J.D's log


J.D
 Share

Recommended Posts

Har i lang tænkt på at jeg ville oprette en log, mest fordi jeg selv synes det kunne være rart, at følge med i sin egen udvikling. Blev så opfordret til at oprette én og det har jeg så gjort :smile:

For at give evt. interesserede et indblik i hvad jeg render og laver, så må jeg nok hellere fortælle lidt om min baggrund først!

Jeg er 25 år dyrker atletik og spiller basket. Da jeg var 17 år skulle jeg opereres i ryggen, men lægerne fejlede og jeg vågnede op fra operationen og var lam fra under brystet og nedefter. Så den kloge og opmærksomme læser kan derfor nok hurtigt regne ud, at det ikke er almindelig basket og atletik jeg dyrker. Basket foregår i en kørestol og atletikken sker fra en såkaldt kastestol. Skal måske lige tilføjes at det er kastedicipliner jeg beskæftiger mig med.

Lige pt. bliver basket kun dyrket på lidt hyggeplan. Niveauet i DK er desværre ikke så højt, så jeg mangler lidt udfordring og derfor kan jeg ikke tage det helt seriøst længere. For lidt år siden var jeg dog så heldig få kontrakt i først Spanien og derefter Italien, hvor jeg faktisk boede og levede af at spille - ja det kan lade sig gøre og der er ok penge i det :smile: Det hele kulminerede lidt da jeg skiftede fra en klub i Spanien til en klub i Italien, man kan læse lidt om det her http://www.dhif.dk/news/default.asp?action...;articleID=1382 Men desværre var der en sponsor der gik konkurs, og da vi ikke længere fik løn valgte jeg at tage hjem til DK. Her er jeg så stadig og er nu igang med at studere, så basket er lagt lidt på hylden. I mellem er jeg gået i gang med atletik, og det er egentlig det jeg vil bruge denne log til at skrive om.

Jeg har altid haft store ambitioner med min sport, og det er vigtigt for mig at sætte nogle mål. Det har jeg så gjort ved at sige, at jeg skal med til De Paralympiske Lege i 2012. Om jeg kan nå det er ikke sikkert, for der er LANG vej endnu, men jeg er i gode hænder hos kastelandstræneren i Team Danmark i Århus. Så jeg klør bare på...

Jeg vil se om jeg ikke kan få denne log opdateret jævnligt med div. resultater fra vægtræning osv...

Link to comment
Share on other sites

Ingen styrketræning idag, men derimod en stille og rolig cykeltur på 36 km. Havde lidt svært ved at komme igang og få pulsen op, så tiden blev. 1 t. 41 min. Ikke noget vildt.

Nu hvor det er sommer og vejret er godt og pigerne har minimalt tøj på, så har jeg lidt svært ved at droppe mine ugentlige cykelture. Ved godt at det ikke er det optimale med sådan nogle ture når man også styrketræner en del. Men da jeg stadig har god fremgang i styrketræning og generelt restituerer hurtigt, så synes jeg det er ok.

Link to comment
Share on other sites

17. juli:

Cykeltur på 30 km. i ok tempo

Idag:

God træning - fremgang i alle øvelser!

Startede ud med bænkpres:

1x10x50 kg.

1x5x75 kg.

2x3x87,5 kg.

1x3x90 kg.

Sidste gang jeg testede max. i bænkpres var det på 90 kg., så dagens præstation må siges, at have været rigtig god. Skal dog lige nævnes, at jeg den gang også forsøgte på 100 kg., men fejlede fælt da jeg nærmest bare lod stangen falde ned på brystet. Idag skulle mit max gerne ligge lidt over de 100 kg.

Jeg føler mig efterhånden rigtig godt kørende på bænken. I starten havde jeg meget svært ved at styre stangen og holde balancen, da jeg ikke kan bruge underkroppen til at stabilisere. Dengang, hvilket var i marts måned kunne jeg kun tage 5 gentagelser på 60 kg. Har siden prøvet med diverse bælter og remme over henholdsvis lår og bryst, så jeg nu ligger fastspændt til bænken. Det fungerer rigtig godt, og nu kan jeg udelukkende koncentrere mig om løftet.

Træk til nakke:

1x5x80 kg.

2x5x85 kg.

1x5x90 kg.

Træk til bryst (smalt greb):

1x5x80 kg.

1x5x85 kg.

1x5x90 kg.

Disse to øvelser kører også perfekt. Jeg har fundet den rigtige teknik og er spændt godt fast til sædet, så jeg ikke letter hver gang stangen kører op.

Biceps siddende med vægt i hver hånd (ved ikke hvad man kalder denne øvelse?):

1x8x18,5 kg.

1x7x23,5 kg.

1x6x23,5 kg.

