Vitamintilskud eller ej


sunek
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Har netop haft en diskussion med en kammerat omkring vitaminer og træning. Vi var nogenlunde enige om at det er vigtigt at få vitaminer nok. Men vi var lidt uenige i mængderne.

Hans argument var at man kunne lige så godt tage et tilskud oven i den naturlige kost - kroppen skal nok skille sig af med det den ikke skal bruge.

Mit argument var at, hvis man som jeg spiser 1-1½ kg frugt og grønt om dagen (bl.a. broccoli, gulerødder, tomater, rød- og hvidkål, knold- og blegselleri og rødbeder. Frugt er typisk æble, pære, banan, sharon og kiwi), så behøver man ikke noget ekstra tilskud.

Kroppen er designet til at kunne klare sig uden ekstra tilskud. Desuden synes jeg at have hørt at for store mængder af visse vitaminer er direkte skadeligt.

Men hvem har (mest) ret?

Tak for hjælpen.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Har netop haft en diskussion med en kammerat omkring vitaminer og træning. Vi var nogenlunde enige om at det er vigtigt at få vitaminer nok. Men vi var lidt uenige i mængderne.

Hans argument var at man kunne lige så godt tage et tilskud oven i den naturlige kost - kroppen skal nok skille sig af med det den ikke skal bruge.

Mit argument var at, hvis man som jeg spiser 1-1½ kg frugt og grønt om dagen (bl.a. broccoli, gulerødder, tomater, rød- og hvidkål, knold- og blegselleri og rødbeder. Frugt er typisk æble, pære, banan, sharon og kiwi), så behøver man ikke noget ekstra tilskud.

Kroppen er designet til at kunne klare sig uden ekstra tilskud. Desuden synes jeg at have hørt at for store mængder af visse vitaminer er direkte skadeligt.

Men hvem har (mest) ret?

Tak for hjælpen.

sunek

Der findes en anbefaling - altså det man bør tage for at holde sig sund og rask (den er lavt sat).

Der findes en UL (Tolerable Upper Level Intake). Dvs. dette intag er sikkert at indtage for den raske del af befolkningen.

UL er for de fleste vitaminer og mineraler mange gange mere end anbefalingen. Således kan man næsten for alle stoffer indtage langt mere end anbefalingen uden problemer og i nogle tilfælde vil det også være til gavn. Så man kan således sagtens indtage vitaminer oven i den naturlige kost.

I studier ser man også at meget store doser kan være gavnligt i visse befolkningsgrupper.

Spiser man store mængder grønt og frugt så får man nok af de vitaminer og mineraler som de er rigest på, men ikke de vitaminer og mineraler som de ikke indeholder i særlig høj grad. Fx B12 og D-vitamin for bare at give et par eksempler.

Det er meget få i befolkningen som indtager anbefalingen for alle vitaminer og mineraler gennem deres kost. Fx vil der typisk være et problem med D-vitamin (som kan fås via solen, men ikke i efteråret til tidlig forår) samt flere andre vitaminer og mineraler, helt afhængig af hvad du indtager.

De forskellige officielle sundhedsorganer melder tit ud at man bare kan spise en varieret kost og man ikke behøver tilskud. Det er i princippet rigtig set med baggrund i anbefalingerne, det er bare urealistisk for langt den største del af befolkningen. Det er kun en meget lille procentdel af befolkningen som opnår anbefalingerne for samtlige vitaminer og mineraler via kosten.

Lars Ovesen som var tidligere leder for fødevarestyrelsen udtalte ofte ovenstående - der er ingen grund til at tage kosttilskud og at det kunne være farligt. Alt kan være farligt i store doser - vand er langt farligere - der skal langt mindre overdosis til at dø bare for at give et eksempel. Pointen var at når han så skulle skrive videnskabeligt (dvs videnskabelig artikel) så anbefalede han og andre EU-eksperter at en lang række grupper i befolkningen skulle indtage kosttilskud. Disse grupper de nævnte dækkede så mange at det vel har været i hvert fald 1/3 af befolkningen. Man kunne tænke sig at nogle af de som melder ud var lidt mindre bombastiske i deres udmeldinger.

