Historisk nedtælling til WWC


Mads Thøgersø
 Share

Recommended Posts

Fredag d. 20. november starter WWC - World Weightlifting Championships.

Det er ikke den sport der har den største fanskare, og da slet ikke i Danmark, men for dem af jer der er interesserede, vil jeg lave denne tråd som en lille nedtælling, med et par tilbageblik på nogle af de største talenter sporten har haft.

Søndag d. 15 November, Yurik Vardanyan:

Yurik Vardanian blev født i 1956 i Armenien, og havde sin storhedstid i perioden fra slut 70'erne og frem til midt 80'erne, altså en periode hvor ingen vidst er i tvivl om at løfterne var godt hjulpet på vej af de flinke læger i soviet.

Men Yurik var et naturtalent, medicinering eller ej. Han har blandt andet lavet følgende resultater:

Længdespring: 3.7 meter

Højdespring med 3 skridts tilløb: 2.15 meter

100 meter sprint: 10.6 sekunder

Men det er selvfølgelig hans resultater på plateauet der tæller, og der er ingen tvivl om, at her toppede han i 1980, hvor han under de olympiske lege lavede en tokamp på 400kg i 82.5kg klassen, den samme tokamp ville have givet ham guld i de to vægtklasser over hans egen!

Han slog dog selv denne rekord ved vensskabsstævnet i Varna 1984, et stævne som blev afholdt som en ringe trøst for de sovietiske løftere der ikke kom med til OL på grund af boycut. Dette stævner vender vi sikkert tilbage til på et andet tidspunkt smile.gif

Tilbage til OL 1980, hvor han jo som sagt lavede den legendariske 400kg tokamp, den var således fordelt: 177.5kg i træk, og 222.5kg i stød.

her er det værd at bemærke at rekorderne i den nuværende vægtklasse (85kg) er: 187kg i træk og 218kg i stød, disse er dog ikke sat af en og samme person, og højeste tokamp i denne klasse er derfor 394kg, 29 år efter står rekorden altså stadig!

Til slut skal nævnes at Yurik også stillede op i 90kg klassen, hvor hans bedste resultater var 190kg i træk, og 228kg i stød, samt 415 i tokamp, det hele lavet til ét stævne, grunden til at tokampen er 415kg og ikke 418 er, at man ved rekordforsøg kan få tilkendt ekstra løft, disse tæller dog ikke med i tokampen!

Yurik Vardanian, 1980 OL i Moskva, 400kg tokamp i -82.5kg klassen:

Er der udsigt til nye rekorder i denne klasse? (Nu 85kg klassen)

Ja, måske! der er flere løftere tilmeldt til VM, med vægte der er oppe omkring, jeg tror dog at det vil være stød-rekorden, som nu er på 218kg, der ryger.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 16 November, Pyrros Dimas:

Pyrros Dimas er født i 1971, i Albanien under navnet Pirro Ohima, søn af græske forældre.

Der er flere historier om hvordan og hvorfor han tog til Grækenland, Nogle påstår at han tog dertil som 16 årig med sin onkel, for at søge arbejde, den sande historie er dog at han i 1991 tog til Grækenland under påskud af at have behov for en operation, han blev dog i Grækenland, og stillede op for dem ved OL. Som jeg sikkert vil komme ind på senere, er han langt fra den eneste vægtløfter der har skiftet nationalitet, dog har det oftest været til forældrernes oprindelige.

Pyrros Dimas tilhører en meget eksklusiv klub, da han blev den 3. der vandt guld ved 3 OL-deltagelser, nemlig 1992, 1996 og 2000.

Han gik efter en 4. i 2004 i Athen, men grundet en knæoperation, som han dog var kommet godt over, og et håndled som han skadede umiddelbart før konkurrencen, blev drømmen ikke forløst. På trods af en, dog langt fra skuffende, 3. plads, var det hans navn publikum råbte under medaljeoverrækkelsen, man sagde, at når Pyrros Dimas løftede, så løftede hele Grækenland med.

På selve plateauet:

Flere faktore gjorde Pyrros til en helt speciel løfter, hans hiv hvor han nærmest gik bagover og selvfølgelig hans opadstød, som han udførte som knick, altså med fødderne blivende ved siden af hinanden, samt at de stortset ikke flyttede sig fra plateauet.

Men en af de ting der gjorde ham til publikums favorit, var hans overskud, når først han stod oprejst med stangen over hovedet, holdt han den, mens han smilende kiggede til begge sider, og han var heller ikke bleg for at visse følelser efter sine løft.

