Vægttab & kost råd?!


T.Stewart
 Share

Recommended Posts

Der er så meget man kunne tænke sig.

Hvorfor i alverden skulle jeg lave sådan en ?

Fordi du ønsker det ? Hvad skal du bruge den til, du har jo allerede en du følger og har det godt med.

Fordi du vil tjekke om jeg kan ? - det mener jeg så ikke du er manden for at tjekke efter jeg har set dine indlæg.

Anden grund ?

Jeg er cand.scient. i human ernæring og har rådgivet i ernæring professionelt (bl.a. et hold som har vundet champions league). Enhver kandiat i human ernæring kan lave en vægtplan som er sund og du taber dig af.

Det tager lidt tid, hvorfor i alverden skulle jeg bruge den tid på dette når jeg ikke har behov for det og man lige så godt kan tabe sig uden en plan, hvis man har lidt sund fornuft og viden.

Tænkte nok at du kan lave en kostplan og at du er uddannet hertil. Netop derfor kunne det være interessant at se dit forslag til en kostplan.

Kender du VHK?

Vil du anbefale noget litteratur om kost? Hjemmesider?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tænkte nok at du kan lave en kostplan og at du er uddannet hertil. Netop derfor kunne det være interessant at se dit forslag til en kostplan.

Kender du VHK?

Vil du anbefale noget litteratur om kost? Hjemmesider?

Jeg vil ikke bruge tiden på en kostplan. Skal den være optimal bør den indrettes til hver enkelt person ud fra en samtale om deres kostvaner/motionsvaner samt andre forhold.

Men jeg giver kostråd og andre råd samt deltager i debatterne når jeg har tid og lyst.

Nej, jeg kender ikke VHK.

Jeg har ikke for nyligt beskæftiget mig med populær litteratur eller hjemmesider, som jeg kan anbefale. Det litteratur jeg har benyttet er de noget tungere bøger samt videnskabelige artikler.

Men der er formentlig en del god litteratur og gode hjemmesider, hvis man ellers søger. Formentlig er der en del herinde som kan give nogle anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke bruge tiden på en kostplan. Skal den være optimal bør den indrettes til hver enkelt person ud fra en samtale om deres kostvaner/motionsvaner samt andre forhold.

Men jeg giver kostråd og andre råd samt deltager i debatterne når jeg har tid og lyst.

Nej, jeg kender ikke VHK.

Jeg har ikke for nyligt beskæftiget mig med populær litteratur eller hjemmesider, som jeg kan anbefale. Det litteratur jeg har benyttet er de noget tungere bøger samt videnskabelige artikler.

Men der er formentlig en del god litteratur og gode hjemmesider, hvis man ellers søger. Formentlig er der en del herinde som kan give nogle anbefalinger.

Tak for dit svar.

Det vil glæde mig meget hvis du vil komme med ISBN nummeret og titel, forfatter på din tunge litteratur.

Nu vil jeg smutte til træning

Kan du ha en dejlig dag.

mvh

Larsen

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Det vil glæde mig meget hvis du vil komme med ISBN nummeret og titel, forfatter på din tunge litteratur.

Nu vil jeg smutte til træning

Kan du ha en dejlig dag.

mvh

Larsen

Hvis du vil have en "bibel" så er det denne, men den kan ikke anbefales hvis man ikke har et vist udgangsniveau og den vil være alt for tung for langt de fleste, der vil få langt mere ud af lidt lettere bøger.

Den norske lærebog "Mat og Medisin" er noget lettere, men er ret seriøst. Alternativt er der diverse anbefalingsbøger. Fx "De Nordiske Næringsrekommendationer" eller langt bedre, men meget tungere "DRI", som er de amerikanske anbefalinger udgivet i cirka 6 bind. Disse er dog ved at være gamle så nye er formentlig på vej. DRI ligger faktisk gratis tilgængelige på nettet, men det er kun brugbart, hvis man skal bruge et par sider og ikke hvis man skal læse flere afsnit.

Dette er lærebøger, der er også en del som er langt mere praktiske og direkte anvendelige. Dem kender jeg ikke meget til, men der er helt sikkert noget af god kvalitet, kunsten er at finde det.

Skal du ud og kigge bøger bør du altid tjekke dem ud før og se at det du køber er det du har behov for.

Det her er muligvis noget. Jeg har ikke læst det, men det ser seriøst ud og de har et "weight management" kapitel, men ellers findes der ret meget tilgængeligt både på nettet og som bøger. Tricket er at sortere skidt og kanel.

Dietary Guidelines

41SZMPJQ9ML.jpg

ISBN: 0-7817-4133

978-82-7634-736-4_stor.jpg

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have en "bibel" så er det denne, men den kan ikke anbefales hvis man ikke har et vist udgangsniveau og den vil være alt for tung for langt de fleste, der vil få langt mere ud af lidt lettere bøger.

Den norske lærebog "Mat og Medisin" er noget lettere, men er ret seriøst. Alternativt er der diverse anbefalingsbøger. Fx "De Nordiske Næringsrekommendationer" eller langt bedre, men meget tungere "DRI", som er de amerikanske anbefalinger udgivet i cirka 6 bind. Disse er dog ved at være gamle så nye er formentlig på vej. DRI ligger faktisk gratis tilgængelige på nettet, men det er kun brugbart, hvis man skal bruge et par sider og ikke hvis man skal læse flere afsnit.

Dette er lærebøger, der er også en del som er langt mere praktiske og direkte anvendelige. Dem kender jeg ikke meget til, men der er helt sikkert noget af god kvalitet, kunsten er at finde det.

