Bumsekur


mrfunch
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er

Ved godt emnet har været diskuteret før, men synes bare ikke jeg kunne finde noget ordentligt. Og det meste var meget gammelt, eller handlede om bumser i forb. med proteinindtag.

Først og fremmest, ja, jeg har været til lægen. Og ville nok egentlig mest af alt også hører jeres erfaringer og holdninger til de forskellige preperater.

Har prøvet følgende:

- Tetracyklin (nogle tabletter)

- Clindoxyl

- Basion 5%

- Vichy natcreme

- Vichy dagcreme

Jeg har ikke spist pillerne længe, synes ikke rigtig de havde nogen effekt. Jeg smører mig ind i basiron hver aften (følger acne.org). Hver morgen smøger jeg mig ind i basiron + dagcreme. Skifter i øjeblikket lidt mellem vichy til natten og basiron.

Det gør forholdsvis ondt efter påsmørrelse af bisiron og natcremen, så man får en følelse af en effekt. Og bliver meget rød i hovedet af den hvilket er meget belastende om dagen når folk tror man har været på ferie eller noget.

Jeg savner nogle råd, tips. Ville i gå skridtet videre og tage nogle mere effektive piller?

Forresten så er jeg 20 år .. men har godt nok ingen i min vennekreds som har samme problem, og ej heller folk der er meget yngre.

Håber på lidt hjælp her.

Link to comment
Share on other sites

hej ,min ven vare rolig

jeg er på tetraclysin og det har jeg været i 3-4 måneder nu og det er først nu det begynder at kunne ses bare så du lige ved det min læge siger også at jeg måske skal tage dem et havlt år mere før alle ar og ting er væk :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

En kur med tetracyklin tager som udgangspunkt 6 måneder og de virkede utrolig godt på mig. Hvis du ikke har fulgt kuren som din hudlæge har givet dig, så har du i hvert fald lavet en fejl der. Derudover har jeg positive erfaringer med en sæbe der har en lav pH-værdi og Clindoxyl bagefter, sæben kunne f.eks. være Matas' intimsæbe.

I øvrigt sagde min hudlæge også, at man ikke skulle bruge 100 forskellige produkter morgen og aften, da det bare stresser huden endnu mere. Af den grund synes jeg ikke du skal bruge en masse forskellige ting om morgenen.

Edited by KnuD45
Link to comment
Share on other sites

Jeg var også på pillerne over et halvt år, og synes det hjalp en smule, men det var ikke noget særlig da jeg stoppede.. Så havde det bedre med at lade være da ændringer var meget minimale.

Glemte også helt at sige jeg bruger sæbe hver morgen og aften, før cremene. Noget vichy rense gele.

Jeg bruger heller ikke clindoxyl mere, da jeg synes dette virker ligeså fint som basiron. Og så er basiron meget billigere. Men er måske blevet lidt i tvivl her.

Lagde mig syg her forleden og der gik huden bare amok, højst sandsynligt pga lavt immunforsvar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig været til en hudlæge for min egen læge mener han selv er dygtig nok. Han har i hvert fald aldrig sendt mig videre, med den begrundelse at de næste skridt ville være for meget i forhold til mig. Og derfor kan han gøre det samme som en hudlæge siger han.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvet en del på denne front - flere år med Tetracyclin., Erycin (antibiotikum) og flere andre præparater jeg ikke kan huske navnene på. Alle uden den store effekt. :unhappy:

Endte også med at prøve Rucotan, det hjalp noget - men med mange bivirkninger; tørre læber og hud, som skallede sindsygt. Så havde man bare det problem i stedet... a040.gif

Imellem tiden var jeg blevet færdiguddannet, havde lidt flere penge på kontoen og besluttede at bruge dem hos en kosmetolog og behandlinger med en kur fra MD formulations.

Jeg startede med at forløb på en ugentlig behandling over 8 uger samtidigt med at jeg skulle bruge to cremer morgen og aften. Derefter blev det til behandling med 2-3 ugers mellemrum over en periode. Tror jeg kunne se resultater efter en månedstid, men med løbende forbedringer over endnu længere tid.

Her 2½ år efter bruger jeg stadig de to cremer og kan hurtigt se, hvis jeg glemmer at bruge dem...

Så selvom sådan nogle behandlinger+produkter koster en del, er det helt sikkert det jeg vil anbefale.

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brugt de samme lægemidler du brugte, de havde ingen virkning på mit problem. Derfor var den eneste løsning for mig Accutin, som har virket fantastisk. Efter en behandling der strakte sig over fem månender, sidder jeg her og har ingen bumser eller hudorme...

