Svømmetræning med pulsur


CountySheriff
 Share

Recommended Posts

Jeg har i lang tid været den lykkelige ejer af Polar s625x, der har tjent mig godt i forskellige trænings- og konkurrence aktiviteter.

Uret fungere upåklageligt på landjorden, men jeg har aldrig fået det til at virke godt i forbindelse med svømning. Brystremmen glider ned ved vendinger/afsæt på kanten, desuden virker pulsmålingen rimelig upålidelig, fx. hvis jeg har svømmet 2000m med høj intensitet viser uret hele tiden ca. 143 pulsslag - ja ja, så hård er jeg heller ikke. :laugh:

Angående pulsremmen har jeg prøvet at svømme med tøj på for at undgå, at remme gled ned, men dette virkede heller ikke. Angående målingen har jeg allerede læst på polar.dk, at måling i vand skal "tages med et gran salt".

Er der nogen der har gode erfaringer med at få remmen til at sidde, samt til at få en pålidelig måling?

/CountySheriff

post-11129-1250075122.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke få det til at fungere. Har bl.a. prøvet at tage en sports-BH udenpå, men den skaber bare for meget vandmodstand..

Skaber den for meget vandmodstand, eller for stor opmærksomhed, når en mand kommer gående med BH på? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brugt mit Polar under IM. En stram tri-top og så sætte et par sikkerhedsnåle gennem pulsrem og tri-top (bagpå). Det hjælper naturligvis en del at have våddragten på til at holde på det hele. Men så har du jo en undskyldning for at købe en "haj-skins-dragt" til indendørs brug ;)

Ellers gør som adventureracere - gaffa og sekundlim, det virker på næsten alt!

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar, og nu har jeg lidt at arbejde med. Der skal bl.a. handles lidt ind i form af haj-skins-dragt og gaffa/sportstape. :bigsmile:

Angående spørgsmålet vedrørende anvendelse af pulsfunktion/pulsur ifbm svømning: Hver uge har jeg 1 - 2 træningspas der strækker sig over 4 - 5 timer. I den forbindelse bruger jeg pulsdata til at sikre, at jeg arbejder i de rigtige zoner(på de rigtige tidspunkter) samt at uret giver et "fingerpeg" om mit ca. CAL-forbrug. Isoleret set er CAL-forbruget ikke så interessant på den enkelte dag, men jeg træner ca. 10 - 15 timer fordelt over 5 dage, og holder derfor nøje regnskab med, at der indtages rigeligt med føde. Endvidere giver pulsdata en ide om, om jeg nærmer mig overtræning. Fx. hvis jeg i løbet af 3 timers træning har observeret, at pulsen har svært ved at stige - i forhold til ligende træningshistorik, fortæller det noget om min krops ydeevne mv.

Kort fortalt bruges uret til at forbedre præstationer og forhindre overtræning/skader.

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar, og nu har jeg lidt at arbejde med. Der skal bl.a. handles lidt ind i form af haj-skins-dragt og gaffa/sportstape. :bigsmile:

Angående spørgsmålet vedrørende anvendelse af pulsfunktion/pulsur ifbm svømning: Hver uge har jeg 1 - 2 træningspas der strækker sig over 4 - 5 timer. I den forbindelse bruger jeg pulsdata til at sikre, at jeg arbejder i de rigtige zoner(på de rigtige tidspunkter) samt at uret giver et "fingerpeg" om mit ca. CAL-forbrug. Isoleret set er CAL-forbruget ikke så interessant på den enkelte dag, men jeg træner ca. 10 - 15 timer fordelt over 5 dage, og holder derfor nøje regnskab med, at der indtages rigeligt med føde. Endvidere giver pulsdata en ide om, om jeg nærmer mig overtræning. Fx. hvis jeg i løbet af 3 timers træning har observeret, at pulsen har svært ved at stige - i forhold til ligende træningshistorik, fortæller det noget om min krops ydeevne mv.

Kort fortalt bruges uret til at forbedre præstationer og forhindre overtræning/skader.

/CountySheriff

Hey CountySherif, godt at se du stadig er aktiv.

Jeg fik en del inspiration af din blog, kunne du ikke starte en log og så bare opdatere sporadisk i det mindste. Så har du dine data (de fleste) samlet en sted og jeg/vi kan følge lidt med.

God træning.

Junker

Link to comment
Share on other sites

Skaber den for meget vandmodstand, eller for stor opmærksomhed, når en mand kommer gående med BH på?

Ja, det ku' være et kønt syn. det var dog nogle juniorsvømmere jeg fik til at teste det. Mht. til gaffaen, så går den ikke alene..

Link to comment
Share on other sites

Hey CountySherif, godt at se du stadig er aktiv.

Jeg fik en del inspiration af din blog, kunne du ikke starte en log og så bare opdatere sporadisk i det mindste. Så har du dine data (de fleste) samlet en sted og jeg/vi kan følge lidt med.

God træning.

Junker

Hej gamle.

Håber du holder Danmark i nakken. Er du på skole nu, eller helt færdig med det pjat??

Jeg vil lige overveje en log. Dog synes jeg at MOL log er meget sparsom og begrænset, i forhold til deres "blog" som var tilgængelig i gamle dage... kun guds nåde må trøste ham der afskaffede blog-funktionen - jeg havde virkelig opdateret en del. Idag bruger jeg Protrainer 5 fra POLAR, men du kan have ret i, at konstruktiv kritik er godt. Jeg følger stadig lidt med i din et par gange om måneden.

Nu er sommerferien slut og så bliver det begrænset med internetadgang, men vi ser på det min ven.

Har du svømmepas af flere timers varighed? :devil:

Især i ferieperioder kan jeg have et svømmepas bestående af ca. 60 min svøm, primært intervaltræning, efterfulgt af ca. 45 min vandtilvænning. De dage hvor jeg har svømning, kombinere jeg træningen med styrketræning før eller efter.

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv svømmet med S625X.. Min løsning var en stram top (en tri dragt er rigeligt), og så placerede jeg uret tæt ved senderen. Jeg kunne min min top, sætte det fast om selve senderen, og så aflæse det når jeg stod stille...

Problemet er typisk at remmen ikke sidder fast/tæt nok, samt at signalet ikke kan række gennem vandet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share