Vægttab & kost råd?!


T.Stewart
 Share

Recommended Posts

Dette er mit råb om hjælp til jer derude som har lidt mere styr på tingende ind jeg har.

Kostvejledning igennem lægen er blevet skåret fra så det kun gælder folk MED sukkersyge og ikke folk der er ved at få det.

Jeg er 24år.

Jeg er 176cm høj

Vejer pt. 102,2kg

Jeg skal ifølge mit BMI gerne tabe mig 22 - 25kg.

Det hvad jeg har brug for er viden omkring kost, eventuelt rætter som er gode i forbindelse med vægttab.

Men også hvilke øvelser (trænings plan) der kunne være optimal.

Lidt grundviden omkring mig

Fitness er ikke min hobby og har aldrig været det, kombineret med min kærlighed for mad der smager godt. Ja forstil jer resten..

Og nu er jeg eder sparkme så træt af at være "det fede øffe-dyr". Så nu skal der laves om på det!

Jeg kan godt lide at at bruge Crosstrainer og Romaskine.

Jeg har fundet nogle øvelser der efter signe skulle være gode til vægttab. Squat / Dødløft, Bænkpræs / skulderpres og Træk til bryst / Chin-up's.

Men hvad ved jeg, right. :innocent: Det er kombinationen af de forskellige øvelser jeg er i tvivl om og gerne vil have hjælp til.

Jeg har hørt at ris, pasta, brød osv. er dårligt at spise når det gælder om fedtforbrænding og ikke body building.

Nogle der kan af-bekrafte dette og eventuelt komme med bud på hvad man så kan spise?

Er virkelig lost her, men håber i kan hjælpe derude!

Jeg ved godt det er en ordenlig omgang læsning jeg har fået skrevet her, men det er de ting jeg er usikker på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Læs nogle af de mange tråde, der er i "Vægttab".

Det giver svar på en hel del.

Du kan fx prøve at starte HER

Der er intet i vejen med at spise pasta, ris og brød, hvis du skal tabe dig.

Disse fødevarer er kun elendige, hvis vi taler om "hvidt" brød, pasta og ris. Dvs. uden fibre.

Køber du groft pasta og brød så er det fint. Og risene skal være paraboiled eller endnu bedre brune ris.

Link to comment
Share on other sites

Læs nogle af de mange tråde, der er i "Vægttab".

Det giver svar på en hel del.

Du kan fx prøve at starte HER

Der er intet i vejen med at spise pasta, ris og brød, hvis du skal tabe dig.

Disse fødevarer er kun elendige, hvis vi taler om "hvidt" brød, pasta og ris. Dvs. uden fibre.

Køber du groft pasta og brød så er det fint. Og risene skal være paraboiled eller endnu bedre brune ris.

[/quot

Uenig

Link to comment
Share on other sites

Det kan være svært at tabe sig. Jeg har selv gået fra 107 kg. til 85 kg. Jeg fulgte disse meget enkle kostregler.

1: Reducer indtaget af kulhydrater. Dvs. ingen slik, sodavand, kartofler, pasta, hvidt brød, kager og ris.

Til erstatning for disse produkter spises der masser af frugt, gerne 6 stk. om dagen. Start gerne dagen med 2 stk. frugt og et glas vand og ikke andet.

Kl. 9. indtager du så igen 2 stk. frugt og et glas koldt vand.

Kl 12. indtager du gerne 300 gram grøntsager, et stk. rugbrød uden fedtstof, 200 gram kylling, kalkun eller fisk som tun i vand, gerne med lidt mayonaise til og to glas kold vand

Kl. 14 indtager du 2 stk. frugt. og et glas koldt vand

kl . 16 indtager du 2 stk frugt og et glas koldt vand

kl 18. indtager du 300 gram grøntsager, 200 gram kylling, kalkun, fisk. og to glas koldt vand

kl. 20 indtager du atter to stk. frugt.

kl. 22 går du i seng drik gerne et glas vand. og hav evt. et glas med koldt vand stående ved siden af sengen til natten.

Du må ikke drikke vand der indeholder alkohol, da alkohol binder fedtstoffet i kroppen.

Du må gerne drikke max. et glas mælk om dagen.

Du må ikke indtage andre typer af mælkeprodukter da de indeholder kuldydrater i stor mængde.

Denne kur vil sætte gang i en afgiftning af kroppen, da maden vi spiser indeholder store mængder af gift som skal ud, derfor al vandet.

Hvis du følger denne kur vil efter max. 4 måneder have tabt ca. 20 kg.