Det var første gang jeg prøvede 23,5 kg. og det gik helt fint, så jeg er fint tilfreds med resultatet.

Alt i alt en god træning med fremgang i alle øvelser :smile:

Edited by J.D
Link to comment
Share on other sites

Endnu en god dag med træning!

Efter lidt let opvarmning var det over på bænken:

1x10x50 kg.

1x5x70 kg.

1x2x90 kg.

1x2x95 kg.

2x8x75 kg.

Nu er mit max. i bænkpres åbenbart 95 kg., MEN jeg ser frem til at få det testet ordentlig. Det skulle gerne blive i næste uge. Der stopper jeg også med kreatin, så det passer helt fint

Incline dumbell press:

1x3x26,5 kg.

1x3x28,5 kg.

1x2x31,5 kg.

Efterfølgende lidt små øvelser der havde til formål kun at ramme triceps.

Sluttede af med lidt kast og stød med medicinbolde.

Link to comment
Share on other sites

Er vist lidt bagud med denne log!

But here goes:

22. juli

Træk til nakke:

1x8x70 kg.

1x5x80 kg.

1x5x85 kg.

1x4x90 kg.

Træk til bryst:

1x5x80 kg.

1x5x85 kg.

1x5x90 kg.

Bicep curls:

3x6x22,5 kg.

24. juli

Bænkpres med elastikker:

1x6x80 kg.

1x6x90 kg.

1x4x110 kg.

1x4x120 kg.

1x4x125 kg.

1x4x120 kg.

Incline dumbell press:

1x5x26,5 kg.

1x5x28,5 kg.

1x3x31 kg.

25. juli

Let cykeltur på 30 km.

27.juli

Stopper med kreatin idag, så derfor kører vi maxtest. Er ret spændt på hvad jeg kan tage! Sidste gang var mit max. 90 kg., forsøgte dog på 100, men fejlede totalt. Det er lidt over en måned siden, og efterfølgende har jeg taget 2 på 95 kg. Jeg skal ihvertfald over de 100 kg. og målet er 105 kg., men håber jeg har mere i mig!

Fortsættelse følger senere idag... :smile:

Link to comment
Share on other sites

27. juli

Målet blev nået!!! :smile:

Bænkpres:

1x1x80 kg.

1x1x90 kg.

1x1x105 kg. - Det var nok mit bedste løft nogensinde. Følte der var godt med overskud, så i stedet for at prøve på 107,5 kg., så gik jeg direkte til 110 kg. - det var dumt, for jeg failede! Men fandme rart at have rundet de 100 :tongue:

Incline dumbell press:

2x8x26,5 kg.

1x7x28,5 kg.

Sluttede af med lidt tricepsøvelser...

Link to comment
Share on other sites

Rart at se, at jeg ikke er den eneste fysisk udfordrede (selv har jeg intet imod betegnelsen `handicappet´, men andre ser muligvis anderledes på dette) her på MOL.

Hvor styrketræner du henne?

Good luck!

Hey Oksen

Jeg går ikke så meget op i hvad der er mest korrekt, så man må kalde mig hvad man vil! :smile:

Træner ude i Team Danmarks styrkerum ved Atletion. Tidligere har jeg trænet i FDK i Friskohuset.

Og tak iøvrigt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

31. juli

Træk til nakke:

1x5x80 kg.

1x5x85 kg.

1x5x90 kg.

1x3x95 kg.

Træk til bryst:

1x5x80 kg.

1x5x90 kg.

1x5x90 kg.

Bicep curls:

3x6x22,5 kg.

Sluttede af med at træne lidt ryg.

I morgen skal der kastes, så er meget spædt på hvordan det går :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fed log!

Hvor langt kaster du og hvilke krav skal du leve op til dor at komme i betragtning til OL 2012?

Tak! :smile:

Der er meget lang vej endnu, men jeg er stadig ny i gamet og "kun" 25 år, så har årene foran mig. Men jeg giver alt hvad jeg har for at kunne komme med i London.

Jeg kender endnu ikke kvalifikationskravene helt præcist, men i kuglestød skulle jeg gerne støde 8-9 m. Diskos over 24 m. Spydkast over 22 m.

Min teknik er langt fra på plads, men det går fremad.

For de interesserede kan jeg lige fortælle lidt om hvordan det forgår. Man sidder i det der hedder en kastestol. Den er i princippet meget enkel. Der er et sæde som max. må være 75 cm. over jorden og så er der en stang foran, som man holder fast i med den frie hånd og på den måde trækker sig frem med, for at få mere kraft i kastet.

Der findes mange udformninger af kastestolen - her er én af dem

rebecca_hayman_in_action_in_the_discus_at_the_sout_1501287862.JPG

Mht. mine resultater, så ser de således ud:

31. juli

Kugle 5.65 m.

