Druesukker vs. alm. sukker


AGV
 Share

Recommended Posts

Nej, det skal være maltodextrin eller har det ingen virkning.

Mere nuanceret:

Sukrose er et di saccarid der består af glukose og fruktose. Stort indtag af fruktose har vist sig at påvirke insulin sensitivitet og være uheldigt sundhedsmæssigt i flere sammenhænge. Derudover optages fruktose i leveren, vi vil gerne have tilstrækkelige lever depoter, men de fyldes hurtigt op, og så er teorien at resten lagres som fedt.

Musklerne vil vi derimod gerne have pumpet fulde af glykogen efter træning. Så Dextrose der er ren glukose er en god idé som kilde, eller maltodextrin der er glukose oligosakkarider og måske optages en anelse hurtigere og kan absorberes hurtigt i kraftigere koncentration end dextrose.

Personligt bruger jeg primært Maltodextrin fordi det er mindre sødt.

Alt dette er skrevet efter hukommelsen, så bær over med mig hvis der er fejl...

Link to comment
Share on other sites

Mere nuanceret:

Sukrose er et di saccarid der består af glukose og fruktose. Stort indtag af fruktose har vist sig at påvirke insulin sensitivitet og være uheldigt sundhedsmæssigt i flere sammenhænge. Derudover optages fruktose i leveren, vi vil gerne have tilstrækkelige lever depoter, men de fyldes hurtigt op, og så er teorien at resten lagres som fedt.

Musklerne vil vi derimod gerne have pumpet fulde af glykogen efter træning. Så Dextrose der er ren glukose er en god idé som kilde, eller maltodextrin der er glukose oligosakkarider og måske optages en anelse hurtigere og kan absorberes hurtigt i kraftigere koncentration end dextrose.

Personligt bruger jeg primært Maltodextrin fordi det er mindre sødt.

Alt dette er skrevet efter hukommelsen, så bær over med mig hvis der er fejl...

Tak for svaret - har dog lidt problemer med at forstå det. Du siger altså at maltodextrin er væsentligt bedre end druesukker eller alm. sukker? Nu tager jeg nemlig druesukker men måske jeg skulle skifte til maltodextrin?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret - har dog lidt problemer med at forstå det. Du siger altså at maltodextrin er væsentligt bedre end druesukker eller alm. sukker? Nu tager jeg nemlig druesukker men måske jeg skulle skifte til maltodextrin?

Nej jeg siger det optages marginalt hurtigere end druesukker og er ikke lige så sødt.

Typisk anbefaler net guru'erne en blanding af 50/50 malto og Dextrose for hutigest optagelse, men jeg tror helt ærligt det er mere hokus pokus end noget andet.

VH Poul

Link to comment
Share on other sites

Undskyld, at jeg bare popper ind her, men ...

Er det ikke i småtingsafdelingen, om man tager det ene eller andet sukkerstof?

Jeg tænker tit, når jeg læser den her slags tråde, at den generelle kost, en god nats søvn og så ellers viljen til at tage de sidste par reps, er langt mere væsentligt.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hvis man går op i teorien omkring optimal optag, og mener dette kan have en effekt på sin træning - kan følgende combo være et bud ;-)

6% kulhydrat opløsning (40gram maltodextrin, 16gram glucose, 4 gram fructose pr liter væske). Hertil tilføjes 1/4-1/2 NaCl pr liter.

Medmindre du er eliteudholdenhedsatlet er dette formentligt overkill, og er målet morfologiske adaptationer som følge af styrketræning, tvivler jeg på at der er en målbar effekt af ovenstående vs hvilken som helst kulhydratkilde.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man går op i teorien omkring optimal optag, og mener dette kan have en effekt på sin træning - kan følgende combo være et bud ;-)

6% kulhydrat opløsning (40gram maltodextrin, 16gram glucose, 4 gram fructose pr liter væske). Hertil tilføjes 1/4-1/2 NaCl pr liter.