Glemte : Du må ikke spise fastfood overhovedet, altså ingen pommes frites, pizza, hotdog, grillkyllinger osv. Ej heller is. slush ice osv.

Det kan anbefales at du dyrker motion hver dag når du er kommet iorden igen. Gerne en time. Men træn forskelligt hver dag. Gå gerne stille og roligt.

Du skal ikke power træne.

Det kan også anbefales at få massage på hele kroppen hver fjortende dag, at gå i sauna så ofte du kan. Det sætter også gang i udrensningsprocessen og dermed vægttabet.

Det er meget normalt at du kan opleve en uge eller to hvor du ikke taber dig. Men det betryder intet da du så vil tabe dig mere i næste uge.

Jeg kan anbefale dig at søge på: vægtkonsulenterne i google. Evt. at melde dig ind. Det gjorde jeg og det virker. Men det er ikke for tøsedrenge. Smiler.....

Min kur og kostplan er herfra.

Derudover handler det til syvende og sidst om din egen indstilling til at ville tabe dig. Det er dig der bestemmer. Du er din egen kaptajn. Du sætter kursen. Og er det ikke bare vidundeligt at tænke på. Her bestemmer du og ikke andre.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være svært at tabe sig. Jeg har selv gået fra 107 kg. til 85 kg. Jeg fulgte disse meget enkle kostregler.

1: Reducer indtaget af kulhydrater. Dvs. ingen slik, sodavand, kartofler, pasta, hvidt brød, kager og ris.

Til erstatning for disse produkter spises der masser af frugt, gerne 6 stk. om dagen. Start gerne dagen med 2 stk. frugt og et glas vand og ikke andet.

Kl. 9. indtager du så igen 2 stk. frugt og et glas koldt vand.

Kl 12. indtager du gerne 300 gram grøntsager, et stk. rugbrød uden fedtstof, 200 gram kylling, kalkun eller fisk som tun i vand, gerne med lidt mayonaise til og to glas kold vand

Kl. 14 indtager du 2 stk. frugt. og et glas koldt vand

kl . 16 indtager du 2 stk frugt og et glas koldt vand

kl 18. indtager du 300 gram grøntsager, 200 gram kylling, kalkun, fisk. og to glas koldt vand

kl. 20 indtager du atter to stk. frugt.

kl. 22 går du i seng drik gerne et glas vand. og hav evt. et glas med koldt vand stående ved siden af sengen til natten.

Du må ikke drikke vand der indeholder alkohol, da alkohol binder fedtstoffet i kroppen.

Du må gerne drikke max. et glas mælk om dagen.

Du må ikke indtage andre typer af mælkeprodukter da de indeholder kuldydrater i stor mængde.

Denne kur vil sætte gang i en afgiftning af kroppen, da maden vi spiser indeholder store mængder af gift som skal ud, derfor al vandet.

Hvis du følger denne kur vil efter max. 4 måneder have tabt ca. 20 kg.

Glemte : Du må ikke spise fastfood overhovedet, altså ingen pommes frites, pizza, hotdog, grillkyllinger osv. Ej heller is. slush ice osv.

Det kan anbefales at du dyrker motion hver dag når du er kommet iorden igen. Gerne en time. Men træn forskelligt hver dag. Gå gerne stille og roligt.

Du skal ikke power træne.

Det kan også anbefales at få massage på hele kroppen hver fjortende dag, at gå i sauna så ofte du kan. Det sætter også gang i udrensningsprocessen og dermed vægttabet.

Det er meget normalt at du kan opleve en uge eller to hvor du ikke taber dig. Men det betryder intet da du så vil tabe dig mere i næste uge.

Jeg kan anbefale dig at søge på: vægtkonsulenterne i google. Evt. at melde dig ind. Det gjorde jeg og det virker. Men det er ikke for tøsedrenge. Smiler.....

Min kur og kostplan er herfra.

Derudover handler det til syvende og sidst om din egen indstilling til at ville tabe dig. Det er dig der bestemmer. Du er din egen kaptajn. Du sætter kursen. Og er det ikke bare vidundeligt at tænke på. Her bestemmer du og ikke andre.

Ikke helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Nej Jeg er hellere ikke helt enig, der er ikke meget til morgenmad der.

Og hvis han har arbejde hvor han skal bevæge sig så skal der nok også flere kulhydrater til

Ok.

Så kan der suppleres med en lille skål med havregryn og mælk. Der er masser af kulhydrater i frugten. De er blot sunde....smiler

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke enig, nu siger du at du er ved at udvikle sukkersyge??

