Sund alternativ til ketchup?


Guest Slettet_19012014
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_19012014

Jeg bruger ofte ketchup til pasta, ris , kartofler mm, da det smager godt og er nemt. Der er dog en del sukker i ketchup, så kan I anbefale et sund alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger ofte ketchup til pasta, ris , kartofler mm, da det smager godt og er nemt. Der er dog en del sukker i ketchup, så kan I anbefale et sund alternativ?

Hmm, hvor meget ketchup indtager du? Jeg tænker det er vel ikke så vildt meget ad gangen. Tror du ikke der er andre mere nærliggende områder?

Men når det nu er: Du kan jo tage bouvais' tomat purre. Eller tomatpasta på tube/dåse. Personligt bruger jeg meget de forskellige "færdige" tomat-/pizza-/pastasaucer. Føtex har nogle gode og billige alternativer til Dolmio. HUsker ikke lige energiindholdet, men det er ikke sukkerbomber!

Link to comment
Share on other sites

Pesto kunne også bruges. Det er ikke kaloriefattig, men indolder masser af det sunde olivenolie, basillikum, hvidløg og pinjekerner. Jeg vil dog ikke anbefale at spise så store mængder af det, som du sikkert gør med ketchup. Smagen er også meget koncentreret, så man behøver heller ikke så meget.

Link to comment
Share on other sites

Medmindre du virklig spiser meget ketchup kan jeg ikke forestille mig at det kan betale sig at lede efter alternativer. Der er 103 kcal pr 100 g ketchup - heraf 24 g kulhydrater. Det er jo ingenting. Det svarer til kulhydratindholdet i ½ liter skummetmælk. Og det kræver efter min mening en del mere at kyle 100 g ketchup ned end ½ liter mælk. Mikronutrienterne i ketchup er desuden sundere end eksempelvis i rå tomater.Så medmindre du er ude i et overforbrug af ketchup eller styrer din diæt ned til mindste detalje, så er der ingen grund til at skære ketchuppen væk.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Medmindre du virklig spiser meget ketchup kan jeg ikke forestille mig at det kan betale sig at lede efter alternativer. Der er 103 kcal pr 100 g ketchup - heraf 24 g kulhydrater. Det er jo ingenting. Det svarer til kulhydratindholdet i ½ liter skummetmælk. Og det kræver efter min mening en del mere at kyle 100 g ketchup ned end ½ liter mælk. Mikronutrienterne i ketchup er desuden sundere end eksempelvis i rå tomater.Så medmindre du er ude i et overforbrug af ketchup eller styrer din diæt ned til mindste detalje, så er der ingen grund til at skære ketchuppen væk.

Kilde?

Link to comment
Share on other sites

Det var da noget af en skodartikel, uden ret meget sagligt indhold.

Tomatketchup er vel aldrig at foretrække, specielt pga. det meget høje indhold af raffineret sukker? Selv i deres "light"-udgaver er der jo masser af sukker i.

Alternativet kunne vel være PURÈ - der er jo ikke tilsat sukker, det er bare koncentrat. Og hvis det er hold i det med varmebehandlingen og optagelse af mikronutrienter, så er det vel kun en ekstra fordel? :)

Link to comment
Share on other sites

Og hvis det er hold i det med varmebehandlingen og optagelse af mikronutrienter, så er det vel kun en ekstra fordel? :)

Det er der. Du skal ikke søge længe for at finde, at lycopen optages bedre efter processering (og allerbedst sammen med fedt).

I Heinz sukkerreducerede ketchup (som i øvrigt efter min mening smager bedre end alm. Heinz) er der 317 kJ/75 kcal pr. 100 g. Så selv hvis man spiser 50 g ketchup om dagen (hvilket i mine øjne er en ganske god sjat), får man kun 37.5 kcal og 8 g kulhydrat. Det er nok til at leve med. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share