Polar FT80 eller Garmin forerunner 405


abakka
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ud og investere i et nyt pulsur, men kan ikke finde ud af om jeg skal vælge et Polar FT80 med fodlink eller Garmin Forerunner 405.

Det skal siges med det samme, at prisen for urene er ligegyldige.

Men vil gerne høre om der er nogen der har erfaring med disse ure og som vil anbefale det ene frem for det andet. Synes umiddelbart det virker som om Garmin kan mest, hvor Polars design bare er flottere, men med mere begrænsede muligheder.

Edited by abakka
Link to comment
Share on other sites

Garmin forerunner 305 :D vildt fedt ur (:

hvis prisen er ligegyldig, owner 405 lillebror big time! eneste undtagelse må være for meget nærsynede der har behov for et ekstra stort display.

Jeg er meget glad for 405'eren, men kender ikke Suunto eller Polar så godt. Mener dog at gps er mere præcist end div. foddimser (med deraf afledte usikkerheder).

Hvad skal du bruge uret til?

udstyrsgejl for ekstra motivation på løbeturen eller som et seriøst træningsredskab?

Link to comment
Share on other sites

405 er nok i overkanten at til at benytte som almindeligt ud (...og batterilevetiden er vel også for dårligt til det.)

Selv ejer jeg en 305'er og er helt pjattet med det, selv om det er en or'nli' mursten at rende rundt med.

Personligt foretrækker jeg GPS fremfor en footpod til at måle distance med, og med GPS'en får du jo også kortlagt dine løbeture, hvis du tænder på den slags.

Har flere kolleger der bruger 405'eren, og de er meget glade for det. Vil nok skifte til 405'eren når jeg lige har et par tusinde der brænder hul i mine lommer.

Så jeg anbefaler sgu Garmin, uden at kende Polar eller Suunto for den sags skyld.

Jeppe

Link to comment
Share on other sites

hvis prisen er ligegyldig, owner 405 lillebror big time! eneste undtagelse må være for meget nærsynede der har behov for et ekstra stort display.

Jeg er meget glad for 405'eren, men kender ikke Suunto eller Polar så godt. Mener dog at gps er mere præcist end div. foddimser (med deraf afledte usikkerheder).

Hvad skal du bruge uret til?

udstyrsgejl for ekstra motivation på løbeturen eller som et seriøst træningsredskab?

Jeg skal bruge uret dels til seriøs træning, men også til motivation.

Men synes Polar er meget fedt, at man også kan bruge det til hverdagsbrug. Og det er ærgerligt at garmin kun holder strøm 10 dage cirka.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hælder til Garmin, så ville jeg vælge 305 frem for 405. Da ingen af urene er egnet til hverdagsbrug, kan du ligeså godt tage det ur som kan mest og som er billigst.

Efter at jeg har fået racercykel er jeg blevet glad for gps-vejvisningsfunktionen i forerunner 305. Det er ikke som en almindelig bil-gps, men det virker fint. På www.bikeroutetoaster.com laver man ruten hjemmefra og smider den over på uret. Så har man et fint navigationsanlæg til de små landeveje, frem for at køre på de store kedelige veje man kender.

Jeg bruger mit ur til løb, rulleskøjter og cykling, og med softwaren Sporttracks (som er gratis) har man et lækkert program til statistikker. Det eneste jeg savner i Garmins ure er en ordentlig højdemåler.

Link to comment
Share on other sites

Vær opmærksom på, at GPS ikke egner sig til at vise øjeblikkelige hastigheder inden for løb. Men distancen er meget præcis.

Hvis du ikke har brug for GPS-delen er Garmin Forerunner 50 med footpod og pulsrem værd at overveje. Garmins pulsdel regnes for noget af det pålideligste.

Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vil helt sikkert gå efter Polar FT80. Jeg er vild med designet, det kan anvendes som alm. ur og så kan jeg godt lide at GPS delen er seperat. Polar har også den ekstra krølle, at det kan bruges til fitness og styrketræning...

Men men men... - nu når det er sagt, så har Polar historisk haft problemer med softwaren. Og, det Polar jeg har idag kan heller ikke sige sig helt fri - da den fra tid til anden kan finde på at gå helt i sort.. :mad:

Men på trods af Polars til tider små irriterende problemer - så vil jeg stadig gå efter FT80eren, som også bliver mit næste ur. Det virker stortset til alle træningsformer - modsat Garmin som vel stortset kun er beregnet til løb.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej, jeg overvejer at købe enten 405CX eller FT80. Mit sidste Polar F11 ur havde problemer med at registrere kunstigt høje puls-peaks, hvilket ødelagde min log.