Så er frugt heller ikke godt for dig, da dette indeholder masser af frugtsukker, som lagrer sig ligeså hurtigt på fedtdepoterne som kulhydrater gør.

Du skal først og fremmest have styr på dit blodsukker, og generalt gå efter at spise dig til stabilt blodsukker.

Dette vil sige masser af proteiner, de sunde fedt, grøntsager, og de hurtige kulhydrater er bandlyst!!

Du vil også kunne mærke energien blive større ved dette...

Dette skal selvfølgelig siges ikke er en decideret kur, men en livstils-ændring!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke enig, nu siger du at du er ved at udvikle sukkersyge??

Så er frugt heller ikke godt for dig, da dette indeholder masser af frugtsukker, som lagrer sig ligeså hurtigt på fedtdepoterne som kulhydrater gør.

Du skal først og fremmest have styr på dit blodsukker, og generalt gå efter at spise dig til stabilt blodsukker.

Dette vil sige masser af proteiner, de sunde fedt, grøntsager, og de hurtige kulhydrater er bandlyst!!

Du vil også kunne mærke energien blive større ved dette...

Dette skal selvfølgelig siges ikke er en decideret kur, men en livstils-ændring!

Den unge mand er sikkert ved at udvikle Diabetes 2. Diabetes 2 udvikles netop når der indtages de forkerte kulhydrater, primært de kunstige der især findes i slik, fastfood, is, sodavand, hvidt sukker, hvide ris, hvidt brød, kager, en række mælkeprodukter. Det er korrekt at frugt indeholder frugtsukker. Frugtsukker stabiliserer blodsukkeret. Vandet udrenser kroppen. Denne kombination gør at frugtsukkeret hurtigt dvs. indenfor 2 timer nedbrydes og derfor ikke lagrer sig på fedtdepoterne i længere tid som det usunde sukker gør.

Er enig med dig i at der skal spises masser af proteiner, men ikke fra svinekød det er usundt da det indeholder masser af usundt fedt og giftrester. Helst proteiner fra fisk, fjerkræ og højst en gang ugentligt fra oksekød og max 200 gram til frokost og til aften. Karfofler, ris og pasta må ikke indtages samtidigt med kød. Det skyldes at de enzymer der skal bruges til nedbrydningsprocessen er forskellige. Konsekvensen heraf er den at nedbrydningsprocessen vil foregå meget langsomt og selve processen kræver en masse energi. Det er derfor du tit oplever en døsighed sløvhed når du indtager kartofler og f.eks. flæskesteg.

Det er overordentligt sundt at spise grøntsager og hermed menes; kål, porrer, gulerødder, brocolli, løg, tomater, osv. Agurk og salat har ikke nogen ernæringsmæssig værdi da de kun indeholder vand.

Jeg har selv været ved at udvikle diabetes 2. Har fået lavet kostplanen af en sygeplejerske med speciale i ernæring. Kostplanen er en skrap omgang og er ikke for tøsedrenge. Men når man så har tabt sig og nået sin idealvægt efter ca 4 måneder kan man gå over til en anden plan. Den vil jeg skrive om på et senere tidspunkt.

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

hvorfor gå efter vægttab når det er centimeterne der ser grimmest ud?? du skal ikke tænke så meget i vægt da muskler vejer 3 gange så meget som fedt... og ved alt træning hvor der er vægttab vil du også få muskler. træn efter at du vil nå en hvis størrelse, altså et bestemt mål om livet, eller om lårene alt efter hvad du nu syntes. bare husk, at selvom vægten viser 110 kilo ka man stadig være slank! er selv 1.78 høj og vejer 83.8 kilo... men mave går ikke længere ud end ribbenene? har dog et par tunge cykelben og et par gode arme - mål centimeterne. men du må endelig ikke glemme at du kan klare dig uden vægten, den er stadig god at bruge :)

Link to comment
Share on other sites

Den unge mand er sikkert ved at udvikle Diabetes 2. Diabetes 2 udvikles netop når der indtages de forkerte kulhydrater, primært de kunstige der især findes i slik, fastfood, is, sodavand, hvidt sukker, hvide ris, hvidt brød, kager, en række mælkeprodukter. Det er korrekt at frugt indeholder frugtsukker. Frugtsukker stabiliserer blodsukkeret. Vandet udrenser kroppen. Denne kombination gør at frugtsukkeret hurtigt dvs. indenfor 2 timer nedbrydes og derfor ikke lagrer sig på fedtdepoterne i længere tid som det usunde sukker gør.

