Mindske BMI


Holtdk
 Share

Recommended Posts

Jeg r en mindre fyr der lige r startet til boksning. Jeg er lige nu 173/76kg..

Jeg ønsker a tabe mig ned til minimum 65kg(mindske BMI) hurtigst muligt og i den forbindelse ved et tilfælde så jeg i Tapout at de kun fuld påklædt i sauna og tabte sig 2-3kg..

Ved godt det ikke r sundt, men derfor har jeg et par spørgsmål til det:

hvor lang tid skal man sidde i saunaen hvis man f.eks vil tabe sig/mindske BMI over en 14dages periode med 10-12kg?

Ved godt det væske man mister og ikk fedt man forbrænder, men den væske man taber hva ska man så indtage bagefter så man ikk får vægten op igen? ellers ville det jo være nytteløst..

Nogen der kan hjælpe med en hjemmeside med ultra sund kost f.eks uge programmer så min krop får al det den ska bruge samtidig med den hårde fysiske træning?

I velkomne til a komme med ekstra forslag og bemærkninger der kan hjælpe mig med a få en toptunet boksekrop..

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Vægttab udført i en sauna er, som du jo også er klar over, rent væsketab.

Det eneste tidspunkt den slags giver mening er for at hive de sidste kg af i forbindelse med et stævne hvor der er vægtklasser og -grænser man skal holde sig under.

Så snart du begynder at indtage væskeholdig føde eller bare drikke væsker, så vil din krop gøre alt for at bringe væskebalancen tilbage til normal.

Du kan derfor ikke akkumulere sådan et "sauna-vægttab" over mange gange.

Umiddelbart er mit bud at hvis du tabte den mængde vægt i væske, så ville du enten være død eller i hvert fald voldsomt dehydreret og ude af stand til noget som helst.

Hvad er det nærmere bestemt du er ude efter med den "ultra sunde kost"?

I generelle principper er det jo ikke svært

- Spis magert kød, og magre mejeri-produkter, hvis du er til den slags

- Fisk er godt

- Masser af grøntsager, noget frugt og i øvrigt kun kulhydrat fra grove kilder (minimer pasta, sukker, lyst brød osv).

- Fedt fra fisk, nødder, mandler o.lign. og vegetabisk olie (frem for animalsk fedtstof)

- Spis varieret

- Økologisk så vidt muligt

Link to comment
Share on other sites

tænkte mere på a jeg over en periode på 2-4uger kunne tabe f.eks 800gram om dagen i væske tab. vente en time efter saunaen for har hørt noget om a kroppen så vil tage af fedtdepoterne i mangel på bedre. Ved godt det ikk r sundt, men min nylige interesse og glæde ved boksning gør a jeg altså har de 10-12kg for meget. Det gør det hele meget hårdere.. :)

Jeg r 28år/173Høj/75kg CA. og vil godt ned på 65kg r alt spisende og bruger ikk penge på alkohol, slik og usunde sager. dog elsker jeg pasta/kødsauce og troede faktisk pasta r godt.. ved du hvor på nettet man kan finde en bokse- eller bare en rigtig sund kostplan som man kan printe ud og benytte sig af?

Og vil det være godt a tabe sig de 10-12 og derefter opbygge muskelmassen? har altid dyrker meget sport, men sys ikk rigtig a 3mdr´s fodbold 3-4 gange om ugen hjælper på min vægt så derfor boksning nu :)

Tak for dit svar i øvrigt. sætter stor pris på a få den rette og bedste vejledning som muligt. :)

Mit fedt sidder mest på maven og lidt på røven tror jeg. mit BMI ligger i normalen, mellem 20-25% men jeg vil rigtig gerne ned på 12% eller mindre.. R det godt eller skidt?

Blir aldrig en dygtig bokser og karriere bokser, der r jeg for gammel, men stiller altid et mål om a nå så langt som muligt.. S

Link to comment
Share on other sites

tænkte mere på a jeg over en periode på 2-4uger kunne tabe f.eks 800gram om dagen i væske tab. vente en time efter saunaen for har hørt noget om a kroppen så vil tage af fedtdepoterne i mangel på bedre. Ved godt det ikk r sundt, men min nylige interesse og glæde ved boksning gør a jeg altså har de 10-12kg for meget. Det gør det hele meget hårdere.. :)

Jeg ved ikke hvordan jeg kan skrive det mere klart end i forrige indlæg, men jeg prøver:

Du kan ikke skabe et permanent vægttab ved at gå i sauna.

Eneste mulighed er hvis nogen sætter lås på døren og sulter dig i en længere periode. :tongue:

Fedt er ikke vand, og kroppen kan ikke bruge fedtdepoterne til at kompensere for et væsketab.

