Lidt begynderhjælp :)


Thomas_83
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en ung mand på 25, der har besluttet sig for, at det nu er tid! Jeg trænger til at tabe mig lidt, da jeg er 175 høj, og pilen har sneget sig op på den forkerte side af 100 :( Jeg vil ikke sige, at jeg er svært overvægtig, som mit BMI-tal ellers indikerer, da jeg i de sidste par år har haft et fysisk hårdt job med masser af løft og den slags. Selvfølgelig er der en del fedt rundt omkring.. men det er jo så også det, jeg gerne vil have væk! :)

Jeg har sat mig følgende for:

Træning 3 gange om ugen med en veninde, tirsdag/torsdag/weekend. Det bliver primært kondicykel, cross-trainer, mavebøjninger og så lidt rygtræning. Styrketræning er ikke en prioritet pt. Samlet træningstid bliver formentlig omkring en time pr. gang.

Derudover så vil jeg skære kraftigt ned på mit (alt for for høje) forbrug af cola / chips / fast food. Det er ikke unormalt, at jeg spiser 3 poser chips om ugen og drikker 4-5 1½ cola - nogle gange Zero, andre gange normalt. Pizza bliver det også til et par gange om ugen.

Jeg kan ikke fjerne det helt og så kun æde grøntsager.. det kan jeg alligevel ikek holde i længden, men ovenstående er vel også en fin start.

Har i nogle kommentarer eller tips til, hvordan mit "træningsprogram" kan forbedres?

Evt. "You go girl!" kommentarer er også i orden ;)

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Èt godt råd kan jeg give, er at du ikke skal tænke på dit "projekt" som en slankekur, der på et tidspunkt er ovre. Du vil helt sikkert tage på igen. Derfor husk at det er en varig livsstilsændring du er igang med, hvis du da ønsker at bibeholde din lavere vægt (når du når så langt). Jeg har selv fundet god inspiration her: Effektiv Slankekur

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Jeg har kigget lidt på siden, og jeg er kommet frem til, at det primært er min kost, der er skyld i de ekstra kilo.

Indtil videre satser jeg på, at jeg kan holde mig fra søde sager (cola, chips, slik mv.) og fast food resten af måneden. Klarer jeg det, så tager jeg 14 dage mere osv osv. :)

Det kombineret med lidt motion er forhåbentlig nok til, at jeg taber mig lidt.

Jeg er ikke interesseret i at tælle kalorier, må jeg erkende, så jeg holder mig til at spise det jeg ved ikke er ekstremt usundt hehe.

En typisk dag har set sådan her ud (i den sidste uges tid):

Morgenmad: 2 stk. rugbrød med pålæg eller 1 portion havregryn med skummetmælk og en anelse sukker

Frokost: Varm mad af forskellig art, 1 portion og så en bunke salat ved siden af.

Eftermiddag: enten frugt eller 2 stk. rugbrød

Aften: Enten lidt rugbrød eller også en lille portion varm mad - primært pasta.

Derudover drikker jeg kun vand og kaffe. Og så får jeg et enkelt stykke kage hver onsdag i vores kageordning, men det skal der være plads til :D

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til at der er visse ting som du ikke vil "opgive", men det virker også som om at du i den forbindelse er afklaret med, at det vil gøre resultaterne mindre (på kort sigt), men jeg tror også at netop dette, er den beste løsning for dig. Ellers vil du formentlig hurtigt miste motivationen, og forsøget på en sundere livsstil med dertilhørende vægttab, vil mislykkedes. Du siger, at du ikke gider tælle kcal, men dette burde heller ikke være noget problem, så længe du bruger din sunde fornuft. Man ved godt selv, hvad man bør og ikke bør spise, så så længe dine portionsstørrelser er fornuftige, burde det virke fint!

