Alle de gode øvelser(?)


DHP
 Share

Recommended Posts

Jeg har på nuværende tidspunkt trænet i ca. 1 år. Måske lidt mere. Jeg har i det sidste ca. halve år kørt efter et split program hvor jeg kører ben og underkrop den ene dag og arme og overkrop den anden dag. Mit nuværende træningsprogram ser således ud:

Dag 1.

Squat 5x5

Dødløft 5x5

Kettlebell swing 4x15

Maveøvelse 4x15

Mht. maveøvelsen. Jeg har skiftet lidt her men har for det meste lavet sit-ups på en bold med fødderne fast under noget. Men har senere fundet ud af at man på denne måde tilsyneladende træner meget hoftebøjere og ikke så meget mave. Jeg har ikke rigtig fundet ud af hvilken maveøvelse jeg skal fortsætte med men for tiden prøver jeg reverse crunch

Dag 2.

Pull-ups 4x8

Bænk pres 4x8

Millitary press 4x8

Dips 4x8

Træk til bryst 3x8

Preacher curls 3x8

Jeg kører Dag 1 og Dag 2 efter hinanden og så dag 3. pause. Derefter forfra igen. Så jeg træner 2 ud af 3 dage.

Jeg skifter lidt mellem at køre 5x5 og 4x8 så nogle gange har jeg kørt 4x8 Squat og dødløft og nogle gange 5x5 i pull-ups, bænk pres, millitary, dips.

Når jeg læser forskellige steder på internettet om hvad der er gode øvelser etc. så synes jeg tit at jeg støder ind i lige netop de øvelser jeg har i mit træningsprogram. Squat, dødløft, pull-ups, bænk pres, millitary, dips. Den eneste som jeg tit ser men som jeg ikke har i mit træningsprogram er Bent over Rows. Men jeg forestiller mig at dødløft gør op for det - at det er nogle af de samme muskler der bliver trænet der.

Mit spørgsmål er egentlig bare som så mange andre her på MOL. Hvad synes i om mit træningsprogram. Mangler der noget? Er der noget der burde tages ud?. Jeg er selv ikke så glad for preacher curls. Kan i anbefale en anden biceps-øvelse som er god?

Mine stats hvis der er relevant:

Jeg er 22 år. Vejer 70 kg. Har taget ca. 6-8 kg. på siden jeg begyndte at træne.

Jeg kører for tiden med:

squat 5x5x80 kg. (lige under parallel)

dødløft 5x5x130 kg.

kettlebell swing 4x15x28

pull-ups 4x8x7,5 kg. (Bælte med vægt)

bænk pres 4x8x57,5 kg.

millitary 4x8x35 kg.

dips 4x8x12,5 kg.

træk 3x8x75 kg.

preacher curls 3x8x~26kg

Håber der er nogle der gider at komme med nogle kommentarer :). Skal jeg bare køre på som jeg plejer eller burde jeg ændre noget?

Tak på forhånd til dem der gider svare :)

Link to comment
Share on other sites

Godt øvelsesvalg. Dog er jeg lidt nysgerrig, hvordan kan dit dødløft være så voldsomt stærkt i forhold til f.eks. bænkpres?

Hvordan har du det med at køre Squat og Dødløft sammen? Personligt har jeg svært ved at køre specielt de to sammen, da de begge (specielt squatten) er så utroligt hårde.

EDIT:

Mht. BOR, så kan man ikke sige at du kompenserer for den ved at køre dødløft. Imo burde du erstatte træk til bryst med BOR.

Edited by Ponder
Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet både squat og bænkpres fra dag 1. Dødløft startede jeg først på senere. Noget af grunden til at jeg ikke er nået så langt i bænkpres er fordi jeg har haft nogle problemer med at jeg fik ondt i skulderen af at bænkpresse og har derfor holdt nogle pauser fra det etc. Men jeg tror at jeg har fundet en måde at gøre det på så jeg ikke får ondt i skulderen længere. Det har det i hvert fald ikke gjort i lang tid nu. Men jeg er lidt irriteret over mit bænkpres. Det går ikke rigtig så stærkt med at få mere vægt på :P. Men den bedste måde at blive bedre til bænkpres på er vel at bænkpresse så jeg fortsætter arbejdet.

At køre squat og dødløft sammen er rigtig hårdt ja. Jeg er tit fuldstændig smadret efter at være færdig med de 2. Men til gengæld har jeg så kun 2 øvelser ud over dem bagefter.

Jeg vil overveje det med BoR

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share