Sign in to follow this  
JISI

Blåbær mindsker mavefedt

Recommended Posts

Spændende. Udfra forsøgs protokollen skal man spise 2% blåbær på sin diæt. For en voksen mand der indtager 3500Kcal i døgnet er det 70Kcal = 130g blåbær. Det er alligevel en del. Men slet ikke umuligt.

Nu må vi se hvornår det kommer et kosttilskud med tilsat blåbær ekstrakt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare lidt surt, at 100g blåbær koster 15kr på tilbud.

Det er et ekstra måltid - i et måltid rent økonomisk..

Alternativt findes der en del tyske "health"sider, som sælger blåbær (og andre slags frugt og nødder) tørrede - men igen til en hamper pris af 30-35kr pr 100g. Så er det andet alligevel billigere - men de tørre er lettere at spise meget af sikkert.

Men yep de smager lækkert - især til choko proteinpandekager :4mewantfood:

Går self stærkt ud fra, at folk som har hørt om blåbær-tilbud lækker deres kilder herinde :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De tørrede er som regel tilsat en masse møj. Du kan købe dem på frost til ingen penge..

men mon ikke de så også har mistet lidt effetk?

- men ja som tilbehør til pandekager eller som smoothies er de sgu lækre. Det kunne være interessant at lave sit eget lille forsøg.

edit: har lige set der er blåbær til 20kr i føtex for 125gr.

Edited by apprenti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har spist blåbær is 14dage i træk og har hakkede abs men har til gengæld kæmpe bollehåndtag og min fedtprocent er steget med 10%

Share this post


Link to post
Share on other sites
men mon ikke de så også har mistet lidt effetk?

- men ja som tilbehør til pandekager eller som smoothies er de sgu lækre. Det kunne være interessant at lave sit eget lille forsøg.

edit: har lige set der er blåbær til 20kr i føtex for 125gr.

Effekt som i? At man fryser dem ned skulle bevare vitaminerne, men har ikke noget håndfast link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomas - sikke da noget ævl af et statement at komme med.. Har du et link til at bakke det op, eller spreder du bare dine egne believes om sagen?

Du kan jo bare købe dem uden tilsat sukker. Du kan også vælge at købe dem økologisk. Og nej - de mister ikke antioxidanterne pga tørring.

Edited by Randi-Squash

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALT frugt mister selvfølgelig vitaminer og antioxidanter under tørring - det er helt almen viden - men selvfølgelig er der også stadig fibre, viaminer, og mineraler tilbage i skidtet - og så er det selvfølgelig også meget mere energiholdigt gram for gram når det er tørret(går ud fra det giver sig selv http://www.suhrs.dk/SporgSuhrs.nsf/Sporgsm...C1?OpenDocument ), ! - Men det skal selvfølgelig også ses i relation til at frisk frugt i det hele taget kan miste op til 50% af sit vitamin indhold hver dag, hvis det ikke er opbevaret mørkt og koldt (den sidste udtagelse mener jeg at huske er på Christian Bitz regning) - Anyways pointen er at der selvfølgelig ER forskel på frisk eller frossen frugt og så tørret, det er også derfor tørret frugt så vidt jeg husker ikke tæller med i sundhedstyrelsens magiske 600 gram.

Pastorisering medføre et tab på omkring 5% af vitaminindholdet, jeg vil tro nedfrysning er endnu mindre (men er ikke sikker)

Mvh

Helio

Edited by heliotropen

Share this post


Link to post
Share on other sites
ALT frugt mister selvfølgelig vitaminer og antioxidanter under tørring - det er helt almen viden - men selvfølgelig er der også stadig fibre, viaminer, og mineraler tilbage i skidtet - og så er det selvfølgelig også meget mere energiholdigt gram for gram når det er tørret(går ud fra det giver sig selv http://www.suhrs.dk/SporgSuhrs.nsf/Sporgsm...C1?OpenDocument ), ! - Men det skal selvfølgelig også ses i relation til at frisk frugt i det hele taget kan miste op til 50% af sit vitamin indhold hver dag, hvis det ikke er opbevaret mørkt og koldt (den sidste udtagelse mener jeg at huske er på Christian Bitz regning) - Anyways pointen er at der selvfølgelig ER forskel på frisk eller frossen frugt og så tørret, det er også derfor tørret frugt så vidt jeg husker ikke tæller med i sundhedstyrelsens magiske 600 gram.

