Styrketræning og cardio


Vidya
 Share

Recommended Posts

Efter at have haft en ret useriøs tilgang til styrketræningen i et stykke tid, er det nu på tide at få et lidt mere struktureret program.

Min plan er, at få trænet 4 gange om ugen; 2 x fullbody og 2 x ren cardio. Træningen vil ligge mandag-tirsdag og torsdag-fredag. Mit spørgsmål er, om det har nogen betydning, hvilken rækkefølge jeg lægger styrketræningen og cardioen efter hinanden...??

Altså hvis vi siger mandag og fredag er styrketræningsdage og tirsdag og torsdag er cardiodage, eller...??

Jeg har hen over sommeren lagt styrketræningen ret meget på hylden og koncentreret mig om cardioen i stedet... Det eneste "styrketræning" jeg har lavet, er øvelser på bold.

Jeg starter som regel en styrketræningssession med 10 min cykling, som opvarmning, ca. 1 times styrketræning og slutter af med 20 min valgfri cardio... De dage jeg har ren cardio, er det en times runde på de forskellige maskiner...

Mvh \V/idya

Link to comment
Share on other sites

tja, godt spørgsmål...

Hovedformålet med træningen er at få en god grundstyrke og kondition... Jeg håber på at én af "bivirkningerne" ved det er, at jeg taber mig nogle kg... Tænkte at hvis jeg havde to dage med styrke og to dage med cardio, ville det være et godt udganspunkt :smile:

Edit: staveplader

Edited by Vidya
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet det på en ArcTrainer, hvor der var et intervalprogram, hvilket var virkeligt godt... Det er der desværre ikke i mit nuværende træningscenter og har endnu ikke fundet ud af, at lave et ordentligt program til den CrossTrainer der er...

Jeg har ingen anelse om, hvordan min makspuls mm er og når jeg dyrker cardio, har jeg desværre en tendens til at få enormt ondt af mig selv :blush:

Jeg gør gerne det, at jeg laver en form for pyramidetræning, hvor jeg starter let ud og løbende øger belastningen, for til sidst at køre langsomt ned i belastning igen... Det er en træningsform, jeg har det godt med :smile:

Edit: Når jeg dyrker cardio, ligger jeg som regel med en puls på 140-160

Edited by Vidya
Link to comment
Share on other sites

160 er godt, 140 er lidt for lidt.

Pyramide træning lyder fin.

Du kunne også prøve med:

3 min hurtigt, 1 min langsomt

Rpm: 80/50 ved et givent lvl, det plejer at virke for de fleste.

5 - 8 stk.

2 min hurtigt, 1 min helt pause, virker også meget godt.

8 stk.

det gør ikke så meget hvilken dag det lige ligger på. Der er andre ting som er vigtigere. f.eks. kost og styrketræningen.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Puh, det lyder hårdt :blush: men det er vel også meningen...

Jeg har det problem,at jeg bliver meget stakåndet, når jeg virkeligt skal give gas... Jeg giver min astma skylden, men det er begyndt at gå op for mig, at det lige så vel kan være det mentale, som sætter en stopper for det...

Dengang jeg kørte interval på ArcTrineren, var det 30 sek fuld skrue og 2-3 min moderat - mener jeg at huske...

lvl, hvad betyder det...??

Har du et andet bud på, hvordan man evt kunne gøre med træningen, når hovedformålet ligger på det generelle velvære...?? Mere styrke mindre cardio...?? Det vigtigste for mig er, at jeg ikke skal bruge for meget tid af gangen... Mit første styrkeprogram havde 12-13 øvelser i maskine og tog 1½-2 timer, hvilket jeg kørte træt i... Det nye program jeg har lavet, har 5-7 øvelser med frivægte og kan køres igennem på 45-60 min, hvilket er passer meget bedre til mit temperemant :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det nye program jeg har lavet, har 5-7 øvelser med frivægte og kan køres igennem på 45-60 min, hvilket er passer meget bedre til mit temperemant :smile:

Lyder som en rigtig god idè

Jeg kører følgende program:

Mandag: styrke (fullbody)

Tirsdag: cardio

Fredag: styrke (fullbody)

Fredag: cardio

Cardio dagene laves enten: løb 1 time (roligt i starten 10 min - og efterfølgende 40 min. med højere fart/ høj puls op 10 min nedvarmning) / alternativt 1,5-2timers cykling med 3 minutters intervaller.

Min erfaring er, at det er lettere at få høj puls (som giver konditionen jeg går efter) når cardio-træningen foregår udenfor hvor der er nogle bakker / vind.

Og så syntes jeg at det er vigtigt at pointere, at det ikke er valg af træningsform og/eller intensitet som giver resultater på den lange bane. Det der handler om er at finde noget med syntes er sjovt at lave, således man orker at bibeholde minimum 3-4 ugentlige træningspas

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker mange gange for svarene :bigsmile:

Jeg vil prøve at køre programmet igennem, som først antaget... Dog vil jeg undlade cardio - udover opvarming - på styrketræningsdagene, så jeg undgår, at det tager for lang tid af gangen... Og så vil jeg satse på en blanding af intervaltræning og alm. cardio...

\V/idya :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share