progression - hvor ofte ?


Iglo
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt på et full-bodyprogram, hvor hver øvelse køres to sæt. Til at starte med køres øvelserne med 12 rep(og jeg vil tro, at jeg kan øge vægten én gang i hver øvelse, før jeg må gå ned i antal reps). Programmet køres tre gange om ugen. Hvor ofte skal jeg øge vægten i mine øvelser for at få optimal progression ?. Hver gang, hver anden eller hver uge ?

Link to comment
Share on other sites

Min plan går lidt på at øge vægten hver anden gang. Dvs to træningspas med samme vægt for derefter at øge. Startende med "sub-vægte" indtil max er nået indenfor et givent antal reps (12,10,8,6), og så går jeg ned i antal reps. Lidt á la HST, men kun med stigninger i vægt hver anden gang.

Jeg går ikke ud fra, at alle jer derude øger vægten for hver eneste træning ??.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ikke ud fra, at alle jer derude øger vægten for hver eneste træning ??.

Intet er skrevet i sten i forhold til HST, som jeg selv træner, omkring dette emne. Det vigtigste er at du over tid har progression, både fordi du er under dine RM's og til sidst fordi du også bliver større og stærkere og kan sætte en højere vægt på.

Derudover er der nogle praktiske grund at man ikke altid vil øge vægten for hver pas. Ved håndvægtøvelser vil progressionen typisk gå for stærkt hvis du øger for hvert pas, medmindre du har adgang til håndvægte med spring på 0,5-1 kg hele vejen op til din f.eks. 5RM.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt øger man per pas i HST.

Hele progressionen bliver jo netop lagt ved at regne bagud med en given procent/skivedeling.

Har man problemer med at øge hver gang, så har man regnet sine RM forkert ud.

Eller også har man de praktiske problemer som Henning bringer på bane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker selvfølgelig compound.

Jeg er enig i at man ikke øger i visse isoøvelser ved hvert pas,

da skivedelingen - som Friis nævner - ofte går ind og bliver et problem (tror aldrig jeg er stødt på en 0,5 skive).

Desuden ville progressionsniveauet sandsynligvis være for lavt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker selvfølgelig compound.

Jeg er enig i at man ikke øger i visse isoøvelser ved hvert pas,

da skivedelingen - som Friis nævner - ofte går ind og bliver et problem (tror aldrig jeg er stødt på en 0,5 skive).

Desuden ville progressionsniveauet sandsynligvis være for lavt.

for lavt til hvad?

Link to comment
Share on other sites

Det der gør mig lidt skeptisk ved HST er, at man kører så meget med submaksimale vægte, samt at ca. en uges pause skulle være nok til, at musklerne igen vil blive udsat for hypotrofi ved selv ret submaksimale vægte, som det jo er, når man starter en ny cyklus op. Skal der virkelig kun en uges pause til, før at musklerne igen vil vokse med relativt lette vægte ???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share