Kvinder og vægt...aaarrrrrgggghhh


KåreS
 Share

Recommended Posts

Dette er et opråb, en provokation samt et oplæg til debat om kvinder og deres fokus på badevægtens små tal!

For nylig sad jeg på en café og overhørte - igen - en samtale mellem nogle kvinder, der sad ved bordet ved siden af. Samtalen gik på deres vægt, som blev diskuteret i alle detaljer - morgenvægt, aftenvægt, vægt i forbindelse med menstruation, vægt under graviditet (og efter), sommerferievægt and you name it. I forlængelse af dette diskuterede de naturligvis også vægttab, træning, kure and you name some more....

Desværre kunne jeg ikke komme til at flytte bord, da cafeen var godt fyldt. I stedet sad jeg og undrede mig. Hvad er det der får kvinder til at fokusere så meget på deres vægt - det virker helt sygeligt og tvangstanke-agtigt. Vægten står ikke skrevet i panden af jer, kvinder, så hvorfor bruger I ikke spejlet til at vurdere jeres krops udseende, i stedet for at veje jer to gange i døgnet.

For mig som mand er vægten fuldstændig betydningsløs, når jeg vurderer en kvindes udseende. Hvad nytter det at man er stolt af at veje 55 kilo efter en kur (...jubii, jeg vejer mindre end før jeg blev gravid-agtigt), hvis der er dømt farvel-arme, mavemusklerne er slappe og ballerne hænger som guirlander nede om lårene. Så måtte samme kvinde altså efter min mening hellere træne noget vægttræning, tage ti kilo på i muskelvægt, og opnå en god kropsholdning og en veltrænet krop!!!

Smid dog de åndssvage badevægte i skraldespanden, se på jer selv i spejlet... Ser det OK ud? - jamen så er det jo nok OK.

Ser det ikke OK ud - så træn og stram op!!! :-)

EDIT: Ja, og det samme gælder for mænd!

Venlig hilsen

Sall

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

For mig som mand er vægten fuldstændig betydningsløs, når jeg vurderer en kvindes udseende. Hvad nytter det at man er stolt af at veje 55 kilo efter en kur (...jubii, jeg vejer mindre end før jeg blev gravid-agtigt), hvis der er dømt farvel-arme, mavemusklerne er slappe og ballerne hænger som guirlander nede om lårene. Så måtte samme kvinde altså efter min mening hellere træne noget vægttræning, tage ti kilo på i muskelvægt, og opnå en god kropsholdning og en veltrænet krop!!!

Helt enig - det er af langt større betydning om en kvinde er trænet end at man har lagt alt sit fokus på en eller anden mere eller mindre velgennemtænkt kur. Styrketræning giver, modsat af hvad mange kvinder tror, en flot krop med nogle kvindelige former.

Link to comment
Share on other sites

Mads: Kan være du har ret... :crazy:

Men det er da deprimerende at mennesker bruger deres vægt som en retningslinje for hvor godt de ser ud. Det er da en fuldstændig forskruet målestok IMO!

KJK: Ja, tror du har ret i, at mange kvinder mener at de bliver grimme, hulkagtige væsner af at træne. Jeg har i hvert fald tit hørt kvinder sige "men ingen vægte, for jeg vil ikke have store muskler og ligne en bodybuilder" :4thumbup: Som om det nogensinde ville blive aktuelt, selv hvis de trænede igennem i mange år :blink::w00t:

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

vægten betyder da meget for mig som pige!!

jeg er trænet og har brede skuldre, og min vægt er FUCKING 69KG!!!!!:( jeg hader det!! jeg vil ha en vægt på 65-60kg hvilket jeg nok aldrig opnår, men jeg er blevet total febrilsk efter at tabe de kilo! jeg motionere næsten 24/7 og er begyndt at spise så lidt som jeg kan for a tabe de kilo. og tror meget at det blir drevet af jegten på den perfekte krop (for de fleste kvinder) alle vil jo gerne være den som fyrene(el lebberne) vænder sig om efter når man går igennem byen, og det at kunne sige hey jeg har tabt bla bla kilo til vennerne. og måske lidt de slim model piger, dem vil man jo også gerne ligne lidt. så fyre tror bare at i må finde jer i det med vægt snakken.

Link to comment
Share on other sites

vægten betyder da meget for mig som pige!!

jeg er trænet og har brede skuldre, og min vægt er FUCKING 69KG!!!!!:( jeg hader det!! jeg vil ha en vægt på 65-60kg hvilket jeg nok aldrig opnår, men jeg er blevet total febrilsk efter at tabe de kilo! jeg motionere næsten 24/7 og er begyndt at spise så lidt som jeg kan for a tabe de kilo. og tror meget at det blir drevet af jegten på den perfekte krop (for de fleste kvinder) alle vil jo gerne være den som fyrene(el lebberne) vænder sig om efter når man går igennem byen, og det at kunne sige hey jeg har tabt bla bla kilo til vennerne. og måske lidt de slim model piger, dem vil man jo også gerne ligne lidt. så fyre tror bare at i må finde jer i det med vægt snakken.

Tror nu også grunden til tråden er at fortælle de piger der går uforholdsmæssigt meget op i deres vægt, at det ikke er det som fyrene tænder på (når du nu selv er inde på hvad fyre kan lide)

Link to comment
Share on other sites

Hey Pip

Fantastisk - det var lige sådan nogle som dig, jeg håbede på ville springe op i grøden :smile:

Hvorfor HULAN er det vigtigt for dig at have en vægt på 60-65 kilo - hvad får dig til at tro, at du vil se smukkere ud med den vægt eller vil få flere komplimenter med den vægt.