Eftersom det også virker til, at du har prøvet en hel masse forskellige midler mod dit hudproblem, vil jeg klart anbefale Accutin (jeg havde ingen slemme bivirkninger, kun de normale.

Edited by Danielsson
Link to comment
Share on other sites

For mig at se har du to muligheder:

1) Blive ved med at forsøge at finde den næste mirakelkur, indtil dine bumser om 1-5-6-7 år forsvinder af sig selv.

2) Tage en accutan kur nu.

Hvis dine bumser generer dig i det daglige, så vælg 2. Hvis ikke, kan du lege med 1.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med lidt/mere fiskeolie? Det virker antiinflamatorisk, hvor meget det ville hjælpe er svært at svare på.

Hvad med kosten? Prøv at skære alle produkter med sukker fra, slik, sodavand, kage, kunstige ting osv. Det hjælper meget hos mig. :smile:

Og drik godt med vand hver dag, det renser systemet.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Hej med dig

Jeg står i samme situation som dig. Er 23 år og har haft problemet on/off siden jeg var 12, så er ærligt talt godt træt af det.

Har prøvet med Basiron, men det havde ikke nok effekt. Clindoxyl hjalp rigtig meget, men det må man ikke bruge, hvis man overvejer at blive gravid. Hvad der gør sig gældende for de fleste præparater, der nævnes i denne tråd.

Jeg har prøvet rigtig mange forskellige hudplejeserier: Exuviance, Vichy, Tea Tree Oil, Clinique m.fl. - fælles for alle var, at de hjalp i et stykke tid, men efterhånden mistede de virkningen og var bare penge ud af vinduet.

Lige nu bruger jeg Murad, som jeg køber online på strawberrynet.com (billigere end i dk) og det virker nogenlunde.

Jeg har stadig tendens til urenheder og kan tydeligt se, hvis jeg er stresset, ikke får søvn nok eller er ved at få min menstruation.

Men produkterne holder det nede på et acceptabelt niveau. Jeg bruger Cleanser + toner + treatment + lotion, i forbindelse med det daglige bad og derudover en creme morgen og/eller aften (alt efter om jeg går i bad morgen eller aften).

Grunden til dette er fordi for meget afrensning af huden gør situationen værre.

Jeg har hørt at Dermalogica skulle være rigtig godt også.

Hvis du har råd til det vil jeg anbefale dig et besøg hos en kosmetolog. En ansigtsbehandling hver 14. dag gør underværker for huden - jeg har desværre ikke penge til det, men havde jeg, så var det helt sikkert noget jeg prioriterede højt.

Håber du kan bruge det til noget. Jeg følger lige med og ser om andre har gode råd og idéer.

Mvh M

Link to comment
Share on other sites

Det skal nævnes at kosten har ingen indflydelse på acne, da acne er en sygdom der udarter sig fra ens gener (fortalt af hudlæge). Udover det hvis man har slem acne, og har prøvet utallige midler, så er den eneste udvej accutin. Accutin er noget strong shit, men hvis kuren bliver administreret ordentligt, vil den pågældende person kun opleve de midle bivirkninger. En ordentlig administrering af Accutin indebærer en mindre dosering, over en noget længere tidsperiode end ellers.

Link to comment
Share on other sites

Det skal nævnes at kosten har ingen indflydelse på acne, da acne er en sygdom der udarter sig fra ens gener (fortalt af hudlæge). Udover det hvis man har slem acne, og har prøvet utallige midler, så er den eneste udvej accutin. Accutin er noget strong shit, men hvis kuren bliver administreret ordentligt, vil den pågældende person kun opleve de midle bivirkninger. En ordentlig administrering af Accutin indebærer en mindre dosering, over en noget længere tidsperiode end ellers.

Mht at Accutin den eneste løsning - så lyder det også som noget en hudlæge har sagt. Det skærer i mine øre, fordi jeg selv har været det igennem og ved det ikke er den eneste løsning.

Har du selv prøvet behandlinger ved en kosmetolog, som ikke har virket? Kunne være interessant at vide, før du påstår, at sådan en skrap og hård kur er den eneste udvej.

Link to comment
Share on other sites

Mht at Accutin den eneste løsning - så lyder det også som noget en hudlæge har sagt. Det skærer i mine øre, fordi jeg selv har været det igennem og ved det ikke er den eneste løsning.

Har du selv prøvet behandlinger ved en kosmetolog, som ikke har virket? Kunne være interessant at vide, før du påstår, at sådan en skrap og hård kur er den eneste udvej.

