Træne mave to dage i træk?


h4ns3n
 Share

Recommended Posts

Hej Hej

Mit spørgsmål er simpelt: Er det okay at træne mave hver gang (samt ryg/lænd)?

Jeg vil gerne have opbygget en flot mave hurtigst muligt, men har hørt (kan ikke huske hvor) at det virker muskelnedbrydende at træne den samme muskel to dage i træk.

Mit program ser således ud:

A: Bryst, Skulder, Triceps (Mave)

B: Ben, Ryg, Biceps (Mave)

Mandag: A

Tirsdag: B

Onsdag: Hvile.

Torsdag: A

Fredag: B

Lørdag: Hvile.

Søndag: Hvile.

Tak på forhånd.

Mvh H4ns3n

Link to comment
Share on other sites

Okay, mit program ser således ud:

Mandag:

BÆNKPRES

MILITARY PRESS

DIPS eller CLOSEGRIP BÆNKPRES

DB INCLINE BÆNKPRES –

LATERAL RAISE –

CABEL PUSHDOWN

REAR LATERAL RAISE

Tirsdag:

SQUAT –

DØDLØFT –

BENT OVER ROW –

BENPRES –

LEG CURL –

PULLUPS –

LEG EXTENSIONS –

SEATED ROW –

BARBELL CURL –

Torsdag:

BÆNKPRES

MILITARY PRESS

DIPS eller CLOSEGRIP BÆNKPRES

DB INCLINE BÆNKPRES

LATERAL RAISE

CABEL PUSHDOWN

REAR LATERAL RAISE

Fredag:

DØDLØFT –

SQUAT

BENT OVER ROW

LEG CURL –

LEG EXTENSIONS –

PULLUPS –

SEATED ROW –

BARBELL CURL –

LÆGPRES –

Det skal sige at jeg har fået dette program fra nettet, så har tilpasset det en anelse, det er dog de samme muskelgrupper der trænes.

Når jeg træner mave, bruger jeg kun maskinerne i centeret, (kan ikke huske hvad de hedder) samt nogle mavebøjninger.

Link to comment
Share on other sites

1: hvor længe har du trænet ?

2: drop programmer fra nettet, specielt fra BB sider

3: smid dét der program ud

4: snak med en instruktør som har styr på sine ting. Sig til instruktøren at du gerne vil have lavet en screening, fortæl om evt. dys funktioner og ubalancer, gamle skader etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i et par uger nu. Dog har jeg trænet i et års tid inden da, holdt dog pause på et par måneder, og er nu startet igen.

Det er altså ikke et godt program?, jeg har det fra Fitness Blog.

Okay, så det bedste jeg kan gøre er altså at snakke med en instruktør?

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner lige tråden her, hvis det er i orden. :)

Jeg træner 6 dage om ugen, og træner mave alle de dage. Har fået at vide, jeg bare skal træne min mave løs, da jeg har et lavt fedtprocent, og mine abs vokser ret hurtigt.

Men er det godt for mig ? Mine venner siger, maven er den/de største muskel/muskler, og de kan godt klare det... men ved ikk ? Kan de ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner lige tråden her, hvis det er i orden. :)

Jeg træner 6 dage om ugen, og træner mave alle de dage. Har fået at vide, jeg bare skal træne min mave løs, da jeg har et lavt fedtprocent, og mine abs vokser ret hurtigt.

Men er det godt for mig ? Mine venner siger, maven er den/de største muskel/muskler, og de kan godt klare det... men ved ikk ? Kan de ?

Vi må lige slå fast, at mavemusklerne ikke tilhøre de største muskler :tongue: Pointen er ikke om du kan tillade dig, at træne dem 6 gange om ugen, men om det er nødvendigt! Og om det vil give bedre resultater end at træne dem 4 gange fx. Muskler skal havde tid til at restituere, de er i hvile perioden de vokser jo. Jeg ville personligt sige, at det er rigeligt hvis du træner din mave 4 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg stærk modstander af 24-72 timers reglen da den er stærkt misvisende.

Alt andet lige skal du jo så også træne antagonisten lige så meget.

Som jeg sagde til tråd starter handler det i høj grad om hvordan dit styrke trænings program er opbygget, men at lave fokuseret mave arbejde 6 dage om ugen er hul i hovedet uanset hvordan du vender og drejer det.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fordi jeg fokuserer kun på maven. Jeg har et 3 dages split program, hvor jeg træner hele kroppen. Efter jeg har trænet en dag, så inden jeg tager hjem, så tager jeg et par maveøvelser.

Men jeg skal nok skære ned på det, så musklerne kan hvile lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt. Muskerne ved maven fungerer præcis ligesom alle andre muskler i hele kroppen. De skal trænes for at vokse, men de skal også have den nødvendige hvile. Når du træner nedbryder du muskler, det er i hvile perioden, at de vokser sammen igen og bliver større. hvis du aldrig lader dine mavemuskler hvile får du et dårligere resultat.

Dog er det utrolig individuelt, hvor lang tids hvile menneskers muskler skal have og det eneste du kan gøre er at prøve dig frem.

Jeg ville droppe mavemaskinerne, hvis jeg var dig. Efter min mening er de lavet til ældre mennesker eller mennesker med et handicap, der gør, at de ikke kan træne mave på normal vis. Kom ned på gulvet, hæng i en ribbe eller lav dem på en bold. Har også læst mange steder, at 100 mavebøjninger i træk giver dårligere end 15 med vægt på. Evt forsøg dig med at løfte benene osv. Se hvad du kan lide.

Link to comment
Share on other sites

1: hvor længe har du trænet ?

2: drop programmer fra nettet, specielt fra BB sider

3: smid dét der program ud

4: snak med en instruktør som har styr på sine ting. Sig til instruktøren at du gerne vil have lavet en screening, fortæl om evt. dys funktioner og ubalancer, gamle skader etc.

Hmm, hvorfor siger du han skal droppe det program? Og hvad har hans træningserfaring med programmet at gøre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share