LSD og korte intervaller i samme pas


troels KI
 Share

Recommended Posts

Hej alle MOLere

Jeg sad og researchet lidt på nogle træningsprogrammer og fandt frem til et hvor de kombinerede en lang løbe tur (ca 10 km) med nogle korte intervaller.

Det undrede mig så meget at man prøvede at slå to fluer med et smæk, og jeg har svært ved at tro på at det kan have en positiv effekt.

Så jeg tænkte at der måske var nogen herinde på MOL, som vidste lidt om om det var muligt at træne på den her måde og hvilke faktorer der kunne spille ind (Såsom sturkturen på ugens andre pas og træningsmængde). Jeg spørger primært fordi jeg selv går og har lidt i baghovedet, hvordan man evt. kan få sniget noget sprinttræning ind mellem mine langdistance pas, sådan så jeg ikke mister fart af at løbe langt. Og hvis det så er muligt at gøre begge dele på en gang ville det jo være så dejligt let.

Link to comment
Share on other sites

Fandt det inde på http://loebesiden.dk/loebetraening.php

Fre 10 km udholdenhedstræning i kuperet terræn

Inklusiv 6x100 m

Synes også selv at det lyder fuldstændig vanvittigt. Kan huske engang hvor jeg prøvede at løbe en tempotur på 5-6 km og bagefter 10x180m. Tror jeg måtte opgive ved de 7, efter at de fleste af spurterne havde været alt for sløve og nyttesløse.

Lille side spørgsmål i forbindelse med emnet:

Hvor meget skader løb på over 10 km dine sprintevner?

Edit: Meningen var også at det var for at gavne hastighedsteknikken.

Edited by troels KI
Link to comment
Share on other sites

Fandt det inde på http://loebesiden.dk/loebetraening.php

Fre 10 km udholdenhedstræning i kuperet terræn

Inklusiv 6x100 m

Synes også selv at det lyder fuldstændig vanvittigt. Kan huske engang hvor jeg prøvede at løbe en tempotur på 5-6 km og bagefter 10x180m. Tror jeg måtte opgive ved de 7, efter at de fleste af spurterne havde været alt for sløve og nyttesløse.

Lille side spørgsmål i forbindelse med emnet:

Hvor meget skader løb på over 10 km dine sprintevner?

Edit: Meningen var også at det var for at gavne hastighedsteknikken.

Jep det er præcis for hastighedsteknik og kan ikke sammenlignes med intervaller, de 6x100m skal fordeles over hele turen, så du når at næsten ikke at blive mærket at selve sprintene.

Når jeg gør det løber jeg ca en km imellem hver sprint og da de er så korte, så ryger pulsen hurtigt retur og du er frisk lang tid før du skal sprinte igen.

Er svært at sige hvor meget det skader. Vil ikke tro det som sådan skader ret meget hvis man bare er almindelig motionist, modsat hvis man er sprinter på højt niveau, vil det sikkert ødelægge en del at begynde at løbe langt.

Link to comment
Share on other sites

Ok så havde jeg misforstået det - min fejl :blush:

Hvis jeg så løber en 100m sprint efter hver km, på en tur der oprindelig var tiltænkt LSD træning, hvilken effekt vil det så have på gainet af grundudholdenhed under det pas?

På udholdenheden vil du få samme udbytte som en alm 10kg, du vil bare vinde lidt på din løbeøkonomi i det lange løb, grundet hastighedsteknikken.

Link to comment
Share on other sites

Man kan fint på lange tur indlæg korte tempo løb ved repetetion pace (fra Jack Daniels Running formula) repetetion pace er lidt hurtigere end interval pace. Det tilvender f.eks én til at skulle igang med anaerobe træning preseason. Meningen er ikke at de skal være super hårdere men bare stille og rolig tilvending til tempoet. Jeg ville bruge dem hele året rundt, tag dem ud enkle uger eller justere mængden.

Jeg ville sige at det er en skandale ikke at lave dem, samme med en masse andet træning der gør at man vedligeholder power og bevægelses kvaliteterne det kræver for at kunne løbe stærkt. Us it or lose it.

Sætter man en talentfuld ungdomsløber igang med massive km træning kombineret med lidt interval vil han sikkert bevæge sig fint til at kunne løbe i disse tempoer. Men hvad til de stor stævner hvor spurten vinder eller når han går fra at løbe 3 per/km på interval til 2.30 per/km eller når han skal igang med anaerobe træning. Tempoet kræver power og gode bevægelses kvaliteter. Vi glemmer hvor yndefuldt top marathon løber faktisk løber. Har du ligeså ringe bevægelses kvaliteter som motions løber generelt har så kommer man aldrig til at løbe stærkt på en 5 km eller marathon på top niveau.