Mænd (og lebber) der går forbi dig på gaden, aner da intet om hvad du vejer i dag. Det står ikke skrevet i panden af dig, så de ser jo bare en sportstrænet kvinde. Det er sgu noget af det flotteste, der findes :bigsmile:

Et teoretisk spørgsmål:

Hvis du nu smed vægten ud og så helt neutralt på dig selv i spejlet, ville du så stadig mene, at du skulle tabe dig 4-9 kilo?

Ja, prøv det :smile:

ADVARSEL

Det du gør i øjeblikket med konstant træning og næsten ingen mad, risikerer at fucke dit stofskifte op og gøre dig sårbar for skader, sygdom og andre artige sager. Drop det og spis..

Men smid den forbandede vægt ud først :superman:

Link to comment
Share on other sites

alle vil jo gerne være den som fyrene(el lebberne) vænder sig om efter når man går igennem byen, og det at kunne sige hey jeg har tabt bla bla kilo til vennerne. og måske lidt de slim model piger, dem vil man jo også gerne ligne lidt. så fyre tror bare at i må finde jer i det med vægt snakken.

- vender de sig om fordi de tænker "wow hun ser godt ud" eller fordi "hun ligner sq et skelet"? - Jeg synes det er sygeligt så tynde piger er nu om dage, de fleste har overlår som mine overarme, og har hud som en ryger med anorexi som 17-årig.

For mig som mand på 21 er der ikke noget bedre at kigge på end en tøs med et stort smil og lidt gode former (behøver ikke være en tyk en). Det har direkte modsat virkning på mig når tøserne har en helt flad røv fordi de sulter sig selv for at veje 50 kg. De stakkels piger er slet ikke udviklede som 18 årige, og ligner istedet en lille pige på 12 år.

Link to comment
Share on other sites

Alle her er tilsyneladende enige om, at piger skal forsøge at leve op til hvad mænd tænder på. Det falder så trådstarteren for brystet, at en del uvidende piger ikke har forstået, at det ikke er nok at de taber i vægt - det er vigtigere at de er trænede og faste i kødet, hvis de skal falde i hans smag. Og det er åbenbart deres pligt. Yderligere har han også nogle gode råd til hvad de bør undgå at tale om når de er på cafe, for ikke at virke irriterende på ham. Hvor prisværdigt sådan at hjælpe de vildfarne pigebørn på rette vej, når de nu så nemt med et par små justeringer kan blive lige som han gerne vil have dem.

Link to comment
Share on other sites

Alle her er tilsyneladende enige om, at piger skal forsøge at leve op til hvad mænd tænder på. Det falder så trådstarteren for brystet, at en del uvidende piger ikke har forstået, at det ikke er nok at de taber i vægt - det er vigtigere at de er trænede og faste i kødet, hvis de skal falde i hans smag. Og det er åbenbart deres pligt. Yderligere har han også nogle gode råd til hvad de bør undgå at tale om når de er på cafe, for ikke at virke irriterende på ham. Hvor prisværdigt sådan at hjælpe de vildfarne pigebørn på rette vej, når de nu så nemt med et par små justeringer kan blive lige som han gerne vil have dem.

Bedste indlæg i denne tråd indtil videre.

Link to comment
Share on other sites

Alle her er tilsyneladende enige om, at piger skal forsøge at leve op til hvad mænd tænder på. Det falder så trådstarteren for brystet, at en del uvidende piger ikke har forstået, at det ikke er nok at de taber i vægt - det er vigtigere at de er trænede og faste i kødet, hvis de skal falde i hans smag. Og det er åbenbart deres pligt. Yderligere har han også nogle gode råd til hvad de bør undgå at tale om når de er på cafe, for ikke at virke irriterende på ham. Hvor prisværdigt sådan at hjælpe de vildfarne pigebørn på rette vej, når de nu så nemt med et par små justeringer kan blive lige som han gerne vil have dem.

Sjovt, men nu er du jo ikke bedre selv ;)

Link to comment
Share on other sites

Hey Pip

Fantastisk - det var lige sådan nogle som dig, jeg håbede på ville springe op i grøden :smile:

Hvorfor HULAN er det vigtigt for dig at have en vægt på 60-65 kilo - hvad får dig til at tro, at du vil se smukkere ud med den vægt eller vil få flere komplimenter med den vægt.

Mænd (og lebber) der går forbi dig på gaden, aner da intet om hvad du vejer i dag. Det står ikke skrevet i panden af dig, så de ser jo bare en sportstrænet kvinde. Det er sgu noget af det flotteste, der findes :bigsmile:

Et teoretisk spørgsmål:

Hvis du nu smed vægten ud og så helt neutralt på dig selv i spejlet, ville du så stadig mene, at du skulle tabe dig 4-9 kilo?

Ja, prøv det :smile:

ADVARSEL

Det du gør i øjeblikket med konstant træning og næsten ingen mad, risikerer at fucke dit stofskifte op og gøre dig sårbar for skader, sygdom og andre artige sager. Drop det og spis..

Men smid den forbandede vægt ud først :superman:

ja klart jeg vil tro at jeg vil se flottere ud! mine muskel "striber" som jeg kalder dem, vil kunne komme frem og jeg vil være mere markeret, og mine riben ville kunne ses mere tydeligt osv. og det er lige så meget tanken om at når tøjet blir smidt er der et folt syn, for jeg kan da sagtens se flot ud med tøj på og kunne li hvad jeg ser i spejlet, men når tøjet ikke er på hader jeg næsten hvad jeg ser, hvergang jeg står ved spejlet spænder jeg op så jeg får noget der bare ligner det jeg gerne vil ha.

så lige meget om jeg har vægt el ej vil jeg tabe de kilo.

og 69 klio er fanme mange......

btw jeg spiser også men, det står på fugt der er ikk så meget fedt i, og aftens maden er ofte tvunget da jeg jo bor hjemme.

og jeg har skader og det har ikk noget med maden at gøre.