  1. Jeg skal primært bruge det til styrketræning & spinning. Jeg ved at 405CX kan lave en graf over pulsen i en spinning session, for hvert pulsslag eller sekund, hvilket gør man virkeligt kan se forløbet meget nøjagtigt + at det har kaloriemåler. Kan FT80'eren også det?
  2. Jeg har læst nogle steder, at 405cx'eren kun kan anvendes til enten løbe-mode eller bike-mode - kan i bekræftige det? Fordi så kan jeg jo ikke bruge det til styrketræningen? Eventuelt kunne man måske sætte uret op til at løbe-mode fungerer som styrketræningsmode. Hvad mener i om det?

Mvh.

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg overvejer at købe enten 405CX eller FT80. Mit sidste Polar F11 ur havde problemer med at registrere kunstigt høje puls-peaks, hvilket ødelagde min log.

  1. Jeg skal primært bruge det til styrketræning & spinning. Jeg ved at 405CX kan lave en graf over pulsen i en spinning session, for hvert pulsslag eller sekund, hvilket gør man virkeligt kan se forløbet meget nøjagtigt + at det har kaloriemåler. Kan FT80'eren også det?
  2. Jeg har læst nogle steder, at 405cx'eren kun kan anvendes til enten løbe-mode eller bike-mode - kan i bekræftige det? Fordi så kan jeg jo ikke bruge det til styrketræningen? Eventuelt kunne man måske sætte uret op til at løbe-mode fungerer som styrketræningsmode. Hvad mener i om det?

Mvh.

Lasse

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil have et GPS ur, hvis du primært skal bruge det til spinning og styrketræning? Mit ur er et FR60 fra Garmin, og kan indstilles til løb, cykling eller generel sport (hvad det så end er :laugh:); jeg kan næsten ikke tænke mig andet end, at 405cx kan det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke gå efter FT80. Jeg kiggede på det for en 9 måneder siden og selv om det er flot er dets mest i øjen faldende mangel at jeg syntes det var umuligt at se hvad skærmen viste så snart man kiggede på den fra en lidt skæv vinkel hvilket man jo uvægeligt gør når man løber, cykler eller på anden måde bevæger sig og det duer bare ikke.

Jeg endte med Polar RS800 CX med en fodpad til mit løb. Herudover bruger jeg det til spinning. Det er rimeligt i størrelsen og efter min mening absolut et ur man kan have på og bruge normalt i hverdagen hvor jeg finder Garmins noget specielt i udseende men hver mand sin smag.

Prisen på Polar RS800CX inkl. fodpad endte på ca 4000,-kr.

Batterilevetiden har itv været på omkring ½ år før skifte som kan klares uden service og med garantien i behold.

Link to comment
Share on other sites

Hej dette er et spørgsmål der også omhandler puls ure, da jeg skal have et nyt.

Mine krav

Puls funktioner: Under træning aktuelt- og gennemsnitspuls, samt gennemsnit for omgangstider (opvarmning, intervaller mm.). Efter træning kunne se mine træning (puls) i forhold til træningszoner og min forskellige laps.

Vand funktioner: skal kunne svømme med det. (det er lige meget om man kan dykke med det)

Løbe funktioner: alfa omega er præsis aktuel løbehastighed, derudover er distance/gennemsnit hastighed/omgangstider/løbekadence, vigtige funktioner. Laps analyse muligheder efter træning også vigtigt.

Ur funktioner: omgangs/lap muligheder, samt mulighed for at designe træningslaps (det der hedder interval træner på polar)

Urer jeg har kig på, pris omkring 1300-1400kr

Polar RS300x - Run. pris 1400kr

Garmin Forerunner 60 m/Puls & Pod - Herrer. pris 1300kr

Suunto T3c Running Pack. pris 1340kr (tro bare ikke det kan hvad jeg søger)

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej dette er et spørgsmål der også omhandler puls ure, da jeg skal have et nyt.

Mine krav

Puls funktioner: Under træning aktuelt- og gennemsnitspuls, samt gennemsnit for omgangstider (opvarmning, intervaller mm.). Efter træning kunne se mine træning (puls) i forhold til træningszoner og min forskellige laps.

