Barfods løb


sim
 Share

Recommended Posts

Jeg har efter problemer med slidgigt i hoften måttet opgive at løbe med hællanding.

Har haft ordentl. løbesko men problemet er vedholdende med smerter i hoften.

I stedet har jeg overvejet at løbe barfodsløb på løbebånd, hvor jeg lander og sætter af på

trædepuden under tæerne.

Er der erfaringer med evt skader ifbm denne løbeform?

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på?

Venlig hilsen Simon

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare være opmærk som på at der er et stort stress på triceps surae og ikke mindst achillessene, som kan let blive overbelastede ved forfods løb.

Din alder spiller også ind, hvis du er oppe i årene er der nedsat elasticitet, og blod gennen strømning af bindevævet, dermed større risiko for skade og i værste tilfælde ruptur.

Link to comment
Share on other sites

Kan klart anbefale dig at ændre løbestil fra at lande på hælen og til at lande på forfod. Har selv haft problemer med min acciillesene efter altid at have landet på hælen. De problemer er nu væk og jeg løber tilmed hurtigere end nogensinde. Løber dog ikke uden sko. Goggle:

Chi running

og

Pose Method

Lidt gode link:

http://www.motionslob.dk/tor.htm

http://teknik.aarhusfremad.com/#home

Keep on running :bigsmile:

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Du skal bare være opmærk som på at der er et stort stress på triceps surae og ikke mindst achillessene, som kan let blive overbelastede ved forfods løb.

Din alder spiller også ind, hvis du er oppe i årene er der nedsat elasticitet, og blod gennen strømning af bindevævet, dermed større risiko for skade og i værste tilfælde ruptur.

Link to comment
Share on other sites

Kan klart anbefale dig at ændre løbestil fra at lande på hælen og til at lande på forfod. Har selv haft problemer med min acciillesene efter altid at have landet på hælen. De problemer er nu væk og jeg løber tilmed hurtigere end nogensinde. Løber dog ikke uden sko. Goggle:

Chi running

og

Pose Method

Lidt gode link:

http://www.motionslob.dk/tor.htm

http://teknik.aarhusfremad.com/#home

Keep on running :bigsmile:

Har kigget og læst på de refererede links.

Tak.

Vh Simon

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tænker du barefods løb skulle være løsningen?

Har du været til fys og fået vejledning? eller andet?

Jeg har gået til kiropraktiske behandl for smerter i ryg/hofte-området.

Disse behandl. har hjulpet indtil jeg igen er begyndt at løbe..med sko.

Har holdt flere måneders pause, og så var det jeg tænkte, at løbe på forfod uden sko

forhindrer måske de hårde stød op i ryggen og dermed medfølg. smerter.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Du har også mulighed for at investere i et par Newton løbesko. De er at anbefale ved midt- og forfodsløb. Jeg vil IKKE anbefale barfodsløb, Nike Free eller five fingers!

Jeg kender ikke de omtalte sko, men måske kan man undgå hællanding i disse?

Ligeså snart jeg får sko på lander jeg automatisk på hælen, og det er det jeg gerne vil undgå.

Hvorfor vil du fraråde barfodsløb?

Link to comment
Share on other sites

Ja skoen er bygget op, så man lander lidt længere fremme på foden. Skoen kan købes over nettet og forhandles i bla. England. Jeg har faktisk selv lige prøvet et par og det fungere godt.

Barfodsløb er for folk der er van til at løbe meget i flade sko og har en lav vægt. Lige nu er det meget populært med barfodsløb og naturlig løbestil. Du skal betragte det lidt som en modtendens til stabilitet, indlæg og alle de andre ting som der har været populært de sidste 10-15 år.

En naturlig reaktion henmod "det naturlige" som også gør sig gældende indenfor mange andre ting fx mad, transport (cykling fremfor bil) osv.

Barfodsløb er godt på stranden eller som supliment til almindelige træningssko fx som en del af opvarmningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er tåbeligt at skifte eller anbefale barefods løb/forfods løb når man ikke kender diagnosen af skaden, forsøgt behandlings tiltag, løbeteknik og årsags sammenhæng af betydning.

