Sign in to follow this  
Holsaae

vægttab vs styrketræning

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 18 år, som har trænet i nu 4 uger med styrketræning.

Mit program er et fullbody hvor jeg træner 4 gange om ugen

desuden løber jeg 4 kilometer 5 gange om ugen og 6 kilometer 2 gange om ugen

jeg synes man kan se på mig jeg har tabt mig, men jeg kan intet resultat se på vægten ?

der vil jeg så høre om det er normalt, jeg ved jo når man opbygger muskelmassen så ses det ikke på vægten?

er det eneste at gøre og måle sige ?

Mvh Mathias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

Når man starter på styrketræning og til dels cardio(som løb, svømning mfl.) binder vandet sig til muskler da de bliver væsenligt mere end normalt. Derfor kan du ikke se på vægten om du har tabt dig. Det kan du kun se i spejlet!

Det er dermed helt normalt. Bare klø på og spis rigtigt. Husk at ændringer ikke kommer som et lyn fra en himmel det tager lang tid! - afhængigt af dit mål, måske flere år

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en rigtig god idé at du træner fullbody, men jeg vil lige påpege, at man jo ikke bør træne samme muskelgruppe to dage i træk, da musklerne således ikke kan nå at restituere optimalt. Så du kunne jo evt. vælge at træne mandag, onsdag, fredag og søndag den første uge og ugen efter træne tirsdag, torsdag og lørdag. Den ene uge bliver det jo så kun til tre dage, men det er altså uden tvivl bedre end at træne samme muskelgruppe to dage i tærk, da du herved risikerer at nedbryde mere muskel end du opbygger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er en rigtig god idé at du træner fullbody, men jeg vil lige påpege, at man jo ikke bør træne samme muskelgruppe to dage i træk, da musklerne således ikke kan nå at restituere optimalt. Så du kunne jo evt. vælge at træne mandag, onsdag, fredag og søndag den første uge og ugen efter træne tirsdag, torsdag og lørdag. Den ene uge bliver det jo så kun til tre dage, men det er altså uden tvivl bedre end at træne samme muskelgruppe to dage i tærk, da du herved risikerer at nedbryde mere muskel end du opbygger.

Der vist en sandhed med modifikationer. Meget taler, så vidt jeg ved, for, at det nærmere er den samlede træningsmængde og påvirkning på centralnervesystemet der er af betydning, fremfor om man træner eks. 2 dage i træk.

Jeg mener således ikke umiddelbart at man, alt andet lige, kan sige at det eks. er bedre at tage 4x8 gentagelser hver anden dag end eks. 2x8 gentagelser hver dag.

Når nu trådstarter er ny indenfor vægttræning, så er det selvfølgelig begrænset i hvilket omfang hans krop er blevet tilvænnet arbejdsbelastningen ved vægttræning. Til gengæld er den vægt han arbejder med formentlig også relativ begrænset, hvilket reducerer sandsynligheden for at overbelaste CNS.

Mit råd til trådstarter må derfor være: giv gas med træningen og hvis du på et tidspunkt føler manglende lyst til træning eller tilbagegang i styrke, så reducer træningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der vist en sandhed med modifikationer. Meget taler, så vidt jeg ved, for, at det nærmere er den samlede træningsmængde og påvirkning på centralnervesystemet der er af betydning, fremfor om man træner eks. 2 dage i træk.

Jeg mener således ikke umiddelbart at man, alt andet lige, kan sige at det eks. er bedre at tage 4x8 gentagelser hver anden dag end eks. 2x8 gentagelser hver dag.

Når nu trådstarter er ny indenfor vægttræning, så er det selvfølgelig begrænset i hvilket omfang hans krop er blevet tilvænnet arbejdsbelastningen ved vægttræning. Til gengæld er den vægt han arbejder med formentlig også relativ begrænset, hvilket reducerer sandsynligheden for at overbelaste CNS.

Mit råd til trådstarter må derfor være: giv gas med træningen og hvis du på et tidspunkt føler manglende lyst til træning eller tilbagegang i styrke, så reducer træningen.

Jeg vil dog til stadighed sige, at når det handler om styrketræning med formålet at opnå muskelvækst, så er restitutionen en meget vigtig del! Når han styrketræner vil han jo nedbryde muskelmasse. Så hvis ikke restitutionsperioden er lang nok til, at musklerne opbygges til minimum den samme masse som før, så vil udgangspunktet ved starten af næste træning være dårligere end ved første træning, og man opnår derved ikke muskelvækst men muskelnedbrydning.

Du har da ret i, at det kan diskuteres (hvis det er det man har lyst til), men jeg mener nu ikke der kan drages tvivl om, hvorvidt den generelle og som regel også accepterede holdning, stemmer overens med netop det jeg skriver. Det er klart, at hvis han bare tager ned i centret for at gå lidt rundt eller kigge på damer, så kan han sagtens "træne" samme muskelgruppe to dage i træk. Men hvis han virkelig giver den gas (som du jo selv råder ham til), så vil det også betyde at han har behov for at restituere. Og ellers står det for sløvt til! Hvis altså vi stadig taler muskelopygning. Desuden restituerer utrænede personer ofte også dårligere end trænede.

Forøvrigt hedder det sig oftest, at utrænede ikke bør træne fullbody mere end 2 gange ugenligt, men tallet for trænede er 3.

Edited by Hera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på at full-body 2-3 gange om ugen vil være glimrende for trådstarter og det er således et glimrende råd.

Jeg synes dog nogle gange at "reglen" om at have min. 48 timer ml. træning af samme muskelgruppe omtales, som om den er hugget i sten og man kommer galt afsted, hvis man overtræder den.

Jeg hælder selv mere til at det vigtigste er at give den gas (inkl. evt. træning af samme muskelgruppe indenfor 48 timer) når man har motivationen og energien og så slappe lidt af (deloade/dekonditionere), hvis man synes det bliver for meget (mister motivation/styrke etc.) og har behov for lidt hvile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this