interval eller lunte løb?


L.M
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en frisk sports pige på de 18 år :)

Jeg løber rigtig meget - ca. 4-5 gange om ugen.

Gør det mest for at holde min form men også for at tabe de sidste utilfredse kg'er.

Men hvilken løb er bedst for at tabe sig?

- Interval løb (eller hurtig løB)

- Ellers er det sådan noget lunte løb, men alligvel med tempo?

Hilsen Lykke.

og tak til jer der kommer med idé'er eller forslag :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Når kroppen udføre kortere hårdere fysisk arbejde, vil den primære kilde for arbejdet være kulhydrater, og hvis du ikke har indtaget mange kulhydrater inden træning bruges din krops kulhydratlagrer. Hvor kroppen ved længervarende fysisk arbejde hovedsageligt tager på fedtdepoterne direkte? (men denne balance er vist også meget individuel) Er vel disse fakta, der har skabt den berømte myte om fedtforbrændingzonen?. For resultatet af kortere varende fysisk arbejde vil være, at kroppen vil forsøge at fylde disse kulhydratlagrer, og hvis der ikke er tilstrækkelig næring til dette, ja så vil den også tage af fedtdepoterne for at fylde dem?

Du kan benytte dig, med succes, af begge former for løb :) Så bland dem :) Men jeg ser personligt rigtigt mange fordele ved interval løb. Og nye forskningsresultater peger vist på, at det måske faktisk er det mest effektive?

Fordelene:

1. Ved så kort intenst arbejde, er det faktisk muligt, at du kan stimulere noget muskelvækst i dine ben, hvilket også vil resultere i et bedre stofskifte.

2. Så vidt jeg forstår vil det tidsinterval, hvor du forbrænder fedt efter træningen, vare længere ved fx spurtintervaller end langdistanceløb (det som bliver kaldt "Afterburn?) Folk må lige rette mig hvis det ikke er korrekt.

3. Du spare tid! :laugh:

Ps: håber nogen kloge folk vil skrive, så jeg også kan lære noget :laugh:

Edited by Mr.P
Link to comment
Share on other sites

Der har faktisk lige været nogle undersøgelser som blev vist på DR1 ang. løb

1. Løb er en af de bedste måder at forbrænde kcal og komme op på sin max puls på.

2. man forbrænder ca. 10% mere ved hurtig løb frem for lunten eller powerwalk inden for den samme afstand (antal km).

Dog ville jeg nok kombinere lidt forskellige træningsformer hvis du gerne vil smide lidt kg. Spinning, forskelligt slags løb, svømning er 3 utrolige gode trænings cardio former. som hurtig vil gi dig resultater med sund kost.. + det er heller ikke sundt eller sjovt at skulle løbe hver dag.

Tror enda hvis du leder lidt herinde kan finde en kost/mad forum, hvor der er blevet lagt super lækker sunde opskrifter ud. hvis du mangler lidt inspiration på det område også. :smile:

Link to comment
Share on other sites

der er forskelv på i vhilken puls zoner du forbrænder mest sukker eller fedt eller kalorier, og så sætter fedt forbrændingen også for alvor først ind når der ikke er mere sukker at komme efter..

Jeg ville forslå at du løber lidt blandet, for at undgå skader og for at komme i bedre form, men du kunne godt tage dig en rolig tur med puls ca 135-150, unden at have indtaget sukker først... gør det så du kan komme nemt hjem hvis din krop ikke reagere godt på skiftet mellem sukker og fedt forbrænding....

Link to comment
Share on other sites

Der har faktisk lige været nogle undersøgelser som blev vist på DR1 ang. løb

1. Løb er en af de bedste måder at forbrænde kcal og komme op på sin max puls på.

2. man forbrænder ca. 10% mere ved hurtig løb frem for lunten eller powerwalk inden for den samme afstand (antal km).

Dog ville jeg nok kombinere lidt forskellige træningsformer hvis du gerne vil smide lidt kg. Spinning, forskelligt slags løb, svømning er 3 utrolige gode trænings cardio former. som hurtig vil gi dig resultater med sund kost.. + det er heller ikke sundt eller sjovt at skulle løbe hver dag.

Tror enda hvis du leder lidt herinde kan finde en kost/mad forum, hvor der er blevet lagt super lækker sunde opskrifter ud. hvis du mangler lidt inspiration på det område også. :smile:

Om det er sundt kan vel diskuteres... Kommer an på hvilken "trænings-stand" man er i.

Dog går man nok pænt hurtigt kold, hvis man tror man kan løbe et interval hver dag.