Edited by pip
Link to comment
Share on other sites

Alle her er tilsyneladende enige om, at piger skal forsøge at leve op til hvad mænd tænder på. Det falder så trådstarteren for brystet, at en del uvidende piger ikke har forstået, at det ikke er nok at de taber i vægt - det er vigtigere at de er trænede og faste i kødet, hvis de skal falde i hans smag. Og det er åbenbart deres pligt. Yderligere har han også nogle gode råd til hvad de bør undgå at tale om når de er på cafe, for ikke at virke irriterende på ham. Hvor prisværdigt sådan at hjælpe de vildfarne pigebørn på rette vej, når de nu så nemt med et par små justeringer kan blive lige som han gerne vil have dem.

Repped

Link to comment
Share on other sites

Alle her er tilsyneladende enige om, at piger skal forsøge at leve op til hvad mænd tænder på. Det falder så trådstarteren for brystet, at en del uvidende piger ikke har forstået, at det ikke er nok at de taber i vægt - det er vigtigere at de er trænede og faste i kødet, hvis de skal falde i hans smag. Og det er åbenbart deres pligt. Yderligere har han også nogle gode råd til hvad de bør undgå at tale om når de er på cafe, for ikke at virke irriterende på ham. Hvor prisværdigt sådan at hjælpe de vildfarne pigebørn på rette vej, når de nu så nemt med et par små justeringer kan blive lige som han gerne vil have dem.

Hey Modstrid

Velkommen til debatten :smile:

Du får desværre stukket mig nogle holdninger i skoene, som jeg ikke kan genkende....

1. Jeg har ikke skrevet noget som helst om, som du åbenbart mener "at det ikke er nok at de taber i vægt - det er vigtigere at de er trænede og faste i kødet, hvis de skal falde i hans smag."

Jeg skriver faktisk lige præcis det modsatte; jeg skriver at jeg er er fløjtende ligeglad med, hvad en pige vejer og at jeg ikke forstår, hvorfor de er så besatte af deres vægt. Jeg skriver også at de i stedet for nogle meningsløse tal på en vægt skal kigge sig i spejlet og vurdere deres udseende ud fra det. Og er de tilfredse, så fint...

2. Så skriver du "... og det er åbenbart deres pligt"

Det forstår jeg slet ikke. Jeg skriver jo lige netop: "Smid dog de åndssvage badevægte i skraldespanden, se på jer selv i spejlet... Ser det OK ud? - jamen så er det jo nok OK.

Ser det ikke OK ud - så træn og stram op!!! :-)"

Altså jeg skriver - og mener - at det er helt op til kvinder selv at vurdere og afgøre, hvad de vil.

Bemærkede du overhovedet, at jeg skrev: "EDIT: Ja, og det samme gælder for mænd!"

3. Citat: "Yderligere har han også nogle gode råd til hvad de bør undgå at tale om når de er på cafe, for ikke at virke irriterende på ham"

Næ, jeg råder virkelig ikke nogen om, hvad de skal tale om. Jeg skriver jo lige præcis, at jeg UNDREDE mig over hvad der får kvinder til at fokusere så meget på deres vægt. jeg skrev ikke, at de irriterede mig, som du påstår. Jeg var bare ikke lige i stødet til at lytte til vægt under menstruations-snak midt i min frokost - hvilket var grunden til at jeg vurderede muligheden for at flytte bord. Jeg skulede ikke efter dem og hilste pænt på dem, da jeg gik.

Men når nu rigtig mange kvinder har rigtig travlt med at snakke om deres vægt, også inde i et café-lokale, så er det vel - selv efter din noget strenge vurdering - i orden at have en holdning til det.

Og lige til sidst - jeg er ikke ude i at kvinder skal rette til efter hvordan jeg vil have dem. Det er du ellers rigtig flink til at påstå.

Men NEJ, det er ikke mit ærinde. Mit ærinde er rent faktisk bare at sætte fokus på, at ufatteligt mange kvinder er utroligt fokuserede på deres vægt og at jeg ikke forstår dette. Jeg kan ikke se formålet...

I tillæg til det skriver jeg så, at vi mænd for vores del i hvert fald er bedøvende ligeglade med vægten. Det er vist også det, som både jeg og andre her i tråden har gjort opmærksom på!!

Men du kan måske give en forklaring på hvorfor kvinder hænger sig sådan i deres vægt, i stedet for stikke mig sexistiske holdninger i skoene :bigsmile:

**

sall

Link to comment
Share on other sites

ja klart jeg vil tro at jeg vil se flottere ud! mine muskel "striber" som jeg kalder dem, vil kunne komme frem og jeg vil være mere markeret, og mine riben ville kunne ses mere tydeligt osv. og det er lige så meget tanken om at når tøjet blir smidt er der et folt syn, for jeg kan da sagtens se flot ud med tøj på og kunne li hvad jeg ser i spejlet, men når tøjet ikke er på hader jeg næsten hvad jeg ser, hvergang jeg står ved spejlet spænder jeg op så jeg får noget der bare ligner det jeg gerne vil ha.

så lige meget om jeg har vægt el ej vil jeg tabe de kilo.

og 69 klio er fanme mange......

btw jeg spiser også men, det står på fugt der er ikk så meget fedt i, og aftens maden er ofte tvunget da jeg jo bor hjemme.

og jeg har skader og det har ikk noget med maden at gøre.