Alle hans fire OL medaljer (3 guld, 1 bronze) og hans fire VM medaljer (3 guld, 1 sølv), blev lavet ved samme kropsvægt, i 82.5kg klassen indtil den skiftede til 83kg, og i denne til den skiftede til 85kg.

Det er svært at sige præcist hvornår han var på toppen, for jeg vil mene at han var der helt fra 1992-2000.

Hans bedste resultater er:

180.5kg i træk (det var tilladt at øge med 0.5kg ved rekordforsøg)

215kg i stød

392.5kg i tokamp

Alt i alt en fantastisk løfter, helt klart blandt de bedste.

Pyrros Dimas trak sig tilbage efter hans sidste stødforsøg ved OL 2004:

dimassko.jpg

Klassisk klip, der blandt andet viser hans specielle løftestil:

Det sidste løft:

Man kan åbenbart kun lægge to links i en post, men se lige ovenstående film, og få en lille tåre når Dimas smider skoene!

Da Dimas stillede op i samme klasse som gårsdagens løfter, vil jeg ikke gennemgå chancer for nye rekorder igen smile.gif

Edited by Mads Thøgersø
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 17 November, Yury Zakharevitch:

Yury Zakharevitch blev født i 1963 i Rusland, han lyftede for Dynamo i Dimitrovgrad. Han er ikke en løfter der er videre bredt kendt i dag, og det kan egentlig undre lidt, for han var charmerende, havde en flot teknik, specielt hans træk var flotte, og sidst men ikke mindst, så er han beviset på ægte fightervilje!

Han løftede i i sin storhedstid i -110kg klassen, altså den sidste klasse inden de helt store drenge i den ubegrænsede klasse.

Yury kom galt afsted i en alder af bare 20 år, hans albue blev revet af led under et verdensrekord-forsøg i træk, til hans held, løftede han for det - i vægtløftning, mægtige Rusland, og hans albue blev genopbygget med syntetisk væv, i 1983!!

Allerede i 1984 var han tilbage og lavede rekorder i træk ved årets Spartakiad i Varna, først 197.5, derefter 200.5kg!!!

Som en lille sideinfo, så lå Yury i -100kg lige umiddelbart før hans skade, og her præsterede han at trække 200kg, det er ikke mange andre, hvis overhovedet en eneste anden, der har gjort.

På Plateuat:

Som nævnt før, så var Yuri en god tekniker, hans træk især var fantastiske, de var ikke bare i verdensklasse, de var verdensklassen.

Dette blev understreget da han lå på toppen, fra 1984 og frem til OL 1988 gik det stødt op ad bakke, ved selve OL var han urørelig, på trods af at kun ét af hans stød blev godkendt!

ved det nævnte OL 1988, som blev afholdt i Seoul, gik han på sit førsteforsøg i træk, på ny verdensrekord 195kg, de sad urokkeligt, i næste forsøg bad han om 205kg, igen sad de lige i øjet, i det sidste forsøg bad han om 210kg! og endnu engang var den der!

Han var derfor allerede foran med 20kg efter trækkene, oftest er der idag 1-5kg imellem 1. og 2. pladsen efter træk!

I stød fik han kun sit første forsøg på 245kg godkendt, dette var dog 7.5kg højere end andenpladsen, og sejeren var stensikker, verdensrekord på 455kg i to-kamp!

Det resultat han lavede ved OL 1988 var faktisk nok til at han i den frie vægtklasse, 110kg+ ville have fået en 2. plads!

Han vandt desuden VM fra 1985-1987, og EM fra 1984-1988!

Zakharevitch ved OL 1988:

Er der udsigt til nye rekorder i denne klasse? (Nu 105kg klassen)

Ja! Jeg er overbevist om at der er store muligheder for at der kommer ihvertfald en ny rekord i træk, i den nuværende klasse, 105kg er rekorden i træk 200kg, sat af Andrei Aramnau, men den tidligere rekordholder, Marcin Dolega, som har trukket 199kg, missede 202kg ved slutrunden i den Polske holdturnering for cirka en måned siden, men det var MEGET tæt på! Dette er en kamp som jeg personligt glæder mig meget til!

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 18 November, Anatoly Pisarenko:

Anatoly Pisarenko er født i 1958, i Kiev, Ukraine. Han løftede for Dynamo i Kiev, og for USSR internationalt.

Historien om Pisarenko er et bevis på, at selv om du er den bedste, er det ikke nødvendigvis dig der løber med sejeren.