Ej, det er lidt noget vrøvl du kommer med her. For at få det på det rene: Frugtsukker består af fructose. Almindeligt hvidt sukker består af et fructose- og et glukose-molekyle der er bundet sammen. Dette bliver dog spaltet til et enkelt fructose-molekyle og et enkelt glukose-molekyle inden det når tarmen, hvor det optages og kommer ud i blodbanen. Glukosen optages hurtigere end fructosen (okay nu bliver det lidt teknisk: ca dobbelt så hurtigt, hvilket skyldes at optagelsen af glukose til dels sker via faciliteret diffusion og til dels via aktiv transport, mens transporten af fructose udelukkende sker passivt via faciliteret diffusion). Herfra ryger det videre til leveren hvor fructosen omdannes til glukose. Herefter har det præcis samme funktion som det glukose, der var glukose fra start. Hvad der sker herefter afhænger af hvor store mængder glukose der er tale om og hvilken "tilstand" kroppen ellers er i. Her bliver det enten lagret som glykogen, sent ud til musklerne hvor det bliver lagret som glykogen eller omdannet til fedt hvis lagrene er fyldte.

Min pointe:

- Frugt er super, men du har ikke rigtig fanget hvorfor

- Fructose er ikke noget wonder-drug.

- Fructose optages ikke hurtigere end almindeligt sukker (og dette er faktisk en fin ting, da blodsukkeret netop derfor holdes mere stabilt i forhold til at indtage almindeligt sukker (de fleste af de "forkerte" kulhydrater du nævner indeholder netop store mængder af sukker))

- Om de kulhydrater vi indtager lagrer sig som fedt afhænger ikke af hvor hurtigt de optages, men af om der er så mange at kroppen ikke kan nå at bruge dem.

Er enig med dig i at der skal spises masser af proteiner, men ikke fra svinekød det er usundt da det indeholder masser af usundt fedt og giftrester. Helst proteiner fra fisk, fjerkræ og højst en gang ugentligt fra oksekød og max 200 gram til frokost og til aften. Karfofler, ris og pasta må ikke indtages samtidigt med kød. Det skyldes at de enzymer der skal bruges til nedbrydningsprocessen er forskellige. Konsekvensen heraf er den at nedbrydningsprocessen vil foregå meget langsomt og selve processen kræver en masse energi. Det er derfor du tit oplever en døsighed sløvhed når du indtager kartofler og f.eks. flæskesteg.

Vi kan blive enig om at der skal være tale om magert kød. I forhold til svinekød har jeg skrevet som svar til et af dine andre indlæg:

At du synes grisekød er ulækkert er helt din egen sag, men jeg kan ikke se hvad det har at gøre i dette forum. Mht til fedtindholdet kommer det meget an på udskæringen, samt om man medregner det synlige fedt, der udgør en stor del af fedtet i svinekød (og som jo kan skæres fra). Svinekød kan altså være både være meget fedtholdig eller relativ fedtfattigt alt efter hvilken slags svinekød man snakker om.

At kulhydrater og protein ikke må blandes er noget pis. Mere er der egentlig ikke at sige til det (men nu gør jeg det alligevel). Ja, der bruges forskellige enzymer til nedbrydning af forskellige stoffer, men processerne forgår ikke langsommere af den grund. Sjovt nok er kroppen faktisk bygget til det. (I øvrigt: hvorfor er det en dårlig ting hvis processen krævede mere energi - jo mere energi kroppen bruger jo mindre energi vil lagres i kroppen som fedt!?). At man bliver "sløv" efter et måltid skyldes at kroppen bruger sin energi på at få optaget det den får indenbords. Blodet sendes altså primært til indvoldene (i stedet for musklerne) og det er helt normalt især efter et stort måltid.

Link to comment
Share on other sites

Læs nogle af de mange tråde, der er i "Vægttab".

Det giver svar på en hel del.

Du kan fx prøve at starte HER

Der er intet i vejen med at spise pasta, ris og brød, hvis du skal tabe dig.

Disse fødevarer er kun elendige, hvis vi taler om "hvidt" brød, pasta og ris. Dvs. uden fibre.

Køber du groft pasta og brød så er det fint. Og risene skal være paraboiled eller endnu bedre brune ris.

Uenig

Så er det normalt også her man skriver hvorfor. "Uenig" er jo intetsigende.

