Løbe før morgenmad


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Jeg har en underviser, som påstår at du forbrænder mere fedt ved at løbe før morgenmaden, da dine kulhydratdepoter er næsten tomme, og du derfor hurtigt går over på fedtforbrænding.

Er dette korrekt? Hvis i ligger inde med artikler der modsiger/bekræfter hans påstand, vil jeg meget gerne se dem også!

Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun

Nedenstående er sakset herfra (står et godt stykke nede på siden):

HIIT træning

HIIT om morgenen giver maksimalt udbytte

Du kan maksimere fedtforbrændingen ved at træne om morgenen på tom mave før morgenmaden. Men det er en god idé at drikke et glas vand først.Dine kulhydratdepoter er på et lavt niveau og kroppen er nødt til at forbrænde fedt for at få energi.

Ved at bruge denne træningsmetode kan man forbrænde 3 gange mere fedt i forhold til andre tidspunkter på dagen. Oven i hatten vil dit stofskifte være øget resten af dagen, hvilket giver dig en endnu større fedtforbrænding. Plus at den såkaldte ”feel good faktor” ikke bør undervurderes: Når du har overstået træningen, kan du jo nyde resten af dagen.

Det er værd at overveje at indtage et proteinrigt måltid umiddelbart efter HIIT for at starte restitutionsprocesserne. Det er praktisk at have en proteinshake blandet med frugter klar til at drikke.

En proteinrig drik vil hjælpe dig med at restituere hurtigere og forsyne dig med de nødvendige byggesten til bibeholdelse af din muskelmasse. Husk at indtage protein af god kvalitet, uden suspekte indholdsstoffer og gerne økologisk.

Link to comment
Share on other sites

Nedenstående er sakset herfra (står et godt stykke nede på siden):

HIIT træning

HIIT om morgenen giver maksimalt udbytte

Du kan maksimere fedtforbrændingen ved at træne om morgenen på tom mave før morgenmaden. Men det er en god idé at drikke et glas vand først.Dine kulhydratdepoter er på et lavt niveau og kroppen er nødt til at forbrænde fedt for at få energi.

Ved at bruge denne træningsmetode kan man forbrænde 3 gange mere fedt i forhold til andre tidspunkter på dagen. Oven i hatten vil dit stofskifte være øget resten af dagen, hvilket giver dig en endnu større fedtforbrænding. Plus at den såkaldte ”feel good faktor” ikke bør undervurderes: Når du har overstået træningen, kan du jo nyde resten af dagen.

Det er værd at overveje at indtage et proteinrigt måltid umiddelbart efter HIIT for at starte restitutionsprocesserne. Det er praktisk at have en proteinshake blandet med frugter klar til at drikke.

En proteinrig drik vil hjælpe dig med at restituere hurtigere og forsyne dig med de nødvendige byggesten til bibeholdelse af din muskelmasse. Husk at indtage protein af god kvalitet, uden suspekte indholdsstoffer og gerne økologisk.

Det er en god artikel, men jeg forstår dog ikke hvorfor det er bedre på tom mave? Hvis du løber på tom mave, har du ingen benzin i kroppen, og du kan derfor ikke yde så meget, og du løber ikke så effektivt. Hvis du indtager nogle kulhydrater før du løber, kan du bedre yde, og dermed køre en højere intensitet under træningen, og dermed forbrænde flere kalorier. Du indtager selvfølgelig også kalorier så, men det brude umiddelbart være sundere for kroppen. Bare lige mine tanker. Jeg har altid lært man ikke skal træne på tom mave, ligegyldig om du vil fedtforbrænde eller ej, men det betyder jo ikke det er rigtigt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vove den påstand, at for så vidt angår løb op til ca. 1 times varighed ved under maksimal intenistet, så er forskellen på tom og ikke-tom mave relativt ubetydelig. Kroppen har, også om morgenen, kulhydrat depoter til at dække energibehovet ved denne aktivitet.

Jeg kan ikke selv mærke forskel, i min præstation, på om jeg har spist eller ej før jeg løber 10km om morgenen (dog ville jeg spise noget hvis jeg skulle løbe den for at sætte ny PR).

