Skinneben...?


Guest Slettet_bruger
 Share

Recommended Posts

Efter 34 år som ryger, 6 som ønske-ikkeryger (lige opfundet udtryk til formålet), lykkedes det endelig at holde op. Jeg har nedsat lungefunktion (30%) og lægens ord var, ordret, at jeg kan være heldig at få næsten 100% kapacitet tilbage forudsat at jeg holder min status som ikke-ryger. Trust me - det gør jeg.

En motivationsfaktor er løb - som jeg altid har ønsket at blive god til. Jeg løber på løbebånd og kan efter halvanden måned med ca. 3 gange løb om ugen stadig ikke løbe over 1 minut i træk. Jeg er klar over, at med de stakkels mishandlede lunger skal jeg nok forvente at skulle bruge lidt længere tid på genoptræning end andre nybegyndere. Det er motivation nok at min gennemsnitspuls på de halvanden måned er gået fra 148 til 136 og min hastighed for løbeintervallerne fra 7,5 til 9,5 km/h. Sejr over rygerlungerne :D

MEN....jeg får så ondt i mine skinneben her på det sidste, at jeg nærmest ikke kan komme ned fra løbebåndet igen...

Hvem har derfor nogle gode råd og tips - jeg vil jo ikke give op men er klar over, at nu skal jeg passe på......

Mbyms :-)

Link to comment
Share on other sites

Efter 34 år som ryger, 6 som ønske-ikkeryger (lige opfundet udtryk til formålet), lykkedes det endelig at holde op. Jeg har nedsat lungefunktion (30%) og lægens ord var, ordret, at jeg kan være heldig at få næsten 100% kapacitet tilbage forudsat at jeg holder min status som ikke-ryger. Trust me - det gør jeg.

En motivationsfaktor er løb - som jeg altid har ønsket at blive god til. Jeg løber på løbebånd og kan efter halvanden måned med ca. 3 gange løb om ugen stadig ikke løbe over 1 minut i træk. Jeg er klar over, at med de stakkels mishandlede lunger skal jeg nok forvente at skulle bruge lidt længere tid på genoptræning end andre nybegyndere. Det er motivation nok at min gennemsnitspuls på de halvanden måned er gået fra 148 til 136 og min hastighed for løbeintervallerne fra 7,5 til 9,5 km/h. Sejr over rygerlungerne :D

MEN....jeg får så ondt i mine skinneben her på det sidste, at jeg nærmest ikke kan komme ned fra løbebåndet igen...

Hvem har derfor nogle gode råd og tips - jeg vil jo ikke give op men er klar over, at nu skal jeg passe på......

Mbyms :-)

Hej mbyms

Det kunne godt lyde som skinnebensbetændelse. Jeg synes umiddelbart at du skal holde en pause, og derefter begynde stille og roligt igen. Sæt hastigheden ned, og find et godt begynder løbeprogram og følg det. Ikke slavisk, hvis du synes det går for hurtigt frem så fortsæt på det trin du er nået til, indtil du føler du kan gå videre. Der er et glimrende begynderprogram på denne hjemmeside.

Jeg har med stort udbytte anvendt cross-trainer og ro-maskine for at opbygge min lungekapacitet. Jeg er også tidligere ryger, men er stoppet som 42 årig. Og jeg har løbet en tur på 6,7 km uden pauser. :smile: Det tog godt nok 42 min, men det blev gennemført, og det er vigtigere end hastigheden, i hvert tilfælde for mig.

Hilsen

Lars kofod

Link to comment
Share on other sites

Kaufuss - TILLYKKE :) Det er stort at holde op synes jeg - og det er sejt at have gjort! Jeg glæder mig bare til jeg kan løbe mere end et minut. Jeg prøver at sætte mængden ned. Jeg vil gerne op på så mange kilometre som du er oppe på, men kan godt se det tager noget tid.... Det ville være super surt at skulle give op nu. Men jeg vil gøre som du foreslår med øvrig cardio.

Kristoffer - jeg synes ikke de tre tråde jeg fandt gav så meget.... men det kunne være jeg skulle tjekke een gang til :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bare _går_ hurtigt nok kommer man jo også til at puste. Når du alligevel kun løber 1 minut ad gangen p.t. ville det måske være ligeså godt for lungerne, og meget mere skånsomt for benene, simpelthen at gå nogle længere ture i rask tempo ude i den friske luft. Evt med et par vandrestave, så armene også får en svingom.

Og tillykke med rygestoppet!!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

Det ville ikke være nok - når nu det netop er kondi jeg vil have - og der skal jeg kunne presse mine lunger, så de langsomt kan yde mere og mere igen. Der er ingen rask gåtur der kan klare det, for dem tog jeg også da jeg røg (powerwalks) og jeg kan slet ikke få pulsen der op hvor løb kan :)

Og så er intervalløberiet sjovt....

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

Det ville ikke være nok - når nu det netop er kondi jeg vil have - og der skal jeg kunne presse mine lunger, så de langsomt kan yde mere og mere igen. Der er ingen rask gåtur der kan klare det, for dem tog jeg også da jeg røg (powerwalks) og jeg kan slet ikke få pulsen der op hvor løb kan :)

Og så er intervalløberiet sjovt....

Pænt korte intervaller du må have, når du ikke kan holde dig i gang mere end ét minut :cool:

Anyway, har du ordentlige sko? Og løber du med ordentlig teknik? Dét er et fornuftigt sted at starte med at kigge når man får skinnebensbetændelse. Jeg har selv bøvlet med en tilbagevendende skinnebensbetændelse det meste af det sidste halve år. Løsningen for mig blev langsommere opvarmning - det duer ikke at lunte mig varm, jeg skal gå. Desuden duer jeg ikke til at løbe på for hård bund, så ikke noget asfalt til mig. Jeg skal over i en park hvor jeg kan løbe på græsset langs stien eller på grus.

Og så en laangsom optræning. Jeg kan anbefale at følge et decideret program og hvis ikke du er klar til at gå videre til næste uge, så bliv et par ture mere i den uge du er i gang med.

Og sidst men ikke mindst: presser du dig selv nok? Selv som eksryger - det er jeg også - burde du ikke forblive på max 1 minuts løb i flere måneder. Medmindre du altså selv stopper når det bliver hårdt. Jeg ville tvinge mig selv til at løbe videre, hvis jeg var dig. Også selvom du er ved at kaste lungerne op og stængerne brænder. Bare 15 sekunder ekstra.

Det bliver jo aldrig skidelet. Det er meningen du skal være forpustet og at det er hårdt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share