Skal du ud og kigge bøger bør du altid tjekke dem ud før og se at det du køber er det du har behov for.

Det her er muligvis noget. Jeg har ikke læst det, men det ser seriøst ud og de har et "weight management" kapitel, men ellers findes der ret meget tilgængeligt både på nettet og som bøger. Tricket er at sortere skidt og kanel.

Dietary Guidelines

41SZMPJQ9ML.jpg

ISBN: 0-7817-4133

978-82-7634-736-4_stor.jpg

Tak for dit svar og din hjælp

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Til T.Stewart

Jeg har ikke læst alle indlæggene, men den korte historie er at du skal forbrænde flere kJ end du indtager. At "leve" som Mask1 foreslår er det glade vanvid. Jeg ikke en kost klog mand, men jeg har tabt mere end 20 kg gennem det sidste år. Og det ved at lægge min kost om. Mere frugt og grønt, jeg har skåret ned på slik og kager, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst spiste chips, fast food har jeg vel spist 3 gange dette år. Jeg fik lagt en kostplan af Helsekompagniet på Frederiksberg. Den indeholt nogle kJ grænser for de enkelte måltider, og den har jeg i store træk fulgt. Jeg måtte i princippet spise hvad jeg ville, bare jeg ikke indtog mere energi end jeg forbrændte. Så det drejer sig om at være en smule i energiunderskud.

Jeg havde det lige som dig. Jeg kunne dårligt få vejret når jeg skulle binde mine sko, så det besluttede jeg skulle være løgn.

Så held og lykke med dit projekt. Det kan lade sig gøre. For mig hjælper det at tage små skridt. Hver gang vægtens 3 første cifre skifter nedad er en sejr, 106->105 osv. Jeg glæder mig til at min vægt komme under 3 cifre.

God vind

Lars Kofod

Link to comment
Share on other sites

Til T.Stewart

Jeg har ikke læst alle indlæggene, men den korte historie er at du skal forbrænde flere kJ end du indtager. At "leve" som Mask1 foreslår er det glade vanvid. Jeg ikke en kost klog mand, men jeg har tabt mere end 20 kg gennem det sidste år. Og det ved at lægge min kost om. Mere frugt og grønt, jeg har skåret ned på slik og kager, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst spiste chips, fast food har jeg vel spist 3 gange dette år. Jeg fik lagt en kostplan af Helsekompagniet på Frederiksberg. Den indeholt nogle kJ grænser for de enkelte måltider, og den har jeg i store træk fulgt. Jeg måtte i princippet spise hvad jeg ville, bare jeg ikke indtog mere energi end jeg forbrændte. Så det drejer sig om at være en smule i energiunderskud.

Jeg havde det lige som dig. Jeg kunne dårligt få vejret når jeg skulle binde mine sko, så det besluttede jeg skulle være løgn.

Så held og lykke med dit projekt. Det kan lade sig gøre. For mig hjælper det at tage små skridt. Hver gang vægtens 3 første cifre skifter nedad er en sejr, 106->105 osv. Jeg glæder mig til at min vægt komme under 3 cifre.

God vind

Lars Kofod

Nu må du altså stoppe Lars. Du skriver: "At leve som Mask1 foreslår er det glade vanvid" Efter følgende skriver du jo at du har fået lavet en kostplan som stort set er magen til min kostplan. Altså: spis grøntsager og frugt. Hvorfor så al den ballade fra dig. Stop nu dit vanvid. Du er da vist noget ensporet i din tankegang og frelst af Helsekompagniet. Der er ikke noget mystik i at tabe sig. Det er meget let. Kunsten er at holde sin idealvægt. Det er svært. Derfor skal du være din egen kaptajn.

Link to comment
Share on other sites

Stop det der Mask1

Nu begynder jeg sku og blive irreteret.

Hvis man lever efter dit program, så vil man sku ikke have noget sjovt liv.

Optag mindre end du forbrænder det er meget simpelt og tabe sig.

Men svære og holde det husk det

Hvorfor bliver du irriteret?

Er der noget galt i ikke at indtage alkohol i fire måneder?

Mig og mange andre der lever som mig har et udemærket liv. Jeg nyder at træne, synes det er sjovt, bliver "høj" af det. :bigsmile:

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bliver du irriteret?

Er der noget galt i ikke at indtage alkohol i fire måneder?

Mig og mange andre der lever som mig har et udemærket liv. Jeg nyder at træne, synes det er sjovt, bliver "høj" af det. :bigsmile:

mvh

mister larsen

Det er jo nok al din snak om "afgiftning", gift i maden, præcise klokkeslæt for hvornår man må spise præcist hvad og ikke andet. Altså kort sagt, du formår at gøre det enkle, indtag mindre energi end du forbrænder, til noget meget avanceret omklamret af diverse fuldstændige ligegyldige spiseregler som opreklameres til at betyde en hel masse. Du skriver f.eks. at dagen bør startes med to stk. frugt, noget vand og ellers intet. Det fremstår som om at man ville ødelægge hele sit vægttab såfremt man valgte at spise noget kylling til morgenmad istedet for. Dernæst taler meget for et stort morgenmåltid når dte handler om vægttab pga. en øget mæthedsfølelse i løbet af dagen; og to stk .frugt er altså ikke meget.

Link to comment
Share on other sites

Til Mask1

Du promoverer en slankekur, som i mine øjne er fanatisk, forkert og i værste fald farlig.