Mener jeg har påpeget i et af mine indlæg, at i lige præcis det her tilfælde er Accutin den eneste udvej. Jeg har prøvet kosmetolog behandlinger i en længere periode, de virkede nogenlunde, men de har ikke været nær så effektive som Accutin-behandlingen jeg har modtaget. Accutin er den mest EFFEKTIVE behandling til folk, der har slem acne. Det kan ikke diskuteres, men igen Accutin er ikke den eneste udvej, kosmetolog behandlinger er også effektive. Problemet med denne form for behandling, er at årsagen til acnen ikke bliver fjernet, acnen bliver bare holdt i balance. Accutin ændrer jo på din DNA struktur, så den primære årsag til din acne bliver fjernet (overproduktion af talg).

Skal siges, at jeg godt ved mange har dårlige erfaringer med Roaccutan/Accutin, men det skyldes oftest en alt for høj dosis.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har påpeget i et af mine indlæg, at i lige præcis det her tilfælde er Accutin den eneste udvej.

... men igen Accutin er ikke den eneste udvej, kosmetolog behandlinger er også effektive.

Kan du blive enig med dig selv? a015.gif

Og er du nu sikker på at ens DNA ændres? :blink:

Er egentlig enig i at Roaccutan/Accutin, nok er det der med størst sandsynlighed har effekt. Men risikoen for bivirkninger er også bare så meget større.

Mht for høj dosis, hvordan ved man så lige om man får det..?! Af gode grunde er ens (hud-)læge jo den der ved mest om det? Og man har jo intet reference punkt. Desuden er det min fornemmelse at der er meget trial-and-error over det og starter man for lavt får man ingen effekt, starter man for højt for man bivirkninger.

Link to comment
Share on other sites

Rigtig gode svar!

Tror bare ikke mit er slemt nok til at være på Accutin niveau? Er der nogen grænse for det?

Jeg har mest af alt hudorme ved næsen, og urenheder med bumser i panden, hagen + siderne. Men det er ikke vildt voldsomt det er bare mega belastende at det ikk gider gå væk eller blive dæmpet. Og det er altså noget man ser, så lidt er det heller ikke.

Jeg her som sagt aldrig været til hudlæge fordi min læge ikke mente jeg skulle på a-vitamin kur endnu i hvert fald. Kan være han ændrer mening når jeg stadig ikk ser nogen forskel.

Kan meget godt lide at det rent faktisk går ind og ændrer det indefra istedet for at blive ved og ved og ved med at prøve at holde det nede og ligeså snart man prøver at lade en smule være, så står det op som padehatte.

Men måske jeg skulle presse igennem og se hvad en hudlæge siger til lige netop mit problem. Tror ikke min læge har nok indsigt i huden som speciale.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg næppe. Genterapi er slet ikke på et kommercielt stadie endnu. :smile:

Hr. K

Fuldstændig korrekt, men da virkningen af Isotretionoin dybest set er ukendt, går de fleste ud fra at der sker ændringer i ens DNA. Brugen af Isotretinoin stammer helt tilbage fra 1970, hvor man brugte det mod mod hudkræft (meget bedre behandlinger er senere udviklet)...

*Isotretinoin er det virksomme stof i Accutin.

Link to comment
Share on other sites

Kan du blive enig med dig selv? a015.gif

Og er du nu sikker på at ens DNA ændres? :blink:

Er egentlig enig i at Roaccutan/Accutin, nok er det der med størst sandsynlighed har effekt. Men risikoen for bivirkninger er også bare så meget større.

Mht for høj dosis, hvordan ved man så lige om man får det..?! Af gode grunde er ens (hud-)læge jo den der ved mest om det? Og man har jo intet reference punkt. Desuden er det min fornemmelse at der er meget trial-and-error over det og starter man for lavt får man ingen effekt, starter man for højt for man bivirkninger.

Vel er jeg ikke enig med mig selv? I det her tilfælde vil Accutin nok være at foretrække. I tilfælde hvor acnen ikke er lige så slem (mild til moderat), så kan kosmetolog behandling være brugbart. Risikoen for bivirkninger er meget større? Der er altid bivirkninger med Accutin, spørgsmålet er så om det er de "hårde" bivirkninger man får. De milde bivirkninger er altså ikke særlig slemme, specielt taget i betragtning af den store procentdel, som bliver kvit med acne efter behandling. Angående dosis kan man selv finde informationer om på nettet, just google. Det med at starte for lavt eller for højt, det har du vist misforstået. Hvis man starter lavt (oftest at foretrække) så er behandlingen lige så effektiv kontra en høj dosering. Det forudsætter så bare en længere doseringstid.

