Dragon Flags


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Dine mavemuskler er kun en enkelt muskel adskilt af senestrøg, så ja.

Nej, der er nu korrekt nok 4 muskler der defineres som mavemuskler:

M.Rectus abdominis

M.Obliques internus

M.Obliques externus

M.Transversus abdominis

Durden<< Tjaa, nok ikke i tilstrækkelig grad da det kun er Rectus abdominis der arbejder dynamisk (Og jo, det den arbejder dynamisk hvis man udfører øvelsen rigtigt)

Link to comment
Share on other sites

Nej, der er nu korrekt nok 4 muskler der defineres som mavemuskler:

M.Rectus abdominis

M.Obliques internus

M.Obliques externus

M.Transversus abdominis

Durden<< Tjaa, nok ikke i tilstrækkelig grad da det kun er Rectus abdominis der arbejder dynamisk (Og jo, det den arbejder dynamisk hvis man udfører øvelsen rigtigt)

Men kan man egentligt træne oblique int. og transversus dynamisk?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

?

Anyways, jeg kan se, at Obliq int. og ext. tilsyneladende følger hinanden. En anden ting i den anledning så:

HVad kan I sige om betydningen af lænden/bækkenets vinkel i rotationsøvelser?

Eks. hvad forskel (hvis nogen) ville det gøre at udføre russian twists i tucked stilling frem for i neutral stilling?

(jeg leder efter om det har nogen betydning for qaudratus og/eller om det i den ene variant intensificerer arbejdet i obliq'erne)

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

?

Anyways, jeg kan se, at Obliq int. og ext. tilsyneladende følger hinanden. En anden ting i den anledning så:

HVad kan I sige om betydningen af lænden/bækkenets vinkel i rotationsøvelser?

Eks. hvad forskel (hvis nogen) ville det gøre at udføre russian twists i tucked stilling frem for i neutral stilling?

(jeg leder efter om det har nogen betydning for qaudratus og/eller om det i den ene variant intensificerer arbejdet i obliq'erne)

Jeg ville nok være lidt påpasselig med at flektere meget i ryggen ved russian twists. Skal man kigge på hvilke bevægelsestyper der er mest risikable mht ryggen, så er kombinationen af fleksion og rotation en klar vinder. Hvis jeg læser mellem linjerne forestiller jeg mig samtidig du har tænkt dig at køre øvelsen med relativt høj belastning (og med så stort bevægeudslag som muligt)?

Det er ikke for at male fanden på væggen da der med garanti er mere risikable ting a give sig i kast med i et vægtrum, men det er bare om at være beidst om forholdet mellem risiko og udbytte og træffe sit valg ud hefra. Nogle vil jo slippe helskindet fra at køre over for rødt gennem et helt liv, men baseret på den tid man sparer er det jo et yderst tvivlsomt råd at give til menigmand :blush:

Personligt ville jeg nok vælge en øvelse i stil med full contact twist med fokus på at holde hofte og skuldre parallelle. Rygsøjlen er her i en mindre risikabel position, da du er stående og holder dig tæt på neutral.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok være lidt påpasselig med at flektere meget i ryggen ved russian twists. Skal man kigge på hvilke bevægelsestyper der er mest risikable mht ryggen, så er kombinationen af fleksion og rotation en klar vinder. Hvis jeg læser mellem linjerne forestiller jeg mig samtidig du har tænkt dig at køre øvelsen med relativt høj belastning (og med så stort bevægeudslag som muligt)?

Det er ikke for at male fanden på væggen da der med garanti er mere risikable ting a give sig i kast med i et vægtrum, men det er bare om at være beidst om forholdet mellem risiko og udbytte og træffe sit valg ud hefra. Nogle vil jo slippe helskindet fra at køre over for rødt gennem et helt liv, men baseret på den tid man sparer er det jo et yderst tvivlsomt råd at give til menigmand :blush:

Personligt ville jeg nok vælge en øvelse i stil med full contact twist med fokus på at holde hofte og skuldre parallelle. Rygsøjlen er her i en mindre risikabel position, da du er stående og holder dig tæt på neutral.

Jeg skal lige være helt sikker: med "flektere" mener du tucked/rundet lænd? (eller mener du oversvaj?). Normalt laver jeg russian twist med så stort bevægudslag som muligt i neutral - ved ikke hvor stor min belastning regnes ;)

Men grunden til at jeg spurgte er fordi, jeg har overvejet at arbejde lidt med at belaste QL og så grundig udstrækning. Min lænd er inde i en dårlig periode, og jf. fys og reumatolog er det "dårligt væv" i QL. Jeg ved absolut ikke om min fremgangsmåde er god, men det er blot noget jeg har overvejet at eksperimentere med...

Jeg laver allerede full contact twist på twist dagen. Jeg har aldrig tænkt vildt meget over selve udførelsen - men: Hvis hofte og skulre er paralle, så er det da kun hofterne, der arbejder(og ikke obliquerne)?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share