Din kost er der i øvrigt intet magisk i når du skal tabe dig. Det hele handler om hvor meget du indtager, forbruger og hvor meget det mætter. Herunder antallet af måltider som indtages, des flere des des nemmere er det at styre unødig overspisning så længe det er fornuftige fødevarer. Endvidere har man således også et stabilt blodsukker niveau. Drejer det sig om direkte kostændring så bør makronæringsstoffordelingen og mikronæringsstoffordelingen også være i orden.

Der er absolut ingen grund til at undgå kulhydrater fra brød, ris og pasta så længe vi taler groft, tværtimod.

Fruktose er i øvrigt ikke så godt som så mange tror.

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1379918.ece

Am J Clin Nutr. 2009 Jun;89(6):1760-5. Epub 2009 Apr 29.Related Articles, Links

Fructose overconsumption causes dyslipidemia and ectopic lipid deposition in healthy subjects with and without a family history of type 2 diabetes.

Lê KA, Ith M, Kreis R, Faeh D, Bortolotti M, Tran C, Boesch C, Tappy L.

Department of Physiology, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland.

BACKGROUND: Both nutritional and genetic factors are involved in the pathogenesis of nonalcoholic fatty liver disease and insulin resistance. OBJECTIVE: The aim was to assess the effects of fructose, a potent stimulator of hepatic de novo lipogenesis, on intrahepatocellular lipids (IHCLs) and insulin sensitivity in healthy offspring of patients with type 2 diabetes (OffT2D)--a subgroup of individuals prone to metabolic disorders. DESIGN: Sixteen male OffT2D and 8 control subjects were studied in a crossover design after either a 7-d isocaloric diet or a hypercaloric high-fructose diet (3.5 g x kg FFM(-1) x d(-1), +35% energy intake). Hepatic and whole-body insulin sensitivity were assessed with a 2-step hyperinsulinemic euglycemic clamp (0.3 and 1.0 mU x kg(-1) x min(-1)), together with 6,6-[2H2]glucose. IHCLs and intramyocellular lipids (IMCLs) were measured by 1H-magnetic resonance spectroscopy. RESULTS: The OffT2D group had significantly (P < 0.05) higher IHCLs (+94%), total triacylglycerols (+35%), and lower whole-body insulin sensitivity (-27%) than did the control group. The high-fructose diet significantly increased IHCLs (control: +76%; OffT2D: +79%), IMCLs (control: +47%; OffT2D: +24%), VLDL-triacylglycerols (control: +51%; OffT2D: +110%), and fasting hepatic glucose output (control: +4%; OffT2D: +5%). Furthermore, the effects of fructose on VLDL-triacylglycerols were higher in the OffT2D group (group x diet interaction: P < 0.05). CONCLUSIONS: A 7-d high-fructose diet increased ectopic lipid deposition in liver and muscle and fasting VLDL-triacylglycerols and decreased hepatic insulin sensitivity. Fructose-induced alterations in VLDL-triacylglycerols appeared to be of greater magnitude in the OffT2D group, which suggests that these individuals may be more prone to developing dyslipidemia when challenged by high fructose intakes. This trial was registered at clinicaltrials.gov as NCT00523562.

Publication Types:

Clinical Trial

Research Support, Non-U.S. Gov't

PMID: 19403641 [PubMed - indexed for MEDLINE]

--------------------------------------------------------------------------------

3: J Clin Endocrinol Metab. 2009 May;94(5):1562-9. Epub 2009 Feb 10.Related Articles, Links

Endocrine and metabolic effects of consuming fructose- and glucose-sweetened beverages with meals in obese men and women: influence of insulin resistance on plasma triglyceride responses.

Teff KL, Grudziak J, Townsend RR, Dunn TN, Grant RW, Adams SH, Keim NL, Cummings BP, Stanhope KL, Havel PJ.

Monell Chemical Senses Center, Philadelphia, Pennsylvania 19104, USA. [email protected]

