Enkeltstartstræning a la cancellare


Andersen80
 Share

Recommended Posts

Hej

Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan de store enkeltstartskanoner som Cancellera egentlig træner til disiplinen (eksempel som et træningsforløb op til VM eller OL)

Er der nogen som ligger inde med noget information omkring dette?. Dvs. intervalstruktur (længde/antal/belastning), køres disse på vej/turbetræner, hvor meget trænes der efter scooter, samlede træningstid disse dage osv.

Link to comment
Share on other sites

Proffernes træningsprogrammer er naturlig nok omgivet af et vist hemmelighedskræmmeri, så regn ikke med at se Cancellaras forberedelser til VM offentliggjort i detaljer. Ifølge Cancellara selv trænede han hårdt hver tredje dag i forberedelsesfasen. Og hårdt er med en intensitet, hvor mælkesyren er til stede i en grad, man ikke lige kan se bort fra.

Om der har været tale om scootertræning og hvor lange intervallerne har været, det ved jeg ikke. Normalt er scootertræning ikke noget man bruger ret meget ifm. TT-træning. Et kvalificeret bud på Cancellaras intervallængde er, at de har haft en varighed på op til 30 minutter, og gerne gentaget 2-3 gange med restitutionspause på det tredobbelte af intervallernes længde. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at træningen har foregået andre steder end på landevejen og selvfølgelig er de intensive pas kørt på TT-maskinen, mens passene med mængdetræning er kørt på landevejsraceren.

Når det er sagt, så køres TT meget mere med hovedet, end med benene. Selvfølgelig skal man kunne træde (det kan alle profferne altså), men TT er i særdeleshed en øvelse i at fokusere. Fokusere på at holde intensiteten så højt som muligt hele tiden. Fokusere på at køre ruten optimalt teknisk. Fokusere på at køre de rigtige gear. Fokusere på at holde sin taktik.

Og med hensyn til at træde, så går der rygter om, at Cancellara efter sit vægttab de sidste 2 år kan træde ca. 7 watt pr. Kg i en time i træk. Manden vejer omkring 78 Kg, så det må give noget i nærheden 500-550 watt. På en relativ flad TT rute er det absolutte watt-tal mere interessant end det relative watt-tal, og med et sådan output er det ikke så sært, at han vinder næsten alle de tidskørsler, han stiller op i. Og slet ikke når der også tages hensyn til, at der er brugt meget krudt på at optimere hans position og udstyr. Ifølge ham selv havde han f.eks. slet ikke trænet til prologen i Vueltaen i år, som han vandt.

Ziggymund :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share