Plyometrisk træning og kajakroning?


Ferus
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg skal snart igang med at øge min eksplosive styrke i kajakroning med henblik på den korteste distance 200m. Jeg har 2,5-3 måneder til jeg skal toppe, og vil høre om det er en god idé at implementere plyometrisk træning i programmet i Cable One-arm Row eller Cable Semi Suppinated Row.

Jeg har via mit studie arbejdet lidt med plyometrisk træning med henblik på 100m løb. Her kom jeg frem til at aktiveringen af den myotatiske refleks, ved træning, kunne mindske reaktionstiden til det nye afsæt og dermed ground reaction time, hvorved stretch shortening cycle (den elastiske energi i muskel-sene komponentet) udnyttes optimalt.

Mine bekymringer ved at implementere plyometrisk træning til 200m kajakroning går på at jeg ikke er sikker på at pagajisættet er kraftigt nok til at udløse den myotatiske refleks og om det overhovedet er en fordel med hurtigere reaktionstid - Er dette tilfældet, vil der så være andre grunde til at træne plyometrisk træning? Har endividere hørt et rygte om at plyometrisk træning udsætter en grænse hvor intensiteten ufrivilligt nedsættes - er der noget om dette?

Bonusspørgsmål: Flere landsholdsroere træner råstyrke. Kan ikke se at dette er en fordel da udførslen af øvelserne heraf er relativ langsom. Hvad siger i til dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke nogen fordel ved plyometrisk træning i forhold til kajakroning. Plyometrisk træning søger at udnytte forspænding i musklerne, og kræver derfor et excentrisk komponent i bevægelsen. I kajakroning er der ikke nogen excentrisk komponent, kun koncentrisk (træk/skub).

Maxstyrke træning som du beskriver styrker den nervernes aktiveringsevne som gør at man bliver mere eksplosiv (på trods af at bevægelsen foregår langsomt). Derfor er det ikke dumt at træne tungt hvis man vil være eksplosiv.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Ser ud til jeg dropper plyometrisk træning

Kunne en programopbygning bygge på følgende?:

- Først DE på de to hovedhovedøvelser Row og Bench Press. Eks 6x3-4@80%4RM

- Dernæst ME på de to hovedøvelser

- Til sidst noget RM træning for de to hovedøvelser, samt øvelser for resten af kroppen.

evt. adskille DE- og ME-dage fra hinanden

(Mangler stadig fra første post: "udsætter plyometrisk træning en grænse hvor intensiteten ufrivilligt nedsættes?")

Link to comment
Share on other sites

11 års kajakroning siden jeg var 12

9 års vægttræning siden jeg var 14. Dog med meget lidt fokus de første mange år

Træningspas med cardio+vægttræning+kajakroning ligger pt på 14 gange om ugen

Edited by Ferus
Link to comment
Share on other sites

Ok. Det hjælper meget.

Plyometrisk træning kan indirekte øge dit kraft udviklingspotentiale... og kan være en måde at få noget progression i vægttræningen hvis den er stagneret i længere tid... Dette burde dog sjældent ske for andet ind styrke athleter og sports folk med meget fokus på vægttræning f.eks. kuglestøder og selvfølgelig folk med dårlig programlægning.

Generelt bør man ikke prøve nye ting af tæt på vigtige sæson mål og derfor vil jeg ikke anbefale plyometrisk træning. Dernæst er der mange andre muligheder for at sætte gang i progression på vægttræningen igen... Her på sitet er der masser af styrke athleter der ved rigtigt meget om hvordan man kan få øget sin maks styrke..så det er bare med at spørge løs hvis man vil have hjælpe.

Eksplosiv styrke er noget upræcist begreb... og har været diskuteret herinde i en anden post...I dit tilfælde er power et mere præcist begreb at bruge for forklare hvordan råstyrke indvirker på din sport.

skal smutte nu.. men vender tilbage med resten af forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ferus!

Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål. Det virker til, at du besidder stor viden indenfor kombinationen Kajak og styrketræning.

Jeg er nemlig selv begyndt med kajakken her i år :smile:

Bruger du en bestemt indgangsvinkel til styrketræningen, nu hvor det drejer sig om Kajak? Eller er et alment program med fokus på de store øvelser et fint supplement til kajak træningen?