Jeg kan godt forstå, hvis nybegynderne herinde føler sig forvirrede af debatten. MOL er en værdifuld kapacitet bestående af velargumenterende og trænings- og ernæringskyndige medlemmer, der plejer at være garant for saglighed. Det skulle MOL gerne fortsætte med at være fremover.

Det er meget muligt, Mask1, at du har opnået fine resultater med din såkaldte kostplan. Men som du selv skriver, så er din kostplan "ikke for tøsedrenge", og kræver at brugeren nærmest lader sig undergå de værste pinsler gennem mange måneder. Det er simpelthen ikke holdbart at anbefale din slankekur til almindelige mennesker. I bedste fald taber brugeren sig 20 kilo på 4 måneder ved at følge kostplanen, hvorefter hun ikke ved hvordan hun overgår til livsvarig livsstilsændring, og derfor tager alle kiloerne på igen. I værste fald bliver vedkommende demotiveret inden der er opnået resultater, hvorefter hun for evigt er skræmt fra vid og sans, og aldrig tør indlede et vægttab igen. Jeg har et par bekendte, som burde fremstå som de værste eksempler på denne slags fanatiske slankekure.

Jeg vil ikke håbe, at debatten på MOL fremover skal domineres af selbestaltede sundshedsguruer med fanatiske slankekure. Jeg troede vi var blevet enige om, at sådan noget ikke virker. Videnskab krydret med fornuftige og langvarige kost- og træningserfaringer er vejen frem.

Så en opfordring: Drop fanatiske slankekure! Et sundt, motiverende og permanent vægttab opnås bedst gennem livsstilsændringer, initieret af individuelt tilrettelagt - og fornuftige - trænings- og kostplaner.

Link to comment
Share on other sites

Til Mask1

Du promoverer en slankekur, som i mine øjne er fanatisk, forkert og i værste fald farlig.

Jeg kan godt forstå, hvis nybegynderne herinde føler sig forvirrede af debatten. MOL er en værdifuld kapacitet bestående af velargumenterende og trænings- og ernæringskyndige medlemmer, der plejer at være garant for saglighed. Det skulle MOL gerne fortsætte med at være fremover.

Det er meget muligt, Mask1, at du har opnået fine resultater med din såkaldte kostplan. Men som du selv skriver, så er din kostplan "ikke for tøsedrenge", og kræver at brugeren nærmest lader sig undergå de værste pinsler gennem mange måneder. Det er simpelthen ikke holdbart at anbefale din slankekur til almindelige mennesker. I bedste fald taber brugeren sig 20 kilo på 4 måneder ved at følge kostplanen, hvorefter hun ikke ved hvordan hun overgår til livsvarig livsstilsændring, og derfor tager alle kiloerne på igen. I værste fald bliver vedkommende demotiveret inden der er opnået resultater, hvorefter hun for evigt er skræmt fra vid og sans, og aldrig tør indlede et vægttab igen. Jeg har et par bekendte, som burde fremstå som de værste eksempler på denne slags fanatiske slankekure.

Jeg vil ikke håbe, at debatten på MOL fremover skal domineres af selbestaltede sundshedsguruer med fanatiske slankekure. Jeg troede vi var blevet enige om, at sådan noget ikke virker. Videnskab krydret med fornuftige og langvarige kost- og træningserfaringer er vejen frem.

Så en opfordring: Drop fanatiske slankekure! Et sundt, motiverende og permanent vægttab opnås bedst gennem livsstilsændringer, initieret af individuelt tilrettelagt - og fornuftige - trænings- og kostplaner.

Hej Projac

Tak for dit seriøse indlæg og kritikken af mit forslag til en kostplan.

Lige et par kommentarer.

Du skriver at man skal udsætte sig for pinsler under min kur. Vil du være venlig at fortælle hvad det er i min kur der gør at man udsætter sig for pinsler?

Den værste pinsel for mig var at min krop skreg efter søde sager i den første måned. Derfor spiste jeg frugt og drak smoothies. Det tog lysten til det søde. Idag spser jeg stadig væk masser af frugt og har ikke lyst til de slik, is, søde mælkeprodukter osv. Idag kan jeg tillade mig at spise en is eller andet sødt som en cola hvis jeg f.eks. er i byen. Jeg er faktisk helt vild belgisk vaffel og is. Idag nyder jeg virkelig smagen og spiser det med støtste velbehag.

Du skriver også at når man i bedste fald har tabt sig de 20 kilo ja så ved brugeren ikke hvordan man så skal leve. Heri giver jeg dig ret. Jeg har ikke beskrevet hvorledes man kan leve efter at man har tabt sif de 20 kilo. Men bare rolig det kommer inden der er gåt fire måneder fra d.d.

Jeg betragter ikke mig selv som en sunhedsguru, men som en der har stor erfaring og indsigt i kost og træning. Jeg har jo trænet hele mit liv. Som ung spillede jeg badminton og roede i kajak på et højt niveau. Derfor kunne jeg ikke indtage alkohol og skulle spise sundt. Der er intet i mit forslag til en kostplan der er farligt. Den er faktisk yderst sund. Du bliver sund og vil føle at du får masser af energi hvis du følger min plan. Rent psykisk vil du også opleve at du får det bedre. Masage og dampbad virker udrensende, hele kuren er udrensende.

Træningsdelen har jeg ikke gjort så meget ud af. Det er måske en fejl. Men min erfaring er at hvis du f.eks. vejer 30 kilo for meget, skal du ikke løbe da belastningen af ledene vil være for stor. Du skal gå og styrketræne. Svømning, roning, crosstrainer er også eksempler på aktiviteter der er gode.