Hvis du er vidende og designer din kost godt så kan du få alle vitaminer og mineraler i de anbefalede mængder. Det er dog ingen skade til at tage en ekstra vitaminpille oven i selv om du får alt i anbefalede mængder - du er stadig langt fra Upper Tolerable Level Intake. Modsat er det svært at sige om det er til gavn, hvis du allerede indtager anbefalingsmængderne.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hej Sunek. :wink:

Hvis du dyrker meget træning, er du udenfor min målgruppe. I sådan et tilfælde må du selv vurdere, om du kan bruge mit svar til noget.

Tidligere var der snak om, at jern i multi-vitamin/mineral-piller var en dårlig ide til mænd. Noget mindre snak var der om, at kobber måske var bedst at undgå i tilskud. Men sidst jeg undersøgte sagen, virkede det som om, at mænd godt kan indtage jern og kobber i en multi-vitamin/mineralpille uden problemer.

Lars Ovesen har jeg ikke ret meget respekt for. Jeg synes, at han er kommet med nogle dumme udtalelser gennem årene.

Det er svært at sige, om det er nødvendigt med tilskud eller ej. Der har jo ikke været enighed om emnet i de sidste 20 år.

Jeg har svært ved at vurdere, hvor meget E-vitamin, du får, når du spiser meget frugt og grønt. Nogle folk i fag/interesse-kredse vil nok mene, at et tilskud af E-vitamin er godt. Andre vil mene, at det er unødvendigt.

I andre tråde gør jeg opmærksom på min "vej"; nemlig den gyldne middelvej. Her taler jeg om "Livol Multi Total 50 +". Dagsdosis er 2 tabletter. Dette indeholder kun 7 mg jern og hele 400 % ADT E-vitamin. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. God weekend.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sunek. :wink:

I andre tråde gør jeg opmærksom på min "vej"; nemlig den gyldne middelvej. Her taler jeg om "Livol Multi Total 50 +". Dagsdosis er 2 tabletter. Dette indeholder kun 7 mg jern og hele 400 % ADT E-vitamin. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Så du mener at den gyldne middelvej bl.a. er lidt jern og et højt E-vitamin indtag ?

Nu skriver du at du ikke mere benytter Pubmed og Cochrane - har du nogensinde benyttet det?

Du har refereret til artikler, men det virker ikke som om du nogensinde selv har lavet en systematisk søgning på Pubmed og Cochrane. Og når du har refereret til artikler så er der ikke en egentlig konsistens i disse, men et referat til nogle gamle artikler som du har benyttet i en eller anden sammenhæng, men som ikke nødvendigvis passer til det emne vi nu diskuterer. Skriv dog i stedet for hvad det er du bruger i stedet for negativer.

Som jeg forstår det så er det forskellige råd, NNR, bøger og samtaler/skriveri med såkaldte eksperter.

Jeg forstår heller ikke du svarer når trænede personer skriver - hvilket vel ofte er tilfældet herinde. Du skriver jo netop at dine råd ikke er rettet mod dem. Endvidere hvad dine råd er baseret på - det lyder som om det er en stor pærevælling uden noget konkret holdepunkt, men lidt blandet af det hele. Men ofte uden egentlige råd. Andet end den gyldne middelvej, som jo så åbenbart ikke er den gyldne middelvej.

Du skulle måske også skrive hvorfor du anbefaler den gyldne middelvej og hvad den består i. Og gør det forholdsvis KORT (bare et råd).

Og når du mener du retter dig til en speciel gruppe så kunne det være interessant hvad der gør at du mener du kan give netop dem de gavnlige råd.

Prøv at læse dit svar herover. Giver det noget konkret?

Personligt synes jeg at det er et elendigt svar som ikke siger noget som helst.