Link to comment
Share on other sites

Eksplosiv styrke er noget upræcist begreb... og har været diskuteret herinde i en anden post

Hvad mener du med upræcist? det er da trods al rimelig veldefineret i litteraturen... men igen det kommer jo an på hvad du lægger i ordene "upræcist begreb"

Link to comment
Share on other sites

Her er desuden et lille abstract fra pubmed omhandlende kajak og eksplosiv vægttræning... jeg har desværre ikke adgang til hele artiklen så I må nøjes med abstractet

Velocity specificity of weight training for kayak sprint performance.

Liow DK, Hopkins WG.

Sport, Fitness and Recreation Department, Wellington Institute of Technology, Lower Hutt, New Zealand.

PURPOSE: Athletes often use weight training to prepare for sprint events, but the effectiveness of different types of weight training for sprinting is unclear. We have therefore investigated the effect of slow and explosive weight training on kayak sprint performance.

METHODS: Twenty-seven male and 11 female experienced sprint kayakers were randomized to slow weight training, explosive weight training, or control (usual training) groups. Weight training consisted of two sessions per week for 6 wk; in each session the athletes performed 3-4 sets of two sport-specific exercises with a load of 80% 1-repetition-maximum. The two training programs differed only in the time taken to complete the concentric phase of the exercises: slow, 1.7 s; explosive, <0.85 s. To determine the effects of training on sprint acceleration and speed maintenance, the athletes performed 15-m kayaking sprints pre- and posttraining; an electronic timing system provided sprint times at 3.75-, 7.5-, and 15-m marks.

RESULTS: Relative to control, both types of weight training substantially improved strength and sprint performance. The improvements in mean sprint time over 15 m in each group were: slow, 3.4%; explosive, 2.3%; control, -0.2% (90% confidence limits for pairwise differences, approximately +/-1.4%). Over the first 3.75 m, the improvements were: slow, 7.1%; explosive, 3.2%; control, 1.4% ( approximately +/-2.6%). Over the last 7.5 m, the improvements were: slow, 2.1%; explosive, 3.0%; control, -0.8% ( approximately +/-1.9%).

CONCLUSIONS: Slow weight training is likely to be more effective than explosive training for improving the acceleration phase of sprinting, when force is high throughout the length of the stroke. Explosive weight training may be more effective in speed maintenance, when forces are developed rapidly over a short period at the start of the stroke.

Link

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Ok. Det hjælper meget.

Plyometrisk træning kan indirekte øge dit kraft udviklingspotentiale... og kan være en måde at få noget progression i vægttræningen hvis den er stagneret i længere tid... Dette burde dog sjældent ske for andet ind styrke athleter og sports folk med meget fokus på vægttræning f.eks. kuglestøder og selvfølgelig folk med dårlig programlægning.

Generelt bør man ikke prøve nye ting af tæt på vigtige sæson mål og derfor vil jeg ikke anbefale plyometrisk træning. Dernæst er der mange andre muligheder for at sætte gang i progression på vægttræningen igen... Her på sitet er der masser af styrke athleter der ved rigtigt meget om hvordan man kan få øget sin maks styrke..så det er bare med at spørge løs hvis man vil have hjælpe.

Eksplosiv styrke er noget upræcist begreb... og har været diskuteret herinde i en anden post...I dit tilfælde er power et mere præcist begreb at bruge for forklare hvordan råstyrke indvirker på din sport.

skal smutte nu.. men vender tilbage med resten af forklaringen.

Tak for dit svar. Jeg har langt fra udnyttet mit styrkepotentiale grundet længere tids hypertrofitræning, så på baggrund af din forklaring, er der ingen grund til at anvende plyometrisk træning. Med eksplosiv styrke mener jeg; den største kraft der kan udvikles på så kort tid som muligt i bevægelsesbanen, inklusiv ydre kraftpåvirkning. Er ikke bekendt med begrebet power, men vil se på det :)

ThSeremet: Jeg svarer dig i PM

TLunau: Tak for de to links. Var ikke bekendt med studiet fra pubmed. Jeg kan altid se fulde længde på uni :) Kan sikkert få nogle iddeér fra "Periodized strength training...", men må have in mente at det er en gammel én!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share