Hey Pip

Hvorfor er 69 kilo "fanme mange"?

I forhold til hvad og efter hvilke regler eller retningslinjer er det mange?

Beklager; jeg forstår heller ikke, hvorfor dine ribben skal være synlige eller dine muskler skal fremstå mere tydeligt, som du skriver. Synes du virkelig at mænd og kvinder, der er fuldstændig afpillede, ser pæne ud?

Jeg gør ikke!!!! Jeg ville heller ikke have energi til at dyrke motion eller lege med mine børn hvis jeg var så mager. :unhappy:

Efter min mening behøver kvinder altså ikke at veje 64 kilo eller derunder for at være pæne - lige så lidt som du vel heller ikke mener at mænd skal veje under 80 kilo og have synlige sixpacks for at være flotte... :smile:

**

sall

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

vægten betyder da meget for mig som pige!!

jeg er trænet og har brede skuldre, og min vægt er FUCKING 69KG!!!!!:( jeg hader det!! jeg vil ha en vægt på 65-60kg hvilket jeg nok aldrig opnår, men jeg er blevet total febrilsk efter at tabe de kilo! jeg motionere næsten 24/7 og er begyndt at spise så lidt som jeg kan for a tabe de kilo. og tror meget at det blir drevet af jegten på den perfekte krop (for de fleste kvinder) alle vil jo gerne være den som fyrene(el lebberne) vænder sig om efter når man går igennem byen, og det at kunne sige hey jeg har tabt bla bla kilo til vennerne. og måske lidt de slim model piger, dem vil man jo også gerne ligne lidt. så fyre tror bare at i må finde jer i det med vægt snakken.

69kg er jo kun meget hvis du er meget lav. Hvis du er rimelig normal højde, så er 69 kilo da ikke noget at flippe ud over. Slet ikke hvis meget af det er muskler.

Link to comment
Share on other sites

KåreS:

Jeg vil nu fastholde, at præmissen for dit indlæg er temmelig nedladende. Lad mig eksemplificere:

...

jeg skriver at jeg er er fløjtende ligeglad med, hvad en pige vejer og at jeg ikke forstår, hvorfor de er så besatte af deres vægt. Jeg skriver også at de i stedet for nogle meningsløse tal på en vægt skal kigge sig i spejlet og vurdere deres udseende ud fra det.

...

Her dikterer du, hvordan piger skal vurdere deres udseende. Det kan godt være, at det ikke er det gængse krav om at være tynd og have en lav vægt, men det er ikke desto mindre et krav.

Jeg er klar over, at du mener det godt, men dybest set er forskellen på at vurdere sig selv ud fra sin vægt og ud fra sit spejl jo marginal. I begge tilfælde ligger der jo den antagelse bag, at udseendet er af stor vigtighed. Du mener så bare at spejlet er en bedre indikator for, om man ser godt nok ud, end vægten er. Hvor jeg så mener at det bedste måske ville være at fokusere knapt så meget på udseendet i det hele taget, hvis man gerne vil have et sundt forhold til sig selv.

...

Jeg skriver jo lige netop: "Smid dog de åndssvage badevægte i skraldespanden, se på jer selv i spejlet... Ser det OK ud? - jamen så er det jo nok OK.

Ser det ikke OK ud - så træn og stram op!!! :-)"

...

Igen: Udseendet er af stor vigtighed, og skal vurderes af spejlet og ikke af vægten. Hvis man ikke ser godt nok ud, er man forpligtet til at træne.

...

Altså jeg skriver - og mener - at det er helt op til kvinder selv at vurdere og afgøre, hvad de vil.

...

Det er helt op til kvinder selv - undtagen hvis de er besatte af deres vægt, så bliver de hængt ud på MOL.

...

Mit ærinde er rent faktisk bare at sætte fokus på, at ufatteligt mange kvinder er utroligt fokuserede på deres vægt og at jeg ikke forstår dette. Jeg kan ikke se formålet...

...

Og mit ærinde er at sætte fokus på hvor ufatteligt mange mænd, der er utroligt fokuserede på, hvordan kvinder forvalter deres kroppe.

...

I tillæg til det skriver jeg så, at vi mænd for vores del i hvert fald er bedøvende ligeglade med vægten.

...

Du kan vel dårligt tale på vegne af alle mænd. Men det mest påfaldende er, at du åbenbart mener, at informationen omkring mænds holdning til vægt er utroligt relevant og må komme som en stor lettelse for alle kvinder. Samtidig med at du forsikrer "at det er helt op til kvinder selv at vurdere".

Du er slet ikke alene om denne sexisme, der er så indgroet, at den er ubevidst. Her på MOL er standardsvaret til piger, der gerne vil være mindre, at det er slet ikke nødvendigt, for det bryder mænd sig alligevel ikke om. Hvorimod enhver knægt, der beder om hjælp til at få større overarme, modtager side op og side ned med tips til programmer og kostplaner og alle hånde livsstilsomlægninger så han kan opnå dette glorværdige mål.

Endelig: hvis du virkelig ikke kan komme i tanke om andre formål med at gå ned i vægt end at virke seksuelt tiltrækkende på dig og dine ligesindede, så vil jeg nævne dem, jeg umiddelbart kan komme i tanke om:

- At positionere sig i forhold til andre piger. Skønheds- og modeindustrien i uhellig alliance med damebladene og visse tv-kanaler har betemt, at den, der vejer mindst, vinder.

