Grøntsager?


Average Joe
 Share

Recommended Posts

Simpelt spørgsmål...

Jeg er hamrende dårlig til at få nok med grøntsager, og jeg ligger langt fra de "6 om dagen" - frugt er ikke noget problem, men det er grøntsagerne der halter.

Det bliver til lidt salat omkring frokost, og det er det.

Overvejer at begynde at købe frosne grøntsagsblandinger - mit spørgsmål er bare om de har et for lavt indhold af næringsstoffer, til at det kan betale sig?

Og hvordan ligger dee i forhold til "rå" grøntsager? Går der overhovedet noget tabt ved frysning?

Link to comment
Share on other sites

Simpelt spørgsmål...

Jeg er hamrende dårlig til at få nok med grøntsager, og jeg ligger langt fra de "6 om dagen" - frugt er ikke noget problem, men det er grøntsagerne der halter.

Det bliver til lidt salat omkring frokost, og det er det.

Overvejer at begynde at købe frosne grøntsagsblandinger - mit spørgsmål er bare om de har et for lavt indhold af næringsstoffer, til at det kan betale sig?

Og hvordan ligger dee i forhold til "rå" grøntsager? Går der overhovedet noget tabt ved frysning?

Som udgangspunkt bevares de fleste næringsstoffer ved frysning. Der vil endda ofte være en større mængde af de oprindelige næringsstoffer i frosset grønt i forhold til grønt som har ligget i køleskabet et stykke tid..

Det er dog enkelte af de kendte vitaminer, som reduceres ved frysning. Bl.a. har E vitamin indholdet i forskellige grøntsager vist sig følsom overfor frysning.

Det bedste er selvfølgelig at få sine grøntsager så friske som overhovedet muligt.

Men er dette ikke muligt er frosne grøntsager en fin mulighed.

Hvis du endelig vil gå efter et højt indhold af mikronæringsstoffer, vil det være større effekt ved at fokusere på økologiske grøntsager.

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt bevares de fleste næringsstoffer ved frysning. Der vil endda ofte være en større mængde af de oprindelige næringsstoffer i frosset grønt i forhold til grønt som har ligget i køleskabet et stykke tid..

Det er dog enkelte af de kendte vitaminer, som reduceres ved frysning. Bl.a. har E vitamin indholdet i forskellige grøntsager vist sig følsom overfor frysning.

Det bedste er selvfølgelig at få sine grøntsager så friske som overhovedet muligt.

Men er dette ikke muligt er frosne grøntsager en fin mulighed.

Hvis du endelig vil gå efter et højt indhold af mikronæringsstoffer, vil det være større effekt ved at fokusere på økologiske grøntsager.

Cool, tak for det! Lige hvad jeg ledte efter :)

Det bedste råd ville nok være at du tvinger dig selv til at spise dem.

Du kan evt skylle det ned med noget vand.

Har det!

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Hvis du gerne vil have noget, der smager lidt mere interessant end frosne grøntsager og kedelige salater, så kan jeg klart anbefale at prøve at købe lidt mere frisk lokalt økologisk grønt. :) Jeg har ikke skiftet hele min kost ud med det, men jeg køber regelmæssigt ind direkte hos landmænd, hvis jeg altså kører forbi. Hvis du bor i byen, så ved jeg at b.la. Raavare.com leverer friske grøntsager til døren - har selv brugt dem her i foråret.

Har lidt lært af erfaring, at hvis jeg bare køber kedeligt supermarkedsgrønt, så har jeg heller ikke super meget lyst til at spise det. Det er en win win - det smager af mere og er sundere. What's not to like

/Thea :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share