Bænkpres


Jakob Kristensen
 Share

Recommended Posts

- Når man træner almindelig bænkpres, så træner man den nederste brystmuskel?

- Har hørt fra folk, at det gælder om at holde langt ude på stangen, da det træner brystet mere? - men har også hørt at man skal sætte tommelfingrene på det "ru/ matte" stykke for at se hvor man skal holde?

- Skal man i både skrå bænkpres og alm bænkpres helt ned at røre brystet, eller skal lave de 90 grader på albuen?

Link to comment
Share on other sites

Kør det som du føler virker, du skal holde i en position hvor du føler det er rigtigt.

Du bør ikke holde for langt ude.

Det med tommelfingeren er en vanesag, kan kun anbefale normalt greb, da du risikerer at tabe stangen ellers, og du ligger mere last på dine håndled.

Hvor langt ned du vil køre er også op til dig.

Men sats på at sænke den ned til brystet.

Laver du lidt opspænd kan du begrænse afstanden lidt og du gør skuldrene mere stabile.

Du træner generelt hele brystet.

Du siger skrå bænkpres. Snakker du så Inchline eller Dechline? :)

Link to comment
Share on other sites

- Når man træner almindelig bænkpres, så træner man den nederste brystmuskel?

Man rammer begge, men primært den store/nederste.

- Har hørt fra folk, at det gælder om at holde langt ude på stangen, da det træner brystet mere? - men har også hørt at man skal sætte tommelfingrene på det "ru/ matte" stykke for at se hvor man skal holde?

Bænkpres med smalt greb rammer mere triceps end pecs pga. bevægelsen ændres. Mht. bredde er det et spørgsmål om personlig præference, som sagt rammer du mere triceps, hvis du holder smalt og et meget bredt greb kan være bad news for skuldrene. For mit eget vedkommende holder jeg i den bredde, hvor jeg er stærkest. Det svarer til langemand på ringen på en styrkeløft stang og lillefingere på ringen på en vægtløft stang.

- Skal man i både skrå bænkpres og alm bænkpres helt ned at røre brystet, eller skal lave de 90 grader på albuen?

Stangen skal ned at røre brystet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved naturligvis, at man ikke skal begynde at bænke uden at være opvarmet, men hvornår i sit træningspas bør man lægge bænkpres-sættene? Er det bedst at lægge dem i starten, til sidst, eller hvad?

Det afhænger hvad du ellers har af øvelser, og hvordan du prioriterer øvelsen.

Jeg ligger dem altid først, da det er den vigtigste øvelse for mig, og derfor prioriterer jeg at være så frisk og stærk som muligt.

I perioder havde jeg det sådan med dødløft, og der prioriterede jeg dødløft før andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved naturligvis, at man ikke skal begynde at bænke uden at være opvarmet, men hvornår i sit træningspas bør man lægge bænkpres-sættene? Er det bedst at lægge dem i starten, til sidst, eller hvad?

Ja, det afhænger vel af om du vil opnå hyperstrofi(så kan det i min logik være fulstændig ligegyldigt, hvornår den falder) eller styrkeforbedring(ja, som SORTIS siger, så gælder det om at være frisk). Men måske det kunne give lidt ekstra at peppe temperamentet op med dødløft for starters

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share