Cutting... Den simple løsning


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Jeg er selv i gang med at Cutte, men MIN version af at Cutte.

Det med at styre sit kalorie indtag IKKE er noget jeg er specielt god til (alt det der med at tælle sammen og få præcise tal... Nul putte. Eftersom jeg ikke kan æde LIGE præcist det samme hver dag, kan jeg ikke give mit præcise kalorie optag. Også fordi man ikke altid ved med 100% sikerhed, hva der er i)

Så derfor siger jeg "ca." i stedet for, da jeg finder et kosteksempel (JS´s artikkel om CUTS, MOL´s artikler... U name it) som skulle give kalorie underskud (og den person det er rettet til skal være ligeså stor som en selv ca.)... Så bruger jeg et sådant kostekseksempel til at gå ud fra, bare for at få en ide om hvormeget jeg optager.

Jeg siger i min version af at cutte:

* Drik en ALLERHE...VEDES masse vand.

* Spis alt det frugt og grønt du gider

* Kom op på 2 - 2,5g protein/kg. kropsvægt/dag (Eller prøv i hvert fald.. meget protein!!)

* Dyrk motion.

* Optag mindre energi end du bruger (uden brug af konkrete tal... for bøvlet... Men skyd ud fra et kosteksempel)

* Check at ens muskler ikke bliver mindre (målebånd) eller/og tjeck at styrken ikke falder i en velkendt øvelse. (bænkpres f.eks)

Opsumering:

Jeg bruger disse 6 regler når jeg skal Cutte. Da det ellers bliver alt for teknisk for os normale mennesker. Det ikke altid ved hvad det vi putter i hovedet indeholder til mindste detalje.

Jeg har på under 1 uge tabt 1 kg allerede (kunne godt være væske noget af det. Men mht. mine muskler, er jeg gået lidt op i bænkpres. Og mine overarme er ikke blevet mindre (anvender disse 2 som indikatorer for at jeg ikke har tabt muskelmasse))

Men hvad siger i andre egentligt til denne metode?

Kan min cutte metode bruges?

Kan jeg bruge min "muskelmasse-indikator" til at se om jeg har tabt muskelmasse? (i hvertfald på de områder indikatoren er (eks. tester min styrke i bryst, er den ikke faldet, har jeg ikke tabt muskelmasse i brystregionen)??

Eller kan jeg godt have tabt muskelmase på de pågældende steder alligevel?

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Hmm.....uden ligefrem at være ekspert på "cutting" området, har jeg da et par kommentarer......

1. Jeg tror ikke at du kan sige, at man skal tjekke at ens muskler ikke er blevet mindre med et målebånd, for selvfølgelig vil ens brystmål mindskes når fedt % falder! Din synlige musklatur, består jo ikke af ren muskelmasse, men bla også fedt. Så derfor vil dine mål mindskes når fedt % falder (men det optiske indtryk kan jo godt stadig se "større" ud, da markerede muskler ser ud af mere).

Og så syntes jeg at 1 kg på en uge, er alt for voldsomt! Du skal ihvertfald ikke holde den rate!! Nu ved jeg ikke om de første fx. 2 uger, skiller sig ud fra resten, men ellers anbefales det jo normalt 0.25-0.5kg/ugen, for ikke at miste for meget muskelmasse..........

Men ellers syntes jeg idet store hele, at du opsummerer det som er almindelig kendt. Masser af protein, masser af vand og så ellers noget motion/kost regulering. Intet nyt der, men omvendt er det jo også det som virker.....!! :)

ps. Og ja, du kan sagtens ha tabt muskelmasse, og har det højst sandsynligt! Trikket er bare at tabe så lidt som muligt....... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Atomnisse! :wave:

1. Jeg tror ikke at du kan sige, at man skal tjekke at ens muskler ikke er blevet mindre med et målebånd, for selvfølgelig vil ens brystmål mindskes når fedt % falder! Din synlige musklatur, består jo ikke af ren muskelmasse, men bla også fedt. Så derfor vil dine mål mindskes når fedt % falder (men det optiske indtryk kan jo godt stadig se "større" ud, da markerede muskler ser ud af mere).
Ja det er selvfølgeligt rigtigt at målebåndet ikke kan se om det er fedt eller muskler ;)

Men Mine overarme f.eks har knapt fedt på sig overhovedet... så der ville jeg godt kunne bruge mit målebånd. Men når vi snakker torso bliver det mere problematisk.

Og så syntes jeg at 1 kg på en uge, er alt for voldsomt! Du skal ihvertfald ikke holde den rate!! Nu ved jeg ikke om de første fx. 2 uger, skiller sig ud fra resten, men ellers anbefales det jo normalt 0.25-0.5kg/ugen, for ikke at miste for meget muskelmasse..........

&

ps. Og ja, du kan sagtens ha tabt muskelmasse, og har det højst sandsynligt! Trikket er bare at tabe så lidt som muligt.......  
Der er lidt uenighed på området... Nedenunder har jeg Quotet Cillius, der her lavet et skidegodt indlæg. Hvor han har argumenteret godt for at det er kalorieunderskuddet og ikke vægt pr. tid der betyder noget.
QUOTE Ethan Hunt
Vil det sige at jeg godt kan tabe f.eks 1 kg i ugen uden at der af den grund er muskelmassetab involveret?

