For mange fibre?


FinnGasolin
 Share

Recommended Posts

Halløj MOL!

Jeg spiser rigtig sundt - måske for sundt? Jeg kan snildt indtage 60-70 g. kostfibre på en dag - er det for meget? Og i så fald; hvad er for meget? Og hvad kan jeg eventuelt bytte alt det grove ud med - og samtidig opnå en god mæthedsfornemmelse?

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Halløj MOL!

Jeg spiser rigtig sundt - måske for sundt? Jeg kan snildt indtage 60-70 g. kostfibre på en dag - er det for meget? Og i så fald; hvad er for meget? Og hvad kan jeg eventuelt bytte alt det grove ud med - og samtidig opnå en god mæthedsfornemmelse?

På forhånd tak!

Jeg vil jo mene, at det ikke er noget problem, når du spør om det er et probem :-D For hvis det var et problem for dig, var du ikke tvivl om det - højt fiber indtag og samtidigt for lidt væske kan føre til meget træg afføring...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo mene, at det ikke er noget problem, når du spør om det er et probem :-D For hvis det var et problem for dig, var du ikke tvivl om det - højt fiber indtag og samtidigt for lidt væske kan føre til meget træg afføring...

:laugh:

Det er korrekt, der skal efter min mening dog temmelig meget fiber til før det sker - forudsat at ens væskeindtag er normalt.

Link to comment
Share on other sites

Det anbefalede er 25-35g om dagen. Så du skal sørge for at få en masse væske, når du ligger så højt.

For meget fiber kan give forstoppelse, hvis du ikke får nok væske, da det suger ret meget. Derudover giver det nok noget mave-rumlen, da tarmen står og arbejder en masse på at fordøje de ufordøjelige fibre - dette kan self. give meget luft i maven osv - det kan jo gøre ondt på nogen.

Ellers tror jeg heller ikke, at der som sådan er noget farligt ved det.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tit problemer med maven i forbindelse med løb - derfor jeg spørger om det kan blive for meget :)

Hvad kunne være et sundt alternativ til det grove?

tja, hvordan kommer du op på så højt et fiberintag???

ville være fint hvis du kunne skrive hvordan du spiser fibre....

Link to comment
Share on other sites

Du må æde vildt meget rugbrød? I stedet for 6 stykker rugbrød tager du 3, og et af dem læsser du med tun og hytteost.

Ja spiser en del rugbrød - men får jo også masser af fibre igennem grøntsagerne og pasta?

Kunne selvfølgelig skifte noget af rugbrøddet ud med noget ciabatta/spelt værk...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share