Uden sko mister man den støddæmpende effekt fra skoene. Derfor er belastningen inddirekte større. Men for nogen er det ikke belastningen der er problemet men uhensigtsmæssig støddæmpning, via f.eks. overpronation i foden, valgus stilling i knæene osv. For nogen virker det derfor at skifte til forfodsløb fordi der for en mere optimal støddæmpning.

At skifte til forfods løb fordi ondt i hoften er dumt når man ikke har fået undersøgt problemstillingen nærmere. Det kunne f.eks. være at det du manglede var at snakke med en fysioterapeut.

Måske er det manglende aktivering af ballerne når du løber, uhensigtsmæssig pladsering af bækkenet, for svag gluteus medius osv. Få noget proffesionel hjælpe istedet for det her.

Som tidligere mellem distance løber med en rigtigt god løbeteknik (og 12 åres træning heraf) kan jeg sige at de fleste folk der skifter til posh running, chi running osv. ender med en løbeteknik hvor de:

Har mindre knævandring

Bedre pladsering af bækkenet

Kortere kontakt tid

Langt større belastning af lægmusklerne

derfor hjælper det både på præstation og nogen skader.

Men jeg har tilgengæld aldrig set så passivt et fod isæt. Der sker en virkelig meget opbremsning for været skridt og virkelig dårlig udnyttelse af den naturlig forspænding. Samtidig bliver det et løbe med en meget overaktiv hoftebøjer, inaktiv baller baglår og en alt for høj frekvens i forhold til skridt længden. Det har ikke noget med naturlig løbeteknik at gøre. Det er bare folk der gør så kloge på noget de ikke aner en skid om.

Se følgende klip med bekele:

26 sek inde

og lige først og fremmest mærke til hvor stor baglår han har!!! Han løber med rigtigt let og spændstigt. Han lander på midt foden og hans fod arbejder sindsygt godt. Timet, aktivt!

og så posh running!!!

http://www.youtube.com/watch?v=Vt-lKllsJW4...feature=related

11 sek ind. SUK! Prøv at lige mærke til lyden. Han larmer som sindsyg, hans fod arbejder passivt. Det er selvfølgelig i nogen henseende bedre, men det er langt fra optimalt.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det er tåbeligt at skifte eller anbefale barefods løb/forfods løb når man ikke kender diagnosen af skaden, forsøgt behandlings tiltag, løbeteknik og årsags sammenhæng af betydning.

Uden sko mister man den støddæmpende effekt fra skoene. Derfor er belastningen inddirekte større. Men for nogen er det ikke belastningen der er problemet men uhensigtsmæssig støddæmpning, via f.eks. overpronation i foden, valgus stilling i knæene osv. For nogen virker det derfor at skifte til forfodsløb fordi der for en mere optimal støddæmpning.

Klip//

Tak for et udtømmende svar. Jeg har fået noget at gå videre med :-)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har tilgengæld aldrig set så passivt et fod isæt. Der sker en virkelig meget opbremsning for været skridt og virkelig dårlig udnyttelse af den naturlig forspænding. Samtidig bliver det et løbe med en meget overaktiv hoftebøjer, inaktiv baller baglår og en alt for høj frekvens i forhold til skridt længden. Det har ikke noget med naturlig løbeteknik at gøre. Det er bare folk der gør så kloge på noget de ikke aner en skid om.

De kan ikke gøre det rigtigt så da POSE arbejder meget med at du bruger de baglår til at trække foden op fra jorden så det du har set er så ikke POSE. Desuden vil du bremse mere op når du lander på hælen frem for for/midfoden

Se følgende klip med bekele:

26 sek inde

og lige først og fremmest mærke til hvor stor baglår han har!!! Han løber med rigtigt let og spændstigt. Han lander på midt foden og hans fod arbejder sindsygt godt. Timet, aktivt!

Det ligner også POSE ret meget

og så posh running!!!

http://www.youtube.com/watch?v=Vt-lKllsJW4...feature=related

11 sek ind. SUK! Prøv at lige mærke til lyden. Han larmer som sindsyg, hans fod arbejder passivt. Det er selvfølgelig i nogen henseende bedre, men det er langt fra optimalt.