Dog mener jeg, at du burde indtage flere (og i den forbindelse, mindre) måltider om dagen. Dette er for at holde dit blodsukker stabilt, og derved undgå at du bliver træt og uoplagt henad dagen. Det vil ligeledes mindske risikoen for at overspise. Hvis du dog mener, at det fungerer fint med de fire måltider dagligt, og ikke oplever negative effekter ved dette, er det ikke noget du skal spekulere på. På nuværende tidspunkt ser de fleste af dine måltider fornuftige ud, rent portionsmæssigt, så det er nok ikke her, at du skal ændre forfærdeligt meget. Vælger du dog at spise flere måltider, skal portionsstørrelserne selvfølgelig mindskes, som en følge heraf. Som sagt, er det dog ikke meget. Groft sagt, skal du sørge for, at du ligger i kcal underskud. Det behøver ikke nødvendigvis være mere end 500 kcal dagligt (vil medføre et tab på ca 1/2 kg om ugen), men det er op til dig selv. Et for stort kcal underskud vil dog medføre, at din krop forsøger at tilpasse sig forandringerne, ved at sætte forbrændingen betydeligt ned, hvilket vil være ensbetydende med, at du begynder at tabe dig mindre (risikoen for at stige i vægt, så snart du begynder at spise mere igen, vil derfor være nærmest uundgåelig. Især hvis du yderligere har tabt muskelmasse under vægttabet). Du behøver ikke at tælle hver eneste kcal du indtager gennem dagen, men dog forsøge at få en fornemmelse for, hvor meget/lidt du skal spise, for at ligge i underskud. Så længe du taber vægt, vil det være ensbetdyende med at du er i underskud af kcal (med mindre du træner meget, og derfor forbrænder kcal på denne måde), og så ved du jo, at du gør det rigtige, og kan således fortsætte med kostplanen.

Det er positivt, at du har valgt at placere dagens "store" måltid til frokost, og istedet spise mindre til aftensmad. De fleste mennesker indtager mange kcal om aftenen, som de ikke når at forbrænde, hvorved den overskydende energi, sætter sig som fedt.

Jeg vil dog mene at du får alt for lidt proteiner via kosten. Med mindre du er interesseret i at tabe en del muskelmasse under vægttabet, bør du øge mængden af proteiner. Jeg ved ikke hvad den "varme ret" til frokost består af, men jeg tvivler på at det er rent kød/fisk, eller andre proteinrige kilder. Det er rigtig fint at du supplerer dette måltid med en god portion salat, og måltidet vil blive perfekt, hvis den varme portion mad, istedet består af en proteinrig kost (hvilket også mætter rigtig godt).

Ved et vægttab, er det vigtigt at man både får protein, kulhydrat og fedt, men disse ting skal gerne komme fra de "rigtige" kilder. Proteinen bør stamme fra magert kød, fisk, æg mv. Kulhydraterne bør stamme fra frugt og grøntsager (og ikke i så høj grad pasta, ris, brød, kartofler mv). Fedtet bør stamme fra nødder (ubehandlede), frø, oliven, avocado o.lign. Jeg kan se at du sommetider spiser pasta til aftensmad. Pasta er ikke nødvendigvis dårligt, men du bør overveje at anvende den mere sunde slags, hvilket vil sige grovpasta, hvis dette ikke allerede er tilfældet (vælger du ris, skal disse være brune ris). Hvis man er vant til at spise pasta, ris, kartofler o. lign., kan det være svært pludselig at skulle undvære i sin kost, men du kunne så istedet vælge at indtage netop disse ting til frokost, og så undlade det til aftenmåltidet. På denne måde vil du have en større chance for at forbrænde kcal herfra henad dagen og aftenen.

Ellers ser din kostplan meget fornuftig ud. Din væske består udelukkende af vand og kaffe, hvilket er rigtig fint. Husk at indtage RIGELIGT med vand! Drik gerne lidt hele tiden, så du ikke oplever en fornemmelse af tørst, da dette er ensbetydende med, at kroppen allerede er i underskud. Koffeinen er også rigtig god, da den både er opkvikkende, og god for stofskiftet. Du skal dog huske på, at kaffe har en mindre vanddrivende effekt, så jo mere kaffe du indtager, jo vigtigere er det at du også får mere vand. Undersøgelser viser dog, at kroppen på sigt, vænner sig til koffeinen i kaffe, så det i stedet bliver et tilskud i væskeregnskabet. (Du kan finde et utal af artikler omkring sådanne studier på nettet, hvis dette skulle have interesse). Men summasummarum er, at både vand og kaffe er en god form for væskeindtag.