Gu er det ej sjovt, at løbe interval løb. Men der er da ikke meget som er bedre end en stille og rolig løbe tur igennem skoven, eller nede ved vandet (hvis man har den mulighed)

Link to comment
Share on other sites

Jamen, hvis du vil tabe dig skal du spise mindre.... Sådan er det bare... :laugh:

Du kan nærmest løbe jorden rundt på en 10-kilo dunk olie.

Men ud over det, er hurtig løb det der bedst giver dig kredsløbsforbedringer...

Henrik

Ps (Du er vel klar over, at du skal løbe omkring 10 kilometer for at forbrænde 100 gram fedt. Altså det samme der er i en lille pose chip?)

Link to comment
Share on other sites

Gu er det ej sjovt, at løbe interval løb. Men der er da ikke meget som er bedre end en stille og rolig løbe tur igennem skoven, eller nede ved vandet (hvis man har den mulighed)

Det er vel en smagssag, hvis man løber et par stykker er der immervæk en fin konkurrencemulighed ved intervalløb - og da det især handler om at presse sig selv kan det være endog meget motiverende. Og, i min optik, langt sjovere end lange (imo: dræbende kedelige) løbeture i konstant tempo. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jamen, hvis du vil tabe dig skal du spise mindre.... Sådan er det bare... :laugh:

Du kan nærmest løbe jorden rundt på en 10-kilo dunk olie.

Men ud over det, er hurtig løb det der bedst giver dig kredsløbsforbedringer...

Henrik

Ps (Du er vel klar over, at du skal løbe omkring 10 kilometer for at forbrænde 100 gram fedt. Altså det samme der er i en lille pose chip?)

Hvor køber du dine chips henne :laugh: Det er vist en XXL oversize pose der skal til.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en frisk sports pige på de 18 år :)

Jeg løber rigtig meget - ca. 4-5 gange om ugen.

Gør det mest for at holde min form men også for at tabe de sidste utilfredse kg'er.

Men hvilken løb er bedst for at tabe sig?

- Interval løb (eller hurtig løB)

- Ellers er det sådan noget lunte løb, men alligvel med tempo?

Hilsen Lykke.

og tak til jer der kommer med idé'er eller forslag :bigsmile:

Man kan ikke tåle at løbe intervalløb 4-5 gange om ugen i længden, så løb 1 gang interval (f.eks opvarmning + 4*4 min med 2 min roligt løb imellem + afjogging, hvis du er i form til det), 1 gang kortere tempoløb og så resten i lange distancer (det dobbelte af tempoløbet f.eks.) i roligt tempo, dvs. så man kan føre en samtale, så det er sjovt og hyggeligt. (Edit: Altså med intensitet på max ca. 80% af pulsreserven, som udregnes sådan: 80% arbejdspuls = 0.8*(maxpuls-hvilepuls)+hvilepuls eller her:).

Hvorfor skal du tabe dig? Nu er det vel ikke bare noget, du bilder dig ind?

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke tåle at løbe intervalløb 4-5 gange om ugen i længden, så løb 1 gang interval (f.eks opvarmning + 4*4 min med 2 min roligt løb imellem + afjogging, hvis du er i form til det), 1 gang kortere tempoløb og så resten i lange distancer (det dobbelte af tempoløbet f.eks.) i roligt tempo, dvs. så man kan føre en samtale, så det er sjovt og hyggeligt.

Hvorfor skal du tabe dig? Nu er det vel ikke bare noget, du bilder dig ind?

mvh

LarsBj

Nu er det ikke for at hi jacke posten, men hvordan fanden løber man i et tempo hvor man kan holde en samtale igang? jeg er så dårlig til at løbe langsomt (faktisk også dårlig til at løbe hurtigt hmmm) men hvis jeg tager en rolig tur på en time eller mere ligger min puls på ca 150, hvis den kommer laver ned, tror jeg, jeg falser i søvn...

Kan ikke holde ud at skulle vente på at tage en ny laaaaaaaang tur

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke for at hi jacke posten, men hvordan fanden løber man i et tempo hvor man kan holde en samtale igang? jeg er så dårlig til at løbe langsomt (faktisk også dårlig til at løbe hurtigt hmmm) men hvis jeg tager en rolig tur på en time eller mere ligger min puls på ca 150, hvis den kommer laver ned, tror jeg, jeg falser i søvn...

Kan ikke holde ud at skulle vente på at tage en ny laaaaaaaang tur

Det er bare et spørgmål om at løbe med pulsen højt oppe og tempo så kan man sagtens snakke, jeg løb med min trænings makker Rikke og holdt en sint puls på 89% og vi snakket hele vejen, så meget at Rikke var ved at blive køre ned efter 5 minutter :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare et spørgmål om at løbe med pulsen højt oppe og tempo så kan man sagtens snakke, jeg løb med min trænings makker Rikke og holdt en sint puls på 89% og vi snakket hele vejen, så meget at Rikke var ved at blive køre ned efter 5 minutter :laugh:

Det virker meget usandsynligt at det har været 89% af max hvis du har kunne snakke i hele sætninger uden at være voldsomt besværet.