Ved 11 sek løber han netop ikke POSE men hans normale løb hvor han lander på hælen.

Link to comment
Share on other sites

det har du ret i... ved ikke lige hvor jeg fik det sekund tal fra. Sidst i videon er pose. Og det er ikke effektiv løbe teknik.

Pose er et label. Den video der er linket til omkring pose running hvor der er lavet en undersøgelse af pose running, er fin løbe teknik men det er bare ikke sådan folk omsætter pose teknik normalt. Det er hellere ikke sådan pose running normalt beskrives eller udføres.

Jeg ved godt hvad pose er. og jeg ved godt at man forsøg hive foden op med baglåret. I sprint og lang distance løb bruger man samme teknik. Men det der rent faktisk sker er at man bruger baglåret til at undgå at stræk knæet, da balle musklerne strækker knæet. Når foden slipper underlagt sker der et svip som ligner at man har forsøgt at hive foden op under sig. Problemet er at det er en fejlagtig måde at indlære teknikken på. Man fejl integrere baglårets funktion. Baglåret bruges til at forlænge skridtet ikke forkorte det.

Den måde han Bekell løber i den video jeg har postede er midt fods løb og en større knæ vinkel ved landingen end under pose running. Der er hellere ikke samme kadence og skridtet sker i langt større udstrækning bagved kroppen. Skridt længden er også betydeligt større og hvis man stod ved siden af ham vil den lyd isættet har være meget anderledes.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hej Rune.

Rigtigt gode svar i tråden, synes jeg.

Jeg synes dog ikke at det har sin berettigelse, at du laver en sammenligning mellem en toptunet løbemaskine i dit første link og dit andet link henviser til to blegfesne fede mænd i 50'erne, som overhovedet ikke kan løbe og som har fået 30 min. instruktion i POSE løbestilen.

Hvis du endelig skal sammenligne, synes jeg du skal finde noget af Romanovs materiale frem.

POSE systemet finder jeg ganske fornuftigt skruet sammen - men ja, det er svært at lære og derfor opfatter mange systemet forkert.

Så helt præcist: Er du imod SYSTEMET POSE, eller er du imod at folk ikke tager sig tid til at lære det og derfor løber dårligt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej Rune.

Rigtigt gode svar i tråden, synes jeg.

Jeg synes dog ikke at det har sin berettigelse, at du laver en sammenligning mellem en toptunet løbemaskine i dit første link og dit andet link henviser til to blegfesne fede mænd i 50'erne, som overhovedet ikke kan løbe og som har fået 30 min. instruktion i POSE løbestilen.

Hvis du endelig skal sammenligne, synes jeg du skal finde noget af Romanovs materiale frem.

POSE systemet finder jeg ganske fornuftigt skruet sammen - men ja, det er svært at lære og derfor opfatter mange systemet forkert.

Så helt præcist: Er du imod SYSTEMET POSE, eller er du imod at folk ikke tager sig tid til at lære det og derfor løber dårligt?

Jeg er i tvivl om jeg har opfattede systemt korrekte. Er det korrekte forstået at en af teorierne er at man bruger tyngdenkraften til at skabe fart fremad? Er det korrekte forstået at man skal pladsere foden bagved GCM? Eller er begge ting noget man siger i forhold til indlæringen?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Er der erfaringer med evt skader ifbm denne løbeform?

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på?

Venlig hilsen Simon

Jeg har ikke så meget løbeerfaring endnu ... men løber ind i mellem barfodet på løbebånd.... dog ikke så tit da båndet bliver meget varmt og jeg derfor brænder fødderne (men så flytter man dem måske bare lidt hurtigere? hæ hæ).... Har også pga varmen fået en del vabler under fødderne og det er ikke vildt behageligt bagefter.....

Alt det med skader og de ting aner jeg ikke noget om så der holder jeg hellere min mund.....

Ez

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg er i tvivl om jeg har opfattede systemt korrekte. Er det korrekte forstået at en af teorierne er at man bruger tyngdenkraften til at skabe fart fremad? Er det korrekte forstået at man skal pladsere foden bagved GCM? Eller er begge ting noget man siger i forhold til indlæringen?

bump

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share