Du behøver IKKE skrive tilbage på dette for det er ikke spørgsmål JEG er interesseret i, men spørgmsål jeg kunne forestille mig at dine eventuelle læsere kunne være interesseret i. Skriv det fx ind i din profil så kan folk læse om dig der. Fx hvad du mener er den gyldne middelvej og hvorfor du går ind for den. Og hvad din baggrund m.m. er for dette.

Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :wink:

Nej, den gyldne middelvej er ikke lig med lidt jern. Men den er lig med mere vitamin E end 100 % ADT. Det er sådan , at jeg i sin tid skrev om det. Hvis folk vil vide mere om denne vej, kan de se nogle af mine gamle tråde. Jeg ser ingen ting til at gentage mig denne gang.

Dit forrige indlæg er ikke bedre end mit.

Ja, jeg har selvfølgelig lavet artikel-søgning efter bl.a metaanelyser på Medline/Pubmed. Ellers vil jeg jo ikke kunne komme med min påstand. Min påstand er, at nogle - måske bl.a dig - overvurderer Medline/Pubmed og Cochrane, mens I undervurderer andre metoder såsom bøger/rappoter, samtaler med råd, institutter, fagpersoner og eventuelt producenter. Det har jeg skrevet meget om i 2 andre tråde.

Der er ingen, som siger, at Sunek laver MEGET træning. Hvornår har han skrevet det? Måske laver han kun lidt/mellem træning. Derfor kan mit råd være godt.

De kilder, som jeg henviser til, er alle relevante, for det, som vi har diskuteret i de forskellige tråde.

Til Sunek vil jeg sige, at du kan prøve at se på, hvad det alternative råd Vitalrådet skriver. ( www.vitalraadet.dk ) Dette råd er ikke nødvendigvis enig i myndighedernes 100 % ADT. Jeg synes, at rådet virker ligdt unuanceret, men det er efter min mening den alternative verdens bedste talerør.

God weekend.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej Sunek. :wink:

Hvis du dyrker meget træning, er du udenfor min målgruppe. I sådan et tilfælde må du selv vurdere, om du kan bruge mit svar til noget.

...

Jeg har svært ved at vurdere, hvor meget E-vitamin, du får, når du spiser meget frugt og grønt. Nogle folk i fag/interesse-kredse vil nok mene, at et tilskud af E-vitamin er godt. Andre vil mene, at det er unødvendigt.

I andre tråde gør jeg opmærksom på min "vej"; nemlig den gyldne middelvej. Her taler jeg om "Livol Multi Total 50 +". Dagsdosis er 2 tabletter. Dette indeholder kun 7 mg jern og hele 400 % ADT E-vitamin. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

Hej Jan

Tak for din post. Jeg har læst din artikel om den gyldne middelvej inden jeg oprettede denne post og den fik bestemt nogle tanker igang.

Om jeg træner meget? Tja det er vel et definitionsspørgsmål. Jeg træner dagligt, fordelt på 3 gange styrke, 3-4 timers cykling (eller spinning om du vil) og en løbetur eller to på 7-10 km. En slat over gennemsnittet vil jeg mene ;)

Uanset hvad lader det til at et vitamiltilskud er en god ide - hvor stor mængder der er brug for må jeg se at blive klog på.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :wink:

Nej, den gyldne middelvej er ikke lig med lidt jern. Men den er lig med mere vitamin E end 100 % ADT. Det er sådan , at jeg i sin tid skrev om det. Hvis folk vil vide mere om denne vej, kan de se nogle af mine gamle tråde. Jeg ser ingen ting til at gentage mig denne gang.

Dit forrige indlæg er ikke bedre end mit.

Ja, jeg har selvfølgelig lavet artikel-søgning efter bl.a metaanelyser på Medline/Pubmed. Ellers vil jeg jo ikke kunne komme med min påstand. Min påstand er, at nogle - måske bl.a dig - overvurderer Medline/Pubmed og Cochrane, mens I undervurderer andre metoder såsom bøger/rappoter, samtaler med råd, institutter, fagpersoner og eventuelt producenter. Det har jeg skrevet meget om i 2 andre tråde.