- At fremstå i kontrol med sig selv og sine drifter, f.eks. i en jobsammenhæng. Det er svært nok at være kvindelig chef, der er ingen grund til at give sine underordnede mulighed for at tænke "fede kælling"

- At forbedre sig i forbindelse med sport. F.eks. løb, gymnastik, dans.

- Opnå social værdi - Modeller og trophy-wives er hverken trænede eller tynd-fede - der er tynd-tynde.

- At føle sig bedre tilpas. Nogen synes måske det er rart ikke at være for tung, eller pænt endda.

Edited by Modstrid
Link to comment
Share on other sites

Modstrid, VIL du gerne misforstå hvad det er han skriver, eller sker det bare af sig selv?

Deruodver:

Det er noget fis at mænd dikterer hvordan det er kvinder skal se ud, jeg er fløjtende ligeglade hvordan kvinder ser ud, så længe de ikke er MIN kæreste eller kone, jeg har nogle "krav" som min partner skal opfylde for at jeg har lyst til at dele mit liv med hende, nogle krav går på intellekt, nogle på færdigheder, og andre igen - på udseende, og lur mig om ikke hun har det på præcis samme måde med mig?

Mænd dikterer ikke hvordan kvinder skal se ud, mere end kvinder dikterer hvordan mænd skal se ud...

Link to comment
Share on other sites

Hey Modstrid

Nå, jeg prøver igen :4thumbup:

Så præmissen for mit indlæg er nedladende, fordi jeg skriver at de "skal kigge sig i spejlet" og derved citat: "dikterer du hvordan kvinder skal vurdere deres udseende"

- Aj, helt ærligt :bigsmile: - ordet "diktere" betyder at påtvinge andre en bestemt adfærd og man kan næppe sige, at jeg igennem et indlæg på MOL påtvinger nogen en bestemt adfærd. Så det må være ordet "skal" du får galt i halsen - jeg retter gerne til "evt. kunne" hvis du så vil lade ordkløveriet ligge :cool:

Du skriver at du ikke mener, at der er den store forskel på at vurdere sig selv ud fra vægten eller ud fra spejlet!

- Jo, der er en kæmpe forskel. Og hvis du nogensinde har kendt nogen med anoreksi, så vil du også vide, at de vejer sig konstant - men at mange af dem faktisk helst ikke kigger i et spejl, hvor de kan se deres krop. På den måde slipper de for at forholde sig til deres legeme og kan i stedet forholde sig til nogle tal på vægten - tal, som de kan styre og kontrollere ved at indtage mindre mad. En pige jeg kender med diagnosen anoreksi, begyndte først at forholde sig til sig selv, sin krop og sin vægt, da det blev gjort umuligt for hende at veje sig og hun i stedet blev bedt om (tvunget til) at se sig i et stort spejl og fortælle hvad hun følte når hun så på sig selv !!!

Du skriver, citat: "...antagelse bag, at udseendet er af stor vigtighed. Du mener så bare at spejlet er en bedre indikator for, om man ser godt nok ud, end vægten er. Hvor jeg så mener at det bedste måske ville være at fokusere knapt så meget på udseendet i det hele taget, hvis man gerne vil have et sundt forhold til sig selv.

- Jeg har ikke "at se godt ud" som en parameter i den tydeligvis sexistiske betydning, som du vil tillægge mig :wink: Og nej - jeg mener ikke at udseende er af stor betydning. Men det gør kvinder, der konstant vejer sig og som tilsyneladende mener at rammerne for normalvægt og normalitet kun strækker sig fra 45 til 60 kilo. Normalitetsbegrebet udvides straks, når der ikke er kiloangivelse på din krop, men bare et spejlbillede at kigge på. For så forholder du dig til ding EGEN krop i stedet for en forestillet idealvægt, som du har fra et tumpet dameblad eller et endnu mere tumpet tv-program

Du tillægger mig følgende holdning, citat: "Udseendet er af stor vigtighed, og skal vurderes af spejlet og ikke af vægten. Hvis man ikke ser godt nok ud, er man forpligtet til at træne"

- NEJ, man er ikke!!

Jeg siger jo netop (for anden eller tredje gang) at kvinder skal... åh nej... eventuelt kunne overveje at se sig i spejlet i stedet for at lade sig påvirke af det meget, meget smalle normalitetsbegreb, som badevægten lynhurtigt placerer langt de fleste kvinder udenfor. Er de tilfredse med det de ser i spejlet - FINT. Jeg lægger ikke referencer ind i forhold til hvad det vil sige at se godt nok ud. Jeg forlanger ikke, at kvinder skal træne - men jeg kommenterer på, at mange kvinder er så fokuseret på deres vægt, at de overser at kaste et blik på deres krop i spejlet. For det ville måske få dem til at tænke mere på at have et sundt forhold til kroppen og sig selv, som du vist også efterspørger. Et sundt forhold til kroppen kunne så bevirke, at de i stedet for at stå og glo på badevægtens tal, forholder sig til at deres krop ville have bedre af nogle mavebøjninger, en gåtur, en svømmetur eller hvad ved jeg :wink:

Du skriver, citat: Det er helt op til kvinder selv - undtagen hvis de er besatte af deres vægt, så bliver de hængt ud på MOL.

- Det er rent børnehaveniveau. Har du paranoia på dit køns vegne. Jeg hænger ikke nogen ud ved i et indlæg at påpege mange kvinders problematiske forhold til deres vægt.