I dansk atletik er der stadig mange lang/mellem distance løber der overser denne del af gamet, men man ville aldrig se det i de storer klubber. Det gjorde man tidligere.

beklager Teddy, jeg kan se du allerede havde anbefalet at lave dem indlagt i turen. Jeg ville dog mene at man fint kunne indlæg dem efter LSD turer hvis man er trænet. Det er jo ikke all out sprinter. Men sprints ved let tempo med lang pauser, hvori den sensorisk del af træning er lige så vigtig

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det er det Jack Daniels kalder strides og han mener, at de skal vare 20 - 30 sek. og gentages 6 - 8 gange på en 10km tur. Desuden er han ikke så specifik mht. fart og intensitet, det handler mere om at løbe afslappet med god stil, men selvfølgelig stadig forholdsvist hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan fint på lange tur indlæg korte tempo løb ved repetetion pace (fra Jack Daniels Running formula) repetetion pace er lidt hurtigere end interval pace. Det tilvender f.eks én til at skulle igang med anaerobe træning preseason. Meningen er ikke at de skal være super hårdere men bare stille og rolig tilvending til tempoet. Jeg ville bruge dem hele året rundt, tag dem ud enkle uger eller justere mængden.

Jeg ville sige at det er en skandale ikke at lave dem, samme med en masse andet træning der gør at man vedligeholder power og bevægelses kvaliteterne det kræver for at kunne løbe stærkt. Us it or lose it.

Du nævner to tempier, repetetion pace og interval pace. Jeg har forstået at det er repetetion pace jeg skal benytte mig af, hvis jeg skal indlægge korte tempo ind i en LSD, men hvor hurtigt er det tempo? Idag løb jeg fx en LSD, 8.5km på 49 min. 5:46/km - hvor hurtig vil repetetion pacet så være?

Det er en skandale ikke at lave dem, forstået, men hvilken anden træning er du mener også skal udføres for at vedligeholde/forbedre sine sprint præstationer?

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke direkte sagt sprint præstation. For det er det ikke, det har meget lidt at gører med accelerations træning.

Jack Daniels har et repetetion fart defineret i forhold til hans VDOT. JEg har ikke lige bogen hos mig. Jeg  man kan differencere det mere i forhold til teknik, mål osv. Jeg poster lige tempoet når jeg har bogen ved mig, men jeg skal vide din tide på en 5 km max præstation. 

Det er Jack Daniels mening at de skal udføres ved en præcis mængde, længde og tempo. I forhold til deres overordnet mål kan tilgangen varieres langt mere alt efter form og mere speficik mål. Det er forskellen på at citere noget man har hørt og så at have forstået det. 

Det tager for lang tid at beskrive hvad man skal lave ellers men overordnet set:

Sprinttræning, koordination, spring træning, styrke træning, løbe teknik træning, mobilitet og stabilitets træning, bakketræning, hækkekoordination, plyometrisk træning. Man kan ikke bare slå det op. Det skal differencires i forhold den enkelte.   

Link to comment
Share on other sites

Ok lidt research har så sparet mig for at løbe en 5 km tempo tur. http://www.runworks.com/calculator.html - du kan indtaste en hvilken som helst distance.

Selv indtastede jeg 12.8 km på 54.48.

VDOT værdi: 48.8

Tilsvarende 5km løb: 20.21

Repetetions fart (90 seks intervaller) 3.43 min/km

Hvor mange gange om ugen skal de indføres i LSD turene? Hvis 1, skal det så være lørdag eller mandag? (Se ovenstående indlæg)

Hvor lang tids restitution?

Er de 90 seks intervaller for lange? KnuD45 - du skriver 20-30 seks. Vil det være mere ideelt. Isåfald tager det nok ikke mange seks at finde mit tempo på intervaller af den distance.

Link to comment
Share on other sites

Ok lidt research har så sparet mig for at løbe en 5 km tempo tur. http://www.runworks.com/calculator.html - du kan indtaste en hvilken som helst distance.

Selv indtastede jeg 12.8 km på 54.48.

VDOT værdi: 48.8

Tilsvarende 5km løb: 20.21

Repetetions fart (90 seks intervaller) 3.43 min/km

Hvor mange gange om ugen skal de indføres i LSD turene? Hvis 1, skal det så være lørdag eller mandag? (Se ovenstående indlæg)

Hvor lang tids restitution?

Er de 90 seks intervaller for lange? KnuD45 - du skriver 20-30 seks. Vil det være mere ideelt. Isåfald tager det nok ikke mange seks at finde mit tempo på intervaller af den distance.

Hvis du nu havde fulgt det jeg linkede til for nogle indlæg siden havde du fundet noget tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nu havde fulgt det jeg linkede til for nogle indlæg siden havde du fundet noget tilsvarende.

Nej.

Jeg har et konkurrence resultat og det er 12.8 km på 54.48. På den du linkede var der ikke mulighed for at indtaste distancen 12.8 km. Nu da jeg har fået regnet min formodede 5 km tid ud kan jeg bruge den du linkede.

Forresten 5 km tid: 20.21

Edited by troels KI
Link to comment
Share on other sites

Nej.

Jeg har et konkurrence resultat og det er 12.8 km på 54.48. På den du linkede var der ikke mulighed for at indtaste distancen 12.8 km. Nu da jeg har fået regnet min formodede 5 km tid ud kan jeg bruge den du linkede.

Forresten 5 km tid: 20.21

Jo det er der faktisk mulighed for, men ligemegetet nu når det lykkedes på andre måder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share