - de større varianter er på ingen måder nødvendige mere.

Spis "power foods" i form af krydret veltillavet mad med meget smag i for at tilfredsstille sanserne. De der småspiseri med mange mindre intetsigende måltider med små bægre youghurt, knækbrød og hvad ved jeg, kan ikke tilfredsstille mig "psykologisk".

Men alt i alt er der mange yderligere faktorer som kan have relevans for dit tilfælde som er for omfattende at komme ind på. Det første jeg nævnte omkring din indkøb skulle du overveje. Der er ydre faktorer der påvirker og motiverer os ubevidst uden vi aner af det.

Du får vel ikke disse "cravings" hvis du er propmæt i forvejen. Har du prøvet at spise dig totalt mæt i sunde mættende fødevarer eller ryger du på choko-vognen med det samme.

Prøv rugbrødskuren: Spis alt det rugbrød du orker og mere til, så tror jeg ikke du har lyst til chokolade bagefter!!!

Evolutionen sikret sig gennem det man kalder sansespecifik mæthed ifølge nyere hjerneforskning. Enhver kan proppe sig med mad og alligevel have plads til desserten. Når det sjældent men til tider sker, jeg propper mig med havregryn flere gange om dagen, og det måske gentager sig lidt for ofte det følgende dage, føler jeg mig utilfredstillet og fristet til spise mad med sukkerfix i for at opnå den nydelse som jeg ikke opnåede ved tør ensidig kost på rugbrød eller gryn.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu er jeg måske lidt sent ude men dén her.. den må jeg da lige hive frem.

Så du får et (lettere forvrøvlet) svar som understøtter dig i dit æderi.. et svar hvor det pludselig ikke er din skyld, men det er dine hormoner(hvor har jeg hørt den før? Nårh jo Girlzz onlY!! ... buhu, det er ikke min skyld.. det er mine hormoner/mit stofskifte/whatever . efterrationaliseringens forkæmpere) ... men dét var et svar du kunne bruge til noget ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share