Du kunne med fordel overveje at skrue lidt op for træningen, så det blev til mere end tre gange ugenligt, men det afhænger selvfølgelig af, hvor meget fritid du har, hvilket du ikke skriver noget om. Du bør ligeledes fokusere mere på også at få styrketrænet, da en højere muskelmasse er med til at sætter forbrændingen op. Cardio er dog helt centralt, eftersom vi taler vægttab.

Husk tillige at sørge for at kroppen får alle de vitaminer og mineraler den skal bruge, da dette er yderst nødvendigt, for at kroppen kan udnytte de sunde næring du indtager. Det kan være nødvendigt at supplere kosten med vitaminpiller, fiskeolie o.lign. En god og lang søvn er ligeledes vigtig!

Men hold motivationen oppe! Det virker som om at du har den rette indstilling til tingene, og dette vil give dig et godt resultat på længere sigt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Puha, det var noget af et svar der kom der :) Det er en ren fornøjelse!

Jeg ville gerne spise et måltid eller to mere om dagen, men problemet er lidt, at vi har mad-ordning på arbejdet. Og der er ikke mulighed for at spise midt på formiddagen. Men så kunne man jo tage noget frugt med hjemmefra.. Der er vel ikke de store kalorier i æbler, pærer og den slags? Du har ganske ret i, at mange små måltider mindsker risikoen for at overspise. Det kan jeg tydeligt mærke i dag. Var i byen igår, og har ikke rigtigt kunne spise hele dagen. Det betød jo så naturligvis, at det blev en ordentlig potion aftensmad.. Men så længe det kun er det éne måltid, så går det nok.

Har du forøvrigt et link til en kcal-beregner? Bare så kan jeg få en nogenlunde fornemmelse af, hvor mange kcal jeg indtager på en normal dag. Og ved du hvor mange man forbrænder på en normal dag, hvis man har et stille-siddende arbejde?

Jeg kan ikke love, at jeg fremover kun vil få det "gode" fedt, de rigtige proteiner osv osv. Som skrevet, så har jeg ikke ambitioner om, at jeg skal være fanatisk omkring det jeg spiser. Dermed ikke sagt, at jeg ikke vil holde øje med min kost og forsøge at gøre den bedre. F.eks. ved at spise grøntsager/salat hver dag :smile:

Jeg tror ligeledes heller ikke, at jeg vil kunne holde til at træne mere end jeg gør nu. Jeg har allerede rigeligt ondt i kroppen dagen efter træning hehe. Men det er da værd at overveje på sigt. Om ikke andet, så kan man jo tage en dag om ugen, hvor man styrketræner.

Men tak for responsen.. det virker som et uoverskueligt projekt lige nu, hvor der ikke rigtig er sket noget endnu. Men det bliver nok sjovere efter nogle måneder, hvor man (forhåbentlig) kan se fremskridt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se, at det ikke er helt så nemt med de ekstra måltider, hvis I kører med en fast ordning på arbejdet. Men jeg synes helt sikkert at det vil være en god ide at medbringe noget frugt så, som du selv nævner! Det kan kun være et plus. Og så er det jo nemt, eftersom det ikke skal holdes koldt :smile: Du kan også vælge at medbringe et stykke kylling/kalkun eller lignende, alt efter hvad du bedst kan lide.

Der er ikke de store mængder kcal i frugt nej, men de er dog tilstede, og derfor mener jeg ikke at du skal komme op og spise mere end 6 stykker dagligt, og helst ikke alt for sent om aftenen/kort før du går i seng. (disse kcal er dog de "gode" kcal, hehe) Du kan finde en rigtig god kcal beregner på denne side: Link

Denne beregner er rigtig god, da den indeholder stort set alle produkter, og er fantastisk hurtig til at beregne. Jeg bruger den selv ofte!

Men ja, en bytur er hård ved kroppen og man kan aldrig finde ud af hvad man har lyst til/orker at spise, men ligepludselig finder man noget, og så kan der godt ryge en del ned. Du overlever nok, af et enkelt stort måltid, men man skal dog huske på, at kroppens forbrænding er betydelig nedsat efter sådan en bytur (faktisk i flere dage), så man bør ikke spise alt for usundt ovenpå sådan en tur, da disse kcal i så fald hurtigt vil sætte sig som fedt.