Nogle marathon trænere anbefaler at man løber sine lange ture på 2 timer eller mere på tom mave. Dette netop for at vænne kroppen til, at yde bedre når man har brugt kulhydratdepoterne op og man møder "muren". I denne sammenhæng kan det måske have relevans at træne på tom mave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vove den påstand, at for så vidt angår løb op til ca. 1 times varighed ved under maksimal intenistet, så er forskellen på tom og ikke-tom mave relativt ubetydelig. Kroppen har, også om morgenen, kulhydrat depoter til at dække energibehovet ved denne aktivitet.

Jeg kan ikke selv mærke forskel, i min præstation, på om jeg har spist eller ej før jeg løber 10km om morgenen (dog ville jeg spise noget hvis jeg skulle løbe den for at sætte ny PR).

Nogle marathon trænere anbefaler at man løber sine lange ture på 2 timer eller mere på tom mave. Dette netop for at vænne kroppen til, at yde bedre når man har brugt kulhydratdepoterne op og man møder "muren". I denne sammenhæng kan det måske have relevans at træne på tom mave.

Det har jeg aldrig hørt og kan absolut ikke se ideen i det.

Alt i alt ser jeg ingen grund til at træne på tom mave, den smule højere forbrænding det måske giver, vil blive forringet af mindre energi niveau.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen

Jeg kan slet ikke ligge genkendende til jeres forslag om at løbe på tom mave (før morgenmaden)

baggrund for min udtalelse her ligger til grund fra følgende materiale:

- Metabolic regulation - a human perspective af Keinh N. Frayn, 2003 - kapitel 6 integration of carbohydrate, fat and protein metabolism in whole body

- Carbohydrate and fat for training and recovery, Louise burke, bente kiens, John L. Ivy, Journal of sports science, 2003

- Generelt undervisning på idrætsstudiet på KU (dårlig kilde ja, men det givet et grundlæggende kendskab)

Andre kilder hvis nogle er mere interresseret

jeg har svært ved at se nogle rigtige fordele ved at træne før morgenmad.

Som jeg ser tingene er der disse ting der skal tages i betragtning:

- Under en nats faste udskilles ketoner fra leveren, når leverens glycogenlagre bliver lave. Disse skal genopfyldes før et normal blodsukkerniveua kan opretholdes fra når man står op.

- Her i tråden nævnes der én gang en lavere præstation da der ikke skulle være tilstrækkelig "benzin til kroppen". Er helt enig. Kroppens muskelglycogendepoter kan meget vel være helt opfyldte, imens ens leverglycogendepoter vil være lave. Hvis der så trænes 1 times løb ved moderat intensitet, skal kroppen mobilisere en hvis mængde energi for at opretholde arbejdet. Dette sker på flere måder.

Lipolyse(frigivelse af fede frie fedtsyrer fra fedtvævet til blodbanen, som efterfølgende optages af skeletmuskulaturen), gluconeogenese (glycogendannelse udfra ikke CHO-kilder, Disse er hovedsageligt fra aminosyrer, som bliver leveret fra proteiner, som igen kommer fra muskler.)

En kombination af lavt lever-glucogen niveua( som opstår naturligt efter en nats søvn), vil et træningspas uden morgenmad, forårsage at kroppens muskulatur bruges som energisubstrat til gluconeogenesen i leveren. I denne proces dannes leverglucogen som igen bruges til at opretholde blodsukkeret.

Der kan ikke argumenteres for at muskelglucogenlagrene bruges til at opretholde blodsukkeret, da glucogen ikke kan transporteres ud til blodbanen igen.

Til trådstarter:

Hvis du er interresseret i at kigge på fedtforbrænding, vil jeg anbefale dig at læse lidt om R-værdier (kaldes også i andre sammenghænge RQ værdier). Disse fortæller om hvor stor andel af kroppens forbrænding af fedt og kulhydrater under et givent arbejde - Der er forskellige intensiteter som forbrænder en større eller mindre andel af fedt fremfor kulhydrat.

