Dilemma!


xJosh
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er alene hjemme hele weekenden, så ved ikke helt hvad jeg skal have i aften.

Der er ikke helt det store udvalg..

Men jeg havde tænkt på pastasalat med rød pesto, tun og hvid pasta (vi har ikke fuldkorn) men man skal jo spise meeget pasta for at blive mæt?

eller en pizza fra det lokale pizzaria med oksekød, tomatskiver, ost og tomatsauce.

Ved godt at der er relativt mange kalorier i en pizza, men kan jeg godt tillade det mig idag? Har kun spist 2 runstykker med 1 stykke mørk chokolade på hver. Uden smør, eller andet fedt.

Ved også godt at man skal ungå fastfood, og sidste gang jeg spiste det var i Tirsdags hvor jeg købte to hamburgere hos MacD.. Og pizzaslice i lørdags i en brænnert.

Men kan jeg tillade mig pizza`? Jeg har ikke været det mindste aktiv idag.

Det skal siges at jeg er en del undervægtig, med en bmi 15.5

help ;D

Edited by xJosh
Link to comment
Share on other sites

Nu ringer du til dit pizzaria og bestiller en dobbelt bacon cheese burger. Eller to. Pres dem ned i svælget så dit BMI kan komme op. Af sted.

Hehe er gået i gang med pastasalaten så ;D

Men folk synes at det er sindsygt at jeg vejer så lidt, men manger ikke fedt på min krop, nok mere muskler.. ;s

Link to comment
Share on other sites

Hehe er gået i gang med pastasalaten så ;D

Men folk synes at det er sindsygt at jeg vejer så lidt, men manger ikke fedt på min krop, nok mere muskler.. ;s

Det er godt at høre. Jeg vil selvfølgelig anbefale at spise helt almindelig mad for at øge vægten. Men så længde dit BMI er så lavt skal der bare kalorier til. Må man spørge om vægt og højde? Meget høje personer har tit et lavt BMI pga. at formlen er en approksimation.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt at høre. Jeg vil selvfølgelig anbefale at spise helt almindelig mad for at øge vægten. Men så længde dit BMI er så lavt skal der bare kalorier til. Må man spørge om vægt og højde? Meget høje personer har tit et lavt BMI pga. at formlen er en approksimation.

Jeg er 183 høj, og 16 år (;

og vejer 52kg ca (;

Edited by xJosh
Link to comment
Share on other sites

Lige en sidste bemærkning. Den morgenmad, du nævner er ikke så heldig. Sørg for at få proteiner ved alle måltider. Indtil du når omkring de 62kg ville jeg bare sørge for at der er rigeligt med mad og at der er rigeligt med protein, fedt og kulhydrat. Husk at mange af de kostråd der gives rundt omkring er til overvægtige mennesker. Du skal ikke spise det samme som en overvægtig, men sørge for at komme op til et højere BMI. Grunden til at jeg nævner de 62kg er fordi det svarer til et BMI på 18,5 og det er statistisk farligt at være herunder.

Link to comment
Share on other sites

Lige en sidste bemærkning. Den morgenmad, du nævner er ikke så heldig.

okay mange tak! Den morgenmad var jo lørdagsmorgenmads = rundstykker ;D

spiser normalt 2 små grovboller med K's tunsalat. Bare en teske ca (;

Jeg bliver bare helt nervøs, og får dårlig samvittighed når jeg tager på ):...

men jeg skal nok bare tage mig sammen.

Link to comment
Share on other sites

Er du mand eller kvinde? Hvis du er kvinde vejer du alt for lidt. Hvis du er mand er du jo sygeligt tynd.

Hvis du med vilje "underspiser" i frygt for at tage på, så vil jeg råde dig til at søge professionel hjælp. Det du er ude i er sygeligt og decideret farligt for din krop. Du er 16 år, dvs. i voksealderen og utilstrækkelig kost, kan gå ud over din krops udvikling.

Sørg for at få skovlet nogle kalorier indenbords.

6 måltider om dagen. Frugt, grønt, groft.

Men generelt - SPIS MERE!

Velbekomme.

Link to comment
Share on other sites

okay mange tak! Den morgenmad var jo lørdagsmorgenmads = rundstykker ;D

spiser normalt 2 små grovboller med K's tunsalat. Bare en teske ca (;

Jeg bliver bare helt nervøs, og får dårlig samvittighed når jeg tager på ):...

men jeg skal nok bare tage mig sammen.

2 små grovboller med lidt tunsalat = ingen proteiner.

Æd noget havregryn + mælk eller brød med proteinrigt pålæg i stedet. Og meget af det.

Link to comment
Share on other sites

Er du mand eller kvinde? Hvis du er kvinde vejer du alt for lidt. Hvis du er mand er du jo sygeligt tynd.