Anatoly Stillede op i den store 110kg+ klasse, men han var ikke som de fleste andre i denne klasse, store, stærke, men også meget overvægtige mænd. Anatoly derimod lå på omkring de 125kg, det lyder af meget men igennem tiderne, har mestrene i denne klasse som tommelfingerregel ligget på 150kg-??

Den lavere vægt var dog ikke et problem for denne "Østblokkens Schwarzenegger" han var et rent muskelbundt, og folk der har set ham i hans storhedstid, som lå fra 1981-1985, har udtalt at han var et monster der fik selv de største bodybuildere til at blegne.

På Plateauet:

Anatoly var utroligt stærk, og satte mange verdensrekorder i både træk og stød, men hans stød var lige et hak mere imponerende.

Han havde så at sige ikke rigtigt nogle svagheder, og hans løft virkede altid meget selvsikre, som kunne manden ikke misse et løft!

Så det var som sådan ikke hans performence der var imod ham, nærmere en masse tilfældigheder, dette mundede ud i, at verdens stærkeste mand, rent faktisk aldrig vandt et OL, han kom nemlig aldrig til at deltage!

-Til OL i 1980 fik han at vide at han var for ung, og at hans tid nok skulle komme, istedet sendte man Alexeev, som var på vej ud af sporten og Sultan Rakhmanov som på det tidspunkt var verdensmester.

-Til OL i 1984 var der som bekendt ikke rigtig nogle Sovjetiske løftere der kom pga. boycuttet.

-I 1984 blev Anatoly arresteret i Toronto lufthavn sammen med Alexander Kurlovich, for besiddelse af doping, de blev til at starte med udelukket for livstid, men det blev istedet til et par år for Anatoly.

Men hvad opnåede Anatoly Pisarenko så i sin karriere:

I perioden 1981-1984 blev han Sovjetisk mester 2 gange.

I samme periode blev han europæisk mester 4 gange, og verdensmester 3 gange!

I 1984 blev der holdt Friendship Cup i Varna, som et plaster på såret for de sovjetiske løftere, det var dog nærmere det modsatte for Anatoly, han fik nemlig beviset på at han var den sande mester: OL 1984 blev i 110kg+ klassen vundet med en tokamp på 412.5kg.

Til Friendship Cup lavede Anatoly 465kg!!

Efter doping-dommen prøvede han at komme igang igen, men han startede for hurtigt op, og folk som Alexander Kurlovich (som kun var ude i ½ år pga. dommen) samt Leonid Taranenko lå langt foran ham, han stoppede vægtløftning og slog sig på oliemarkedet istedet for, det gik ham godt her, og han forærede da den kære Sultan Rakhmanov en Lincoln i fødselsdagsgave, dog nok mest for at vise hvem af dem der egentlig vandt.

De tørre tal:

Træk i konkurrence: 206kg

Stød i konkurrence: 265kg

Derudover har han selv udtalt at han har trukket 210kg til træning, stødt 270kg til træning, og vendt 280kg. Personligt er jeg ikke i tvivl, han har gjort det hele, og sikkert mere til!

Anatoly ved Friendship Cup:

http://www.youtube.c...h?v=UURIs159pYIhttp://www.youtube.c...h?v=UURIs159pYI

Anatoly%20Pisarenko%20Back%20Squat.jpg

Er der udsigt til nye rekorder i denne klasse? (Nu 105kg+ klassen)

Klassen er hjemmet for de største rekorder, i 1980'erne lå rekorderne i træk på 216kg, og stød på 266.5kg.

Idag ligger de på 213kg og 263kg, sat af én person, tokampen er 472kg´.

Til dette års VM er der to løftere tilmeldt med en entry på 450kg, den ene trak 206kg sidste år, og stødte 245kg, begge som junior! Jeg tror at hvis det hele klapper for ham (Saeid Alhosseini), så kunne trækken godt ryge i år!

Edited by Mads Thøgersø
Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid siddet og håbet på, at Chigishev ville nakke Reza´s trækrekord! Desværre er han ved at være omkring de 30 år nu, men gad vide om han har trukket mere til træning, end Europarekorden på 211 kg. her?:

Hans fysik er i øvrigt flot af en sværvægter at være, og han vejer da også "kun" omkring 125 kg.

Edited by Dr. pattøj
Link to comment
Share on other sites

Sig mig, ignorerer man fuldstændig rekorderne fra før klasserne blev ændret?

Ved du iøvrigt om der er hold i påstandende om vilde raw squat fra vægtløfterne?