Jeg vil glæde mig til læse dine kommentarer.

Du og andre kan også glæde sig til Del 2: Kaptajnen - Du bestemmer over dit liv. Dette afsnit kommer til at handl om hvordan du tager styringen i dit liv, sætter dig et mål, kommer af med de dårlige vaner, ændrer din tankegang og dine vaner. Det er faktisk sådan at dine ubevidste tanker udgør 90% og dermed styrer dit liv overvejende. Når du er ung er det nemt at ændre dit tankesæt. Det tager faktisk ikke mere end 21 dage. Så som ung er det meget nemt at beslutte sig for at ville leve sundt og det er ikke så slemt som mange tror. En god måde at ændre sit tankemønster på er ved beløning. Lad os sige at du drikker 2 liter cola hverdag og spiser en burger med pommesfrites gertil på Mac D. Så koster det dig ca. 60 kroner. På en måned kan du altså nemt bruge ca. 2000 kr. på junkfood. Lad os nu sige at du bslutter dig for helt at droppe at spise junkfood, ja så sparer du altså 24.000- kr. på et år. Det er rigtig mange penge :bigsmile::bigsmile::bigsmile: De 24.000- kr. kan du jo så vælge at bruge på en rigtig lækker ferie, købe en cykel, lækkert tøj osv. Det er så din beløning og dermed en motivationsfaktor. Lige nu har jeg valgt selv at smøre min madpakke og droppe kantinekosten. Derved sparer jeg 800. kr. om måneden. Jeg cykler også til arbejde og sparer derved kr. 400- i benzin pr. måned. Ialt kr. 1200- Jeg overvejer helt at droppe bilen og så vil jeg spare yderligere kr. 4000-. Men lige nu sparer jeg altså ca kr. 1200- pr. måned. Jeg har derfor givet min mindste datter fri adgang og en personlig træner til byens lækreste motionscenter. Det er hun meget glad for. Det er enormt motiverende for mig at se hende glad :bigsmile::bigsmile::bigsmile: Begge mine børn er enormt sunde og slanke. Den ældste var danmarksmester i 100 meter bryst og den yngste er et meget stort håndboldtalent. Lige p.t. er de vegetarer så de lever altså ifølge dig under meget store pinsler, men sjovt nok synes de selv at de lever ret fedt. De er kaptajner i deres liv.

Et andet emne jeg har været inde på er den danske hyggekultur. Tror at den stærkt medvirkende til at ca. 1 million danskere er fede og at 250.000- har Diabetes 2. Allerede som barn lærer vi at vi skal hygge os når det er weekend med slik, is, cola, junkfood o.a. Som ung blander vi så rom i colaen og indtager store mængder af alkohol og når vi så i fuldskabens og begærets forelskelse har fundet os en partner og får villa, volvo og yousee, fortsætter weekendhyggen med store madorgier og drikkegilder. Og vi har det bare så hyggeligt. Søndag har vi tømmermænd, spiser mere junkfood og labrer youseen i os. Denne livsstil er ikke sund. Resultat = overvægt, nedsat sexlyst = resultat = skilsmisse, depression, angst o.a. Derfor siger jeg. Tab dig de ekstra kilo i en helvedes fart. Alle kan gøre det. :bigsmile::bigsmile: Bliv kaptajn i dit liv. :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Hej Projac

Tak for dit seriøse indlæg og kritikken af mit forslag til en kostplan.

Lige et par kommentarer.

Du skriver at man skal udsætte sig for pinsler under min kur. Vil du være venlig at fortælle hvad det er i min kur der gør at man udsætter sig for pinsler?

Den værste pinsel for mig var at min krop skreg efter søde sager i den første måned. Derfor spiste jeg frugt og drak smoothies. Det tog lysten til det søde. Idag spser jeg stadig væk masser af frugt og har ikke lyst til de slik, is, søde mælkeprodukter osv. Idag kan jeg tillade mig at spise en is eller andet sødt som en cola hvis jeg f.eks. er i byen. Jeg er faktisk helt vild belgisk vaffel og is. Idag nyder jeg virkelig smagen og spiser det med støtste velbehag.

Du skriver også at når man i bedste fald har tabt sig de 20 kilo ja så ved brugeren ikke hvordan man så skal leve. Heri giver jeg dig ret. Jeg har ikke beskrevet hvorledes man kan leve efter at man har tabt sif de 20 kilo. Men bare rolig det kommer inden der er gåt fire måneder fra d.d.

Jeg betragter ikke mig selv som en sunhedsguru, men som en der har stor erfaring og indsigt i kost og træning. Jeg har jo trænet hele mit liv. Som ung spillede jeg badminton og roede i kajak på et højt niveau. Derfor kunne jeg ikke indtage alkohol og skulle spise sundt. Der er intet i mit forslag til en kostplan der er farligt. Den er faktisk yderst sund. Du bliver sund og vil føle at du får masser af energi hvis du følger min plan. Rent psykisk vil du også opleve at du får det bedre. Masage og dampbad virker udrensende, hele kuren er udrensende.

1. Det har andre medlemmer allerede påpeget. Læser du ikke deres indlæg?

2. Din indsigt er lig med nul, med den kostplan du har lagt for dagen. Hvilken del af din kur, mener du der er udrensende? Du er klar over at kroppen udrenser sig selv helt automatisk?

Ps. Du skriver at dine børn er vegetarer. Er det noget du har påduttet dem eller er det et valg de selv har taget? I så fald får de protein tilskud, nu hvor de dyrker sport på højt plan?

