Dosering af styrketræning


troels KI
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen

Jeg er gået over til et 2-Split program, istedet for mit gamle fullbody, og jeg søger nogle råd/oplysninger her.

Jeg vil dele min træning op i over- og underkrop, og træne hver ting 3 gange om ugen.

Nu til spørgsmålet: Siden jeg går fra at træne hver muskelgruppe hver dag, til kun hveranden bør jeg så fordoble mængden af træningen? Det virker absurd, men jeg har sådan paranoid følelse af at det er den eneste måde at udligne på.

Lige umiddelbart kan jeg ikke lige finde på flere spørgsmål at skrive om i det her emne, men hvis der er nogen der har et ord at skulle have sagt indenfor fx. motivation ved 2-Split i forhold til fullbody, eller andre praktiske oplysninger inden for emnet skal i da være velkomne.

(Det med motivation mener jeg fx. egne erfaringer som jeg godt kunne tænke mig at høre lidt om, siden grunden til jeg skifter er at jeg tror det vil være godt for motivationen. Men det er jeg ikke så sikker på igen hvis det betyder en fordobling af mæængden.)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen

Jeg er gået over til et 2-Split program, istedet for mit gamle fullbody, og jeg søger nogle råd/oplysninger her.

Jeg vil dele min træning op i over- og underkrop, og træne hver ting 3 gange om ugen.

Nu til spørgsmålet: Siden jeg går fra at træne hver muskelgruppe hver dag, til kun hveranden bør jeg så fordoble mængden af træningen? Det virker absurd, men jeg har sådan paranoid følelse af at det er den eneste måde at udligne på.

Lige umiddelbart kan jeg ikke lige finde på flere spørgsmål at skrive om i det her emne, men hvis der er nogen der har et ord at skulle have sagt indenfor fx. motivation ved 2-Split i forhold til fullbody, eller andre praktiske oplysninger inden for emnet skal i da være velkomne.

(Det med motivation mener jeg fx. egne erfaringer som jeg godt kunne tænke mig at høre lidt om, siden grunden til jeg skifter er at jeg tror det vil være godt for motivationen. Men det er jeg ikke så sikker på igen hvis det betyder en fordobling af mæængden.)

Jeg træner pt. et fullbody program hvor jeg kun kan/må træne 3 gange om ugen. Ulempen her er at jeg ofte gerne vil afsted på mine off days da jeg godt kan lide at træne, men der skal jo desværre være tid til restitutionen. Fordelen ved 2-split er at man kan komme afsted så ofte man vil, fordi der altid er en muskelgruppen man ikke trænede dagen før:-)

Tidsmæssigt vil de to programmer nok være nogenlunde det samme idet et fullbody fx tager ca. 1½ time at komme igennem (3 gange 1½ time = 4½ time om ugen) mens et 2-split måske kun tager 45 minutter (6 gange 45 minutter = 4½ time om ugen). Det gode ved 2-split er at man bedre kan give den maks gas i 45 minutter end de 1½ time det tager at komme igennem et fullbody hvor man måske ofte skal have lidt længere pauser sidst i træningspasset.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar Fuddi

Jeg kan godt se logikken i det du siger, men det hænger ikke helt sammen med det svar jeg ledte efter. Men det er min egen fejl. Jeg skulle nok lige have skrevet lidt information om min træning.

Jeg træner kun med egen kropsvægt, og øvelser som Push-ups og Pistol Squats uden vægte er jo ikke helt så krævende som Squat, Dødløft osv. Derfor træner jeg uden problemer fullbody 6 gange om ugen. Så hvis min tid før var 1 time 6 gange om ugen, og nu til 30 min 6 gange om ugen, så vil det jo være en hel del mindre træning. Det der så er, ligesom du selv har skrevet, er at jeg muligvis kan give den mere gas, hvis jeg kun træner hver muskelgruppe hver anden dag istedet for hver dag. Og derfor få mere/det samme ud af min træning selvom jeg halverer den. Dog er jeg ikke sikker på at den lige hænger sammen i så simpel forstand, men det kunne det vel godt, for selvom træning med egen kropsvægt ikke er med så høj intensitet, så kan det vel godt tærer på kræfterne, selvom du godt kan gennemføre 6 fullbody pas om ugen, eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvor meget volumen har du i sådan et typisk BW-trænningspas? Post lige dit program, da der er flere ting, jeg ikke helt forstår

Der er flere ting jeg ikke forstår:

Hvordan kan du klare at træne fullbody 6 gange om ugen? (Det må være små øvelser med relativ lav rep-range (i min forestilling))

Hvorfor vil du så pludselig træne 2split 6gange om ugen?

Jeg kan ikke se fordel i at splitte det op, når du alligevel træner på et niveau, hvor du angiveligt kan træne hver dag. Jeg synes kun det er fornuftigt at skifte, hvis du skuer op for belastningen, så musklerne er nødt til at have længere pause mellem træningerne.

Jeg træner selv delvist vægt og BW exercises. Typisk fullbody 3 gange om ugen, men dog meget afvekslende...

Link to comment
Share on other sites

Dr. Durden - først tak for dit svar

Nej, hvorfor jeg vil dele min træning op er at jeg tænkte det måske kunne hjælpe med motivationen. Det gør det jo så lige pludselig ikke så meget hvis jeg bare skal skrue op for sets. Det var derfor jeg startede tråden, for at finde ud af om det var nødvendigt, eller om jeg ville få det samme ud af at træne det samme program hver anden dag istedet for hver dag. Selvom jeg fint klarer det hver dag, kunne det jo godt hænge sammen på den måde.