Det er svært at sætte et specifikt tal på din forbrænding, da det afhænger af alder, højde, vægt, samt hvor meget du laver på arbejdet og i fritiden. Derudover har vi alle en meget individuel forbrænding, så det kan aldrig udregnes helt nøjagtigt, men dog give et fingerpeg. Jeg kan lige prøve at kigge på dine informationer som du har skrevet tidligere, og regne lidt på det. Dog er det nok dig selv som bedst ved hvor meget du rører dig gennem dagen?

Jeg har selv benyttet en formel, til at udregne mit ligevægtsindtag (jeg går ud fra, at det er en sådan måling du gerne vil have?). Netop denne formel tager nemlig højde for ens daglige aktivitetsniveau, og giver derfor et godt bud på, hvor mange kcal man må indtage (for at bevare vægten! Ønsker man et vægttab, skal man som sagt indtage færre kcal end dette). Du kan finde denne formel via dette Link

Du kan som sagt ikke stole blindt på resultatet, men det giver da en cirka-værdi =)

Det er svært udelukkende at spise de "gode" proteiner og det "gode" fedt, som du siger, men så længe du tænker over det, og som sagt, bruger din sunde fornuft, kan det ikke være helt galt. Som du selv siger, er du jo heller ikke fanatisk, hvilket da heller ikke er nødvendigt. Så længe du kan se fremskridt og motivationen er høj, så er det jo bare fantastisk! Det er jo ikke en "slankekur" i den forstand, som der forsøges fremstillet, men en ny livsstil! Derfor skal du jo følge nogle principper, som vil være mulige for dig, ligeledes at følge på sigt!

Med hensyn til træningen, så må du jo træne så meget som du føler at du kan holde til. Så længe du træner mere end du plejer, og kosten er fornuftig, så vil du helst sikkert også opnå resultater. Og at du kan mærke, at du bliver øm i kroppen, er jo bare et RIGTIG godt tegn! (så længe det er den "gode" måde du er øm på selvfølgelig). Styrketræningen vil jeg dog helt sikkert anbefale dig at begynde på/fortsætte, for ikke at tabe for meget muskelmasse under vægttabet (husk derfor også at få mange proteiner, da dette, samt træningen, mindsker tabet af muskelmasse, eller endda medvirker til at bibeholde den allerede eksisterende mængde).

Du skal endelig ikke miste modet og motivationen og føle at det hele er uoverskueligt! Det lyder til at du har fat i den lange ende, og forstår principperne. Resultaterne skal nok komme, stille og roligt, og hvis du følger de råd som bliver givet, vil du helt sikkert se resultater indenfor de næste par måneder - og temmelig sikkert også meget før! Sund kost og motion gør underværker!! Men husk, at lidt er også godt, og jo mere du vænner dig til den nye livsstil, jo nemmere bliver det at følge den!

Kom endelig med opdateringer om hvordan det hele skrider frem ad!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg ikke du lyder særlig motiveret. Jeg tror du skal brænde meget mere for at tabe dig og blive fit, hvis du skal have succes med vægttabet/opstraminingen.

Man kommer ikke nemt til noget - og man skal sgu være villig til at ofre sig lidt og give kald på de fleste af de usunde ting.

Jeg tror du skal sætte dig et mål - f.eks et X antal kg indenfor den 1. måned. Det giver en god motivation med sådanne "del-mål", så man ikke kører træt i en alt for lang tidshorisont.

Hvis ens mål ligger uvirkeligt langt fremme i horisonten, tænker man for nemt -ahh -jeg kan nok sagtens nå at brænde den fede salami-pizza af igen inden sommer næste år. Det dur ikke. Sæt et delmål f.eks 1 måned. Derefter et nyt osv. osv.

En anden ting er at man ikke skal lade sig påvirke af ens omgivelser og normer. Andre mennesker er ofte meget uforstående(pisse irriterende), når man virkelig udviser viljestyrke og ikke spiser de virkelig fede ting. Dem, der ikke har tendenser til at tage på, de forstår det jo bare ikke - fred være med det. Men dem der selv er lidt småfede/utrænede, de får dårlig samvittighed over at de selv æder fede usunde ting og prøver derfor ofte at latterliggøre ens "fanatisme". Det har intet med fanatisme at gøre at springe salami-pizzaen over, når man gerne vil tabe sig! Folk forsøger ofte at latterliggøre ens viljestyrke og målbevidsthed pga. deres egen uformåen og dårlige samvittighed.