Link to comment
Share on other sites

Til Mask1

Min kritik går ikke på selve det at omlægge sine kostvaner. Det er ikke sundt at spise sig fed i junk, heri kan ingen erklære sig uenig. Jeg har selv valgt at være forholdsvis disciplineret omkring min kost og træning. Jeg spiser stort set aldrig slik, chips og fastfood. Sodavand rører jeg sjældent, og alkohol holdes i moderate mængder og kun i weekenden. Det er noget, der virker for mig, men ikke nødvendigvis for andre. Samtidig er jeg dog meget bevidst om at nyde livets glæder. En god hakkebøf, et glas rødvin og en flæskesteg repræsenterer for mig livskvalitet på linje med gode rejser og oplevelser, og noget jeg sætter pris på ved særlige lejligheder. Sådan er det for de fleste mennesker. Som jeg har forstået din kur, så er "gode ting" lukket land under slankekuren. Hvis du i en lang periode nægter et menneske at røre god mad og ikke skeje ud engang imellem, så berøver du vedkommendes livskvalitet, og det vil for mange betyde at de mister gejsten. Så vil jeg hellere anbefale dem en vedvarende livsstilsændring og bede dem sætte sig ind i basal ernæring, og så acceptere at det måske tager lidt længere tid at opnå gode resultater, men til gengæld er de vedvarende og psykisk sundere.

Jeg har ved selvsyn konstateret, at de af mine venner og bekendte, der har været igennem en slankekur som ligner den, du promoverer, simpelthen har tabt gejsten i forløbet. En af mine gode bekendte, en kvinde midt i tyverne, formåede at tabe sig en del ved hjælp af en kur bestående af protein, frugt og vand. Det holdt dog kun et par måneder, fordi kuren ikke gav hende mulighed for at skeje ud og være social. I hendes tilfælde ville jeg være overbevist om at en varig livsstilsændring var vejen frem.

Edited by Projac
Link to comment
Share on other sites

1. Det har andre medlemmer allerede påpeget. Læser du ikke deres indlæg?

2. Din indsigt er lig med nul, med den kostplan du har lagt for dagen. Hvilken del af din kur, mener du der er udrensende? Du er klar over at kroppen udrenser sig selv helt automatisk?

Ps. Du skriver at dine børn er vegetarer. Er det noget du har påduttet dem eller er det et valg de selv har taget? I så fald får de protein tilskud, nu hvor de dyrker sport på højt plan?

1. Anateus har skrevet om alkohol og frugt. Det har vi så haft en diskussion om og er nu enige. Altså det er godt at spise frugt, bær og gulerødder hvis du vil tabe dig. Du kan drikke alkohol men det forlænger blot din periode hvori du så skal tabe dig alt efter hvor meget alkohol og hvor ofte du gør det.

2. De har selv valgt at leve som vegetarer. De er kaptajner i deres eget liv. Det ha jeg lært dem. Hvad de beslutter sig for blander jeg mig ikke i og de spørger mig heller ikke. Den ældste datters kæreste er i lære om kok. Han er vegetar og laver noget helt fantastisk vidunderligt og superlækker mad. Det gør min bror også, for slet ikke at glemme min ældste søster, der som mig elsker fisk. Hun bor i Frankrig, Paris, Pantin. Der er marked hver dag hvor du kan købe friske grøntsager, frugt, bær, som bønderne har plukket ned tidlig morgen, fisk som fiskerne har fanget om natten osv. Det er bare superlækkert.

2. Mine børn får deres proteiner via kosten. Jeg så gerne at de spiste fisk, men jeg blander mig ikke i det. Det må de selv gøre deres erfainger med.

2. Vil du forklare mig hvorfor min indsigt er = nul. Rigtig mange mennesker lever på denne måde. I Japan spiser de meget fisk. Grønlændere spiser meget fisk. De døjer ikke med overvægt og diabetes2, hjertekar sygdomme osv. Den danske spise, drikke og hyggekultur er helt dansk. Den er faktisk enestående. Langt de fleste lever ikke som os.

Mit forslag til en kostplan følger principperne for sund kost anbefalet af diabetesforeningen og sunhedsstyrelsen. Da dette fora drejer sig om vægttab, har jeg blot reduceret energiindtaget således at langt de fleste vil tabe sig hurtigt og effektivt. I erkendelse af at mange har en sød tand anbefaler jeg at du spiser frugt og bær, gulerødder kan du så spise alle dem du vil af da de ikke indeholder mange kalorier og dermed ikke giver vægtøgning.

Jeg anbefaler også at man er moderat med motionen, da du ved intensiv træning vil opbygge muskelmasse og derved øge din vægt og det er ikke så smart når du nu vil tabe dig. Derfor let motion.

Du får lige et link til en ung kvinde jeg tror lever sundt

Alizee - musikvideo

og denne

Er hun ikke bare lækker og sexet.

God søndag

Nu vil jeg træne

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

.

2. Vil du forklare mig hvorfor min indsigt er = nul. Rigtig mange mennesker lever på denne måde. I Japan spiser de meget fisk. Grønlændere spiser meget fisk. De døjer ikke med overvægt og diabetes2, hjertekar sygdomme osv. Den danske spise, drikke og hyggekultur er helt dansk. Den er faktisk enestående. Langt de fleste lever ikke som os.

