Hvad er at fortrække? Konstant tempo eller stigende


28591987
 Share

Recommended Posts

Da jeg skal til en optagelsesprøve, hvor jeg skal løbe 3 km på 14.30 min. overvejede jeg følgende. Ville det fysiologisk set være bedst at løbe med en konstant hastighed på de ca 12.4 km i timen, eller starte ud langsommere for at øge efterhånden? Tænkte på laktat samt iltoptagelse m.m.? Nogen som har nogen viden?

Spørgsmålet er af ren nysgerrighed.

Link to comment
Share on other sites

Mit råd er at holde en så konstant og høj hastighed som muligt igennem hele løbet.

Selvom du måske føler dig udmattet tilsidst, så er kroppen alligevel sådan indrettet, at der altid vil være en anaerob booster (uden ilt) i de arbejdende muskler, som betyder at du kan fyre en sober slutspurt af de sidste par 100 meter.

Det handler om at kunne presse sig selv, og kende sine begrænsninger. Lægger du alt for hårdt ud kan du osse risikere at blive udmattet efter den halve distance.

Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun

De hurtigste løbetider får man efter min erfaring altid med så konstant løb som muligt over hele distancen. Men det kræver selvfølgelig lidt disponering at løbe så konstant hurtigt, at man er helt færdig ved målstregen :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er på løbebane er 3.000 meter = 7½ omgange. Dvs. du har 840 sekunder (14:30) / 7½ omgange = 112 sekunder per omgang.

Løb med et stopur og gå efter en omgangstid der er et par sekunder hurtigere, så du har lidt at give af, hvis du skulle gå lidt død til sidst.

Det er nok en god idé at prøve et par gange inden selve prøven så du får en fornemmelse for pace.

Med mindre du er i virkelig dårlig form vil det være en smal sag.

Held og lykke :smile:

Åh og med hensyn til laktat er det bedst at ligge under 60-70% af Vo2-max. Laktat er et biprodukt af anaerob forbrænding af glukose. Den stiger pga. iltdeficit ved påbegyndelse af arbejde, men falder igen, såfremt du ikke arbejder så hårdt, at kroppen ikke kan skaffe nok ilt til aerob forbrænding. Med andre ord er det mest fornuftigt at løbe med konstant tempo som allerede foreslået :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Forsøg at løbe så jævnt som muligt, selvom det er svært. Du skal føle stort overskud de første par minutter. Men lad være med at skrue tempoet og lad være med at følge nedenstående råd. Det er det dårligste råd du har fået og en typisk fejl fra uøvet løbere - at tro at man kan "spare tid sammen".

"Løb med et stopur og gå efter en omgangstid der er et par sekunder hurtigere, så du har lidt at give af, hvis du skulle gå lidt død til sidst.

Det er nok en god idé at prøve et par gange inden selve prøven så du får en fornemmelse for pace."

LØB JÆVNT. LØB SMART. DER ER JO IKKE TALE OM EKSTREMLØB. DET SKAL DU NOK KUNNE KLARE. PRØVEN SKAL JO BARE VISE OM DU ER I NOGENLUNDE FORM. DET ER JO IKKE UDTAGELSESLØB TIL OL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt uenig, Rumlepot.

Man lige så godt lægge en anelse hårdere ud (vi snakker en omgangstid der er få sekunder hurtigere end "the perfect lab") end at risikere at løbe for langsomt og dermed være tvunget til at skulle hente sekunder på en tempoforøgelse eller sprint i sidste omgang.

Uerfarne løbere har generelt en tendes til ikke at udnytte deres potentiale fordi de starter i for lavt tempo og derfor har en hel del tilbage når de krydser målstregen. Ofte fåes de bedste løbetider når man presser sig på den måde som jeg beskriver. Og man behøver vel at mærke ikke være OL-løber for at kunne benytte den tilgangsmåde til at løbe 3 km på 14:30. :laugh: Tværtimod vil jeg mene, at det er det mest fornuftige, brugbare og håndgribelige råd, der er givet i tråden. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt uenig, Rumlepot.

Man lige så godt lægge en anelse hårdere ud (vi snakker en omgangstid der er få sekunder hurtigere end "the perfect lab") end at risikere at løbe for langsomt og dermed være tvunget til at skulle hente sekunder på en tempoforøgelse eller sprint i sidste omgang.

Uerfarne løbere har generelt en tendes til ikke at udnytte deres potentiale fordi de starter i for lavt tempo og derfor har en hel del tilbage når de krydser målstregen. Ofte fåes de bedste løbetider når man presser sig på den måde som jeg beskriver. Og man behøver vel at mærke ikke være OL-løber for at kunne benytte den tilgangsmåde til at løbe 3 km på 14:30. :laugh: Tværtimod vil jeg mene, at det er det mest fornuftige, brugbare og håndgribelige råd, der er givet i tråden. :innocent:

Nu du er uenig med rumle uden at argumentere noget særligt, så vil jeg så erklære mig klart uenig med dig. Er sgu ikke ret tit man ser løbere ligge ud i højere tempo end der som minimum kan holdes hele vejen hjem.