Som venaN skriver, så hold dig fra at træne på tom mave. du kan få en meget mere optimal træning ved at sørge for genopfyldning af dine depoter før og efter træning. Der er rigtig mange facetter i hvorfor, som du kan få et godt indblik i de to artikler jeg har henvist til for oven.

Til OnTheRun: Jeg har siddet og læst i de artikler, som der bliver henvist til i din artikels kildehenvisninger:

Af hvad jeg kan finde i disse, omtales der ikke noget om at træning på tom mave har en positiv effekt på fedtforbrændingen eller skulle give nogen gavnlig effekt på ens træningsudbytte.

Umiddelbart formoder jeg at den udtalelse om at morgentræning er godt for fedtforbrændingen er artikelskrivers egen udtalelse uden kildehenvisning.

Alt dette er selvfølgelig til diskussion, alt efter hvilken formål man har ved at lave morgentræning..

Skal man bare tabe vægt? er man ligeglad om det er muskelmasse man nedbryder eller? En dårlige præstation grundet det lave blodsukker?

Jeg kan personligt ikke se nogen fordele ved det og vil holde mig langt væk fra det.. Formålet ved træning er at få træningsadaptationer som gør kroppen stærkere. Hvis man ikke har tilstrækkelig energi til rådighed vil træningen enten ikke være optimal eller i andre tilfælde være mere til skade for kroppen end til gavn..

my "2" cent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en underviser, som påstår at du forbrænder mere fedt ved at løbe før morgenmaden, da dine kulhydratdepoter er næsten tomme, og du derfor hurtigt går over på fedtforbrænding.

Er dette korrekt? Hvis i ligger inde med artikler der modsiger/bekræfter hans påstand, vil jeg meget gerne se dem også!

For at gøre mit forrige indlæg kort, så skal du læse og forstå hvad gluconeogenesen handler om.. hvis du forstår denne kan du logisk selv sætte brikkerne sammen

http://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis

http://da.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenese

lidt online grundforståelse, men så skal du også kigge i nogle fysiologibøger for at få rettet de fejl der er online på wiki.

Link to comment
Share on other sites

Du forbrænder nok mere fedt, hvis du løber på tom mave og du ikke har fyldte glykogendepoter, men det er ligegyldigt da det er det samlede energiregnskab det handler om.

Du bruger lige mange kalorier om du løber på tom mave eller ej - og det er lige akkurat det som det handler om. Så på lang sigt så vil din fedtmasse være den samme om du løber på tom mave eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en underviser, som påstår at du forbrænder mere fedt ved at løbe før morgenmaden, da dine kulhydratdepoter er næsten tomme, og du derfor hurtigt går over på fedtforbrænding.

Er dette korrekt? Hvis i ligger inde med artikler der modsiger/bekræfter hans påstand, vil jeg meget gerne se dem også!

Hej

Helt uvidenskabeligt: det kræver en hvis energi at løbe fx. 3 km. Lige meget om det er fedt eller kulhydrater. Såvidt jeg ved har kroppen sværere ved at forbrænde fedt end kulhydrater, så hvis du fx løber 30 min på tom mave, kan du sikkert ikke løbe lige så hurtigt på tom mave som på "fuld", og du forbrænder således sikkert det samme. Og det er jo det samlede energi regnskab der tæller.

Energiindtag<energiforbrug.

Hilsen

Lars

Link to comment
Share on other sites

efter jeg havde læst denne tråd, ville lige prøve at tag en 10km på tom mave. de første 2-3 km gik som de plejer. de næste 3-4 km fik jeg mave kramper og sidestik (plejer aldrig at få sidestik) kunne mærke at der ikke var noget at give af i benene, og kunne slet ikke få styr på mit åndedrat. den sidste km gik meget langsomt men havde ikke så ondt mere. den skarpe læser har her observeret at jeg kun nåede 8km. det oprindelige mål med 10km blev hurtigt nedjusteret ude på ruten. sidste gang jeg løber på tom mave.

Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun
Til OnTheRun: JUmiddelbart formoder jeg at den udtalelse om at morgentræning er godt for fedtforbrændingen er artikelskrivers egen udtalelse

Jeps, det var bare "udklipsservice" fra nettet i forlængelse af trådstarters indlæg :smile:

Min egen erfaring daterer sig godt nok nogle år tilbage, hvor jeg var nødt til at supplere med noget morgentræning for at få mange træningspas i løbet af en uge. Jeg kunne ikke spise noget om morgenen og derefter tage ud at løbe. Så morgenturene var altid på så godt som tom mave (måske lige undtaget en håndfuld rosiner og lidt væske). Jeg erindrer nu ikke noget om, at min ydeevne var voldsomt indskrænket af den grund. Men jag har derimod tit været ude for at få ondt mavsen, hvis jeg er taget afsted for hurtigt efter at have spist. Jeg skal mindst bruge 2-3 timer, før jeg kan løbe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du forbrænder nok mere fedt, hvis du løber på tom mave og du ikke har fyldte glykogendepoter, men det er ligegyldigt da det er det samlede energiregnskab det handler om.

Du bruger lige mange kalorier om du løber på tom mave eller ej - og det er lige akkurat det som det handler om. Så på lang sigt så vil din fedtmasse være den samme om du løber på tom mave eller ej.

Har selv personligt ret gode erfaringer med at løbe på tom mave. Løber fast rute, fast intensitet (dog stødt stigende over længere periode). Jeg har tabt 15,6kg på 3 måneder (94-78,4). Når jeg løber på tom mave, er det blot vigtigere at være stædig od udholdende. For hvert skridt fokusere på de ekstra kalorier der forbrændes. Hvis man efter træning kan holde et lavt kalorieindtag, er man godt igang.

Det er der der virker for MIG.

Link to comment
Share on other sites

Du forbrænder nok mere fedt, hvis du løber på tom mave og du ikke har fyldte glykogendepoter, men det er ligegyldigt da det er det samlede energiregnskab det handler om.

Du bruger lige mange kalorier om du løber på tom mave eller ej - og det er lige akkurat det som det handler om. Så på lang sigt så vil din fedtmasse være den samme om du løber på tom mave eller ej.

Du forbrænder mere fedt jo længere tid du har fastet før arbejde. Nedenstående studie viser at der er sammenhæng imellem længden af faste og fedtforbræningen. Jeg har vedhæftet figur 2 fra studiet (Montain et al, 1991), som viser glycerol og længden af faste. Glycerol er et biprodukt af lipolysen (fedtforbrændingen) og glycerol-værdierne i blodet stiger lineært med længden af fasten (fra 2-12 timer), hvilket betyder at fedtforbrændingen er større, hvis man ikke spiser et morgenmåltid inden man løber en tur.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/70/2/882

Værdierne viser at man forbrænder mere fedt på denne måde, så hvorfor skulle det forhindre en i at tabe mere fedtmasse i det længere løb?

fedtforbr_nding.doc

Link to comment
Share on other sites

Du forbrænder mere fedt jo længere tid du har fastet før arbejde. Nedenstående studie viser at der er sammenhæng imellem længden af faste og fedtforbræningen. Jeg har vedhæftet figur 2 fra studiet (Montain et al, 1991), som viser glycerol og længden af faste. Glycerol er et biprodukt af lipolysen (fedtforbrændingen) og glycerol-værdierne i blodet stiger lineært med længden af fasten (fra 2-12 timer), hvilket betyder at fedtforbrændingen er større, hvis man ikke spiser et morgenmåltid inden man løber en tur.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/70/2/882

Værdierne viser at man forbrænder mere fedt på denne måde, så hvorfor skulle det forhindre en i at tabe mere fedtmasse i det længere løb?

Om man forbrænder fedt eller kulhydrat er ikke så interessant. Det er den samlede forbrænding der er interessant.

Øgningen af fedtforbrændingen sker jo fordi der ikke er nok kulhydrat til stede og derfor gås over til fedtforbrænding. Energiforbruget (dvs. brændte kalorier) er formentlig det samme og det er det som tæller. Kan du finde en artikel som viser en øget forbrænding (altså brændte kalorier i alt) på faste vs. kulhydrat fyldte depoter (faste siden aftensmad vs ikke faste) så begynder det at være interessant. Den artikel vil jeg dog gerne se.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Om man forbrænder fedt eller kulhydrat er ikke så interessant. Det er den samlede forbrænding der er interessant.