Det jeg understregede var, at det ikke er et spørsgmål om vægttabets størrelse, men om kalorieunderskuddets størrelse. Nedenstående giver en lille forklaring hvorfor:

Når du starter på en diæt, så ryger kg let og smertefrit. Det skyldes flere forhold, men blandt de vigtigeste er

1. spæklaget er størst nu i forhold til senere i diæten

2. dit leptinniveau er stadig højere end det vil være efter længere tid med kalorieunderskud (den falder efter et par uger i kalorieunderskud)

Efterhånden som du bliver mere og mere "lean" vil de resterende procenter blive sværere og sværere at komme af med, hvis du så konsekvent stiler mod et vægttab på et ½ kg uanset hvilken stand du er i, skal kalorieunderskuddet være større og større. Jo større dit kalorieunderskud bliver, des større konsekvens har det på mængden af muskler du taber. (kan prøve at grave undersøgelsen frem senere, med størrelsen på kalorieunderskudet, og mængden af tabte kg der blev udgjort af muskler). Nedreguleringen af leptin i overvægtige mennesker på diæt, er langt fra ligeså significant som ved personer med i forvejen lav fedtprocent.

Under en diæt falder dit leptin niveau (for yderligere information, prøv at skimte igennem forummet, har postet et link omkring effekten af det), hvilket gør din krops "villighed" til at smide mere fedt falder. Det tager ikke mere end et par uger i kalorieunderskud for leptin niveauet at falde, hvilket bevirker at selvom du taber dig, vil dit kalorieunderskud være væsentligt større end i starten af diæten for at tabe den samme mængde fedt. En sjov ting ved leptin er, at det responderer langsommere på din aktuelle fedtprocent i forhold til, hvad du indtager af kalorier - grunden til jeg nævnte muligheden for at være på diæt 2 uger, derefter lidt over maintainance i en uges tid... og forfra.

Holder vi ovenstående sammen med vægttabet på et halvt kg om ugen, så er det tydeligt at kalorieunderskuddet løbende skal laves større og større for at opnå den effekt. Når vi samtidig ved at muskelmasse mistes, hvis kalorieunderskuddet bliver for stort (omkring 20-25% af BMR - skal nok prøve at finde studiet igen) er der ingen grund til at have vægttabet som parameter, men i stedet holde fokus på det der er vigtigt - kalorieunderskuddet.

Jeg må blankt erkende at det lyder mere rimeligt at det er kalorieunderskudet der er af betydning. For hvis vi tar et overdrevet eksempel. En mand med en BF på 30% må da SNILDT kunne smide mere end 500 gram i ugen, da det er en MINIMAL del af hans kropsvægt. Uden at der ryger muskelmasse med, da han har så meget fedt at give af. Hvorimod en med en fedt% på 10, har relativt meget mindre at give af, og dermed skal smide en større %del af sin kropsvægt ved at smide 500 gram i ugen.

Øhhh det kan godt være det lød forvirrende... :unsure:

Men suma sumarum, jeg tror på Cillius. ;)

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke dit princip med at spise alt det frugt og grønt man ønsker. De indeholder også kalorier og da jeg selv er en stor frugtspiser kan jeg komme op på en betydelig mængde kalorier på den måde

Ja, men alt andet lige er energitætheden i frugt og grønsager meget lavere end i det meste andet man indtager - så princippet er "godt nok".

-> Ethan: Det er gode og brugbare grundprincipper - ville måske supplere dem med tidspunktet for indtaget. Det er jo eksempelvis vigtigt at den energi man indtager optages i muskler, så man kan fortsætte med at træne optimalt... ellers kan du være sikker på at tabe i muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sir Charles!

Tak for komplimentet! :)

Ja ok tidspunktet...

Sådan som f.eks at optage meget energi INDEN man tager ind og træner? Og så en masse protein og energi efter træning...

Sådan noget i den stil?

Mvh Ethan

Der er jo en hel videnskab omkring det optimale tidspunkt for indtag af makronæringsstoffer før, under og efter arbejde. Sidder netop i disse dage og skriver opgave i et specialemodul på humanfysiologi - det kommer primært til at omhandle glucose og protein metabolisme post exercise.

Hvis du er interesseret kan jeg poste det (ved ikke om det er muligt) når det er færdigt. Det bliver naturligvis meget teoretisk (og det var jo i princippet det du gerne ville undgå), men jeg vil da forsøge at slutte af med nogle overordnede betragtninger der kan bruges i praksis.

Helt kort ville jeg sørge for at få nogle proteiner inden træning (2-3 timer inden) og noget HGI kulhydrat umiddelbart efter - men det er reelt kun rigtigt vigtigt hvis du træner ofte (1-2 gange per dag). Pas på med at indtage for meget energi inden træning - det giver ofte et højt insulinrespons og deraf følgende glucose rebound (blodsukkeret vil falde og du vil føle dig træt og umotiveret). Fordel ellers protein og energi indtaget over dagen... og spis ikke for sent (prøv evt at se tråden om at "blæse og have mel i munden" af Cilius).

Hov det blev måske længere end jeg ønskede - rådene er dog lige til at bruge... det er blot argumentationen der er en smule besværlig :)

Link to comment
Share on other sites

Fedt liv... tabte op imod 1,5 kg på under 14 dage... men... på de sidste 2 dage har min badevægt sagt til mig, at jeg har taget det på igen! <_< :retard: :( :angry:

Er det min badevægt der er åndsvag... eller kan man godt tage så meget fedt på på 2 dage? (det var altså 1,5 kg) og dette er på trods af at jeg ikke har lavet noget "hankey panky" / grissefy (den der irriterende postreklame)... Ok var på restaurant mandag aften (onsdag i dag) og dagen efter var jeg steget 1kg... :retard:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share