Fed tråd.

man har ændret vægtklasser flere gange og hver gang nulstillet rekorderne fuldstændigt. Derudover nulstillede man dem også da man fjernede stem.

Og til det andet er der vel ikke andet at sige end at det er et godt spøgsmål, som der nok er mange der gerne ville kende svaret på... Jeg venter ihvertfald i spænding...

Link to comment
Share on other sites

Sig mig, ignorerer man fuldstændig rekorderne fra før klasserne blev ændret?

Ved du iøvrigt om der er hold i påstandende om vilde raw squat fra vægtløfterne?

Fed tråd.

De gamle rekorder ryger når man laver nye vægtklasser, men specielt i 105kg+ spøger de stadig lidt i kulissen, i dette tilfælde er det jo så 216kg i træk af Krastev, godtnok trak Sypko 216.5kg, men den talte kun som sovjetisk rekord, pga. mangelfuld dopingkontrol.

I stød er det jo så 266.5kg af Taranenko, Rezazadeh har "kun" været oppe på 263kg, men det er ham der har rekorderne i dag, i den tunge klasse.

Hvad angår vilde rawsquat, tjo altså, benene er jo sammen med ryggen, grundpillen i en vægtløfter.

danske vægtløftere falder ofte meget ved siden af netop her, da de ofte squater meget i forhold til hvad de kan vende, mens mange f.eks russiske, bulgarske, tyrkiske osv. løftere ligger enddog meget tæt i frontsquat og vend/opadstød.

Men altså, der findes da f.eks denne film af Eduardo Guadamud der kører 2x2 med 310kg bagpå:

Her er det Vencelas Dabaya der frontsquater 5x200kg, med en kropsvægt på lige under 69kg:

http://www.youtube.com/watch?v=yJa_sJYQSYM

Så jo, vægtløftere er ofte ganske habile squattere, det er deres ben der skal fyre stangen afsted smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 19 November, Naim Suleymanoglu:

Naim er født i 1967, i Ptichar - Bulgarien hvor han også voksede op, dengang under navnet Naim Suleimanov, senere, da kommunisterne i Bulgarien tvang de derboende Tyrkere til at skifte navn, hed han Naum Shalamanov.

Under en konkurrence i 1986 i Melburne "deserterede" han. Han dukkede op i Tyrkiet, hvor han ansøgte om statsborgerskab.

Dette udløste en strid imellem Tyrkiet og Bulgarien, om hvilket land han skulle stille op for ved OL 1988, det endte med at Tyrkiet betalte $1.000.000 til Bulgarien, og Naim løftede for Tyrkiet.

Det var ikke nogen dårlig handel, set fra Tyrkiets synsvinkel, Naim vandt 60kg klassen i overlegen stil med 30kg ned til nærmeste konkurrent!

Ialt vandt Naim OL guld tre gange, 1988, 1992 og 1996. Havde det ikke været for Boycuttet i 1984, kunne han også have deltaget, og vundet der. Han prøvede også i 2000, men bummede ud.

På plateauet:

Naim Var en stabil løfter, med en utrolig hurtighed, han er, målt på Sinclair-points, den bedste vægtløfter nogensinde, han lavede 505 points, til sammenligning laver danske topløftere ~350 points.

Desuden var han den første til at vinde tre gange OL guld, og en ud af kun syv der har stødt over 3 gange kropsvægt, så på alle leder og kanter en helt fantastisk løfter.

Derudover gjorde hans drengede udseende, hans 1.47cm og hans smil ham også elsket blandt publikum.

Af små "særheder" kan nævnes at han, efter sine vend, når han skulle rejse sig op med stangen "skubbede" hoften over mod højre, dette kan også ses på flere filmklip med ham.

De tørre tal er:

Sinclair: 505 points

Træk: 152.5kg

Stød: 190kg

Alle i -60kg klassen!

46 verdensrekorder

Naim, 190kg ved OL 1988 Seoul:

Et meget tåkrummende klip, Naim Vs. Valerios:

Er der udsigt til nye rekorder i denne klasse? (Nu 62kg klassen)

Jeg tror det ikke, rekorderne i den nuværende klasse er 153kg i træk, og 182kg i stød, samt 326 i tokamp, sat af tre forskellige mænd. Ingen af de 10 højest rankede sidste år stiller ifølge den officielle liste op, så her må vi nok se langt efter rekorder!

Link to comment
Share on other sites

Ja, de to må jo siges at være ganske habile squattere, men det er mere de der balstyrige påstande om 4-500kg squat fra vægtløfterne. Er der noget hold i det? Hvad tror du sådan en som Reza kan/kunne squatte?