Øgningen af fedtforbrændingen sker jo fordi der ikke er nok kulhydrat til stede og derfor gås over til fedtforbrænding. Energiforbruget (dvs. brændte kalorier) er formentlig det samme og det er det som tæller. Kan du finde en artikel som viser en øget forbrænding (altså brændte kalorier i alt) på faste vs. kulhydrat fyldte depoter (faste siden aftensmad vs ikke faste) så begynder det at være interessant. Den artikel vil jeg dog gerne se.

Spørgsmålet fra trådstarter er jo om man forbrænder mere fedt eller ej på hhv. tom mave eller ikke tom mave, og studiet viser at man forbrænder mere fedt på tom mave. Derfor er det netop interessant!

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet fra trådstarter er jo om man forbrænder mere fedt eller ej på hhv. tom mave eller ikke tom mave, og studiet viser at man forbrænder mere fedt på tom mave. Derfor er det netop interessant!

Nej, det er uinteressant fordi du over længere tid ikke mister mere fedt fra depoterne ved at løbe på tom mave end hvis du havde løbet efter du havde spist.

Mon ikke trådstarter er interesseret i at blive af med fedtet og ikke bare om man forbrænder mere fedt på et givet tidsrum. Sidstnævnte er i hvert fald komplet uinteressant fordi du netop ikke mister mere fedt over et længere forløb.

Så man kan løbe på tom mave, hvis man synes godt om det, men man skal ikke gøre det fordi man tror man får et ekstra fedttab ud af det. Jo, lige på forbrændingstidspunktet, men det er vist ikke så interessant i andet end akademisk sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Vi har diskuteret det mange gange før på MOL, og min personlige mening er at man skal gøre det man føler for. Det er stadig mange der holder på at cardio på tom mave har en effekt. Det der bare oftest bliver glemt i denne diskussion, er at der er tale om såkaldt steady state cardio eller langsom cardio på dansk om man vil. Jeg har endnu ikke hørt nogen komme med nogle fornuftige argumenter omkring højintensitetscardio på tom mave. Efter min overbevisning er det også ren galematias.

Hvis formålet er fedtforbrænding, skal man finde svaret i kosten. Cardio har så lidt at sige at det er til grin, men hvis man endelig vil dyrke cardio så find da noget man kan lide i stedet for at pine sig selv med højintensitets intervaller(selvom det er sundt og virker ret godt).

I stedet for at sætte sig ind i hvordan diverse mekanismer virker i kroppen(jeg syntes liiige at i skyder gråspurve med kanoner her), så vil jeg henvise til Lyle McDonalds hjemmeside. Han har skrevet utallige artikler og bøger om fedttab og har en hel sektion dedikeret hertil.

Lyle McDonald

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Jeg har i mange år løbet på Tom mage. Jeg kan løpe 4min intervaller(3min pause) i en times tid med samme hastighed og puls - med eller uden morgenmad.

jeg har lest at man skal holde sig til at løbe med lavere intensitet når man ikke har spist, men for meg er resultatet det samme. Muligvis tager det længere tid at restituere sig?

jeg har mere svært når jeg skal løbe turer over 90min. 

Er det så ingen fordel at træne uden morgenmad end at man måske trænger mere tid på at restituere sig - (fordi de fleste jo arbeider/er aktiv i de timene efter løpingen - modsat om aften hvor kroppen hviler natten igennem - men aktiv restitisjon er vel at foretrække her og?)

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det galematias med høy intensitets træning på Tom mage?

Jeg troede det skulle være en merkbar forskell på resultatet på en times høy intensitets træning med og uden morgenmad, men Jegvhar sammenlignet ca 20 økter uten morgenmad og 20 ælternes morgenmad(evt senere på dagen) og det er faktisk en lille antydning til at jeg presser mig bedre uden morgenmad enn med/senere på dagen.

Verdt at notere at det er uden morgenmad, men en kopp kaffe uden melk og sukker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share