CONTEXT: Compared with glucose-sweetened beverages, consumption of fructose-sweetened beverages with meals elevates postprandial plasma triglycerides and lowers 24-h insulin and leptin profiles in normal-weight women. The effects of fructose, compared with glucose, ingestion on metabolic profiles in obese subjects has not been studied. OBJECTIVE: The objective of the study was to compare the effects of fructose- and glucose-sweetened beverages consumed with meals on hormones and metabolic substrates in obese subjects. DESIGN AND SETTING: The study had a within-subject design conducted in the clinical and translational research center. PARTICIPANTS: Participants included 17 obese men (n = 9) and women (n = 8), with a body mass index greater than 30 kg/m(2). INTERVENTIONS: Subjects were studied under two conditions involving ingestion of mixed nutrient meals with either glucose-sweetened beverages or fructose-sweetened beverages. The beverages provided 30% of total kilocalories. Blood samples were collected over 24 h. MAIN OUTCOME MEASURES: Area under the curve (24 h AUC) for glucose, lactate, insulin, leptin, ghrelin, uric acid, triglycerides (TGs), and free fatty acids was measured. Results: Compared with glucose-sweetened beverages, fructose consumption was associated with lower AUCs for insulin (1052.6 +/- 135.1 vs. 549.2 +/- 79.7 muU/ml per 23 h, P < 0.001) and leptin (151.9 +/- 22.7 vs. 107.0 +/- 15.0 ng/ml per 24 h, P < 0.03) and increased AUC for TG (242.3 +/- 96.8 vs. 704.3 +/- 124.4 mg/dl per 24 h, P < 0.0001). Insulin-resistant subjects exhibited larger 24-h TG profiles (P < 0.03). CONCLUSIONS: In obese subjects, consumption of fructose-sweetened beverages with meals was associated with less insulin secretion, blunted diurnal leptin profiles, and increased postprandial TG concentrations compared with glucose consumption. Increases of TGs were augmented in obese subjects with insulin resistance, suggesting that fructose consumption may exacerbate an already adverse metabolic profile present in many obese subjects.

Link to comment
Share on other sites

Ej, det er lidt noget vrøvl du kommer med her. For at få det på det rene: Frugtsukker består af fructose. Almindeligt hvidt sukker består af et fructose- og et glukose-molekyle der er bundet sammen. Dette bliver dog spaltet til et enkelt fructose-molekyle og et enkelt glukose-molekyle inden det når tarmen, hvor det optages og kommer ud i blodbanen. Glukosen optages hurtigere end fructosen (okay nu bliver det lidt teknisk: ca dobbelt så hurtigt, hvilket skyldes at optagelsen af glukose til dels sker via faciliteret diffusion og til dels via aktiv transport, mens transporten af fructose udelukkende sker passivt via faciliteret diffusion). Herfra ryger det videre til leveren hvor fructosen omdannes til glukose. Herefter har det præcis samme funktion som det glukose, der var glukose fra start. Hvad der sker herefter afhænger af hvor store mængder glukose der er tale om og hvilken "tilstand" kroppen ellers er i. Her bliver det enten lagret som glykogen, sent ud til musklerne hvor det bliver lagret som glykogen eller omdannet til fedt hvis lagrene er fyldte.

Min pointe:

- Frugt er super, men du har ikke rigtig fanget hvorfor

- Fructose er ikke noget wonder-drug.

- Fructose optages ikke hurtigere end almindeligt sukker (og dette er faktisk en fin ting, da blodsukkeret netop derfor holdes mere stabilt i forhold til at indtage almindeligt sukker (de fleste af de "forkerte" kulhydrater du nævner indeholder netop store mængder af sukker))

- Om de kulhydrater vi indtager lagrer sig som fedt afhænger ikke af hvor hurtigt de optages, men af om der er så mange at kroppen ikke kan nå at bruge dem.

Vi kan blive enig om at der skal være tale om magert kød. I forhold til svinekød har jeg skrevet som svar til et af dine andre indlæg:

At kulhydrater og protein ikke må blandes er noget pis. Mere er der egentlig ikke at sige til det (men nu gør jeg det alligevel). Ja, der bruges forskellige enzymer til nedbrydning af forskellige stoffer, men processerne forgår ikke langsommere af den grund. Sjovt nok er kroppen faktisk bygget til det. (I øvrigt: hvorfor er det en dårlig ting hvis processen krævede mere energi - jo mere energi kroppen bruger jo mindre energi vil lagres i kroppen som fedt!?). At man bliver "sløv" efter et måltid skyldes at kroppen bruger sin energi på at få optaget det den får indenbords. Blodet sendes altså primært til indvoldene (i stedet for musklerne) og det er helt normalt især efter et stort måltid.

Frugt og dermed fructose gør at blodsukkeret er stabilt da som du også skriver det optages langsommere end glucose. Derfor anbefaler jeg at man spiser meget frugt.

Du kan godt blande kulhydrater og protein. Ser bare ikke nogen grund til det.

Jeg vil generelt anbefale at spise så lidt kød som muligt. Det kræver et meget stort energiforbrug at producere. Grisekød er det fedeste kød. And er federe med skind.

Fisk er megasundt

Link to comment
Share on other sites

Frugt og dermed fructose gør at blodsukkeret er stabilt da som du også skriver det optages langsommere end glucose. Derfor anbefaler jeg at man spiser meget frugt.

