Cardio-program uden løb?


cykeltaxa
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg plejede at løbe omkring 40-50 km. om ugen + spinning og styrketræning, men fik for ca. 3 måneder siden skinnebensbetændelse i begge ben. Min træningsmotivation faldt drastisk da løb var det der plejer at drive mig ud af døren, og jeg finder både spinning og crosstrainer ganske kedeligt i længden.

Holdt så noget pause med max. en tur i centeret om ugen pga. eksamensperiode, arbejdspres osv... Men har i de 3 måneder jeg ikke har kunne løbe nu taget over 9 kg på. Det er helt selvforskyldt og også pga. at jeg har ladet kosten sejle og drukket alt for meget alkohol. Maden hart jeg dog fået styr på igen og har har tabt det første kg siden mandag.

Men mit spørgsmål går egentlig på om nogen har et godt cardio-program, gerne med noget intervaltræning liggende? Min form pt. er stort set ikke-eksisterende. Jeg plejede at løbe 10 km. på lige knap 55 min, så var i fin form inden skaden og vil gerne tilbage på det niveau. Gerne med lidt forskellige cardio-maskiner så jeg får lidt afveksling :)

Det må må ikke indeholde løb, da bare det at gå på et løbebånd desværre gør at jeg bliver øm igen.

Jeg kan desværre kun træne på temmeligt skæve tidspunkter pga. arbejde (6-7 morgen primært) så det må heller ikke være bygget op omkring holdtræning.

Ved det er besværligt, og det er derfor jeg prøver at høre jer herinde :) Håber i har nogle gode programmer liggende :)

Link to comment
Share on other sites

Mit bud ville være at kigge på hvad de gør til Crossfit. Altså lave nogle sessions hvor du banker igennem med cirkeltræning i 20-30min (efter lidt opvarmning).

Det kunne være 4min fuld skrald på cyklen, nogle tabata-intervaller af air-squats, push-ups osv. Der findes mange måder at dele sessionen op på - så du kan holde motivationen til at blæse igennem hele vejen og holde intensiteten op. Både crossfit-hjemmesiden og youtube kan være fine steder at hente inspiration til alternative øvelser og træningssessioner.

Det er let let!

Link to comment
Share on other sites

Der er massere af muligheder, det vigtigste er vel bare, at pulsen kommer op og du forbrænder lidt kcal... Igår skiftede jeg mellem at sjippe og tæve en boksebold i 30 min uden pauser. Sjippede til mine lægmuskler gjorde ondt, så boksede jeg til jeg ikke kunne løfte mine arme, og så sjipppede jeg igen. Sjovt og hårdt.. Ellers så bare ro på romaskinen, intervaltræning på crosstraineren og en masse cirkeltræning med kroppen som vægt..

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar begge to. Vil i hvert fald kigge lidt på nogle crossfit-programmer, selvom min opfattelse altid har været at det mere er et "brand" end blot en træningsform...

Kan desværre heller ikke sjippe pga. skinnebensbetændelsen.

Har aldrig prøvet cirkeltræning udover noget ala det til motionsboksning..

Men er det ikke bare at vælge forskellige styrkeøvelser med ca. 30 sek. pause til skift imellem øvelserne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share