Kan det passe de begynder på eurosport kl 10 imorgen? Og er det virkelig først en gang i næste uge de tunge gutter kommer på?

Link to comment
Share on other sites

De starter imorgen ja, har ikke rigtig styr på hvad tid, da men HDD-optager bare er sat til at fange det, jeg har dog været syg de sidste par dage, og er jeg det også imorgen, så står den på live 56kg klasse.

De tunge kommer først i næste uge, da man tager en vægtklasse A-gruppe pr. dag smile.gif

Mit skud, vil være at Rezazadeh kunne backsquatte omkring 380kg som max, dette er selvfølgelig uden SL udstyr. Så nej, ikke oppe omkring de 400-500kg som rygter eventuelt skulle sige smile.gif

Link to comment
Share on other sites

http://www.powerliftingwatch.com/node/9492

Iran's 100% RAW affiliate President Arian Salarian indicates that Iranian weightlifting legend Hosein Rezazadeh may compete next year at the 2009 100% RAW World Championships. Rezazadeh, shw, is a multi-time gold medal winner in the Olympics. He currently holds the world records in the snatch, clean and jerk, and total.

Salarian: "Unfortunately we can not compet this year Becuse get visa for Iranian is very Hard. But next year sure. We are Compet with Special team. I think Hosein Rezazadeh Can Compet with us." Salarian lists Rezazadeh's best raw lifts as a 859 pound squat, 484 bench press, and 837 pound deadlift.

Det er jo lige godt og vel 390kg og det må siges at være meget pænt raw. Hvis det altså passer.

At jeg står op i tide til at se noget som helst fjernsyn er meget tvivlsomt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.powerliftingwatch.com/node/9492

Det er jo lige godt og vel 390kg og det må siges at være meget pænt raw. Hvis det altså passer.

At jeg står op i tide til at se noget som helst fjernsyn er meget tvivlsomt.

Her er to fede videoer med Hossein Rezazadeh, hvor han ikke ser specielt presset ud:

2x280 kg front squat

2x305kg back squat

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 20 November - 56kg klassen:

Skidt pyt med Rezazadeh og hans tøsse-squat, VM er igang, og der blev lagt hårdt ud med et verdensrekord forsøg på 169kg i stød af Quingquan Long - Kina, han fik det vendt, men missede opadstødet!

Han kørte den rigitge stil, selv om han havde vundet allerede med sit 1. forsøg, så gik han 162kg i hans 2. og freaking 169kg i det sidste forsøg!

Mange flotte løft, specielt var jeg glad ved Masaharu Yamada's stød teknik, hans træk lod dog noget tilbage at ønske!

En anden ting der fangede mit blik; Ruslan Makarov's ben, Ufatteligt at man med en kropsvægt på under 56kg kan have så massive ben!

Edited by Mads Thøgersø
Link to comment
Share on other sites

hvis man er interesseret i historiske VL'ere er det her en super hjemmeside:

http://www.chidlovski.net/liftup/

Her er der iøvrigt lidt film med Marcin Dolega. Først et 199 kgs træk fra EM 2006

(gode guns)

http://www.youtube.com/watch?v=E9sPllx4G8M

Og så et træk på 202.5 i træning

Hvad angår de helt store squats, skulle taranenko og Serge Redding have været uhyrer også.. Jeg ved ikke om en antagelse om at de skulle have taget mere krudt dengang skulle have losset dem over 400 kgs squat..

edit: jeg har lige surfet lidt. Taranenko skulle efter eget udsagn have en top på 380 i back squat m. pause og Krastev skulle have deltaget i et styrkeløfterstævn og have lavet 390 rock bottom.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Faktisk var de 199kg et "sikkert" løft for Marcin, ment på den måde at de 202.5kg som han løfter til træningen i Spala er før EM 2006.

Han er klart mit store idol, så gæt lige hvor meget jeg tudede, da nogle af mine venner mødte ham i Wladyslawowo for en måneds tid siden laugh.gif

Edited by Mads Thøgersø
Link to comment
Share on other sites

Hvis man som jeg ikke har eurosport kan man købe adgang og se det via nettet til den nette sum af 40kr for en måned Eurosport Det tror jeg gerne jeg vil ofre nu da der er vm, 40kr er jo peanuts

Jeg har lige købt adgang og det fungerer upåklageligt, langt fra Sputnik og ThomasNA's lorteprodukt :tongue:

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share