Du kan godt blande kulhydrater og protein. Ser bare ikke nogen grund til det.

Jeg vil generelt anbefale at spise så lidt kød som muligt. Det kræver et meget stort energiforbrug at producere. Grisekød er det fedeste kød. And er federe med skind.

Fisk er megasundt

Der er ikke nogen grund til ikke at blande kulhydrat og protein - hvis man gør afskærer man en masse fantastiske retter, hvorfor skulle man dog gøre det.

Kød i moderate mængder er fint, især supplerer det med protein og en række mikronæringsstoffer. Protein mætter mere og øger forbrændinger mere end kulhydrat og fedt. Så især under slankekur kan det være en ide at indtage ekstra kød eller andre former for protein.

Kød kan man vælge efter deklarationen på pakken således ser man let hvor meget fedt man indtager. Er man lidt mere interesseret findes en række fødevaretabeller, som viser fordelingen på fedtsyrer og mikronæringsstoffer.

Fisk er nu engang ikke altid mega sundt. Der findes forsøg hvor det er vist at stegning af fisk kan betyde at fisk får en negativ effekt. Endvidere panerer nogle folk deres fisk og nogle frituresteger dem (fish and chips).

En del fisk indeholder endvidere store mængder tungmetaller og andre skadelige stoffer. Nogle så mange at de direkte frarådes at indtages af gravide.

Link to comment
Share on other sites

Frugt og dermed fructose gør at blodsukkeret er stabilt da som du også skriver det optages langsommere end glucose. Derfor anbefaler jeg at man spiser meget frugt.

Ja, som jeg skriver optages det langsommere end almindeligt sukker. Du skriver det optages hurtigere og at det derfor ikke lagres som fedt (NEJ!)

Du kan godt blande kulhydrater og protein. Ser bare ikke nogen grund til det.

Hvad med ønsket om at kunne spise normal kost. Stort set ingen typiske danske retter vil kunne indgå i en kostplan hvor kulhydrater og protein ikke må blandes. Så NEJ det eneste der ikke er nogen grund til er IKKE at blande protein og kulhydrat.

Jeg vil generelt anbefale at spise så lidt kød som muligt. Det kræver et meget stort energiforbrug at producere. Grisekød er det fedeste kød. And er federe med skind.

Fisk er megasundt

Hør mister, du producerer ikke maden - du nedbryder den. Og ja, protein kræver mere energi at nedbryde end kulhydrat og fedt - men det er jo en POSITIV ting hvis du vil tabe dig.

Damn. Nu må det stoppe det her.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som jeg skriver optages det langsommere end almindeligt sukker. Du skriver det optages hurtigere og at det derfor ikke lagres som fedt (NEJ!)

Hvad med ønsket om at kunne spise normal kost. Stort set ingen typiske danske retter vil kunne indgå i en kostplan hvor kulhydrater og protein ikke må blandes. Så NEJ det eneste der ikke er nogen grund til er IKKE at blande protein og kulhydrat.

Hør mister, du producerer ikke maden - du nedbryder den. Og ja, protein kræver mere energi at nedbryde end kulhydrat og fedt - men det er jo en POSITIV ting hvis du vil tabe dig.

Damn. Nu må det stoppe det her.

Dansk mad er generelt usundt. Altså leverpostej, kødpålæg, grisekød, chips, chips og slik. Jeg er da vild med flæskesteg, kartofler, rødkål og chips skyllet ned med en kold fadøl. Spiser det bare ikke....smiler. Dog spiser jeg and til jul. Så tager jeg også 3- 4 kilo på. Dansk fisk er sundt.

Min kostplan virker...men den er ikke for tøsedrenge....smiler....

Du skal blot følge min generaliserede plan hvis du vil tabe dig.

Link to comment
Share on other sites

chj: Velkommen til MOL. Lækkert at se dine velbegrundede svar, særligt tak til din beskrivelse af fruktose/glukose-lagring :)

mask1: Du er simpelthen for trættende at høre på nu! Adskillige herinde er kommet med velargumenterende svar, endda med flere kildehenvisninger. Alligevel holder du naivt fast i en eller anden illusionær vrangforestilling om, at din tilgang til mad er den bedste. I et andet indlæg skriver du at du er 48 år. Er det så ikke på tide at få øjnene op?