Hvis du tænker over disse ting håber jeg det bliver nemmere at være "anderledes" end de andre i madsituationer. Når alt kommer til alt så er det altså dig der formår at komme i god form, der er den sejeste!

Husk den der bærer viljen i hjertet, når sit mål!

Mvh. Claes

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Tak for responsen begge to.

Først og fremmest, til Hera:

Jeg tror bare, jeg må ud og købe en pose blandet frugt, og så tage et par stykker med på arbejde hver dag. Det er jo ikke den store udgift. 20-30 kr. om ugen skulle der nok være penge til :smile: Jeg var ikke klar over, at forbrændingen blev ødelagt af en bytur på den måde.. Hvad skyldes det?

Har lige prøvet den ligevægtsindtag-beregner du linkede til, og ifølge den (med et aktivitetsniveau på 1,5) forbrænder jeg ca. 3368 kcal om dagen. Det lyder af ret meget synes jeg. Så jeg satser på at ligge omkring 2500 kcal i dagligt indtag. Det skulle jo give et vægttab på ca. ½ kg om ugen. Måske lidt mere endda. Så tager det kun omkring 40 uger at tabe mig de 20 kg jeg gerne vil ned i vægt hehe.

Motivation har jeg stadig masser af. Den nemmeste måde jeg kan se fremskridt på er i motionscenteret, hvor det går fremad med udholdenheden. Sidste gang forbrændte jeg 400 kcal (ifølge målerne på maskinerne altså), og det skulle jo gerne stige, når jeg kan blive ved længere og længere. At det så gør lidt ondt er hvad det er.. No pain, no gain! Samtidig må jeg se, om jeg ikke kan træne lidt styrketræning engang imellem. Det skulle jo være så godt, har jeg hørt :smile:

Endnu engang tak for svaret Hera, og jeg skal nok poste updates, ligeså snart min vægt kommer ind af døren, hvilket den gerne skulle gøre i morgen.

Dog har jeg ladet mig fortælle, at man ikke skal stirre sig blind på ens vægt, men mere kigge på spejlbilledet og se, om man kan se nogen forskel. Ligesom man skal mærke efter i sit tøj, om det bliver mere løst osv osv.

Til CKF1:

Det kan godt være min motivation ikke brænder voldsomt igennem. Men den er der. Jeg er træt af at være forpustet, når jeg skal op af for mange trapper. Jeg er træt af at ikke kunne købe nyt tøj uden at have fat i de helt store størrelser, og jeg er træt af at min mave hænger lidt ud over buksekanten..

Jeg har sat et del-mål, hvis man kan kalde det det. Inden for en måned, skal jeg kunne tage 30 min på cross-traineren. Vægten er lidt svær at lave del-mål med, da jeg, som nævnt, ikke har en vægt endnu. Når den kommer, så er det nemmere at tjekke fremskridt der også :smile:

Du har ganske ret i, at det ikke er fanatisk at springe pizza osv over. Det har jeg også tænkt mig at gøre. Jeg kan bare ikke sidde og love, at jeg aldrig mere vil spise en pizza eller en pose chips.. for det ved jeg allerede nu, at det kan jeg ikke holde.

Men tak for dit indlæg. Det giver en vis fighting-spirit, når man får en lille opsang!

Link to comment
Share on other sites

Jeps,

Du skal nok klare den. Jeg fornemmer på dig du bare bevidst har sat ret lave forventninger, så du ikke for bristede forventninger med det samme. Det er en klog og fornuftig ting.

Som du skrev til Hera, så skal du nemlig ikke fokusere på vægten overhovedet. Når du begynder at træne så tager man faktisk på. Men det skal man se som noget positivt, for det hjælper dig med at komme af med fedtet i sidste ende.

Da jeg startede min egen quest for snart en måned siden, tog jeg ikke på - men vægten var konstant de første 14-21 dage. Men jeg ved jo, at man danner en større mangde blod og glykogendepoter for at kroppen kan klare den nye belastning(træningen).

