Sign in to follow this  
KSR

Spinning vs. løb

Recommended Posts

Mojns..

Kan man træne en løbeFORM, ved at gå til spinning?

Hvad er det egentlig man får ud af spinning? Mange af pigerne i spinningslokalet har "brede røve" og store maver, selvom de kommer mange gange om ugen.

Et andet spørgsmål er: Hvorfor har spinning ikke indvirkning på min spinningsinstruktør op af bakkerne på alm. cykel? Hun sidder på spinningscyklen 6 timer om ugen og ligner en der giver sig. Men lyder som en der er ved at dø op af bakkerne på alm. cykel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej med dig,

Spinning kan være et supliment til din løbetræning men du bliver nu bedst til løb ved at løbe.

Mht. de brede damer og din instruktør; De laver INTET. Problemet med spinning er at man ikke kan se hvor meget man har på cyklen og derved hvor stor en belastning der lægges i pedalerne (watt). Et godt alternativ er en pulsmåler. Flere steder i fitnessbranchen bruges et system der hedder Activio som er et pulssystem hvor alle kan se deres puls på en storskærm. Instruktøren fortæller så hvor alle skal ligge. Det kræver at deltagerne har tastet deres max-puls ind på skærmen. Man træner så procentvis ud fra maxpulsen og ingen kan "snyde" med mindre man taster en for lav maxpuls ind og holder igen hele vejen. Forhåbentligt vil en kvalificeret instruktør opdage hvis folk putter sig.

Din instruktør kører uden belastning. Det er derfor hun kan kører 6 timer om dagen. Spørg dig selv; ligner hun en der kan kører Touren? De træner også 6 timer om dagen men kun i korte perioder.

Pulsur, og glem de brede damer og koncentrer dig om dig selv, damerne på dit hold vil for altid ligne voksne damer med ble de tror at så længe de har et medlemsskab/kort taber de sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Man træner så procentvis ud fra maxpulsen og ingen kan "snyde" med mindre man taster en for lav maxpuls ind og holder igen hele vejen. Forhåbentligt vil en kvalificeret instruktør opdage hvis folk putter sig.

Det må jo være deres eget problem? Hvis man går ind til en spinning time, for at sidde og "hygge-cykle" i 1 time, burde man nok ikke melde sig til. Men det kan da aldrig nogensinde blive intruktørens problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan ikke træne løbeform på en spinningcykel. Men du kan i allerhøjeste grad træne din kondition. Spinning er super velegnet til Vo2 maks intervaller - altså små korte intervaller hvor man kører med maksimal intensitet.

Spinning er også super velegnet til tærskeltræning, her bliver træningen dog mere cykelrelevant og mindre løberelevant.

Man kan selvfølgelig også sidde og køre med en middel intensitet.. Og det er da udemærket. Men spinning er så godt til intensitet fordi man sidder sammen i en gruppe og iøvrigt har musikken til at holde stemning og intensitet..

Alle kommer jo til spinning med forskellige forudsætninger. For lidt belastning er kun et problem hvis der er tale om INGEN belastning. Det kan knæene ikke holde til. Det bør instruktøren påtale.

Det er klart at jo mere intensivt man kører - jo større udbytte.. En ting er sikkert, skal man i form skal der arbejdes for sagen, det kommer ikke bare fordi man sidder på cyklen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det kan man ikke. Særlig lægmusklerne bliver ikke belastet på samme måde ved cykling/spinning. Men det er klart, at begge dele er god cardio træning, såfremt man ikke hygge-træner, som det nævnes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har brugt spinning meget som en sublement til min løbetræning. Det har dels været for at forbedre udholdenhed, fx taget 2 timers spinnings timer i træk i forbindelse med min marathontræning og lidt for at undgå de alt, alt for lange ture. Det har fungeret fint for mig. Derudover har jeg brugt spinning som aflastning af mine led, da jeg føler løb slider meget på kroppen.

men selvf som der bliver sagt hvis man skal være en bedre løber skal det være løbetræning der ligger i fokus ville jeg sige. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mojns..

Kan man træne en løbeFORM, ved at gå til spinning?

Hvad er det egentlig man får ud af spinning? Mange af pigerne i spinningslokalet har "brede røve" og store maver, selvom de kommer mange gange om ugen.

