Så skal jeg vist til at starte med at løbe!


briller
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en ung mand på 34, 175cm, 90kg og et kondi tal der ligger meget tæt på 34. Jeg har de sidste 2 måneder smidt omkring 10kg ved at ændre mine kostvaner og gå nogle gode lange ture.

Jeg har fået øje på begynder løbe programmet på forsiden a MOL (http://www.motion-online.dk/attachments/loebeprogram.pdf) og det har jeg sådan set en plan om at prøve at komme igang med.

Skal jeg gå til lægen inden jeg starter, det er sikkert ikke helt ufarligt for led og knæ bare at begynde at løbe ?

Hvor skal jeg købe sko (læste det er smart at få lavet en løbe test så man kan se hvordan man løber), kan jeg jeg gå i intersport eller skal jeg ind i en "rigtig" løbe shop (hvis ja hvor finder jeg så en i nærheden af ålborg/randers, bor i hadsund og der er ikke lige noget ud over intersport så vidt jeg lige kan se?)

Er der nogle begynder ting man være opmærksom på, hvad med strømer og det tøj man løber i ? Jeg har alm. jogging bukser og dem tror jeg ville passe mig fint at løbe i :)

Mvh

Mads

Link to comment
Share on other sites

Løberen i Aalborg ved tyren på vesterbro giver vist en ret god vejledning mht sko :)

Man kan da sagtens tage til lægen først, der ikke noget at miste. Men programmet har en meget balanceret progression, og lytter man til ens krop vil jeg vurdere risikoen som minimal. Man kan yderligere beskytte sig selv ved, som du selv er inde på, at købe gode sko og evt. løbe på jævne bløde underlag(græs, stier med fint grus o.lign.)

Link to comment
Share on other sites

Det vigtigste er at investerer i ordentlige løbesko. Få lavet en løbestilstest på løbebånd. Der er stadig sportsforretninger der bruger en glasplade, den viser kun fodstilling og ikke hvordan du lander og det er det vigtigste. Hvad du bruger som løbetøj er knap så vigtigt i første omgang, bare pas på du ikke bliver for varm. Løbestrømper er uden syninger, så undgår man gnavsår.

http://louisdengode.dk/Downloads/traenings...ramblaahold.pdf

Dette løbeprogram er gennemprøvet og virker. Følg det slavisk, også selv om der er overskud til mere. Musklerne er ca. 3 måneder om at vende sig til belastningen, men senerne er op til et år om blive tilvendt. Seneskader er den hyppigste årsag til begynderskader.

Begynderens vigtigste våben, er tålmodighed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share