Mit forslag til en kostplan følger principperne for sund kost anbefalet af diabetesforeningen og sunhedsstyrelsen. Da dette fora drejer sig om vægttab, har jeg blot reduceret energiindtaget således at langt de fleste vil tabe sig hurtigt og effektivt. I erkendelse af at mange har en sød tand anbefaler jeg at du spiser frugt og bær, gulerødder kan du så spise alle dem du vil af da de ikke indeholder mange kalorier og dermed ikke giver vægtøgning.

Jeg anbefaler også at man er moderat med motionen, da du ved intensiv træning vil opbygge muskelmasse og derved øge din vægt og det er ikke så smart når du nu vil tabe dig. Derfor let motion.

Fordi du ævler om afgiftning af kroppen, at man ikke må sammensætte fødevarer, ikke må spise grisekød og ja jeg kunne blive ved. Det er ævl fra start til slut. Det virker som om du i sin tid, da du startede dit vægttab har fået en plan stukket i hånden og fået en masse søforklaringer på, hvorfor du skulle spise som du gjorde og så har du slugt det hele råt, fordi det har virket. Du har bare glemt at grunden til at det virkede er ret simpel: Du har spist mindre end du plejer. Det har intet med afgiftning og diverse sammensætninger af forskellige madvarer at gøre. :smile:

Link to comment
Share on other sites

chj: Velkommen til MOL. Lækkert at se dine velbegrundede svar, særligt tak til din beskrivelse af fruktose/glukose-lagring :)

mask1: Du er simpelthen for trættende at høre på nu! Adskillige herinde er kommet med velargumenterende svar, endda med flere kildehenvisninger. Alligevel holder du naivt fast i en eller anden illusionær vrangforestilling om, at din tilgang til mad er den bedste. I et andet indlæg skriver du at du er 48 år. Er det så ikke på tide at få øjnene op?

Jeg har i andet indlag skrevet at der er mange tilgange til vægttab og at mit blot er et forslag. Titlen er: Vægttab - Forslag til kostplan. Siger det ikke alt :bigsmile:

Se lige denne video med Alizee:

Er hun ikke bare lækker, talje, udstråling, sexet. Hun lever sundt.

God søndag

Nu vil jeg træne

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Det kan være svært at tabe sig. Jeg har selv gået fra 107 kg. til 85 kg. Jeg fulgte disse meget enkle kostregler.

1: Reducer indtaget af kulhydrater. Dvs. ingen slik, sodavand, kartofler, pasta, hvidt brød, kager og ris.

Til erstatning for disse produkter spises der masser af frugt, gerne 6 stk. om dagen. Start gerne dagen med 2 stk. frugt og et glas vand og ikke andet.

Kl. 9. indtager du så igen 2 stk. frugt og et glas koldt vand.

Kl 12. indtager du gerne 300 gram grøntsager, et stk. rugbrød uden fedtstof, 200 gram kylling, kalkun eller fisk som tun i vand, gerne med lidt mayonaise til og to glas kold vand

Kl. 14 indtager du 2 stk. frugt. og et glas koldt vand

kl . 16 indtager du 2 stk frugt og et glas koldt vand

kl 18. indtager du 300 gram grøntsager, 200 gram kylling, kalkun, fisk. og to glas koldt vand

kl. 20 indtager du atter to stk. frugt.

kl. 22 går du i seng drik gerne et glas vand. og hav evt. et glas med koldt vand stående ved siden af sengen til natten.

Du må ikke drikke vand der indeholder alkohol, da alkohol binder fedtstoffet i kroppen.

Du må gerne drikke max. et glas mælk om dagen.

Du må ikke indtage andre typer af mælkeprodukter da de indeholder kuldydrater i stor mængde.

Denne kur vil sætte gang i en afgiftning af kroppen, da maden vi spiser indeholder store mængder af gift som skal ud, derfor al vandet.

Hvis du følger denne kur vil efter max. 4 måneder have tabt ca. 20 kg.

Glemte : Du må ikke spise fastfood overhovedet, altså ingen pommes frites, pizza, hotdog, grillkyllinger osv. Ej heller is. slush ice osv.

Det kan anbefales at du dyrker motion hver dag når du er kommet iorden igen. Gerne en time. Men træn forskelligt hver dag. Gå gerne stille og roligt.

Du skal ikke power træne.

Det kan også anbefales at få massage på hele kroppen hver fjortende dag, at gå i sauna så ofte du kan. Det sætter også gang i udrensningsprocessen og dermed vægttabet.

Det er meget normalt at du kan opleve en uge eller to hvor du ikke taber dig. Men det betryder intet da du så vil tabe dig mere i næste uge.

Jeg kan anbefale dig at søge på: vægtkonsulenterne i google. Evt. at melde dig ind. Det gjorde jeg og det virker. Men det er ikke for tøsedrenge. Smiler.....

Min kur og kostplan er herfra.

Derudover handler det til syvende og sidst om din egen indstilling til at ville tabe dig. Det er dig der bestemmer. Du er din egen kaptajn. Du sætter kursen. Og er det ikke bare vidundeligt at tænke på. Her bestemmer du og ikke andre.

Bare lige et par kommentarer.

For mange år siden prøvede jeg og mine forældre at leve efter "Fit for Live" som ligner ovenstående ret meget. Kun frugt til kl. 12 og ingen blanding af protein og kulhydrater og generelt meget sunde fødevarer. Min far havde det fint, men min mor og jeg kunne ikke tåle dette. Blodsukkeret gik amok på grund af alt det frugt om morgen og vi fik meget svingende blodsukker. Jeg var altid træt, måtte stoppe badminton som jeg spillede ellers på højt niveau. Det tog lidt tid før jeg igen fik stabilt blodsukker (jeg har ikke sukkersyge). Det her er selvfølgelig ikke videnskabeligt, men tyder på at nogle ikke kan tåle en sådan kost. Min far havde ingen problemer og fortsatte et stykke tid.