Link to comment
Share on other sites

Vel er jeg ikke enig med mig selv? I det her tilfælde vil Accutin nok være at foretrække. I tilfælde hvor acnen ikke er lige så slem (mild til moderat), så kan kosmetolog behandling være brugbart. Risikoen for bivirkninger er meget større? Der er altid bivirkninger med Accutin, spørgsmålet er så om det er de "hårde" bivirkninger man får. De milde bivirkninger er altså ikke særlig slemme, specielt taget i betragtning af den store procentdel, som bliver kvit med acne efter behandling. Angående dosis kan man selv finde informationer om på nettet, just google. Det med at starte for lavt eller for højt, det har du vist misforstået. Hvis man starter lavt (oftest at foretrække) så er behandlingen lige så effektiv kontra en høj dosering. Det forudsætter så bare en længere doseringstid.

Jeg måtte lige en tur forbi Wiki for at se hvad der egentlig stod om det stads.

Groft sagt dræber isotretonoin celler der deler sig (for) hurtigt, så vidt jeg forstår, hvorfor det også blev udviklet og brugt som medicin mod kræft (og stadig bruges til dette).

Og ja, der står at man ikke præcis ved hvordan det fungerer, men man ved at det påvirker DNA transcriptionen aka celledelingen.

Det ændrer altså ikke dit DNA som sådan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Isotretinoin

Link to comment
Share on other sites

Det skal nævnes at kosten har ingen indflydelse på acne, da acne er en sygdom der udarter sig fra ens gener (fortalt af hudlæge). Udover det hvis man har slem acne, og har prøvet utallige midler, så er den eneste udvej accutin. Accutin er noget strong shit, men hvis kuren bliver administreret ordentligt, vil den pågældende person kun opleve de midle bivirkninger. En ordentlig administrering af Accutin indebærer en mindre dosering, over en noget længere tidsperiode end ellers.

Det er forkert hvad lægen siger, det er uden tvivl en kombination. Kost kan godt ha noget at sige hvad angår bumser. For og imod. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Det er forkert hvad lægen siger, det er uden tvivl en kombination. Kost kan godt ha noget at sige hvad angår bumser. For og imod. :nonono:

Men er det blevet bevist at kost har noget at sige her? Det lyder kun normalt i mine ører hvis det er sandt at det har betydning, men har bare altid fået fortalt at der ingen videnskabelige kilder er på dette? Så kan det selvf godt være personlige erfaringer siger noget andet...

Link to comment
Share on other sites

Men er det blevet bevist at kost har noget at sige her? Det lyder kun normalt i mine ører hvis det er sandt at det har betydning, men har bare altid fået fortalt at der ingen videnskabelige kilder er på dette? Så kan det selvf godt være personlige erfaringer siger noget andet...

Helt sikkert personlig erfaring, hvis jeg æder slik, chips, chokolade, vare med masser af sukker osv. Samt meget lidt omega 3. Så får jeg bumser. Skære jeg alt det lort fra holder de sig furnuftigt på afstand.

Lægen siger det kun fordi han har læst det i en bog (har også fået samme ord fra en læge), jeg tvivler også ret meget på de læger som påstår kost intet gøre, har lavet nogle alvorlig undersøgelser.

Der er flere faktore at ta hensyn til. Vi er alle forskellige, det som påvirker mig, påvirker måske ikke den næste.

Her er hvad jeg tror på kan give udslag, samt egen erfaring.

Gener spiller klart ind.

Hormoner/ubalancer (feks teen alder)

Inflamatorisk kost. Sukker, og eller kunstig ting, E stoffer, farve stoffer osv, (måske mest allergi)

Kost med lav vitamin indhold.

Et mindre stærkt immunsystem.

Sart hud.

Hvis man drikker meget lidt vand.

For agressiv ansigts vask.

Alt for mange/forkerte cremer på en gang (hvad jeg har læst skulle olie basseret skulle være skidt)

Muligvis kan noget vaskepulver og blødgørings middel irritere. Så prøv allergi venlige produkter.

Det her hjælper mig.

Ingen creme hvor jeg får bumser.

En mild ansigts sæbe.

Kun en lille smule ansigts/fugtigheds creme hvis man har tør hud, feks efter bad.

Hvis du har sart hud, så gå i bad om aftenen.

Hvis man barbere sig med en skraber, så kan man skifte til en barbermaskine evt.

Spis rigtig mad og ikke junk og sukker holdige produkter.

Få godt med omega 3 (fiske olie)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share