Pastorisering medføre et tab på omkring 5% af vitaminindholdet, jeg vil tro nedfrysning er endnu mindre (men er ikke sikker)

Mvh

Helio

Men ikke alle - han siger det jo, som om tørret frugt er dødsspise.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De tørrede er som regel tilsat en masse møj. Du kan købe dem på frost til ingen penge..
Men ikke alle - han siger det jo, som om tørret frugt er dødsspise.

Huh? Han siger intet om at de taber vitaminer, og siger som regel.

Er du meget glad for tørret frugt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teorien går vel på, at det er anthocyaninerne i blåbærene, der giver effekten. Blåbær er formodenlig valgt pga. de har det højeste indhold, men man finder også anthocyaniner i røde druer, rødvin, rosiner, blommer, svesker, rødkål, rødløg, rødbeder mm.

Det skader næppe at ligge lidt mere af de ovenstående ting ind i kosten, men hvad med at vente på mere konkrete studier, inden I begynder at spise 150g blåbær om dagen. :smile:

Edited by SaintPauli

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huh? Han siger intet om at de taber vitaminer, og siger som regel.

Er du meget glad for tørret frugt?

Nej men Apperenti påpeger "at de nok også har mistet deres effekt" < kan jeg have misforstået.. Og Heilo kommer med et indlæg som peger mod at tørret frugt mister alle deres antioxidanter, og det syns jeg er at overdrive. Desuden indeholder de mange andre gavnlige stoffer.

Og nu kom jeg jo sådanset bare med et forslag til en kilde - en variationsmulighed.. Det var mere hans latterlige udtalelse om, at det bare er fyldt med en masse møj, jeg studsede over - det noget underligt noget at sige, hvis man ikke har en kilde til at bakke det op - hvis det nu holder andre fra at spise det, og at der slet ikke er hold i det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blåbær er et fantastisk bær!

Det er værd at bemærke at der er stor forskel på sorter..

Den fremavlede sort som er den type man i >95% af tilfældende finder på frugthylderne, er avlet med fokus på størrelse, vækst og sødme.

Blåbær af vildtypen, er noget helt helt andet, både hvad angår smag og sundhedsfremmende stoffer.

De sælges primært som økologisk eller biodynamiske frostvarer..

Og med en prisleje fra ca. 80-160 kr./kg.

Et generelt problem i sundhedsdebatten omkring fødevarer er at der fokuseres alt for lidt på produktionsmetoden

Edited by pioneer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nej men Apperenti påpeger "at de nok også har mistet deres effekt" < kan jeg have misforstået.. Og Heilo kommer med et indlæg som peger mod at tørret frugt mister alle deres antioxidanter, og det syns jeg er at overdrive. Desuden indeholder de mange andre gavnlige stoffer.

Og nu kom jeg jo sådanset bare med et forslag til en kilde - en variationsmulighed.. Det var mere hans latterlige udtalelse om, at det bare er fyldt med en masse møj, jeg studsede over - det noget underligt noget at sige, hvis man ikke har en kilde til at bakke det op - hvis det nu holder andre fra at spise det, og at der slet ikke er hold i det.

Der er ofte tilsat sukker og konserveringsmidler i tørret frugt..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der er ofte tilsat sukker og konserveringsmidler i tørret frugt..

Ja - og dertil skrev jeg, at du kunne vælge nogle øko uden tilsat sukker.. Dem jeg tidl har købt fra Tyskland har ikke været i nærheden af sukker - hvilket ingen af deres frugt-produkter har. Fx er deres tørrede mango intet anden end lange strimler udskåret og derefter tørret mango.. ret sejt i det og sødt/bittert på sin egen måde.

Min pointe er, at du ikke kan skære alle tørrede frugtarter over en kam.. Der er sgu nok forskel på, om det er en studenterblanding fra Ti'er eller et kg fra et økolandbrug i tyskland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vær opmærksom på at der er stor forskel på tørret frugt og frysetørret frugt. Frysetørring er en højteknologisk konserveringsmetode, som er særdeles effektiv og skånsom, og som bevarer næringsstoffer, vitaminer osv i mindst to år på stort set samme niveau som i frisk frugt. Ved almindelig tørring derimod mister frugten en stor del af værdien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this