søvn


BigB
 Share

Recommended Posts

Er der nogle der ved hvor mange timer man "burde" have, hvis man dyrker hårdt styrketræning og er ommkring de 20 år??

Jeg kender godt de "normale" tal for daglig anbefaldet søvntimer, men jeg tænker her mere på folk som træner meget og for maksimal muskelvækst skal de vel også slappe af/søvn så timerne for os(fokl som træner hård styrketræning) må vel være anderledes eller hvad??

Link to comment
Share on other sites

Hård træning tager meget på kroppens resourcer/imunforsvar osv, som man selvfølgelig bør prøve at kompensere før, iform af søvn/hvile. Jo større en byrde man pålægger kroppen, des mere hvile skal den vel i princippet egentligt også have?

Jeg kan ikke forstå at der er nogen som kan fungere på 5-6 timers søvn, og så stadigvæk kunne træne hårdt.
4 kopper sort kaffe i timen og så er den for manges vedkommende hjemme...... :lol: Jeg personligt foretrækker også mellem 8-9 timer nattesøvn, og hvis lejligheden byder sig en lille eftermiddagslur..... -_-

Jeg kan simpelthen ikke fungere optimalt på mindre.... Har heller ingen intentioner om at forsøge!

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig individuelt, både for person til person, og fra tid til anden.

Jeg kan godt mærke, at der kræves mere søvn, når jeg træner hårdt, og mit problem er somme tider at jeg får for lidt søvn i løbet af en uge, og så sover jeg igennem i week-enden til jeg vågner.

Jeg sover iøvrigt altid til jeg vågner ! :) :)

Henning

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen! Lige stået op til en gang MOL! :)

Livet er en drøm - lige indtil man vågner! ;)

Ja - hvorfor sover vi egentlig 1/3 af livet?

Lige som med vigtigheden af kosten, spiller søven også en meget vigtigt rolle i en travl hverdag med træning, arbejde etc. Væksten i musklerne foregår jo netop, mens kroppen hviler eller sover. Jeg vil også mene, at 8-9 timers søvn er det mest optimale for de fleste af os.

Men det er jo langt fra kun i forbindelse med opbygning af muskler søvnen er vigtigt. Det er lige så meget en "psykisk-opbygning", hvor stressede mennesker for lov at "koble fra" hvilket er af meget stor betydning for mange!!!

og hvis lejligheden byder sig en lille eftermiddagslur.....-_-  
-_-

Yep... Det kan jeg også godt lide, gaaab...-_- - der er ikke noget bedre end en lille lur.

Iøvrigt skal vi være glæde for, at vi ikke lider af søvnbesvær. Hver eneste aften tager flere hundrede-tusinde danskere en sovepille/medicin for at kunne falde i søvn! Men som så meget andet, det omhandler mennesket, er behovet for søvn jo meget individuelt!

Link to comment
Share on other sites

Man kan vænne sig til meget. Hvis man i perioder sover meget vænner man sig til meget søvn. Omvendt hvis man har mange ting at gøre, og som følge deraf skære ned på sin søvn, tilpasser kroppen sig til lidt søvn.

Så vidt jeg husker sker der også en frigivelse af forskellige hormoner i kroppen når man er i dyb søvn - som man normalt vil have ca. 4-5 timer af.

I et typisk søvnforløb er der ca. 2 timers indsovnings fase, 4-5 timers dyb søvn, og ca 2 timers udsovnings fase. Det er den dybe søvn man skal tilstræbe, det er her kroppen "heler" sig selv (ok lidt kryptisk måske - but you get the point)

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Man kan vænne sig til meget. Hvis man i perioder sover meget vænner man sig til meget søvn. Omvendt hvis man har mange ting at gøre, og som følge deraf skære ned på sin søvn, tilpasser kroppen sig til lidt søvn.

Mener jeg læste en artikel som modsagde det....prøver lige at se om jeg kan finde den.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vænne sig til meget. Hvis man i perioder sover meget vænner man sig til meget søvn. Omvendt hvis man har mange ting at gøre, og som følge deraf skære ned på sin søvn, tilpasser kroppen sig til lidt søvn.

Mener jeg læste en artikel som modsagde det....prøver lige at se om jeg kan finde den.

Artiklen modsiger det sådan set ikke, men jeg er alligevel tilbøjelig til at give ham ret. Man kan godt vænne sig til mindre søvn men det er ikke fordelagtigt.

Link to comment
Share on other sites

Nexus-> ham der skrev denne artikel sagde netop at han prøvede at tvinge kroppen til at vænne sige til mindre søvn, men at han fik mange af de symptomer der indikerer for lidt søvn.....derfor må artiklen jo netop konkluderer at man ikke kan tilvænne sig mindre søvn.

det bør dog huskes at artiklen er skrevet at en ufaglært, og han blot prøver at fortælle hvad han har lært om søvn ved at læse bogen. Han KAN have misforstået noget (ikke at jeg sige at han har det).....

Link to comment
Share on other sites

DR2 havde for noget tid siden et tema omkring søvn. Her sagde en dansk søvnforsker at de fleste sagtens kunne nøjes med 5-6 timers søvn. Jeg har læst en smule omkring søvnforskning og som så meget andet er der to "skoler" der siger det stik modsatte. Den ene siger at man kan vænne sig til meget lidt søvn, mens den anden siger at vi min. skal have 8 timer for at fungere optimalt.

Jeg hælder mest til den førstnævnte, og her tænker jeg på praktiske eksempler. Flemming Østergaard har sagt at han sover 5 timer i snit, desuden så jeg i "60 minutes" at Arafat og Sharon sov omkring 3-4 timer i døgnet!!

Personligt har jeg prøvet at skære mit søvnbehov ned. Jeg fandt ud af jeg fungerede bedst ved 7 timers søvn og en "catch-nap". I forsøget prøvede jeg også 6 timer men det var for lidt. Jeg evaluerede hvor træt/frisk jeg var ved at give dagen point herefter om aftenen inden jeg gik i seng. En spændende øvelse som godt kan anbefales!

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Selv da jeg gik i 5-6 klasse gik jeg i seng kl 8 og stod op klokken 7. Hvis klokken var 20:30 var den rigtig mange, og jeg skulle skynde mig at sove :D

I dag (9. klasse) har jeg dog ikke brug for helt så megen søvn, men 8 timer er for lidt og jeg er træt. 9 timer går, men 10 er at foretrække. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan simpelthen IKKE mærke den fjerneste forskel på min træning, om jeg sover 9 eller 6 timer. INTET. Jeg er altid skide træt når jeg vågner, ligegyldigt hvior meget jeg har sovet. Men jeg er ALTID helt frisk efter badet. Så mine personlige erfaringer siger mig, at det ikke betyder det store, faktisk ingenting hvormeget JEG sover, dette kan selvfølgeligt varierer meget fra person til person. Det er egentligt mærkeligt da det ellers er et af de 10 bud om træning og defor næsten indskutabelt at man skal sove de berømte 9 timer....

VH Bear som kan sove når han er død, indtil da har han alt for travlt med at være sej. B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share