Vægttræning og korrekt teknik.


Athlete X
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har også spørgsmål omkring udførslen af Military Press. Har nemlig fået at vide, at stangen skal for hvert rep ramme ens brystkasse og at albuerne IKKE skal låses i toppen af løftet. Is this true? Jeg plejer nemlig at tage stangen ned til omkring midt hals også låse med albuerne i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Du skal så langt ned som dine led tillader det uden at du slipper spændingen og dine underarme skal være lodrette i bundpositionen

Ifølge den video du selv har linket, så skal ens underarme ikke være lodrette i bundpositionen.

Det er faktisk det aller første han siger.

Okay, så kan jeg ikke tage den ned til brystkassen. Tak.

Hvad med squat... Skal man under vandret med lårene eller lige vandret? Tager den cirka til vandret - måske lidt over. Er i tvivl om jeg laver øvelsen rigtigt...

Til det første, er du sikker? Hvis din første rep starter fra brystkassen, hvorfor kan resten så ikke?

Squat:

Helst under vandret, det er vidst ved at være alment kendt at det er sundere for knæet på den måde, desuden er større ROM = større hypertrofi potentiale.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Ifølge den video du selv har linket, så skal ens underarme ikke være lodrette i bundpositionen.

Det er faktisk det aller første han siger.

Til det første, er du sikker? Hvis din første rep starter fra brystkassen, hvorfor kan resten så ikke?

Squat:

Helst under vandret, det er vidst ved at være alment kendt at det er sundere for knæet på den måde, desuden er større ROM = større hypertrofi potentiale.

Hmm... Du har vel ret ang. Military Press. Jeg må vel bare skære ned i belastning også begynde med den rette teknik.

Hvis lårene nu når under vandret, ender ens knæ så ikke udover tæerne - har hørt det er skadeligt for knæene?

Hvis jeg pt squatter 130kg (4x8) og når ned til cirka vandret, hvor meget skal jeg så cirka skære ned i kg?

Må næsten få teknikken optaget på Tlf og poste den for at være sikker...

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Du har vel ret ang. Military Press. Jeg må vel bare skære ned i belastning også begynde med den rette teknik.

Hvis lårene nu når under vandret, ender ens knæ så ikke udover tæerne - har hørt det er skadeligt for knæene?

Hvis jeg pt squatter 130kg (4x8) og når ned til cirka vandret, hvor meget skal jeg så cirka skære ned i kg?

Må næsten få teknikken optaget på Tlf og poste den for at være sikker...

Det er ikke nødvendigvis skadeligt for knæene at de går udover tæerne. Du skal dog helst have vægten på hælen fremfor tæerne.

Angående kg. er det kun noget du selv kan finde ud af.

4x8x130kg er rimelig meget, så måske går du faktisk slet ikke så dybt som du tror. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl :smile:

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis skadeligt for knæene at de går udover tæerne. Du skal dog helst have vægten på hælen fremfor tæerne.

Angående kg. er det kun noget du selv kan finde ud af.

4x8x130kg er rimelig meget, så måske går du faktisk slet ikke så dybt som du tror. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl :smile:

Vægten på hælene - got it. Må sgu investere i nogle bedre sko end løbesko, så jeg ikk svinger så meget.

Jeg plejer som regelt at have en spotter, der fortæller, om jeg er cirka ved vandret, og han godkender den. Men han kan jo måske tage fejl, så tror jeg filmer det næste gang.

Jeg poster en video med min squat teknik næste uge. Tak for hjælpen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har tænkt mig at prøve med en anden form for lunges. Lige pt kører jeg walking lunges med håndvægte, mest for variations skyld men også fordi mit center er så småt, at jeg ville vælte ind i alle maskiner, hvis jeg brugte vægtstangen.

Jeg havde tænkt på at lave lunges ved squat stativet. Først vil jeg køre 4 sæt squat med 8 gentagelser, og derefter lunges samme sted - dvs det ikk er walking lunges.

Er det en god ide blot for variation? Hvis ja, så hvordan skal øvelsen udføres, når det kommer til at træne begge ben? Skal jeg tage en gentagelse med et ben også en gentagelse med det andet ben eller bare holde presset på et ben af gangen?

Tak på forhånd

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

http://www.youtube.com/watch?v=LmBj877gO8E

Jeg ved ikke, hvor god vinklen er. Det er mit første forsøg på Low-bar squat, hvordan synes I det ser ud? Kom med noget kritik!

Du mangler POW POW i dine hofter. Drive drive drive drive drive drive! Lad være med at lade din ryg tage slacket. Spænd i øvre ryg og i midtersektionen som gjadlt det dit liv. Træk stangen IND i ryggen gennem dine lats.

Husk hofte drive!