Link to comment
Share on other sites

Det virker meget usandsynligt at det har været 89% af max hvis du har kunne snakke i hele sætninger uden at være voldsomt besværet.

Jeg var også meget træt efter en times løb og jeg det var da også lidt svært at snakke, men den blev kørt på vilje, du kan se turen her.

http://connect.garmin.com/activity/6113317

Jeg har taget en maxpuls test for ca. 1 måned siden og den gav 187 og jeg kørte en time med 90,5% i snit i sidste uge, hvor jeg kom op på en puls på 185.

Jeg har også snakket nogle af spinnings instruktørerne og de har også en højpuls når de kører som instruktør, nok pga. at de snakker.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Normalt vil man kunne løbe 20-40min ved puls omkring 90% så syntes også det lyder ret voldsomt, især hvis du endda kan snakke hele vejen igennem, når jeg løber med en puls på omkring 90% skal jeg ikke sige ret meget imens..

Link to comment
Share on other sites

Normalt vil man kunne løbe 20-40min ved puls omkring 90% så syntes også det lyder ret voldsomt, især hvis du endda kan snakke hele vejen igennem, når jeg løber med en puls på omkring 90% skal jeg ikke sige ret meget imens..

Jeg løber til gengæld ret langsomt 10.1 km/t, så går en del af energien vel til at snakke?

Link to comment
Share on other sites

Nej, cykel og jeg har max været oppe på 180 under løb.

Man siger at løb har en noget højere maxpuls end spinning.. din maxpuls i løb ligger nok nærmere 190, og må gi maxpower ret hvis i kan snakke under løb er du slet ikke presset nok :wink:

Når jeg er max presset i både spinning eller løb, kan man godt glemme at snakke til mig.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Man siger at løb har en noget højere maxpuls end spinning.. din maxpuls i løb ligger nok nærmere 190, og må gi maxpower ret hvis i kan snakke under løb er du slet ikke presset nok :wink:

Når jeg er max presset i både spinning eller løb, kan man godt glemme at snakke til mig.. :tongue:

Jeg skal nok have testet min maxpuls i løb også, men den da ikke blive ved med at stige, for ½ år siden hade jeg ikke været over 182.

Høre jeg sige dig at jeg ikke laver nok når jeg løber :devil:

Nu skal det jo heller ikke meget til før du er presset, men den form du har :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke tåle at løbe intervalløb 4-5 gange om ugen i længden, så løb 1 gang interval (f.eks opvarmning + 4*4 min med 2 min roligt løb imellem + afjogging, hvis du er i form til det), 1 gang kortere tempoløb og så resten i lange distancer (det dobbelte af tempoløbet f.eks.) i roligt tempo, dvs. så man kan føre en samtale, så det er sjovt og hyggeligt.

Hvorfor skal du tabe dig? Nu er det vel ikke bare noget, du bilder dig ind?

mvh

LarsBj

I øvrigt så forbrænder man ret konstant 1 kcal per kilometer, man løber, per kilo, man vejer. Dvs du ganger løbedistancen i km med din kropsvægt, så har du det direkte forbrugte antal kilocalorier under motionen. (SI-freaks skal derpå gange tallet med 4.18 for at få energiomsætningen i kiloJoule).

Det betyder, at du skal vælge den løbeform, hvor du kan løbe flest kilometer per uge (dvs. relativt langsomt løB), hvis målet fortrinsvist er vægttab. Men du skal nøje overveje, om du virkelig har brug for at tabe dig. Man ser jo ofte sig selv i et mere negativt lys end nødvendigt!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke for at hi jacke posten, men hvordan fanden løber man i et tempo hvor man kan holde en samtale igang? jeg er så dårlig til at løbe langsomt (faktisk også dårlig til at løbe hurtigt hmmm) men hvis jeg tager en rolig tur på en time eller mere ligger min puls på ca 150, hvis den kommer laver ned, tror jeg, jeg falser i søvn...

Jeg kan altså sagtens føre en samtale med en puls på 150, men det er jo individuelt. Men du har ret i, at det kræver disciplin at lægge langsomt ud. Det kan hjælpe at løbe i en løbe/motionsklub, hvor man er flere sammen og under en træners pisk.

Men kan du løbe en time eller mere uafbrudt, kan du sikkert løbe langsomt nok! Du har vel ikke 150 /min under hele turen???

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share