Et andet spørgsmål er: Hvorfor har spinning ikke indvirkning på min spinningsinstruktør op af bakkerne på alm. cykel? Hun sidder på spinningscyklen 6 timer om ugen og ligner en der giver sig. Men lyder som en der er ved at dø op af bakkerne på alm. cykel?

Det kommer an på hvad du vil og hvor ambitiøs du er og hvordan du træner spinning. Jeg tror ikke på at spinning duer til at nå personligt topniveau (eller tæt på topniveau) indenfor løb. Det kan være er supplement til seriøs løbetræning for at få nogle træningstimer hvor leddene ikke bliver belastet så meget, men for at blive god i løb skal man træne løb.

Men hvis du vil træne løbeform som mere afslappet motionist og ikke går efter topniveau og ikke vil løbe lange distancer kan det nok bruges. Jeg har i hvert fald personligt oplevet at jeg ved at træne min cykelform op har kunnet løbe en for mit niveau ret god 5000 m. Det skyldes nok primært at cyklingen bidrager til bedre maksimal iltoptagelse som er vigtig på kortere distancer. På længere distancer tror jeg ikke man kommer udenom at træne løb for at opbygge tilstrækkelig udholdenhed. Det skal lige bemærkes at jeg har løbet før cykeltræningsperioden så min observation beviser ikke at løbeformen kan trænes op fra ingenting til hæderlig ved cykling, men kun at jeg efter at have været i OK løbe form, ude af form og derefter har genopbygget formen på cykel har haft det OK med at løbe kortere distancer.

Mht hvordan man træner i spinning har jeg oplevet at jeg kan tro at jeg er rimeligt kørende ved at træne spinning for så at konstatere at jeg alligevel ikke kan ret meget når jeg kommer ud på landevejen. Det er som om benene ingenting vil på landevejen, selvom konditionen er blevet OK af spinning. Jeg har forsøgt at justere min spinning så jeg lægger bundniveauet meget hårdere og ikke kører belastningerne så ekstremt som instruktøren lægger op til. Når jeg siger mindre ekstremt mener jeg at jeg har kortere fra den lave til den hårde belastning i et interval ved at jeg lægger f.eks. 1. belastning af 4 meget højere end normalt og så ikke kører helt så højt op i 4. belastning (da det ikke er muligt med et højt bundniveau). Jeg tror det virker bedre på konditionen og især udholdenhed i benene end sådan som en instruktion kan lægge op til. Hvis man kører for ekstremt op i intervallerne kører man på mælkesyre og går for hurtigt ned og får brug for en pause. Jeg tror mælkesyren, som opbygges ved for mange korte, kraftige accelerationer, begrænser længden af perioder med høj puls og skaber for tidlig træthed, hvad der reducerer effekten på kondition og udholdenhed af et spinning pas.

Mht debatten om hvorvidt der skal føres kontrol med folks belastning i spinning mener jeg systemet med personlig indstilling af belastningen uden indblanding fra andre er ideelt. Det er en personlig sag hvad man vil med et træningspas og der er ingen grund til at instruktøren eller andre deltagere blander sig, hvis man lægger belastningen anderledes end de synes. Hvis jeg f.eks. har kørt et hårdt træningspas på landevej dagen før og lægger niveauet lidt lavere gider jeg ikke have en trættende debat med en overivrig nabo, der mener at jeg er doven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg løb en ½ maraton på 2 timer 8 minutter og 34 sekunder, efter at have løbet 2 gang udenfor og 10 gang indenfor ½ til ½ 1/4 time, min form udover de 12 gang var spinning ca 20 timer om ugen, så man kan få grundformen vha. cykling.

Jeg tror hvis man trækker og ikke kun presser ned når man cyklen at det også hjælper til løb.

Ps. jeg vejet 96 da jeg løb ½ Maraton.

Edited by Mollerup

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil gerne følge med i denne tråd :bigsmile:

Der hvor jeg spinner har jeg tænkt det samme, som du siger fede maver og store røve, men jeg fik faktisk heller ikke noget ud af min spinning, før jeg lavede om på kost, så for mit vedkommende tænkte jeg nok at nu har jeg været til spinning, så er det okay at æde en pose chips.

I januar måned begyndte jeg at skære ned på slik is og kager, har stadig meget svært ved at lade det være i dag, men først efter maden kom med, er jeg begyndt at få noget ud af min motion.

Iøvrigt løber jeg også, jeg havde tit trætte ben, men efter jeg er begyndt at træne ben 1-2 gange om ugen, så er det ikk nær så trætte mere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this