Der er intet i vejen med kulhydrater så længe det kommer fra de rigtige kilder. groft brød, ris og pasta er ok. Kartofler er ok og er faktisk en meget mættende fødevare. Frugt og grønt.

Det med alkohol har vi skrevet om andet steds og det skrives som om alkohol gør at man ikke kan tabe sig og den holder selvfølgelig ikke.

Mælkeprodukter indeholder en del protein og indtager du de med lavt fedtprocent og ikke sukkersødede så vil de i hvert fald ikke trække i den gale retning så længe vi ikke taler de drikbare. Dvs. A38, Yoghurt og lign.

Afgiftning: er vist et eller andet nogle smarte alternative har opfundet, men rigtig mange har købt. Jeg vil i hvert fald gerne se nogle videnskabelige data på dette.

Ovenstående er en kur. En kur er altid kun en start som skal følges op af omlægning til ny kost ellers går det galt.

I ovenstående er der ingen plads til udskejelser og den skulle efter sigende være hård, hvilket gør at de fleste nok ikke vil kunne følge den og køre sur i den. Som der skrives den er ikke for tøsedrenge. Det er vel næsten det samme som at skrive at det ikke er en god kur. Hvad er en kur værd, hvis de fleste alligevel ikke kan følge den.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo også bare følge den suppe kur den skulle vist også være sund og udrensende hehe, man spiser kun en suppe man selv laver og så følger du også en plan af hvad du ellers må spise og det er sku hellere ikke meget man må. se link http://www.slankemakker.dk/index2.php?opti...pdf=1&id=13

Der bliver man hellere ikke fejl ernæret, jeg har faktisk læst et sted at den med ikke at må spise kulhydrater og protein sammen måske ikke er sundt i det lange løb fordi det var vist nogetmed at der skal kulhydrater til at optage protein eller sådan.

Edited by karsten6623
Link to comment
Share on other sites

Hej Stewart,

Som du kan fornemme er det en broget flok herinde, der er både folk der ved hvad de taler om og gerne vil hjælpe, og så er der dem der bare vil vise at de ihvertfald kan gennemføre kure der ikke er for tøsedrenge...

Hvis du er så opsat på det som du siger, vil mit råd være at få lagt en kostplan af en prof, og så holde nogle opfølgende møder (jeg ved ikke helt hvordan det foregår men der er forskellig modeller) det koster selvfølgelig nogle tusinde kroner men jeg tror det er givet godt ud.

Ikke et ondt ord om det her forum der er masser af gode råd og inspiration at hende, men hvis du er helt på bar bund, så ville mit forslag være at "starte" et andet sted. I det center hvor jeg træner, er der kostvejledere tilknyttet, tror de hurtigt ville kunne hjælpe rigtig meget.

Et andet råd er at sørge for at holde dine mål realistiske, de der "nu går jeg fra junkfood og playstation, til kylling og grøntsager skyllet ned med kildevan light og 2timers daglig træning" kure plejer ikke at holde alligevel, på sigt er det MEGET bedre at få lavet en realistisk kostplan (hvor der også er plads til et glas vin eller en pizza i ny og næ) og så stille og roligt vente på at ens vægt kommer til at passe til ens nye livsstil.

Pøj med det.

Edited by nifma
Link to comment
Share on other sites

Hej Stewart,

Som du kan fornemme er det en broget flok herinde, der er både folk der ved hvad de taler om og gerne vil hjælpe, og så er der dem der bare vil vise at de ihvertfald kan gennemføre kure der ikke er for tøsedrenge...

Hvis du er så opsat på det som du siger, vil mit råd være at få lagt en kostplan af en prof, og så holde nogle opfølgende møder (jeg ved ikke helt hvordan det foregår men der er forskellig modeller) det koster selvfølgelig nogle tusinde kroner men jeg tror det er givet godt ud.

Ikke et ondt ord om det her forum der er masser af gode råd og inspiration at hende, men hvis du er helt på bar bund, så ville mit forslag være at "starte" et andet sted. I det center hvor jeg træner, er der kostvejledere tilknyttet, tror de hurtigt ville kunne hjælpe rigtig meget.

Et andet råd er at sørge for at holde dine mål realistiske, de der "nu går jeg fra junkfood og playstation, til kylling og grøntsager skyllet ned med kildevan light og 2timers daglig træning" kure plejer ikke at holde alligevel, på sigt er det MEGET bedre at få lavet en realistisk kostplan (hvor der også er plads til et glas vin eller en pizza i ny og næ) og så stille og roligt vente på at ens vægt kommer til at passe til ens nye livsstil.

Pøj med det.

Enig

Link to comment
Share on other sites

Bare lige et par kommentarer.

For mange år siden prøvede jeg og mine forældre at leve efter "Fit for Live" som ligner ovenstående ret meget. Kun frugt til kl. 12 og ingen blanding af protein og kulhydrater og generelt meget sunde fødevarer. Min far havde det fint, men min mor og jeg kunne ikke tåle dette. Blodsukkeret gik amok på grund af alt det frugt om morgen og vi fik meget svingende blodsukker. Jeg var altid træt, måtte stoppe badminton som jeg spillede ellers på højt niveau. Det tog lidt tid før jeg igen fik stabilt blodsukker (jeg har ikke sukkersyge). Det her er selvfølgelig ikke videnskabeligt, men tyder på at nogle ikke kan tåle en sådan kost. Min far havde ingen problemer og fortsatte et stykke tid.