Så snart du drikker noget igen vil kroppen søge at gendanne din væskebalance, og indtil den har det vil der komme minimalt med væske ud som urin og i din afføring.

Link to comment
Share on other sites

tænkte mere på a jeg over en periode på 2-4uger kunne tabe f.eks 800gram om dagen i væske tab. vente en time efter saunaen for har hørt noget om a kroppen så vil tage af fedtdepoterne i mangel på bedre. Ved godt det ikk r sundt, men min nylige interesse og glæde ved boksning gør a jeg altså har de 10-12kg for meget. Det gør det hele meget hårdere.. :)

Jeg r 28år/173Høj/75kg CA. og vil godt ned på 65kg r alt spisende og bruger ikk penge på alkohol, slik og usunde sager. dog elsker jeg pasta/kødsauce og troede faktisk pasta r godt.. ved du hvor på nettet man kan finde en bokse- eller bare en rigtig sund kostplan som man kan printe ud og benytte sig af?

Og vil det være godt a tabe sig de 10-12 og derefter opbygge muskelmassen? har altid dyrker meget sport, men sys ikk rigtig a 3mdr´s fodbold 3-4 gange om ugen hjælper på min vægt så derfor boksning nu :)

Tak for dit svar i øvrigt. sætter stor pris på a få den rette og bedste vejledning som muligt. :)

Mit fedt sidder mest på maven og lidt på røven tror jeg. mit BMI ligger i normalen, mellem 20-25% men jeg vil rigtig gerne ned på 12% eller mindre.. R det godt eller skidt?

Blir aldrig en dygtig bokser og karriere bokser, der r jeg for gammel, men stiller altid et mål om a nå så langt som muligt.. S

Det kan godt lade sig gøre at tabe 12 kg på 4 uger. Men det er benhårdt. Jeg er blevet meget kritiseret for min kostplan. Den er vist kun for de aller sejegste. Tror derfor ikke at jeg lige vell anbefale dig den. :bigsmile:

Jeg har udregnet din BMI til ca 25, hvilket vil sige at du er meget tæt på at være overvægtig. Ved en vægt på 65 kg er din BMI ca. 21. Ved en BMI på 12 vil du veje ca. 40 kg. Tror derfor at du skal sætte det mål at du vil ned på 65 kg og derefter ta den derfra. En vægt på 65 kg vil være meget passende til dig.

Du kan som maxpower skriver ikke tabe dig ved at gå i sauna. Du skal af med fedtet. Det kan du gøre ved at indtage færre kalorier end du forbruger, da kroppen da vil bruge af dit fedt og derved vil du miste fedtet og de 10 kg du vejer for meget. Det kan lade sig gøre at tabe fedtet.

Det er helt ok at du spiser pasta og kødsauce. Fint at du ikke spiser junkfood altså pizza, alt mad fra en grillbar, MacD, Burger King og hvad de nu hedder. Coca Cola og sodavand indeholder også en masse kalorier. Light Cola og sodavand må du gerne drikke, de feder ikke. Det samme gælder light sodavand. En række mejeri produkter som youghurt indeholder meget sukker, så dem skal du heller ikke spise. Leverpostej, al kødpålæg indeholder meget fedt. Det meste svinekød indeholder meget fedt.

Jeg vil foreslå at du noterer ned hvad du spiser til hvert måltid i en uge. Vend da tilbage hertil med en beskrivelse af hvad du spiser på en typisk dag. Så kan jeg regne lidt på det og foreslå dig en kostplan.

Det er redt fedt at bokse. Sund sport. Masser af motion og styrketræning. Min ældste datter går til boksning. Hun vil heller ikke gøre karriere, men synes det er sjovt at slå løs på sandsækken. Så kan hun få efreageret, uden at nogen kommer til skade. Jeg har selv gået til teakwondoo. Det var hårdt og jeg elskede det.

Glæder mig til at høre fra dig igen. Held og lykke med boksningen og dit vægttab

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har udregnet din BMI til ca 25, hvilket vil sige at du er meget tæt på at være overvægtig. Ved en vægt på 65 kg er din BMI ca. 21. Ved en BMI på 12 vil du veje ca. 40 kg. Tror derfor at du skal sætte det mål at du vil ned på 65 kg og derefter ta den derfra. En vægt på 65 kg vil være meget passende til dig.

BMI og fedtprocent er IKKE det samme. Spørger kludrer lidt rundt i det og du kører videre på misforståelsen. :smile:

Derudover kan BMI sjældent bruges til særlig meget for enkeltpersoner. Jeg har en BMI på ca 26 sidst jeg tjekkede, men en fedtprocent i de lave 10'ere, så der kan være ganske stor forskel på de to.