Så selvom du stort set ikke ser nedgang på vægten de første par uger, så taber du faktisk fedt.

Det er vigtigt at vide for at man ikke skal gå kold inden man er rigtigt begyndt. Når først blodmængden og glykogendepoter er blevet større, så begynder man virkelig at kunne se det på vægten. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er nemt at sige, at man ikke skal gå kold :smile: Det sværeste er jo at komme igang. Når man begynder at kunne se/mærke fremskridt, så bliver man jo automatisk mere motiveret.

Kan man tillade sig at spørge ind til dit aktivitetsniveau? Altså, hvor meget træner du, og hvad træner du?

Link to comment
Share on other sites

Som CFK1, og du selv skriver, så er det helt sikkert spejlet - og ikke vægten - som bedst indikerer hvorledes fremgangen er! Ingen tvivl om det! Både muskelmasse, blodvolumen og mange andre ting spiller ind på vægten, og kan derfor give et misvisende resultat. I princippet kunne man fuldstændig droppe vægten, og udelukkende tage højde for hvad spejlet viser! (du kunne med fordel tage nogle mål af din krop såsom talje, hofte, arme, lår, bryst mv., da du på denne måde kan følge dine resultater: muskler vejer jo mere end fedt, men fylder mindre)

At beregningen af dit ligevægtsindtag muligvis er sat til et for højt tal er meget muligt! (husk at man skal være meget ærlig omkring ens daglige aktiviteter og ikke pynte på tallene). Ens individuelle forbrænding har en stor betydning, og der er utrolig mange andre indre fysiologiske processer som spiller ind, og man kan, som tidligere sagt, derfor ikke stole blindt på resultatet. Du siger også selv, at du derfor har trukket lidt fra, og det synes jeg, er en god ide, eftersom det er vægttab vi taler om. Måden at beregne tallet på, passer ikke på alle mennesker, og ens fornuft bør derfor spille ind. Personligt mener jeg også at mit ligevægtsindtag blev sat for højt, og derfor har jeg sat det lavere. (du kan evt søge på nettet efter forskellige måder at måle det på, og derefter beregne gennemsnittet og forholde dig til det). Beregningen skal kun bruges som vejledning, så man har en ide om, hvor man cirka bør ligge. Men som sagt, brug din sunde fornuft, og hvis du taber dig, vil det indikere, at du temmelig sikkert gør tingene rigtigt og ligger i kcal underskud.

At ens forbrænding sættes kraftigt ned, efter en druktur, skyldes mange ting. Groft sagt, kan man dog sige, at den vigtigste grund er, at kroppen prioriterer det højere at "nedbryde" al den alkohol som man har indtaget (som jo på mange måder er gift for kroppen), og derfor vil den prioritere det lavere at forbrænde fedt og andre kcal. Hvis man derfor spiser et stort måltid fed mad, dagen derpå, vil meget af dette ikke blive forbrændt og istedet sætte sig som fedt. Noget af fedtenergien som man indtager, vil selvfølgelig blive brugt på de mange processer som er igang, men det er langt fra nok. En helt anden ting er, at man får det langt bedre fysisk, af et sundt måltid, og efter at have pint kroppen med alkohol, mangel på søvn, osv. osv., vil man vel også gerne forsøge at behandle den lidt godt igen, så den kan komme ovenpå bedst muligt og hurtigst muligt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for inspirationen CKF1. Din kostplan ligner min på en prik nærmest. Det kan ikke være skidt

Hera:

Endnu en monsterindlæg fra din side hehe. Det er jeg taknemmelig for! Jeg har desværre ikke lige et målebånd til rådighed, så det må nøjes med at blive vægt og så det visuelle.

Jeg har valgt at gå ud fra 3000 kcal pr. dag. Om det så er 3100 eller 2900, det rent faktisk bliver til i snit, er mig ikke så vigtigt. Så længe jeg kan holde mit indtag på ca. 2500 pr. dag, så skulle det gerne gå den rette vej på den lange bane.