Der er intet i vejen med kulhydrater så længe det kommer fra de rigtige kilder. groft brød, ris og pasta er ok. Kartofler er ok og er faktisk en meget mættende fødevare. Frugt og grønt.

Det med alkohol har vi skrevet om andet steds og det skrives som om alkohol gør at man ikke kan tabe sig og den holder selvfølgelig ikke.

Mælkeprodukter indeholder en del protein og indtager du de med lavt fedtprocent og ikke sukkersødede så vil de i hvert fald ikke trække i den gale retning så længe vi ikke taler de drikbare. Dvs. A38, Yoghurt og lign.

Afgiftning: er vist et eller andet nogle smarte alternative har opfundet, men rigtig mange har købt. Jeg vil i hvert fald gerne se nogle videnskabelige data på dette.

Ovenstående er en kur. En kur er altid kun en start som skal følges op af omlægning til ny kost ellers går det galt.

I ovenstående er der ingen plads til udskejelser og den skulle efter sigende være hård, hvilket gør at de fleste nok ikke vil kunne følge den og køre sur i den. Som der skrives den er ikke for tøsedrenge. Det er vel næsten det samme som at skrive at det ikke er en god kur. Hvad er en kur værd, hvis de fleste alligevel ikke kan følge den.

Enig....smiler...min kostplan er jo et forslag til en kostplan. På nogle vil den virke og på andre vil den sikkert ikke virke og det kan sagtens være af de årsager du nævner med blodsukkeret. Det er vigtigt at have et stabilt blodsukker. Cola, pasta og kartofler indeholder store mængder af kulhydrat. Derfor er keg lidt betænkelig ved dem. Jeg vil på et senere tidspunkt komme ind på hvorfot jeg ikke vil anbefale at blande dem med animalske produkter.

Alkohol er vi enige om.

Mælkeprodukter indeholder laktose. Det vil jeg også komme ind på senere.

Afgiftning vil jeg også komme ind på senere.

Rigtig mange har fulgt denne kur og lever efter den. Vil på et senere tidspunkt komme med en mere moderat kostplan.

Kan ikke se nogen grund til udskejelser. Rigtig mange lever uden udskejelser. Det er et dansk fænomen hvilket skyldes vores store købekraft og hyggekulturen. Ca. 1.000.000. danskere er fede. 250.000 har diabetes to. Det er ikke godt. Og talene stiger. Derfor har sunhedsstyrelsen også udarbejdet en rapport om dette. Det er ikke sundt at drikke cola, spise is, pizza, slik, chips, pommes frites, kager, hvidt brød m.m. Det er skadeligt for vores krop. Ligeså er strort set al pålæg der er pakket ind i plastic, kødpølse, hamburgerryg, leverpostej, osv. Alkohol skal indtages i moderate mængder og højst 5 genstande på en uge.

Diabetikere, topatleter, folk der bare er i god form lever ikke af junkfood og dårlige fødevarer.

Til sidst vil jeg gøre dig opmærksom at din krop under Fit for Life kuren sandsynligvis har sat gang i en udrensning af din krop da du skriver du blev svimmel. Det kan opleves som værende meget ubehageligt, men der er jo ikke noget farligt i at være svimmel eller at ha hovedpine. Det er ubehageligt men ikke farligt. Man skal naturligvis ikke ha hovedpine eller være svimmel i længere tid. Søg da læge og bed om et sunhedstjek.

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Mask1: sjovt du undlod at kommentere på mit indlæg øverst på siden. :wink:

Holder du snart op med at vrøvle eller skal vi læse flere indlæg fra din side om "afgiftning", at mælk er skidt og at grisekød giver SARS?

Link to comment
Share on other sites

Mask1: sjovt du undlod at kommentere på mit indlæg øverst på siden. :wink:

Holder du snart op med at vrøvle eller skal vi læse flere indlæg fra din side om "afgiftning", at mælk er skidt og at grisekød giver SARS?

Bare rolig T: Der kommer et langt indlæg om afgiftning på et senere tidspunkt.

Jeg har aldrig sagt at mælk er skidt. Men undgå mælkeprudukter der er sødede i forbindelse med vægttab det siger vel sig selv.

Spis du bare al det grisekød du har lyst. Jeg er ikke vild med grisekød, synes grise er ulækre, fede, bryder mig ikke om den måde de bliver opvokset på og der er et meget stort enegitab under produktionen af grise.

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Fordi du ævler om afgiftning af kroppen, at man ikke må sammensætte fødevarer, ikke må spise grisekød og ja jeg kunne blive ved. Det er ævl fra start til slut. Det virker som om du i sin tid, da du startede dit vægttab har fået en plan stukket i hånden og fået en masse søforklaringer på, hvorfor du skulle spise som du gjorde og så har du slugt det hele råt, fordi det har virket. Du har bare glemt at grunden til at det virkede er ret simpel: Du har spist mindre end du plejer. Det har intet med afgiftning og diverse sammensætninger af forskellige madvarer at gøre. :smile:

Hej T

Du har helt ret i at grunden til at jeg tabte mig var at jeg indtog færre kalorier end jeg indtog.

Afgitning vender jeg tilbage til senere ligeså med sammensætning af fødevarer.

Jeg bryder mig ikke om grisekød, grise er fede og ulækre. Energitabet er på 90% ved produktion af grise.

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share