For en utrænet, tyndfed person kan fedtprocent sagtens være højere end BMI.

Hvis man endelig vil have tal på overvægt, så vil talje/hofte-forhold være bedre.

Pointen:

Hvis man er overvægtig behøver man ikke et BMI-tal til at fortælle det.

BMI kan/bør generelt ikke bruges som målsætning, da den netop kan være temmelig misvisende ift kropssammensætning.

Link to comment
Share on other sites

BMI og fedtprocent er IKKE det samme. Spørger kludrer lidt rundt i det og du kører videre på misforståelsen. :smile:

Derudover kan BMI sjældent bruges til særlig meget for enkeltpersoner. Jeg har en BMI på ca 26 sidst jeg tjekkede, men en fedtprocent i de lave 10'ere, så der kan være ganske stor forskel på de to.

For en utrænet, tyndfed person kan fedtprocent sagtens være højere end BMI.

Hvis man endelig vil have tal på overvægt, så vil talje/hofte-forhold være bedre.

Pointen:

Hvis man er overvægtig behøver man ikke et BMI-tal til at fortælle det.

BMI kan/bør generelt ikke bruges som målsætning, da den netop kan være temmelig misvisende ift kropssammensætning.

Er enig med dig. BMI er et vejledende tal som giver en indikation af ens vægt. Får selv foretaget en måling der viser min vægt, muskelmasse og fedtmasse mm. Men det koster kr. 70- så det bruger jeg hver trejde måned.

:bigsmile:

Tak for din udemærkede forklaring

Link to comment
Share on other sites

Det så mig der er spørger.. Tak for alle jeres henvendelser :) sætter stor pris på det :)

Ja jeg kludrer nok rundt i BMI og fedtmasse så a sige. Jeg har altid dyrket meget sport men efter jeg valgte livet på gaden som chauffør r kg steget til massive 77,4kg og jeg kun 173høj og har altid vejet 65kg og derned vil jeg gerne sætte som mit første mål og så jeg sikker på a boksetræningen øger min vægt, dog i muskelmasse og det fint.

Så nu har jeg sat mig som mål a tilføre min kost lige så stor opmærksomhed som min træning for min mave og røv irriterer mig, Haha :)

Har lige fået lovning fra en veninde a hun gerne vil lave en komplet 14dages kostplan fra morgen til aften og hun har styr på det mad kalorier.. :) Og i har helt ret jeg indtager nok flere kalorier end jeg forbrænder selvom jeg har boksning og fodbold 4-6gange om ugen..

R kaffe rigtig skidt? elsker pasta og kødsauce nok ozz fordi det billigt og nemt a lave som single. Spiser det nok bare alt for tidligt og så jeg slem til a glemme salaten og frugten :(

Det skal dog lige siges a jeg har ADHD (damp) og derfor tit og ofte glemmer de små ting, ting som har stor betydning men som tit r trælst.. Dog kommer jeg snart på medicin (Ritalin) som ska hjælpe mig med a holde styr på dagligdagen..

Endnu engang tusind tak for jeres svar både de positive og de negative.. :)

Kritik r en go ting så man ved a man gør noget forkert :)

Og som single har jeg sat mig for a for a få de gode damer ska man ozz selv ku tilbyde noget godt.. Hahaha

Link to comment
Share on other sites

For en god ordens skyld synes jeg ikke, at du skal gå efter at tabe 12 kg på 4 uger. Du vil helt sikkert komme til at tabe megen muskelmasse, det vil være dumt.

Som der står 117 andre steder på MOL, så skal du sætte dig ind i sammmenspillet mellem indtag og forbrug. Forsøg at lave et energiunderskud på 500 kcal hver dag, og der vil stille og roligt forsvinde 0,50 kg fedt fra din krop hver uge. Samtidig vil du kunne bibeholde din muskelmasse. Derudover bør du sætte dig ind i hvilke madvarer der giver en høj mæthedsfornemmmelse kontra kcal-indholdet. Kig på www.kalorietabel.dk

Hvordan du vil styre dit energiunderskud, er op til dig selv. Du kan lave en nøje beregning over dit forbrug, se beregner på MOL, og lave en kost-log hvor du kan følge dit indtag. Alternativt kan du fokusere på differencen mellem hvad du plejer at gøre, og hvad du gør nu. Eksempelvis:

- løber du en ekstra tur på 6 kilometer, så har du forbrugt 500 kcal mere end du plejer, har du ikke ændret på dit indtag er dagens underskud en realitet.