Hvis du skriver et indlæg om mange mænds dårlige håndhygiejne efter toiletbesøg eller andre mænds besættelse af store muskler, så er det ikke ensbetydende med, at jeg kan anklage dig for at hænge disse mænd ud, hverken her eller hvis du havde offentliggjort dit indlæg i Jyllands-Posten. :blink:

Du skriver, citat "Og mit ærinde er at sætte fokus på hvor ufatteligt mange mænd, der er utroligt fokuserede på, hvordan kvinder forvalter deres kroppe.

- Men hvorfor skriver du det i en tråd, som jeg har oprettet og hvor jeg gentagne gange har påpeget, at jeg ikke har nogle sexistiske holdninger til kvinder. Selv du må da erkende, at rigtig mange kvinder er UFATTELIGT fokuserede på deres vægt i stedet for på et almindeligt velbefindende. Og hvis du endelig vil ud af den tangent kan jeg åbenbare for dig, at mindst lige så mange kvinder har meget håndfaste meninger om mænd og deres udseende og væremåde. Er du i tvivl, kan du jo for eksempel læse Anne Sophia Hermansens klummer i Berlingske Tidende.

Og det er i øvrigt helt fint med mig - jeg beskylder hverken hende eller dig for sexisme eller andre ting :wub:

Du skriver, citat: "Du kan vel dårligt tale på vegne af alle mænd. Men det mest påfaldende er, at du åbenbart mener, at informationen omkring mænds holdning til vægt er utroligt relevant og må komme som en stor lettelse for alle kvinder. Samtidig med at du forsikrer "at det er helt op til kvinder selv at vurdere".

- Nej, jeg taler ikke på vegne af alle mænd, lige så lidt som du taler på vegne af alle kvinder :w00t:

Og nej, jeg forventer ikke at min (og andre mænds) holdning til kvinders vægt kommer som en stor "lettelse". Men jeg finder det i "relevant" at beskrive min holdning, da jeg jo allerede i første linje skriver at det er et oplæg til debat. Et debatoplæg uden personlige holdninger er ikke et debatoplæg, see :smile:

Take it or leave it.

Du skriver, citat: Du er slet ikke alene om denne sexisme, der er så indgroet, at den er ubevidst. Her på MOL er standardsvaret til piger, der gerne vil være mindre, at det er slet ikke nødvendigt, for det bryder mænd sig alligevel ikke om. Hvorimod enhver knægt, der beder om hjælp til at få større overarme, modtager side op og side ned med tips til programmer og kostplaner og alle hånde livsstilsomlægninger så han kan opnå dette glorværdige mål.

- Hvilken sexisme. Jeg påpeger at rigtig mange kvinder har et unaturligt forhold til deres vægt og stræber efter en idealvægt, der er sygeligt lav.

Spørg forskere i human ernæring, der har arbejdet med dette spørgsmål, og du vil få det bekræftet.

Jeg opfordrer til at smide vægten på bålet og i stedet tage et kig på kroppen i spejlet, og synes kvinden selv at det ser OK ud, så FINT.

Og du husker nok at jeg tilføjede "EDIT: Ja, og det samme gælder for mænd!"

Nu må du sgu stramme op i stedet for at gribe til sexisme-kortet!

Det er simpelthen ikke korrekt at piger automatisk får smidt en besked om at de ikke skal tabe sig, i hovedet. Men når en pige eller kvinde på eksempelvis 170 centimeter og en vægt på 52 kilo beder om input til at tabe sig, så kan du vist ikke fortænke nogen i at holde lidt igen - uanset om den der svarer er en mand eller kvinde.

Det er heller ikke korrekt, at drenge, der gerne vil have store overarme, automatisk får tilsendt alenlange manualer. Jeg har igennem de år, hvor jeg bare har læst indlæg og svar på MOL og andre forums, set mange svar, der frarådede drenge at træne over hals og hoved, tabe sig voldsomt, tage anabole steroider og meget mere.

Du skriver om kvinders grunde til at gå ned i vægt, citat:

"At positionere sig i forhold til andre piger. Skønheds- og modeindustrien i uhellig alliance med damebladene og visse tv-kanaler har betemt, at den, der vejer mindst, vinder.

- TAK - nu begynder du jo at komme med nogle konstruktive meldinger i stedet for bare at komme med diverse beskyldninger.

Det kan jeg godt følge dig i et langt stykke af vejen. Det er almindeligt kendt, at billeder af fotomodeller til magasiner og blade bliver "photoshoppet", så de ser langt slankere, langbenede og perfekte ud, ende de er i virkeligheden.

Men er det helt korrekt, at det altid er den, der vejer mindst, der vinder. Jeg husker da nogle af finaledeltagerne fra de seneste års udgaver af x-factor (f.eks. Laura og sidste års vinder) der var helt naturlige og normalvægtige... Internationale sangstjerner som Mariah Carey, Beyoncé og skuespilleren Jenifer Lopez er da heller ikke decideret undervægtige, eller hva!

- At fremstå i kontrol med sig selv og sine drifter, f.eks. i en jobsammenhæng. Det er svært nok at være kvindelig chef, der er ingen grund til at give sine underordnede mulighed for at tænke "fede kælling"

- Ja, men underordnede tænker også "fede dyr" om deres mandlige chef - hvorfor fører ønsket om kontrol til unaturligt fokus på vægt hos kvinder?

- At forbedre sig i forbindelse med sport. F.eks. løb, gymnastik, dans.

- Den holder simpelthen ikke. En kvinde, hvis idealvægt ligger på f.eks. 68-70 kg, bliver ikke bedre til nogen som helst form for sport ved at tabe sig til en vægt på 60 kilo!!!

