Maximalt udbytte af kondtionstræning i 1 time


Nordiskmand
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er i den situation at jeg ikke må løbe, hvilket ellers er det foretrukne. Jeg cykler på racer om sommeren, men om vinteren er jeg blevet træt af spinning og især på grund af det er fastlagte tider.

Da jeg i forvejen styrketræner 3 gange om ugen tænkte jeg om jeg dagene imellem kunne bruge en time i fitness centeret på cardio.

Ville det være fint nok f.eks.

Roning 20 min

Cross 30 min

10 min op og nedvarmning.

Jeg tænker bare at hvis jeg gør det således min vejrtrækning/puls er højst mulig, således jeg ikke kan føre en samtale.

Er der andre ideer...har også tænkt lidt på da jeg bor i Århus og der er fantastisk skov om man kan opnå nok på 1 time om vinteren på sin mountain bike?

Håber jeg får en masse input, da det står stille til lige nu. Desto mindre jeg laver desto mere stiv bliver min krop, så der skal helst gang i rotationen:)

Link to comment
Share on other sites

Crosstrainer eller powerwalk med stigning på løbebånd. Begge dele er godt til fedtforbrænding. Crosstrainer giver nok mindst belastning på benene. Roning giver mest til armene og dem træner du nok rigeligt i forvejen.

Det er så noget vrøvl med roning. Med ordentligt teknik så ligger muskelbelastningen i et ordentligt ergometer - dvs. CII - primært på ben og glutes - dernæst ryg - og så resten af overkroppen. Roning er fremragende træning!!

Jeg er ex konkuranceroer og har selv ejet en CII...

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner cardio i fitness center 3 gange om ugen..

20 min ro

15 min interval crosstrainer. Niveau 10. 1 min stille og roligt, 30 sek sprint. Hele vejen igennem i de 15 min.

15 min cykel med interval. samme system som crosstraineren

Synes tiden går hurtigere, og det er sjovere, når der er indlagte sprinter hele tiden..

prøv det og slut af med evt. lidt boksebold

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også overveje at sprede aktiviteterne og evt. prøve noget svømning. Måske lave noget duathlon med svømning og cykling(evt. mountainbike).

Ja det kunne også være ideelt...har også fået af vide svømning er ekstra godt når man lider af gigt.

Nu har jeg aldrig svømmet særlig meget og derfor er jeg en dårlig svømmer. Foretrækker at svømme under vand(det er nemmere:)) men svømmer man bare nogle baner og så er det ligesom det.

Til Larsen123 lyder det da som et meget godt program. Belastningen skal jeg selvfølgelig bare lige tilpasse. Så tror jeg sgu jeg vil tage mig en tur udenfor i weekenden på mountainbiken. Så er det hele vidst klaret.

Styrketræning uden cardio er ikke 100 % arbejde:)

Link to comment
Share on other sites

Det er så noget vrøvl med roning. Med ordentligt teknik så ligger muskelbelastningen i et ordentligt ergometer - dvs. CII - primært på ben og glutes - dernæst ryg - og så resten af overkroppen. Roning er fremragende træning!!

Jeg er ex konkuranceroer og har selv ejet en CII...

Sorry det er mig der tåger lidt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er i den situation at jeg ikke må løbe, hvilket ellers er det foretrukne. Jeg cykler på racer om sommeren, men om vinteren er jeg blevet træt af spinning og især på grund af det er fastlagte tider.

Da jeg i forvejen styrketræner 3 gange om ugen tænkte jeg om jeg dagene imellem kunne bruge en time i fitness centeret på cardio.

Ville det være fint nok f.eks.

Roning 20 min

Cross 30 min

10 min op og nedvarmning.

Jeg tænker bare at hvis jeg gør det således min vejrtrækning/puls er højst mulig, således jeg ikke kan føre en samtale.

Er der andre ideer...har også tænkt lidt på da jeg bor i Århus og der er fantastisk skov om man kan opnå nok på 1 time om vinteren på sin mountain bike?

Håber jeg får en masse input, da det står stille til lige nu. Desto mindre jeg laver desto mere stiv bliver min krop, så der skal helst gang i rotationen:)

Jeg har haft glæde af flg. træningsprogram (cykel/spinning). Det er muligvis lidt for hårdt til 3 pas om ugen sammen med styrketræning.

1. 10 min Opvarmning, skal gradvist nå 90 % af den højeste træningspuls. Jeg kører ikke pulsen jævnt op men kører lidt interval med gradvist øget intensitet. Føles som om en mere rykvis opvarmning giver mindre syre end jævn progression (så er der mere krudt tilovers til træningspasset). Hvis det er om morgenen tager jeg 5 min ekstra i starten med lav intensitet før jeg begynder at varme normalt op for at få kroppen lidt i gang inden den skal arbejde rigtigt.

2. 4 intervaller bestående af 3 min på ca. 90 % af max puls (kør pulsen hurtigt op til niveau og fasthold) + 2 min lav intensitet. Hvis du er i god form kan du måske stramme det til 3,5 min arbejde + 1,5 min pause. Hvis det er for hårdt kan du slække det til 2,5 + 2,5 min.

3. 5 min jævnt tempo, ikke for hårdt men hold et rimeligt bundniveau. Det skal være så langsomt at du kan gennemføre næste intervalserie på høj intensitet men ikke for langsomt.

4. 3 intervaller som pkt2 + 5 min på 90% (altså sidste 5 min blok uden pause).

5. 5 min afrulning for at få syren ud af kroppen. Lav intensitet og ret høj kadance.

Hvis du mister tempo i den sidste serie, så læg niveauet lidt lavere i næste træningspas eller juster interval/pauselængder, intervallerne må ikke være hårdere end at de alle kan gennemføres med høj intensitet. Hvis du er lidt for frisk bagefter så lav træningen lidt hårdere. Pauserne skal være med ret høj kadance og på meget lav intensitet dog ikke uden modstand, man skal arbejde en lille smule. Formålet med pausen er at bortskaffe mælkesyre og få pusten igen så du bliver frisk til næste interval, ikke at træne kondition - det sker i intervallerne. Pas på overtræning, det er et hårdt program hvis du kører helt til grænsen og samtidig træner styrke.

På MTB i skoven kan man ofte finde en rute der er velegnet til at køre noget i retning af ovenstående, dog oftest med lidt ekstra tidsforbrug på middel belastning for at komme til og fra "intervalterræn" og med lidt andre interval/pause længder p.g.a. terrænet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share