- Plejer der at ryge en pizza ned en enkelt gang om ugen, så spring osten over, eller nøjes med at spise en halv pizza, og dagen underskud er på plads.

- Plejer du at tage bilen på job, tag cyklen og du har måske allerede skabt et dagligt underskud på 300 kcal.

Alt i alt drejer det sig om små eller store ændringer, som til sammen skal skabe et underskud. Går udviklingen i stå hen over 1-2 uger, så skal der skrues lidt mere på knappen. Et stramt diæt kræver nøje registrering (om ikke andet så i hovedet), kan du leve med, at der går en måned ekstra før dit mål nåes, kan du gøre det lidt mere på gefül.

Link to comment
Share on other sites

Det så mig der er spørger.. Tak for alle jeres henvendelser :) sætter stor pris på det :)

Ja jeg kludrer nok rundt i BMI og fedtmasse så a sige. Jeg har altid dyrket meget sport men efter jeg valgte livet på gaden som chauffør r kg steget til massive 77,4kg og jeg kun 173høj og har altid vejet 65kg og derned vil jeg gerne sætte som mit første mål og så jeg sikker på a boksetræningen øger min vægt, dog i muskelmasse og det fint.

Så nu har jeg sat mig som mål a tilføre min kost lige så stor opmærksomhed som min træning for min mave og røv irriterer mig, Haha :)

Har lige fået lovning fra en veninde a hun gerne vil lave en komplet 14dages kostplan fra morgen til aften og hun har styr på det mad kalorier.. :) Og i har helt ret jeg indtager nok flere kalorier end jeg forbrænder selvom jeg har boksning og fodbold 4-6gange om ugen..

R kaffe rigtig skidt? elsker pasta og kødsauce nok ozz fordi det billigt og nemt a lave som single. Spiser det nok bare alt for tidligt og så jeg slem til a glemme salaten og frugten :(

Det skal dog lige siges a jeg har ADHD (damp) og derfor tit og ofte glemmer de små ting, ting som har stor betydning men som tit r trælst.. Dog kommer jeg snart på medicin (Ritalin) som ska hjælpe mig med a holde styr på dagligdagen..

Endnu engang tusind tak for jeres svar både de positive og de negative.. :)

Kritik r en go ting så man ved a man gør noget forkert :)

Og som single har jeg sat mig for a for a få de gode damer ska man ozz selv ku tilbyde noget godt.. Hahaha

Du kan drikke al det kaffe du vil. Kaffe indeholder dog koffein. Vil derfor ikke anbetale dig at drikke kaffe før du skal sove. Det er ok at spise pasta og kødsauce.

Du skriver at du har ADHD. Får du hjælp fra kommunen? ADHD er en psykisk sygdom og du har da krav på hjælp. Har du selv lyst til at få hjælp? Det kunne jo være til at hjælpe dig med de ting du glemmer.

Det er superflot af dig at gå til boksning og arbejde som chauffør. Er sikker på at boksning er en god ting i forbindelse med ADHD.

Er overbevist om at du vil tabe dig og bliver en superflot fyr med en lækker røv som pigerne er vilde med.....smiler...

Fedt at din veninde vil hjælpe dig. Du er heldig...smiler...

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Ok, for en på 173 cm, 65 kg så en man da ved at være nede på en pige vægt.

173cm/65kg er som skrevet ca 21 i BMI, hvilket med en normal fedtprocent bestemt er indenfor normalområdet, omend da i den lave ende.

Igen afhænger det helt af kropsbygning, målsætning og bestemt også hvordan kg'erne sidder fordelt.

Jeg kunne være fræk og spørge tilbage om ikke 106kg er en meget høj vægt?

Link to comment
Share on other sites

173cm/65kg er som skrevet ca 21 i BMI, hvilket med en normal fedtprocent bestemt er indenfor normalområdet, omend da i den lave ende.

Igen afhænger det helt af kropsbygning, målsætning og bestemt også hvordan kg'erne sidder fordelt.

Jeg kunne være fræk og spørge tilbage om ikke 106kg er en meget høj vægt?

Jo 106 kg er en meget høj vægt :smile:

Problemet med BMI er jo det er ens for mand og kvinder, 65 kg for en kvinde er noget helt andet end 65 kg for en mand, hvis man skulle følge BMI er 54 kg normal for en på 173 cm :blink:

Jeg mener ikke man kan bruge BMI til ret meget.

