Styrketræning og muskelopbygning vs. fedttab


Andersen80
 Share

Recommended Posts

Hej

Je ved ikke om dette indlæg mere høre til i fedttab kategorien - og varianter af mit spørgsmål er diskuteret en del tidligere herinde.

Jeg har tidligere trænet en del styrke og en masse kardio - men for 1,5 måned siden startede jeg en mere seriøs tilgang hvor jeg følger TJ`s fundamentprogram, og holder nøje øje med kosten - jeg vil ikke kalde det at cutte, men rettere at spise sundt og nærende uden junk mv. (mit mål er dels at tabe vægt og at tage noget muskel på -- også selvom jeg er klar over at det ikke gøres samtidig på den korte bane).

Mit udgangspunkt var 114 kg, ok muskuløs, men med 10-15 kg for meget fedt.

Her efter 1,5 måned syntes jeg at jeg har tabt mig meget, "bollehåndtag" og bugfedt er reduceret signifikant og jeg er blevet markant stærkere (og en smule større på lår og triceps/biceps).

Det er dog undrer mig rigtigt meget over - det er at min vægt er 113 kg (dvs. der er tabt et kg.). Jeg vil umiddelbart formåde at der er tabt nærmere 3-4 fedt - men så skulle jeg have taget 3 kg. muskler på - og det tror jeg simpelthen ikke kan lade sig gøre på så kort tid - jf. de mange artikler som er skrevet om emnet.

Kan de 3 kg. "muskel" dække over mere væske bundet i kroppen i forbindelse med et øget glucogen-deponering i musklerne som trænes mere intensivt nu? - eller kan det virkelig passe at alt det fedt på bollehåndtag og bug kun har vejet 1 kg?

Håber nogle kan give deres holdning med -- også selv det selvfølgelig ikke er muligt at svare med 100 % sikkerhed

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor høj du er...

Men umiddelbart med din vægt lyder det som om du minimum skal smide en 25-30kg for at stå nogenlunde.

Hvad er din BF% og højde?

Hvis du lige er begyndt på vægtab og anden diæt osv. kan du nemt smide lidt væske og halløj i starten.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor høj du er...

Men umiddelbart med din vægt lyder det som om du minimum skal smide en 25-30kg for at stå nogenlunde.

Hvad er din BF% og højde?

Hvis du lige er begyndt på vægtab og anden diæt osv. kan du nemt smide lidt væske og halløj i starten.

Tak for svaret

Selv om det er lidt off-topic og jeg var mere interesseret i at vide vorfor jeg har tabt mig min ikke kan se det på vægten, så har jeg fået målet en fedtprocent på 25 - så ved at komme ned på 100 (kombineret med mere muskler) så vil jeg være godt trimmet (efter min mening)

Men jeg har læst denne artikel http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/

som lige præcis besvarer mit spørgsmål

Edited by Andersen80
Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være negativ. Men er det målt med en elektronisk vægt, er det nok helt hen i hampen..

Anyways. ang. din vægt.

Hvis du lige er begyndt på større fysisk aktivitet kan de krop lave flere tilpasninger som giver en øget vægt..

Læs evt. denne artikel. Den forklarer det måske bedre.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være negativ. Men er det målt med en elektronisk vægt, er det nok helt hen i hampen..

Anyways. ang. din vægt.

Hvis du lige er begyndt på større fysisk aktivitet kan de krop lave flere tilpasninger som giver en øget vægt..

Læs evt. denne artikel. Den forklarer det måske bedre.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/

Hej.

Det blev målt med fedttang.

og tak for linket :-) fandt det kort efter jeg havde postet spørgsmålet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Hej.

Det blev målt med fedttang.

og tak for linket :-) fandt det kort efter jeg havde postet spørgsmålet.

Hej igen

lige en opdatering og et yderligere spørgsmål.

For godt 4 uger siden fik jeg målt min fedtprocent til 23,6 (vha. Durnin & Womersley 4-punkts måling http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...unkts_maaling/)

og med en vægt på 114 gav det en LEAN body mass på godt 87 kg.

Jeg har siden da cuttet intensivt (samtidig med hård vægt træning og cardio) og idag ligger min fedtprocent med samme måling på ca. 21 -> hvilkt vil sige jeg skulle veje 110 kg., hvis LEAN body mass er holdt kontant. Det skal lige siges at jeg HAR tabt mig, hvilket både kan ses i spejlet, på tøjet og pga. folk kommenterer det.

PROBLEMET er bare at jeg fortsat vejer 112,5-114 afhængig fødeindtag/træning dagen inden. Mit spørgsmål er først og fremmest om andre har oplvet lignende? - om det kan passe at de besrkevne "begyndergains" som jeg beskrevet i forholdet imellem vægt og festprovent i denne artikel, http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/ - forløber meget længe (jeg var jo ganske godt trænet inden jeg startede på at cutte)?? - eller kan det muligvis skyldes at jeg gainer muskler på mit intensive vægtprogram (imod de alle de teorier der er omkring vægtgain under cut) - da jeg forsøger på dagen jeg træner vægt at spise godt protein resten af dagen og godt med hurtigt optagelige kulhydrater under og efter træning

Edited by Andersen80
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share