Link to comment
Share on other sites

chj: Velkommen til MOL. Lækkert at se dine velbegrundede svar, særligt tak til din beskrivelse af fruktose/glukose-lagring :)

mask1: Du er simpelthen for trættende at høre på nu! Adskillige herinde er kommet med velargumenterende svar, endda med flere kildehenvisninger. Alligevel holder du naivt fast i en eller anden illusionær vrangforestilling om, at din tilgang til mad er den bedste. I et andet indlæg skriver du at du er 48 år. Er det så ikke på tide at få øjnene op?

Synes da også at du er trættende at høre på. Jeg har blot foreslået en måde at tabe sig på. Der er naturligvis mange måder hvorpå du kan tabe dig.

Kan du ikke komme med dit bud på hvorledes man kan tabe sig tyve kilo på fire måneder. Den vil jeg meget gerne se. Gerne et dagsprogram. Glæder mig alllerede. Synes jo det er dig og chj der brokker jer. Kom nu med jeres bud.....

Edited by mask1
Link to comment
Share on other sites

Dansk mad er generelt usundt. Altså leverpostej, kødpålæg, grisekød, chips, chips og slik. Jeg er da vild med flæskesteg, kartofler, rødkål og chips skyllet ned med en kold fadøl. Spiser det bare ikke....smiler. Dog spiser jeg and til jul. Så tager jeg også 3- 4 kilo på. Dansk fisk er sundt.

Min kostplan virker...men den er ikke for tøsedrenge....smiler....

Du skal blot følge min generaliserede plan hvis du vil tabe dig.

Det er godt nok meget and du så indtager.

Vi skal have 7000 kcal for meget for at tage et kg fedtvæv på som jeg lige husker det frit fra leveren.

Så mon ikke det er lidt mere end and og flæskesteg, der ryger ind lige juleaften. Vi skal nok også have resten af juledagene med.

Alle kostplaner virker, hvis man spiser mindre kalorier end man forbruger. Diæten kunne være chips og alligevel ville du tabe dig.

Din generaliserede plan er ikke noget specielt. Men virker den og har du det fint med den så er det jo godt, men du burde være klog nok til at vide at det ikke er det eneste der virker og det reelt kun er fordi du bruger mere energi end du indtager at du taber dig. Der er intet magisk i det. Hvis ikke burde du måske læse lidt op inden du udtaler dig alt for meget mere.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt nok meget and du så indtager.

Vi skal have 7000 kcal for meget for at tage et kg fedtvæv på som jeg lige husker det frit fra leveren.

Så mon ikke det er lidt mere end and og flæskesteg, der ryger ind lige juleaften. Vi skal nok også have resten af juledagene med.

Alle kostplaner virker, hvis man spiser mindre kalorier end man forbruger. Diæten kunne være chips og alligevel ville du tabe dig.

Din generaliserede plan er ikke noget specielt. Men virker den og har du det fint med den så er det jo godt, men du burde være klog nok til at vide at det ikke er det eneste der virker og det reelt kun er fordi du bruger mere energi end du indtager at du taber dig. Der er intet magisk i det. Hvis ikke burde du måske læse lidt op inden du udtaler dig alt for meget mere.

Min plan er ikke noget specielt og det har jeg ej heller ytret mig om. Naturligvis virker min plan af samme årsag som du selv skriver. Energiindtaget er mindre end energiforbruget. Det vigtigste ved min plan er at mange vil føle sig mæt.

Ja det er julen. Smiler....

Jeg kunne godt tænke mig at se dit forslag til vægtab. Smiler....

Link to comment
Share on other sites

Min plan er ikke noget specielt og det har jeg ej heller ytret mig om. Naturligvis virker min plan af samme årsag som du selv skriver. Energiindtaget er mindre end energiforbruget. Det vigtigste ved min plan er at mange vil føle sig mæt.

Ja det er julen. Smiler....

Jeg kunne godt tænke mig at se dit forslag til vægtab. Smiler....

Der er så meget man kunne tænke sig.

Hvorfor i alverden skulle jeg lave sådan en ?

Fordi du ønsker det ? Hvad skal du bruge den til, du har jo allerede en du følger og har det godt med.

Fordi du vil tjekke om jeg kan ? - det mener jeg så ikke du er manden for at tjekke efter jeg har set dine indlæg.

Anden grund ?

Jeg er cand.scient. i human ernæring og har rådgivet i ernæring professionelt (bl.a. et hold som har vundet champions league). Enhver kandiat i human ernæring kan lave en vægtplan som er sund og du taber dig af.

Det tager lidt tid, hvorfor i alverden skulle jeg bruge den tid på dette når jeg ikke har behov for det og man lige så godt kan tabe sig uden en plan, hvis man har lidt sund fornuft og viden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share