Vand funktioner: skal kunne svømme med det. (det er lige meget om man kan dykke med det)

Løbe funktioner: alfa omega er præsis aktuel løbehastighed, derudover er distance/gennemsnit hastighed/omgangstider/løbekadence, vigtige funktioner. Laps analyse muligheder efter træning også vigtigt.

Ur funktioner: omgangs/lap muligheder, samt mulighed for at designe træningslaps (det der hedder interval træner på polar)

Urer jeg har kig på, pris omkring 1300-1400kr

Polar RS300x - Run. pris 1400kr

Garmin Forerunner 60 m/Puls & Pod - Herrer. pris 1300kr

Suunto T3c Running Pack. pris 1340kr (tro bare ikke det kan hvad jeg søger)

på forhånd tak

Jeg kender hverken det Polar eller det Suunto ur du nævner, men har netop købt et Garmin FR60 med footpod. Så vidt jeg kan se, kan det alle de ting, du efterlyser; dog er jeg i tvivl om vand-delen. Der står at uret er vandtæt til 50m, men jeg har ikke undersøgt om senderen også er det, og ved dermed heller ikke om der er muligheder for at få pulsdata i vand (det er meget færre ure der kan det, end som kan tåle at være i vandet). Jeg kan dog se, at Garmin 310XT markedsføres som et triatlet ur, og sælges med den nye softstrap pulssender, som jeg også har købt til mit FR60.

Mht. præcisionen, så er det muligt at du skal kalibrere footpoden først, men så vidt jeg kan se er det meget enkelt at gøre.

Endvidere synes jeg overførslen til pc er supernem. Man skal lige downloade noget software, og ellers er det bare at smide en usb-pind i, og så er der trådløs overførsel i begge retninger. Fx har jeg siddet på pc'en og angivet mine pulszoner, og de er automatisk blevet overført til uret. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender hverken det Polar eller det Suunto ur du nævner, men har netop købt et Garmin FR60 med footpod. Så vidt jeg kan se, kan det alle de ting, du efterlyser; dog er jeg i tvivl om vand-delen. Der står at uret er vandtæt til 50m, men jeg har ikke undersøgt om senderen også er det, og ved dermed heller ikke om der er muligheder for at få pulsdata i vand (det er meget færre ure der kan det, end som kan tåle at være i vandet). Jeg kan dog se, at Garmin 310XT markedsføres som et triatlet ur, og sælges med den nye softstrap pulssender, som jeg også har købt til mit FR60.

Mht. præcisionen, så er det muligt at du skal kalibrere footpoden først, men så vidt jeg kan se er det meget enkelt at gøre.

Endvidere synes jeg overførslen til pc er supernem. Man skal lige downloade noget software, og ellers er det bare at smide en usb-pind i, og så er der trådløs overførsel i begge retninger. Fx har jeg siddet på pc'en og angivet mine pulszoner, og de er automatisk blevet overført til uret. :smile:

med hensyn til det med vand delen, er det bare så jeg kan tage nogle tider og have et overblik (ikke noget med puls at gøre) ((og ja uret i svømmehallen er i stykker :nonono:))

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender hverken det Polar eller det Suunto ur du nævner, men har netop købt et Garmin FR60 med footpod. Så vidt jeg kan se, kan det alle de ting, du efterlyser; dog er jeg i tvivl om vand-delen. Der står at uret er vandtæt til 50m, men jeg har ikke undersøgt om senderen også er det, og ved dermed heller ikke om der er muligheder for at få pulsdata i vand (det er meget færre ure der kan det, end som kan tåle at være i vandet). Jeg kan dog se, at Garmin 310XT markedsføres som et triatlet ur, og sælges med den nye softstrap pulssender, som jeg også har købt til mit FR60.

Mht. præcisionen, så er det muligt at du skal kalibrere footpoden først, men så vidt jeg kan se er det meget enkelt at gøre.

Endvidere synes jeg overførslen til pc er supernem. Man skal lige downloade noget software, og ellers er det bare at smide en usb-pind i, og så er der trådløs overførsel i begge retninger. Fx har jeg siddet på pc'en og angivet mine pulszoner, og de er automatisk blevet overført til uret. :smile:

Jeg tilslutter mig anbefalingen af Garmin FR60 m. footpod og softstrap som jeg også lige har fået købt, virkelig lækkert ur som også fungerer med OS X.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share