Så beder du mig op at linke mit træningsprogram. Det gør jeg da med glæde, selvom jeg føler mig lidt dum, for sp tror jeg at der allerede er 4 posts herinde hvor mit program står :tongue: Det er jo en ret stor procentdel af alle mine posts, men here we go:

Programmet ændrer sig storset hele tiden, men lige nu er det (Hvis jeg holder mig til mit fullbody program):

30 Spiderman Push-ups

10 Lunges på hvert ben

10 Reverse Lunges på hvert ben

30 Single Leg Calf Raises på hvert ben

20 Single Leg Split Squats på hvert ben

30 Scorpion Thrusts på hvert ben

10 Pistol Squats på hvert ben

30 Spiderman Push-ups

30 Rygbøjninger

30 Air Bike Crunches

30 Spiderman Push-ups

Spørger du igen om en uge får du nok et andet svar :laugh:

Kom gerne med evt. respons, og til dem der læser med og har læst et par af mine posts: I er nok rigtigt godt trætte af at læse mit styrketræningsprogram, beklager :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej Lassah

Først vil jeg lige nævne at det ikk var hver dag. 6 dage om ugen.

Det der jo er med kropsvægt træning, er at det kan være meget svært at få intensiteten op. Hvis jeg kun trænede hver anden dag, ville jeg føle det som alt for lidt. Og som skrevet tidligere, er det jo ikke udmattende træning. Problemet har ikke på noget tidspunkt været, at jeg ikke kunne holde til træningen, og hvis det var ville jeg bare smide en ekstra restitutionsdag ind. Ikke noget værd at oprette en tråd for. Det der så er mit problem er motivationen. Og ja, der hjælper det da også kun at træne hver anden dag. Men det føler jeg overhovedet ikke giver det det skal, og tror virkelig at det ville give mig en psykisk (Og muligvis også fysisk) ned tur. Men hvis jeg tager fejl idet med at fullbody hver anden dag er at foretrække frem for hver dag, selvom intensiteten er lav, så skal du da være mere end velkommen til at rette mig! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej Lassah

Først vil jeg lige nævne at det ikk var hver dag. 6 dage om ugen.

Det der jo er med kropsvægt træning, er at det kan være meget svært at få intensiteten op. Hvis jeg kun trænede hver anden dag, ville jeg føle det som alt for lidt. Og som skrevet tidligere, er det jo ikke udmattende træning. Problemet har ikke på noget tidspunkt været, at jeg ikke kunne holde til træningen, og hvis det var ville jeg bare smide en ekstra restitutionsdag ind. Ikke noget værd at oprette en tråd for. Det der så er mit problem er motivationen. Og ja, der hjælper det da også kun at træne hver anden dag. Men det føler jeg overhovedet ikke giver det det skal, og tror virkelig at det ville give mig en psykisk (Og muligvis også fysisk) ned tur. Men hvis jeg tager fejl idet med at fullbody hver anden dag er at foretrække frem for hver dag, selvom intensiteten er lav, så skal du da være mere end velkommen til at rette mig! :superman:

Jeg synes du skulle lave dit program om, så det bliver hårdere - enten noget "full body" 3-4 gange om ugen, eller en press- og pulldag i som noget a la 2split. Der er masser mulighed for at gøre bodyweight træning hårdt! Også uden en masse redskaber...

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådet Dr. Durden - det lyder super hvis jeg kan skære ned på min træningsdage, men samtidig få det samme uud af det?

Kunne du komme med foreslag til et program/øvelser? Jeg er glad for at du siger uden redskaber, for det eneste jeg har er en stol og min kropsvægt.

Jeg har nok ikke evner eller erfaring til at sætte et problem forsvarligt sammen, men jeg kan da foreslå et par øvelser og pointer:

Først og fremmest, hvis du er kreativ og googler/youtuber lidt rundt, så vil du finde et ocean af BW øvelser.

Og så ville det gøre enormt meget, hvis du have en pullupsbar (du kan købe en billig en til at sætte i døren) eller find et træ på løbeturen eller hop over hegnet til legepladserne.

Når du har pullups baren, så kan du gennemtæske både mave, ryg og arme. Og så ville jeg nok holde mig til pistols og scorpions.

Pull ideer:

Pullups

CHinups

ditto ved l-sit

pullovers

skin the cat

Ice cream makers

one-hand pullup

rows på pullupbar

Rows under et bord

Press ideer:

Håndstand!

HSPU

Wall runs

Dips

hip pushups

wall pushups

One-hand PU

Det var lige hurtigt... Oven i det kommer mave og ryg også...

Link to comment
Share on other sites

Ab wheel er super. Start på knæene med at lave roll-outs. Strakte arme og tight mave. Du kan justere sværhedsgraden med at rette på "lever-længden"(længden af det spænd der er mellem wheel og dine knæ/fødder) og "højde"(let, hvis wheel er højere end ben/knæ; svær, hvis omvendt). Sørg for at tilpasse sværhedsgraden så du lige præcis kan reppe uden at lave pelvic tilt (hvor det gør ondt i ryggen).

Og er det et wheel, hvor hjullene skal skilles, så kan du også bruge det til pushups...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share