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Du mangler POW POW i dine hofter. Drive drive drive drive drive drive! Lad være med at lade din ryg tage slacket. Spænd i øvre ryg og i midtersektionen som gjadlt det dit liv. Træk stangen IND i ryggen gennem dine lats.

Husk hofte drive!

Tak for tip! Vil jeg arbejde med!

Manglende opspænd/styrke i midtsektionen, kan det have noget at gøre med manglende "POW"?

Er der specifikke øvelser, som ville kunne forbedre ens opspænd/styrke i midtsektionen? Good morning, andet?

Link to comment
Share on other sites

Tak for tip! Vil jeg arbejde med!

Manglende opspænd/styrke i midtsektionen, kan det have noget at gøre med manglende "POW"?

Er der specifikke øvelser, som ville kunne forbedre ens opspænd/styrke i midtsektionen? Good morning, andet?

Det er ikke lige ummidelbart til at sige. Dit opspænd er ihvertfald ret så sløset at se på så det skal du have lavet om på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lave power cleans som en del af min træning. Har fået begrænset instruksion og tænkte derfor lige jeg ville poste en video herinde og hører hvad i synes. Planen er at kører 10 singles med lav vægt (50kg i videoen) hver gang jeg styrketræner, med henblik på at få bevægemønstret ind i kroppen. Senere regner jeg med at gøre øvelsen til en del af mit program med flere kg.

http://www.youtube.com/watch?v=IKQaiFhYXoo

Fortæl mig hvad i synes. :bigsmile: Personligt synes jeg ikke det ser helt forfærdeligt ud, men jeg er som sagt heller ikke ekspert i denne øvelse...

Overordnet set synes jeg godt selv jeg kunne være lidt mere eksplosiv i øvelsen. Når jeg ser filmen igennem synes jeg det ligner mere en double ekstension i stedet for triple... :nonono: -> begrænset aktivitet i ankel-leddet.

Kom så folkens, gi' gas... :bigsmile:

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lave power cleans som en del af min træning. Har fået begrænset instruksion og tænkte derfor lige jeg ville poste en video herinde og hører hvad i synes. Planen er at kører 10 singles med lav vægt (50kg i videoen) hver gang jeg styrketræner, med henblik på at få bevægemønstret ind i kroppen. Senere regner jeg med at gøre øvelsen til en del af mit program med flere kg.

[videolink]

Fortæl mig hvad i synes. :bigsmile: Personligt synes jeg ikke det ser helt forfærdeligt ud, men jeg er som sagt heller ikke ekspert i denne øvelse...

Overordnet set synes jeg godt selv jeg kunne være lidt mere eksplosiv i øvelsen. Når jeg ser filmen igennem synes jeg det ligner mere en double ekstension i stedet for triple... :nonono: -> begrænset aktivitet i ankel-leddet.

Kom så folkens, gi' gas... :bigsmile:

+ Startposition ser meget fornuftig ud.

+ Bevægelsen heller ikke tosset.

- Hastigheden er den helt gal med.

Du flår stangen fra gulvet, hvilket kan lade sig gøre når vægten er let. Men det betyder at du reelt eksploderer stangen hele vejen fra gulv til højden hvor du modtager. Det er langt.

Løftet bør foregå i to tempi. Roligt og kontrolleret fra gulv og til ca midt lår, derefter fuld knald på accelerationen til du er fuld udstrakt i hoften. På dén måde løftes stangen "reelt" kun fra lige under hoften til modtagehøjden. En meget kortere distance, og du vil derfor kunne løfte mere vægt.

Øv dig på hang cleans (startende fra omkring midt lår) først og opbyg eksplosionen dér. Derfra bevæger du startpositionen længere end imod gulvet imens du husker "først roligt, så hurtigt".

Se også tilbage på side 2 (og sikkert andre steder også). Der bliver snakket clean

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lave power cleans som en del af min træning. Har fået begrænset instruksion og tænkte derfor lige jeg ville poste en video herinde og hører hvad i synes. Planen er at kører 10 singles med lav vægt (50kg i videoen) hver gang jeg styrketræner, med henblik på at få bevægemønstret ind i kroppen. Senere regner jeg med at gøre øvelsen til en del af mit program med flere kg.

http://www.youtube.com/watch?v=IKQaiFhYXoo

Fortæl mig hvad i synes. :bigsmile: Personligt synes jeg ikke det ser helt forfærdeligt ud, men jeg er som sagt heller ikke ekspert i denne øvelse...

Overordnet set synes jeg godt selv jeg kunne være lidt mere eksplosiv i øvelsen. Når jeg ser filmen igennem synes jeg det ligner mere en double ekstension i stedet for triple... :nonono: -> begrænset aktivitet i ankel-leddet.

Kom så folkens, gi' gas... :bigsmile:

Ham der "squatter" i baggrunden kunne også godt bruge lidt råd og vejledning! crazy.giflaugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share