Link to comment
Share on other sites

Til dig der kommenterede min ADHD.. Jo får den hjælp jeg har brug for :) Det dog bare lige 28år uden så det sætter sine spor i ens mentalitet.. & min vægt pisser mig a..! har 12,4kg DØDVÆGT.. & jeg som troede jeg spiste sundt og dyrkede godt med motion.. haha.. Men jeg bruger ikk penge på usunde sager. Hverkan pizza,MacD,slik,sodavand. Kun forskellig Juice og dropper ozz kaffen, fik en kaffemaskine a de gamle , men får aldrig gæster så den blir gemt væk igen.. S...

Tusind tak for alle de gode indlæg der kommet. R virkelig blevet vild med den hårde boksetræning. Lidt som a straffe sig selv så det godt.. :) & arbejder ikk som Chauffør mere efter jeg flyttet til jylland fra kbh.. Må desuden heller ikk arbejde før der styr på min medicinering og dianose m.m. Har det på skrift fra kommunen :)...

Link to comment
Share on other sites

Jo 106 kg er en meget høj vægt :smile:

Problemet med BMI er jo det er ens for mand og kvinder, 65 kg for en kvinde er noget helt andet end 65 kg for en mand, hvis man skulle følge BMI er 54 kg normal for en på 173 cm :blink:

Jeg mener ikke man kan bruge BMI til ret meget.

Kvinder er gennemsnitligt noget lavere end mænd - omkring 10cm så hut jeg visker, og derfor er deres vægt typisk lavere.

Det man betragter som en acceptabel fedtprocent er til gengæld højere for kvinder end mænd, svarende til at en kvinde typisk vil have højere fedtprocent end en mand med samme højde og vægt.

54kg/173cm giver BMI 18, hvilket er i kategorien undervægtig.

Tilsvarende er 80kg for en mand på 2m noget helt andet end 80kg for en mand på 1.65m. Det er jo meningsløst at du insisterer på at kunne konkludere en masse ud fra vægt alene.

Alt i alt klarer BMI sig fint uden kønsdiskrimination, men vi er selvfølgelig enige i at BMI har meget begrænset anvendelighed for enkeltpersoner - som skrevet i mit første indlæg i tråden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den er vist kun for de aller sejegste. Tror derfor ikke at jeg lige vell anbefale dig den. :bigsmile:

Nej, den er ikke for de 'aller sejeste' - den er bare tåbelig. At folk har forklaret dig utallige gange din såkaldte diæt er hul i hovedet gør den ikke 'sej'.

Er overbevist om at du vil tabe dig og bliver en superflot fyr med en lækker røv som pigerne er vilde med.....smiler...

Fedt at din veninde vil hjælpe dig. Du er heldig...smiler...

Come on dude? - du er i 40'erne ikke 12 år og på Arto.

Er jeg den eneste der syntes at 65 kg er en meget lav vægt for en mand?

Tjah, det er det muligvis, men det afhænger jo 100% af hvordan de respektive kg i fordelt på kroppen. Jeg synes langt fra jeg ser underernæret eller utrænet ud og jeg ligger på omkring den vægt om sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Vægttab udført i en sauna er, som du jo også er klar over, rent væsketab.

Det eneste tidspunkt den slags giver mening er for at hive de sidste kg af i forbindelse med et stævne hvor der er vægtklasser og -grænser man skal holde sig under.

Så snart du begynder at indtage væskeholdig føde eller bare drikke væsker, så vil din krop gøre alt for at bringe væskebalancen tilbage til normal.

Du kan derfor ikke akkumulere sådan et "sauna-vægttab" over mange gange.

Umiddelbart er mit bud at hvis du tabte den mængde vægt i væske, så ville du enten være død eller i hvert fald voldsomt dehydreret og ude af stand til noget som helst.

Hvad er det nærmere bestemt du er ude efter med den "ultra sunde kost"?

I generelle principper er det jo ikke svært

- Spis magert kød, og magre mejeri-produkter, hvis du er til den slags

- Fisk er godt

- Masser af grøntsager, noget frugt og i øvrigt kun kulhydrat fra grove kilder (minimer pasta, sukker, lyst brød osv).

- Fedt fra fisk, nødder, mandler o.lign. og vegetabisk olie (frem for animalsk fedtstof)

- Spis varieret

- Økologisk så vidt muligt

Fortael mig lige en gang for alle - hvorfor skal den sidste der med?

Link to comment
Share on other sites

Fortael mig lige en gang for alle - hvorfor skal den sidste der med?

Det var vist mere sådan en feel good / hippi / sundhedsting om ikke at misbruge naturen alt for voldsomt og undgå diverse industri-tamtam når valget er så let som at tage det ene eller det andet i supermarkedet.

Jeg regner ikke umiddelbart med at økologi har signifikant betydning på vægttab, selvom jeg da heller ikke vil udelukke det. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share