Jeg kan forøvrigt afsløre, at jeg i weekenden konsumerede hhv. 2000 og 2500 kcal lørdag og søndag. Selvfølgelig var forbrændingen lidt ødelagt af drukturen, som du er inde på. Men det er vel stadig bedre end ingenting :smile: Og nu har jeg oprettet en blog, som jeg har delt på facebook og MSN.. så nu ved alle folk, hvad jeg har gang i. Det burde jo motivere mig til at vise dem alle, at jeg godt kan det her! Det ville være ret ærgeligt at give op og så blive hånet hehe.

Jeg vender tilbage i aften med min nuværende vægt (puhh..) og opdateret kcal-indtag, hvis der er interesse for det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det satser jeg da stærkt på. :laugh:

Nå, men - dagens tal:

2400 kcal indtaget (ca. tal). Måske 2600, måske 2200. Er lidt svært, når jeg ikke kan veje min mad på arbejdet :smile:

Vægt: 99,8.

Ikke så slemt som frygtet egentlig. Den er forhåbentlig lidt lavere i morgen, når jeg har fået sovet og ikke har tøj på osv.

Link to comment
Share on other sites

hej,

super at du lægger det ud på nettet, det gør det lidt sværere at gemme sig!

mht dit problem med mad på arbejde. sidate gang jeg skulle tabe mig (efter 2. fødsel) besluttede jeg mig for at sætte nogle små men fornuftige mål. eks er det ikke urealistisk at tabe sig 500gr om ugen. men husk muskler vejer mere end fedt!. og derfor kan du godt i starten tage på, men på den gode måde.

da jeg skulle tabe mig sidst var mit max kalorie forbrug (ved godt du snakker kcl) 1200kal om dagen. mit fiberindhold kunne jeg få ved bla om eftermiddagen at indtage 1-2stk knækbrød, huusman mener jeg er den med flest fibre. og i virkeligheden også om aftenen.

så basic så min kost således ud: morgen, knækbrød, frugt.. formiddag: frugt/grønt frokost: 2 stk knækbrød ell groft rugbrød med magert pålæg og en avocado most ud over. eftermiddag knæk brød ell lign. og aftensmad masser af salat og kun 1 portion. begrænset indtag af ris/kartofler/pasta - men igen man skal ikke være fanatisk.

og hvis den virkelig skulle have gas så spiste jeg en smoothie/yougurt is om aften - med lidt revet mørkt chokolade. det gjorde at jeg faktisk var mæt hele dagen - og så røg der VIRKELIG mange cola light ned! og vand.

jeg dyrkede faktisk ikke motion - selvom det selvfølgelig er det bedste at kombinere med. tilgengæld havde jeg på det tidspunkt 2 små børn der hele tiden krævede aktivitet. og desuden skiftede jeg rulletrapper og elevatorer ud med trapper (arb ligger på 5. sal) overalt. jeg cyklede til tog etc.

på den bekostning røg der 6-8kg indenfor 3 måneder uden at jeg følte mig sulten

god fornøjelse

L

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for respons :smile:

1200 kcal er godt nok ikke meget at leve af. Det kan jeg ikke komme ned på hehe. Men vi er jo forskellige og har forskellige behov.

6-8 kg på 3 måneder er ikke dårligt. Det er noget af det samme jeg håber på!

Kan du stadig følge kuren? Eller er du begyndt at spise lidt mere? Det lyder lidt mere som en slankekur end en livsstilændring du er ude i. Men det var nok også det rigtige for dig, da du skulle tabe dig efter en graviditet og ikke efter mange år med forkert kost :smile:

Update på egen situation:

I morges vejede jeg 98,5. Så er der et udgangspunkt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med vægttabet!

Der ser ud til at du er kommet rigtig godt fra start, så det er godt at høre! Hvis du fortsætter i samme stil, skal du nok opleve nogle rigtig gode resultater. Dit kcal indtag ser også rigtig fint ud og det lyder til at motivationen er i top, så det kunne jo ikke være bedre!

Rigtig god ide med bloggen også, det giver lige et ekstra skub og øger motivationen endnu et hak=)

Keep up the good work! Og fortsæt endelig med at poste din fremgang!

Link to comment
Share on other sites

Jo tak!