Spyd 13.46 m.

Diskos 13.72 m.

Så ja igen der er lang vej, men jeg tror på det :smile:

Vægttræning:

31. juli

Dagen blev mest brugt på at kaste, så det var et meget kort visit i vægtrummet.

Bænkpres med elastikker:

1x6x80 kg.

1x6x100 kg.

1x6x110 kg.

1x4x120 kg.

1x3x125 kg.

1x4x120 kg.

Slut!

Træning idag 3. august

Bænkpres:

1x8x50 kg.

1x6x80 kg.

1x2x90 kg.

1x2x95 kg.

1x2x95 kg.

Incline dumbell press:

1x5x26,5 kg.

3x5x28,5 kg.

Sluttede af med lidt tricepsøvelser.

Okay trænings dag, men syntes jeg var lidt stiv i mine led.

Link to comment
Share on other sites

Vi fik trænet lidt med kugle og spyd hvilket gik godt. Længste stød var på 6.44 m. og længste kast var på 15.01, så det var helt helt i orden!

Efterfølgende blev til det lidt tid i vægtrummet.

Træk til nakke:

1x8x70 kg.

1x5x80 kg.

1x5x85 kg.

1x5x85 kg.

1x5x85 kg.

Derefter lidt øvelser for skulder og ryg.

Sluttede af med biceps curls:

1x8x22,5 kg.

1x8x22,5 kg.

1x8x22,5 kg.

Synes iøvrigt godt at jeg kan mærke en forskel efter jeg er stoppet med kreatin. Der er ikke helt det samme overskud mere og jeg føler jeg er lidt længere om at restituere.

Link to comment
Share on other sites

God træning idag! :smile:

Bænkpres med elastikker:

1x8x60 kg.

1x6x90 kg.

2x6x110 kg.

1x4x120 kg.

1x4x125 kg.

1x4x127,5 kg.

Incline dumbell press:

1x5x28,5 kg.

1x5x31 kg.

1x5x31 kg.

1x4x31 kg. - Efterfølgende var jeg også DØD!

Sluttede af med lidt all-you-can-eat-buffet... Massive!! :4mewantfood:

Weekend... Og den står bare på ren afslapning!

Link to comment
Share on other sites

10. august

Skodvejr!

Vi havde ellers linet op i kastegården, men det væltede bare ned med regn, så vi droppede dagens kastetræning og smuttede i vægtrummet.

Bænkpres:

1x8x50 kg.

1x6x70 kg.

1x4x85 kg.

1x2x90 kg.

1x2x95 kg.

1x2x95 kg. - 1 gram mere og jeg havde ikke fået den sidste op, så gik ned til 90 kg. i næste sæt

1x2x90 kg.

1x8x75 kg.

1x7x75 kg. - Vær helt død, så fik ikke de 8

Incline dumbell press:

1x5x28,5 kg.

1x5x28,5 kg.

1x5x28,5 kg.

1x5x28,5 kg.

De to første sæt kørte af h...... til, så det var kun med nød og næppe jeg fik klaret dem, hvor de to sidste kørte helt fint. Tror det var teknikken der svigtede i de første...

Kørte efterfølgende noget triceps extension og dumbell flyes, kan bare ikke lige huske hvad hvor meget jeg kørte med der.

Alt i alt en okay træningsdag, men kunne godt mærke jeg havde været ude på cyklen igår...!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

17. august

Startede med noget kast - diskos og kugle.

Fik smidt lidt mere teknik på begge dicipliner, men har stadig en del problemer med at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Længste i kugle var 6.73 m, men føler jeg har meget mere i mig, så skulle gerne ud på de 7 m. inden længe.

I diskos kom jeg ud på 15.72 m. og det var egentlig ikke et ret godt kast. Tror jeg havde nogle der var længere inden målebåndet blev hevet frem.

Efter kast var vi en tur i vægtrummet. Det startede egentlig ok, men i bænkpres havde jeg i de sidste 3 sæt store problemer og måtte kæmpe MEGET for lige at kunne få stangen op. Dette resulterede i at jeg var helt smadret i de andre øvelser, så jeg gider ikke en gang skrive resultaterne, for det var ikke noget at råbe hurra for.

Starter på kreatin igen på mandag, så håber der kan komme lidt mere overskud på de sidste reps. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Pga. skolestart har der ikke været så meget tid til at få opdateret min log, men træningen har der dog været tid til :smile:

Der har været mest fokus på kuglestød, hvor vi har prøvet med lidt nye teknikker og det har givet gode resultater!

