Cutte til sommeren, har brug for lidt meninger


Spunkieboy
 Share

Recommended Posts

Hej ærede MOL-medlemmer :tongue:

På forhånd tak til dem, som gider læse dette færdigt og besvare/kommentere emnet :bigsmile:

Jeg har nu været i gang med at cutte i 2 uger, så jeg kan få min six-pack frem til sommeren og ellers blive markeret generelt.

So far so good, vil jeg tro. Har på de 14 dage tabt 3,4 kg og er begyndt at kunne ane fedttabet på maven, hvilket jeg priser mig særdeles lykkelig over, for man kan jo aldrig vide, hvor man taber fedt først! :crazy:

Men nu er jeg så begyndt på nogle udregninger for at få en bedre forståelse af det jeg egentlig har gang i.

Jeg har nu fundet 2 forskellige formler for udregning af ens BMR for mænd (Basalstofskifte, eller hvilestofskifte om man vil), og jeg er i tvivl om, hvilken jeg skal forholde mig til.

Formel 1: 66 + (13.7 X vægt i kilo) + (5 X højde i cm) - (6.8 X alder i år) ------- denne formel giver for mit vedkommende et resultat på 1819,58 kcal

Formel 2: ((vægt i kg X 42 + højde i cm X 26,3 - alder i år X 20,7) + 21) / 4,2 -------- her for jeg så 1759,80 kcal

Hvilken en er "rigtig"? :dry:

Jeg har nemlig også fået foretaget en såkaldt fedtprocentmåling på en "Tanita Body Composition Analyzer BC-418" for et par dage siden, og den sagde tilgengæld så, at mit BMR lå på 1978 kcal.

Og ret mig hvis jeg tager fejl nu, men ens BMR fortæller for meget ens energiforbrug vil være, hvis man bare ligger og sover i 24 timer, right?

Kan man så ikke dividere ens BMR med 24 timer, og så hvis man sover 7 timer, gange med 7, og så har man energiforbruget for ens søvn?

Altså ifg. formel 1, så 1819,58/24*7 = 530,71 kcal

Jeg har nemlig også erhvervet mig et pulsur, som jeg bruger til at holde øje med min form i løb, men nu også til at se på kalorierne. Jeg har prøvet at have den på en hel dag, altså fra jeg stod op og til jeg gik i seng på 2 forskellige dage - en træningsdag og en hviledag. Nu ved jeg ikke helt hvordan pulsuret udregner ens kalorieforbrug, og om det mon er præcist nok, men her kommer lige nogle tal fra de to dage:

På træningsdagen nåede jeg at forbrænde 4700 kcal, hvoraf selve træningen forbrændte lidt over 2000 kcal (testede dette igen forleden, gennemsnitlig forbrænding ved min træning er ca. 1500 kcal, så det var en ekstra hård træning den dag). Hvis man så skal ligge 7 timers søvn oven i, så bliver det 4700 + 530,71 = 5230,71 kcal for denne dag.

Det synes jeg bare virker som ret meget?

På min hviledag forbrændte jeg tilgengæld kun 1700 kcal + 7 timers søvn = 1700+530,71= 2230,71 kcal

Er det bare mig som tænker, "what the f***!??!" Synes virkelig der er noget galt, eller kan det virkelig passe, at jeg forbrænder så meget mere på en træningsdag i forhold til en hviledag? Altså, ved jo godt at man forbrænder i nogle timer efter styrketræningen pga. musklernes restituering eller noget, men det kan pulsuret vel ikke måle? Den måler vel forbrændingen ud fra ens alder, vægt, højde og puls?

Anyways, jeg kommenterer nok lidt senere her på denne tråd om hvad jeg så spiser, for jeg har for det første ændret spisevaner: Væk med spegepølsen og ind med filet, væk med bananer som mellemmåltider, og så generelt små portioner til morgen, middag -og aftensmad.

Pyyh, nu skal jeg lige have en hviletime for mine fingre :laugh:

//Spunkieboy - out :superman:

PS: Det skal måske lige nævnes i sammenhæng med fedtprocentmålingen, at målingen viste 11% og en fedtmasse på 8.1kg.

Edited by Spunkieboy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share