Ved dog ikke om der er et reelt vægttab, eller hvordan. Der går dog rygter om, at vi vejede os, da jeg var til fest i fredags.. jeg kan ikke huske det, men det kan de andre åbenbart hehe. Der blev jeg vejet ind til 103 kg. Det var dog sent på aftenen efter en del rom og cola (zero naturligvis!), med tøj på osv.

Plus vægtene nok ikke har vejet ens. Men det kunne da tyde på, at jeg har tabt mig lidt siden da. :smile:

Skal nok opdatere løbende, måske ikke dagligt, men jævnligt med vægt, status osv.!

Link to comment
Share on other sites

Det ser godt ud, men jeg vil anbefale dig at købe et målebånd og kun veje dig en gang om ugen, det er rart at se på målebåndet at der forsvinder cm efter cm, grunder til at du kun skal veje den en gang om ugen at der hele tiden vil kommer med udsving og det vil blive udlignet med kun en måling om ugen.

Jeg er også 175 cm og vejer 95 kg og er også i gang med vægttab, min plan er ingen druk( det er godt nok træls at se foldblold uden øl :mad: ), træning 7 dage om ugen 3 timer og ikke for usund mad(ingen slik og kun lidt junk) når det går godt giver det 5 kg om ugen(startvægt 164,8 kg)

Ps. 40 i feber og halsbetændelse giver også et fint vægttab 3 kg på 3 dage :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det ser godt ud, men jeg vil anbefale dig at købe et målebånd og kun veje dig en gang om ugen, det er rart at se på målebåndet at der forsvinder cm efter cm, grunder til at du kun skal veje den en gang om ugen at der hele tiden vil kommer med udsving og det vil blive udlignet med kun en måling om ugen.

Jeg er også 175 cm og vejer 95 kg og er også i gang med vægttab, min plan er ingen druk( det er godt nok træls at se foldblold uden øl :mad: ), træning 7 dage om ugen 3 timer og ikke for usund mad(ingen slik og kun lidt junk) når det går godt giver det 5 kg om ugen(startvægt 164,8 kg)

Ps. 40 i feber og halsbetændelse giver også et fint vægttab 3 kg på 3 dage :laugh:

5 kg om ugen? Puha, det var da alligevel en sjat. hehe.

Du har nok ret i det med vægten, men det er jo så nemt lige at hoppe op på den og kigge :smile: Men flot med dit vægttab må man sige. Det er ganske imponerende!

Og så tillykke med sejren igår, nu hvor du er inde på fodbold.. igår var det vel nemt nok at klare sig uden øl. I fik jo masser af gaver hernede fra :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

5 kg om ugen? Puha, det var da alligevel en sjat. hehe.

Du har nok ret i det med vægten, men det er jo så nemt lige at hoppe op på den og kigge :smile: Men flot med dit vægttab må man sige. Det er ganske imponerende!

Og så tillykke med sejren igår, nu hvor du er inde på fodbold.. igår var det vel nemt nok at klare sig uden øl. I fik jo masser af gaver hernede fra :unhappy:

Ja 5 kg er en del, men det vare heller ikke længe før jeg skal være glad for 1 kg.

Det er godt at have målebåndet når vægten står stille og det kommer den til, så kan man se der sker noget med cm i stedet og der er fedt :smile:

Det var fedt med 3 point, 1. halvleg var ret lige med nogle store mulighedet til jer 2. halvleg det styret vi tingende især til sidst og i kæmpet næsten hele kampen, det er svært at undvære et paar store(75 cl) øl og en store claus er man er van til det.

Link to comment
Share on other sites

Ja 5 kg er en del, men det vare heller ikke længe før jeg skal være glad for 1 kg.

Det er godt at have målebåndet når vægten står stille og det kommer den til, så kan man se der sker noget med cm i stedet og der er fedt :smile:

Det var fedt med 3 point, 1. halvleg var ret lige med nogle store mulighedet til jer 2. halvleg det styret vi tingende især til sidst og i kæmpet næsten hele kampen, det er svært at undvære et paar store(75 cl) øl og en store claus er man er van til det.

Du har nok ret i det med målebåndet. Skal man bare måle en gang om ugen, samtidig med, at man vejer sig?

Hehe ja, en grillpølse og et par fadøl hører sgu til fodbold. Det er også derfor, jeg ikke ser fodbold mere. Det er ikke sundt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share