Min PR hedder nu 7.41 m. og jeg ligger efterhånden ret stabilt med stort set samtlige stød over 7.20 m. Føler stadig at jeg på nuværende tidspunkt har mere i mig end de 7.41 m. og eftersom jeg også ligger så stabilt, så burde jeg også kunne få fyret nogle "lucky punches" afsted, men de er ikke rigtig kommet endnu :smile:

Styrketræningen går også ok. Jeg har i lang tid haft en opadgående kurve, men det kan jeg mærke er fladet lidt ud nu, så der bliver ikke tilføjet så meget ekstra vægt på stangen for tiden. Jeg startede dog op på kreatin i mandags efter en måneds pause, så håber det giver lidt ekstra. Sidste gang reagerede jeg ihvertfald positivt på kreatinen :smile:

Edited by J.D
Link to comment
Share on other sites

27. august

Træk til nakke:

1x6x70 kg.

1x5x80kg.

1x5x85 kg.

1x6x90 kg.

1x3x95 kg.

Træk til bryst:

1x6x80 kg.

1x6x85 kg.

1x6x90 kg.

1x4x90 kg.

Biceps curls:

1x6x22,5 kg.

1x4x26,5 kg.

1x4x26,5 kg.

Sluttede af med lidt øvelser for trapezius og rhomboideus.

Overvejer iøvrigt at starte op med dette tilskud

fail-owned-weight-gain-fail.jpg

:smile:

Link to comment
Share on other sites

31. august

Det blev til træning i kugle og diskos.

Den kastestol jeg bruger er en vi har lånt, men det passer mig slet ikke optimalt, og det irriterer mig en del for tiden, da jeg synes jeg sidder af h...... til! Har dog fundet en der kan svejse en ny sammen, og det skulle gerne passe helt perfekt til mine mål. Derudover skal der en ny stang i. Den der sidder på stolen nu er for stiv og har ikke noget fjedring, så skal have fundet en ny. Pga. mine manglende mavemuskler vil det være en fordel med en stang med større affjedring for at kunne hjælpe med at trække mig fremad når kastet skal udføres. De stænger der bruges er de samme som stangspringere bruger, men de skal dog lige have en tur med saven først :smile:

Kugle gik ok. Jeg ligger efterhånden ret stabilt over de 7 m., men jeg kæmper stadig med at få teknikken til at sidde lige i skabet.

Diskos har vi ikke trænet så meget, men satte PR idag med 16.40 m. Alle andre kast lå dog langt under. Mit problem i diskos er at jeg har svært ved at få tommelfingeren til at pege ned, så det er ikke så godt! Men det går da fremad.

Efter et par timer i kastegården var det tid til vægt:

Bænkpres:

1x8x50 kg.

1x6x70 kg.

1x4x80 kg.

1x2x90 kg.

1x2x95 kg.

1x2x95 kg.

1x2x95 kg.

1x8x75 kg.

1x8x75 kg.

Efter lang tid med "damage control" havde jeg endelig lidt fremgang på bænken. Tror det skyldes kreatinen, men uanset hvad, så var det rart at med lidt fremgang. Har dog lidt problemer med den højre arm/skulder. Den halter lidt efter den venstre til sidst i løftet. Det er formentlig pga. lidt træthed efter kast.

Incline dumbell press:

1x4x28,5 kg.

1x4x28,5 kg.

1x3x28,5 kg.

Denne øvelser synes jeg rent ud sagt kører pisse dårligt for tiden!!! Jeg synes ikke jeg er i nærheden af, at kunne køre det samme som for 1 måned siden. Så det er ret frustrende! Venstre arm kører fint nok, og kan godt tage mere, men højre halter også her. Det er helt sikkert trætheden fra bænken der kommer til udtryk her, men alligevel....! :blink:

Link to comment
Share on other sites

2. september

God pump idag! :tongue:

Efter lidt opvarmning var det bagside og guns der skulle trænes.

Træk til nakke: Til de kloge der evt. læser med i min log - findes der ikke et andet navn for denne øvelse??? :smile:

Men anyways...

1x5x80 kg.

1x5x85 kg.

1x5x90 kg.

1x5x95 kg.

1x5x90 kg.

Træk til bryst: Til de kloge der evt. læser med i min log - findes der ikke et andet navn for denne øvelse??? :smile:

1x6x80 kg.

1x6x85 kg.

1x6x85 kg.

1x6x85 kg.

Biceps curls:

1x4x26,5 kg.

1x4x26,5 kg.

1x3x26,5 kg. - Fik 4 med højre, men på trods af store anstrengelser, så kom venstre bare aldrig op.... PUHA! :w00t:

Sluttede af med lidt træning for ryggen....

I morgen er der bænkpres og elastikker - den skal have fuld gas!

Nu skal der køres en stor bøf ind...! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share