Hvis du med vilje "underspiser" i frygt for at tage på, så vil jeg råde dig til at søge professionel hjælp. Det du er ude i er sygeligt og decideret farligt for din krop. Du er 16 år, dvs. i voksealderen og utilstrækkelig kost, kan gå ud over din krops udvikling.

Sørg for at få skovlet nogle kalorier indenbords.

6 måltider om dagen. Frugt, grønt, groft.

Men generelt - SPIS MERE!

Velbekomme.

Jeg er en dreng (;

Jeg har været rimelig tyk, og er bare så bange for at blive det igen!

men jeg underspiser ikke bevidst, jeg kan bare ikke skælne i mellem hvornår jeg får for lidt og formeget...

Og til Wopper:

Er der ikke en del protein i tun? ;D

Link to comment
Share on other sites

Jo, tun er uden tvivl proteinrigt og det er derfor en god ting at spise - især hvis du gerne vil begynde at opbygge lidt muskler. Men du siger at du spiser ca 1 teske? Det er ALT for lidt. I en alm. dåse tun (i vand) er der ca 21 g protein pr. 100 gram, hvilket er en fin portion. Men en færdiglavet tunsalat er jo iblandet en masse andre ingredienser, og mængden af tun er derfor mindsket. At du så endvidere kun indtager ca. 1 teske begrænser mængden af protein yderligere således at du stort set ingenting får. Så er det i virkeligheden bedre blot at spise én grovbolle med en masse magert kødpålæg istedet. Og ja, når du er 16 år og tillige høj, kan du også sagtens spise mere.

Det er flot at du har tabt dig og tillykke med det =) Men pas nu på! På nuværende tidspunkt vejer du meget lidt i forhold til din højde, så måske har du tabt dig for meget. Det er forståeligt at du er bange for at tage på igen og du skal selvfølgelig heller ikke proppe dig med en masse usund og fed mad blot for at øge in BMI (med mindre at du er MEGET tynd, for ja, så ville det nok være en god ide lige i starten). Istedet kunne du fokusere på netop at opbygge dine muskler og øge din vægt på den måde. Det ville på ingen måde skade dig at tage på, det skal jo bare ikke være rent fedt, men muskler.

Så begynd istedet at spise flere kalorier (af den gode slags) og få din vægt op på en sund måde. Spis en masse magert kød, grøntsager og frugt. Magre mejeriprodukter er også fint i en passende mængde. Kort sagt bør du egentlig bare spise når du er sulten (gerne 5-6 gange dagligt, bestående af morgenmad, frokost, aftensmad og 2-3 mindre mellemmlåtider). Så længe det er en sund kost du indtager, er det bare en rigtig god ting. Og ja, så er en god portion havregryn eller en grovbolle med kødpålæg, bedre end rundstykker med pålægschokolade, hehe.. Men det lyder det også til, at du godt ved =)

Link to comment
Share on other sites

Jo, tun er uden tvivl proteinrigt og det er derfor en god ting at spise - især hvis du gerne vil begynde at opbygge lidt muskler. Men du siger at du spiser ca 1 teske? Det er ALT for lidt. I en alm. dåse tun (i vand) er der ca 21 g protein pr. 100 gram, hvilket er en fin portion. Men en færdiglavet tunsalat er jo iblandet en masse andre ingredienser, og mængden af tun er derfor mindsket. At du så endvidere kun indtager ca. 1 teske begrænser mængden af protein yderligere således at du stort set ingenting får. Så er det i virkeligheden bedre blot at spise én grovbolle med en masse magert kødpålæg istedet. Og ja, når du er 16 år og tillige høj, kan du også sagtens spise mere.

Det er flot at du har tabt dig og tillykke med det =) Men pas nu på! På nuværende tidspunkt vejer du meget lidt i forhold til din højde, så måske har du tabt dig for meget. Det er forståeligt at du er bange for at tage på igen og du skal selvfølgelig heller ikke proppe dig med en masse usund og fed mad blot for at øge in BMI (med mindre at du er MEGET tynd, for ja, så ville det nok være en god ide lige i starten). Istedet kunne du fokusere på netop at opbygge dine muskler og øge din vægt på den måde. Det ville på ingen måde skade dig at tage på, det skal jo bare ikke være rent fedt, men muskler.

Så begynd istedet at spise flere kalorier (af den gode slags) og få din vægt op på en sund måde. Spis en masse magert kød, grøntsager og frugt. Magre mejeriprodukter er også fint i en passende mængde. Kort sagt bør du egentlig bare spise når du er sulten (gerne 5-6 gange dagligt, bestående af morgenmad, frokost, aftensmad og 2-3 mindre mellemmlåtider). Så længe det er en sund kost du indtager, er det bare en rigtig god ting. Og ja, så er en god portion havregryn eller en grovbolle med kødpålæg, bedre end rundstykker med pålægschokolade, hehe.. Men det lyder det også til, at du godt ved =)

Hehe mange tak!

Det var lige det svar jeg havde brug for! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share