Opnå social værdi - Modeller og trophy-wives er hverken trænede eller tynd-fede - der er tynd-tynde.

- Med det svar forstår jeg ikke hvorfor du så hånligt afviste min (og andre mænds) holdning til kvinder med normal vægt. Det må da kunne bruges til noget at nogle mænd giver udtryk for, at de ikke hænger sig i tallene på vægten. Jeg troede egentlig også at kvinder var kommet over det dér med at være trophy-wives her i ligestillingens tidsalder... :4thumbup:

At føle sig bedre tilpas. Nogen synes måske det er rart ikke at være for tung, eller pænt endda.

- Undskyld mig :w00t:

Definér lige "at føle sig bedre tilpas" og "for tung, eller pænt endda"

Hvis du dermed mener; at tabe sig for at opnå samme lave vægt som veninderne eller for at komme ind i en skabelon for hvad "man" som pige skal veje, så har du lige givet en virkelig god grund til hvorfor rigtig mange piger og kvinder skulle smide badevægten ud af vinduet.

**

sall

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer med nogle forslag til mulige grunde, jeg har ikke sagt at jeg synes det bør være sådan, kun at jeg tror at det er sådan - for nogen. Oplæg til debat, som du selv siger. Der er en del af det du skriver, jeg er uenig i, en del ubegrundede påstande der fremstilles som fakta, og også en del faktuelle fejl. De ting vil jeg ikke gå ind i. Men jeg vil gerne prøve en sidste gang at skære ud i pap hvad jeg mener:

Personlig kan jeg godt lide at træne, og så må min krop se ud og veje derefter. Men hvis andre har det anderledes, må de være deres egen sag. Hvis en eller anden pige synes hun har mere brug for at kunne krybe i et par bukser fra miss sixty end at squatte 100 kg, så vil jeg ikke sætte mig til doms over det.

Man kan ærgre sig over, at så mange piger ureflekteret søger at leve op til nogle idealer der kan være usunde. Men debatindlæg med underteksten "Nej, nej, nej, i har stadig ikke forstået hvordan vi vil have at i skal være" befordrer ikke ligefrem at piger begynder at tage magten over deres kroppe tilbage.

Du skriver i et af dine tidligere indlæg:

"Men når nu rigtig mange kvinder har rigtig travlt med at snakke om deres vægt, også inde i et café-lokale, så er det vel - selv efter din noget strenge vurdering - i orden at have en holdning til det."

Her tror jeg at problemets kerne skal findes. Det starter ikke ved vægten eller spejlet, men der hvor pigers udseende bliver et offentligt anliggende. Grunden til at de fokuserer så meget på det, er at der er så mange der har en holdning til det - ikke omvendt.

Du mener selv at du er med til at fjerne de mange krav og forventninger, kvinder bliver mødt med i forbindelse med deres udseende, men i virkeligheden er du med til at opstille endnu et krav:

Kvinder skal ikke alene være slanke og veltrænede, de skal være det på en ubesværet og "sund" måde, så du ikke får dårlig samvittighed over hvad de gør mod sig selv for at være tilpas. Det skal se ud som om det slet ikke er noget problem for dem at leve op til idealerne. De må ikke tale offentligt med deres veninder om hvor svært det er, for det ødelægger illusionen om at det ikke har nogen omkostninger.

Edited by Modstrid
Link to comment
Share on other sites

btw jeg spiser også men, det står på fugt der er ikk så meget fedt i, og aftens maden er ofte tvunget da jeg jo bor hjemme.

og jeg har skader og det har ikk noget med maden at gøre.

Jeg elsker at stå ved vinduet om morgenen og med et sugerør nappe mig lidt fugt.

Eller hvis jeg rigtig skal flotte mig løbe ud på engen og æde en ordentlig gang dug.

Undskyld men der er bare så mange gode grin i den lille stavefejl...undskyld;)

Link to comment
Share on other sites

Personlig kan jeg godt lide at træne, og så må min krop se ud og veje derefter. Men hvis andre har det anderledes, må de være deres egen sag. Hvis en eller anden pige synes hun har mere brug for at kunne krybe i et par bukser fra miss sixty end at squatte 100 kg, så vil jeg ikke sætte mig til doms over det.

Man kan ærgre sig over, at så mange piger ureflekteret søger at leve op til nogle idealer der kan være usunde. Men debatindlæg med underteksten "Nej, nej, nej, i har stadig ikke forstået hvordan vi vil have at i skal være" befordrer ikke ligefrem at piger begynder at tage magten over deres kroppe tilbage.

Du skriver i et af dine tidligere indlæg:

"Men når nu rigtig mange kvinder har rigtig travlt med at snakke om deres vægt, også inde i et café-lokale, så er det vel - selv efter din noget strenge vurdering - i orden at have en holdning til det."

Her tror jeg at problemets kerne skal findes. Det starter ikke ved vægten eller spejlet, men der hvor pigers udseende bliver et offentligt anliggende. Grunden til at de fokuserer så meget på det, er at der er så mange der har en holdning til det - ikke omvendt.

Du mener selv at du er med til at fjerne de mange krav og forventninger, kvinder bliver mødt med i forbindelse med deres udseende, men i virkeligheden er du med til at opstille endnu et krav:

Kvinder skal ikke alene være slanke og veltrænede, de skal være det på en ubesværet og "sund" måde, så du ikke får dårlig samvittighed over hvad de gør mod sig selv for at være tilpas. Det skal se ud som om det slet ikke er noget problem for dem at leve op til idealerne. De må ikke tale offentligt med deres veninder om hvor svært det er, for det ødelægger illusionen om at det ikke har nogen omkostninger.