Medmindre du er eliteudholdenhedsatlet er dette formentligt overkill, og er målet morfologiske adaptationer som følge af styrketræning, tvivler jeg på at der er en målbar effekt af ovenstående vs hvilken som helst kulhydratkilde.

Hvorfor Salt? hvad gør NaCl godt for i denne sammenhæng?

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstået jer rigtig, hvis jeg siger at det er bedre at få sine kulhydrater efter træning fra maltodextrin end fra druesukker?

Har lige søgt ligt nærmere om det. Det ser ud til at druesukker faktisk er det mest optimale:

Efter optagelsen bliver alle sukkerarter, dvs. også frugtsukker og mælkesukker, omdannet til druesukker som er den form for kulhydrat kroppen kan udnytte. Kulhydrater i brød, ris, pasta og kartofler er hovedsagelig i form af stivelse der under fordøjelsen bliver spaltet til adskilte enheder af druesukker. Kulhydrat fra stivelse bliver derfor optaget som druesukker til blodbanen. Uanset om man spiser kulhydrat som stivelse, frugtsukker, druesukker, mælkesukker eller almindelig sukker, så ender det i sidste ende som druesukker i blodbanen.

- Druesukker (glukose)

- Frugtsukker (fruktose)

- Mælkesukker (laktose)

- Stivelse

http://www.druesukker.dk/

Hvis det er helt forkert må folk som ptpoul, elvirus og linis ml. lige sige til. Men da alle kulhydrater bliver omdannet til druesukker alligevel, er det hurtigste og mest hensigtmæssige vel at tage lige netop det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Har lige søgt ligt nærmere om det. Det ser ud til at druesukker faktisk er det mest optimale:

http://www.druesukker.dk/

Hvis det er helt forkert må folk som ptpoul, elvirus og linis ml. lige sige til. Men da alle kulhydrater bliver omdannet til druesukker alligevel, er det hurtigste og mest hensigtmæssige vel at tage lige netop det.

Nøgleordet, i det du saksede fra hjemmesiden, må være, at alt sukker bliver nedbrudt til glucose efter optagelsen.

Edited by Nissen
Link to comment
Share on other sites

Vil sige at det centrale er følgende: "Efter optagelsen bliver alle sukkerarter, dvs. også frugtsukker og mælkesukker, omdannet til druesukker" :smile:

Ikke nødvendigvis. Jeg tror fx ikke at fruktose bliver omdannet direkte til glukose på samme måde, som fx laktat. Men, faktisk er jeg lidt pas på området. Det er også i småtingsafdelingen, da næsten alle kulhydrater vil blive nedbrudt til glukose. Min forundring er bare omkring, at fruktose er et monosaccharid af samme størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Har lige søgt ligt nærmere om det. Det ser ud til at druesukker faktisk er det mest optimale:

http://www.druesukker.dk/

Hvis det er helt forkert må folk som ptpoul, elvirus og linis ml. lige sige til. Men da alle kulhydrater bliver omdannet til druesukker alligevel, er det hurtigste og mest hensigtmæssige vel at tage lige netop det.

Lig også lige mærke til, at denne kilde kan være rimelig farvet af, at der altså er tale om en Kosttilskuds forhandler...

Link to comment
Share on other sites

Fruktose, lever omdannes optag, dårlig insulin sensitivitet, påvirker blodlipider etc.

DER er en enorm forskel på fruktose og andre monosakkarider.

@Mads, ja vi taler sådan derhjemme :laugh:

Andre gange taler vi bare sSvensk, men det er en anden historie..

Link to comment
Share on other sites

:blink:

Jeg tager gerne en banan eller en skive rugbrød sammen med min shake efter træning. Hvis vi lader som om at jeg ikke er superatlet ( :tongue: ) er det så ikke lige så 'godt', eller er det bedre at fylde maltodextrin i min PWOshake?

Hvis vi går ud fra at den insulinspike, der kommer ved glucose indtag har en effekt ifbm. optag af protein, så vil jeg klart foretrække en banan eller maltodextrin fremfor rugbrød. Rugbrødet ville jeg gemme til alle andre tidspunkter på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share