Vægttab


mask1
 Share

Recommended Posts

Del 1

Lidt om mig

Jeg er en mand på 48, måler 189 cm, vejer 88 kg ( idag ) normal kropsbygning, har to børn der er voksne idag. Jeg er single og nyder det. Har derfor masser af tid til at træne. Jeg er uddannet tømrer og bygningskonstruktør. Arbejder på en teknisk skole som pedel. I min fritid træner jeg i et fitnesscenter 6 dage i ugen. Har et vekslende program. Går, jogger, løber, styrketræner og cykler.

Træner ca. 2 timer i forskellige tempi. Tegner også huse i min fritid i 3D og holder meget af at fotografere. Får massage hver fjerde uge.

Jeg har altid trænet meget. Som ung ( læs fra 8 - 30 år ) spillede jeg badminton og var en meget habil spiller. Trænede 5 gange i ugen og spillede kamp i weekenden. Om sommeren sejlede jeg i kajak, langdistance. Har sejlet fra Prag til Danmark på 2 uger. Interesserede mig meget for kosten, da jeg jo brugte temmelig meget energi dels på mit arbejde og under træning. Specielt når du sejler i kajak over flere uger er det vigtigt at du har ernærings rigtig mad med, da det er begrænset hvad du kan ha af mad i en kajak. Derfor fandt vi ud af at visse fødevarer indeholder mere energi end andre. Havregryn er nem at ha med i en kajak. Rosiner, nødder, tang, rugbrød, dåsekonserves med fisk, æg, m.m og sidst men ikke mindst vand. 20 liter i en vanddunk.

Som 30 årig er jeg ude for en arbejdsulykke. Falder ca. ni meter ned på et betongulv. Må derfor droppe at spille badminton og at sejle i kajak, da venstre arm var smadret. Går til genoptræning i 2 år hos en fysioterapeut. Jeg styrketræner og får masser af massage. Fysioterapeuten masserer så at sige min arm iorden. Jeg tager en uddannelse til konstruktør og får arbejde på teknisk skole som underviser. Jeg går altså fra at ha været meget fysisk aktiv til at være inaktiv. Dog styrketræner jeg et par gange i ugen. Primært for at få kræfter igen i min venstre arm. Jeg kan huske at når jeg skulle skrive på tavlen gjorde det ondt, idag har jeg min fulde førlighed i min venstre arm. Langsomt begyndte min vægt at stige, fra 78 kilo til 107 kilo.

I julen 2004 er jeg inviteret ud til min bror for at holde jul. Det vsr en noget anderledes julemad han serverede. Saucen var lavet på grøntsager. Min bror var begyndt hos vægtkonsulenterne og havde tabt sig 20 kilo. Vi fik en lang snak om kost og ernæring, motion. Hjemme igen i Viborg meldte jeg mig ind hos vægtkonsulenterne og tabte 24 kilo på fire måneder. Idag vejer jeg 88 kilo og er 3 kilo over min idealvægt. Spiser stort set som jeg har lyst. Indtager dog ikke, alkohol, sodavand, is, slik, chips, pizza, kager, hvidt brød, kartofler, hvid ris og pasta. Jeg har en ugentlig syndedag hvor jeg spiser ca. 150 gram slik og chips.

Jeg er således ikke uddannet i ernæring eller sport men har blot gjort mig mine egne erfaringer.

Min oplevelse er at mange danskere lever usundt med den konsekvens at deres vægt stiger til over deres idealvægt. Årsagen hertil er den at adgangen til de hurtige fødevarer sammenholdt med en øget købekraft gør at vi køber fastfood. Jeg kan se at en del unge i dag drikker ca. 1 til 2 liter cola om dagen. Spiser fastfood. Er fysisk inaktive. Resultat overvægt.En anden men meget vigtig faktor en den danske hyggekultur. Allerede som barn lærer vi at når det er weekend skal vi hygge os med lørdagsslik, chips, is, sodavand og kage, god mad. Som ung går vi i byen og indtager stor mængder alkohol, og når vi så finder en partner og får børn går vi i byen fredag og lørdag og indtager alkohol og store mængder mad. Konsekvens = kiloene sniger sig på stille og roligt.

Folkesunheden er derfor ikke god. Der er mange livsstilssygdomme som følge af den danske hyggekultur. Diabetes 2, hjertekarsygdomme, kræft. Sunhedsvæsenet behandler først når skden er sket. Det forebyggende arbejde kan ligge på et meget lille sted. Det er først når du er svært overvægtig at du kan få hjælp. Derfor er man nødt til at tage sagen i egen hånd. Blive sin egen kaptajn, sætte sig sine egne mål for et vægttab, sine egne mål for at ændre livsstil. Det er ikke nemt. Kan huske da jeg havde besluttet mig for ikke at drikke alkohol. Mine venner kikkede på mig. Kunne se de tænkte: "Nu rabler det da helt for Larsen" Så du skal altså både kæmpe din egen indre kamp, med en krop der skriger efter mad og omgivelserne der stirrer vantro på dig. Det er lidt af en kamp du skal igang med ved et vægttab.

Men det kan lykkes. Også et varigt vægttab. Masser af danskere har gjort det. Vejen hertil er naturligvis individuel. Men der er visse ting der gør at det kan blive lettere at tabe sig. Den vigtigste faktor er at beslutte sig for at ville tabe sig og dernæst ikke at drikke alkohol. Med andre ord: "Du er din egen kaptajn i dit liv. Du sætter kursen af mod målet. Et nyt og sundt liv, hvor du har masser af energi både fysisk og psykisk. :bigsmile:

Du er kaptajn. Du bestemmer i dit liv og det er bare lækkert.

Del 2: Kaptajnen

Glæd dig.

Med venlig hilsen

Mister Larsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share