Tror altså du fejlfortolker lidt hvad KåreS mener med sit indlæg.

Jeg kan kun forstå det som et råb om at piger glemmer deres vægt. Det kan jeg da virkelig ikke se noget forkert i. Det er ganske rigtigt at utrolig mange piger går ufattelig meget op i deres vægt, men den betyder jo ikke en meter. Tror ikke det er rigtigt hvad du siger, at "mange har en holdning til det". Tror de fleste mennesker har nogle "krav" til en partner, både mænd og kvinder, men har endnu ikke hørt en sige, "hun må ikke veje over 65kg!".

Hvis kvinden gerne vil passe et par miss sixty bukser, som du skriver, så er det da hendes egen sag. Men om hun vejer 60 eller 70 kg er vel bedøvende ligegyldigt, så længe hun kan passe de bukser. Tror det er det hele pointen er.

Vægt er ufattelig genetisk bestemt. Nogle har store arme, andre store ben, nogle endda store hoveder osv osv. BMI er jo også blevet gammeldags, og bruges næsten ikke mere i praksis, nu er det fedtprocent istedet. Tror dog kvinder generelt har sværere ved at acceptere deres gener, desværre.

Link to comment
Share on other sites

Hey Modstrid

Du lægger fortsat holdninger i munden på mig, som jeg overhovedet ikke kan genkende....

Og hvis du mener at jeg skriver noget der er faktuelt forkert eller kommer med ubegrundede påstande, så frem i lyset med dem. Ellers må du holde det for dig selv :smile:

Men debatindlæg med underteksten "Nej, nej, nej, i har stadig ikke forstået hvordan vi vil have at i skal være" befordrer ikke ligefrem at piger begynder at tage magten over deres kroppe tilbage.

- Det er hverken min holdning eller en gengivelse af noget af det jeg har skrevet. Det må derfor være din egen, noget forvredne, opfattelse af, hvordan jeg og mænd tænker. Kvinder har skam da magten over deres kroppe - det er vel snarere deres vilje og valgfrihed, som de i vidt omfang - og med deres egne penge - har parkeret hos ugeblade og modemagasiners tåbelige, snævre rammer for normalitet og normalvægt.

Det starter ikke ved vægten eller spejlet, men der hvor pigers udseende bliver et offentligt anliggende. Grunden til at de fokuserer så meget på det, er at der er så mange der har en holdning til det - ikke omvendt.

- Nej, kvinders udseende er ikke et offentligt anliggende. Hvis du læser hvad jeg har skrevet vil du også forstå, at det ikke er kvinders udseende, som jeg prøver at starte en debat om, men deres forhold til tallene på badevægten.

Det er jo meget, meget ofte kvinder selv, der gør deres vægt til et offentligt anliggende ved konstant at tale om den. Eller for at hakke det helt ud: Fire kvinder på en café, der højlydt taler om vægt og kure, så alle ved de omkringliggende borde kan høre det, gør selv deres vægt - eller rettere; deres forskruede forhold til vægt - til et offentligt anliggende.

Kvinder skal ikke alene være slanke og veltrænede, de skal være det på en ubesværet og "sund" måde, så du ikke får dårlig samvittighed over hvad de gør mod sig selv for at være tilpas.

- Jeg har ikke nævnt eller forlangt at kvinder skal være slanke og veltrænede eller at de skal være det på en ubesværet og sund måde, som du påstår. Jeg beder bare kvinder om at smide vægten ud og se på sig selv med EGNE øjne frem for at leve op til nogle vægtidealer, som langt de fleste alligevel aldrig kan opnå pga. kropsbygning mv. Som jeg har skrevet flere gange; ser de sig i spejlet og er tilfredse, så er det FINT og så er der ingen grund til at forsøge at leve op til forskruede vægtidealer.

Jeg får skam ikke dårlig samvittighed over hvad kvinder gør ved sig selv - hvor har du det fra. Kvinder må for min skyld være på kure konstant og slanke sig i ét væk - det må de/I fuldstændig selv styre. For min skyld må de også spise sig tykke eller ryge 80 cigaretter om dagen - fuldstændig lige som mænd.

Jeg har til gengæld en holdning - hvilket ikke er det samme som dårlig samvittighed - til mange kvinders forskruede fokus på vægten.

EDIT: Nøjagtig lige som jeg i øvrigt har en holdning til overvægt, rygning (jeg har selv røget), børneopdragelse og mange andre emner.

Det skal se ud som om det slet ikke er noget problem for dem at leve op til idealerne. De må ikke tale offentligt med deres veninder om hvor svært det er, for det ødelægger illusionen om at det ikke har nogen omkostninger.

- Den første del af ovenstående citat må være din egen holdning, for det er ikke min mening eller noget, jeg har givet udtryk for.

Og jo, kvinder (og mænd) må tale offentligt om vægttab og alt andet, lige så meget de har lyst til. De må også tale om hvor svært det er, men jeg må også have en holdning til deres selvpineri og tåbelige fokus på vægten - især når de, som mange kvinder gør, flasher deres forhold til vægt offentligt ved at tale om vægt og kure i betydeligt omfang.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Tror altså du fejlfortolker lidt hvad KåreS mener med sit indlæg.

Jeg kan kun forstå det som et råb om at piger glemmer deres vægt. Det kan jeg da virkelig ikke se noget forkert i. Det er ganske rigtigt at utrolig mange piger går ufattelig meget op i deres vægt, men den betyder jo ikke en meter.

Præcis VenaN :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share