Link to comment
Share on other sites

Teddy, hvor snakker jeg om at lægge ud i et tempo, der ikke kan holdes hele vejen igennem?

Jeg skriver, at han skal løbe med et pace der er en smule hurtigere end 112 sekunder/omgang. Hvis han løber langsomere når han ikke i mål inden tidsgrænsen og jeg tvivler på, at han er i så dårlig form at han KUN kan klare det, hvis han pacer perfekt med præcis 112 sekunder/omgang.

Og Rumlepot, hvad dækker "løb jævnt, løb smart" lige over?

Link to comment
Share on other sites

Det daekker over, at de atleter der har lobet de bedste tider paa stort set alle distancer enten har lobet progressivt (modsat at det du anbefaler) eller jaevnt hele vejen. Det gaelder baade pulsmaessigt og hastighedsmaessigt.

Jeg har ikke linket dokumentation, Men jeg er sikker paa at hvis du bruger lidt tid vil du finde ud af at jeg har ret og dit raad ikke er anbefalelsesvaerdigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror xraz tanke er at det er en smule hasarderet at gå efter en tid på nøjagtig 14:30. Det er rigtigt, at hvis man kun lige akkurat kan klare at løbe 14:30, opnås de bedste resultater, ved at løbe så konstant så muligt eller en anelse progressivt. Men har man bare en lidt overskud, bør man gå efter at løbe 14:00-14:15 så man ikke risikerer og fejle, fordi man misser sidste runde med et par sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Det daekker over, at de atleter der har lobet de bedste tider paa stort set alle distancer enten har lobet progressivt (modsat at det du anbefaler) eller jaevnt hele vejen. Det gaelder baade pulsmaessigt og hastighedsmaessigt.

Du er helt forkert på den. Når der bliver sat rekorder er de sidste omgangstider næsten altid lidt langsommere end de første. Det er kun når der går taktisk spil i det, at man ser hurtigere omgangstider i slutningen af eksempelvis en 3 eller 5 km.

Hvis du har link til validt litteratur der siger noget andet vil jeg gerne se det :smile:

tube@ dejligt, at der i det mindste er en der kan læse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er tør jeg ikke sige hvordan det ser ud med de bedste tider på kortere distancer, men på marathon distancen starter man oftest ud med et ret hurtigt tempo de første 10km. Derefter roligere de næste 20 inden de sidste 10 ofte er lige så hurtige som de første eller endda hurtigere.

EDIT: Fandt lige split times på 10km distancen ved OL i Beijing.

Kvindernes vinder, Dibaba:

Splits%2Bwomen%27s%2B10000m.gif

Mændenes vinder, Bekele:

Mens%2B10000m.gif

Edited by Rama
Link to comment
Share on other sites

Rama@ Så du finalen? Når man kan sprinte de sidste 400 meter på 53 sekunder er det jo netop pga., at der er gået taktisk spil i løbet. Bekeles verdensrekord er også betydeligt hurtigere.

Jeg så ikke kvindernes maraton, men når man varierer tempoet på den måde er det også udtryk for taktisk spil for ift. en god tid er der intet at vinde. Jeg vil gætte på, at det er for at sortere ud i førerfeltet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rama@ Så du finalen? Når man kan sprinte de sidste 400 meter på 53 sekunder er det jo netop pga., at der er gået taktisk spil i løbet. Bekeles verdensrekord er også betydeligt hurtigere.

Jeg så ikke kvindernes maraton, men når man varierer tempoet på den måde er det også udtryk for taktisk spil for ift. en god tid er der intet at vinde. Jeg vil gætte på, at det er for at sortere ud i førerfeltet :wink:

Nu går der jo meget ofte taktik i den i disse løb, hvorfor det heller ikke kan sammenlignes med trådstarter, der ingen konkurrenter har men blot en tid at løbe efter.

Gebrselassie´s verdensrekord har dog samme forløb og i det løb var der ihvertfald ikke tale om taktisk spil.

Jeg kan ikke finde splittiderne fra Bekeles verdensrekord : /

Edited by Rama
Link to comment
Share on other sites

Nu går der jo meget ofte taktik i den i disse løb, hvorfor det heller ikke kan sammenlignes med trådstarter, der ingen konkurrenter har men blot en tid at løbe efter.

Netop. Trådstarter skal bare holde sig inden for en tidsramme og bør derfor følge mit råd. Jeg ser stadigvæk ingen fornuftige argumenter for ikke at gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share