Der er ingen, som siger, at Sunek laver MEGET træning. Hvornår har han skrevet det? Måske laver han kun lidt/mellem træning. Derfor kan mit råd være godt.

De kilder, som jeg henviser til, er alle relevante, for det, som vi har diskuteret i de forskellige tråde.

Til Sunek vil jeg sige, at du kan prøve at se på, hvad det alternative råd Vitalrådet skriver. ( www.vitalraadet.dk ) Dette råd er ikke nødvendigvis enig i myndighedernes 100 % ADT. Jeg synes, at rådet virker ligdt unuanceret, men det er efter min mening den alternative verdens bedste talerør.

God weekend.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Underligt at kalde det den gyldne middelvej når det er høje E-vitaminmængder, det giver ikke mening navnemæssigt. Er der så også andre vitaminer og mineraler som er højere end ADT - og hvorfor lige E-vitamin. Det giver ingen mening, der er adskillelige andre mikronæringsstoffer man kunne argumentere for at tilsætte i højere mængde end ADT.

Jern tilskud kan give problemer hos nogle - især mænd.

Det virker ikke som om du har brugt hverken Pubmed eller Cochrane i nogle af dine indlæg herinde.

Alle de du nævner som gode kilder bør hente deres viden fra Pubmed og Cochrane, som nu engang er det bedste man kan få.

Hvorfor mener du jeg skulle undervurdere de nævnte ? Som regel benytter jeg Pubmed (herefter hentning af hele artiklen) kombineret med Google søgning for at se om nogle gør opmærksom på specielle faktorer - herefter undersøger jeg om der er hold i dette. Bøger, er som regel det værste man kan få med mindre det er lærebøger.

Til gengæld mener jeg du undervurderer det bedste som er videnskabeligt tilgængeligt. Det kræver dog at man har den nødvendigte baggrundsviden og tid til at læse dem.

Vitalrådet kan være udmærket idet de gør opmærksom på en række faktorer som andre forskere ikke er opmærksomme på. Men næsten altid med videnskabelig baggrund - Der er sket overfortolkninger adskillelige gange i diverse artikler og det har Vitalrådet gjort opmærksom på mange gange. Til gengæld er de også i lommen på industrien så det er altid med den baggrund at få kosttilskud til at stå godt de kommenterer - så deres kommunikation er som regel rigtig, men med en baggrund. Jeg kender endvidere begge aktører så ganske udmærket.

Bøger er virkelig noget man skal passe på med - med mindre vi taler lærebøger.

Samtaler kan være godt, men kilder og hukommelsen er ikke altid i orden som når man får det skriftligt og det er blevet kontrolleret. Det er også derfor at når eksperter udtaler sig står som noget af det laveste i den videnskabelige rankorden.

Producenter ved som regel en masse og man kan få en masse at vide, men man skal vide at det altid drejer sig om at få sit produkt til at fremstå godt.

Sunek er i øvrigt ret aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Har netop haft en diskussion med en kammerat omkring vitaminer og træning. Vi var nogenlunde enige om at det er vigtigt at få vitaminer nok. Men vi var lidt uenige i mængderne.

Hans argument var at man kunne lige så godt tage et tilskud oven i den naturlige kost - kroppen skal nok skille sig af med det den ikke skal bruge.

Mit argument var at, hvis man som jeg spiser 1-1½ kg frugt og grønt om dagen (bl.a. broccoli, gulerødder, tomater, rød- og hvidkål, knold- og blegselleri og rødbeder. Frugt er typisk æble, pære, banan, sharon og kiwi), så behøver man ikke noget ekstra tilskud.

Kroppen er designet til at kunne klare sig uden ekstra tilskud. Desuden synes jeg at have hørt at for store mængder af visse vitaminer er direkte skadeligt.

Men hvem har (mest) ret?

Tak for hjælpen.

sunek

Jeg vil anbefale dig at læse rapporter fra motions og ernæringsrådet som du kan finde her:

http://www.meraadet.dk/default.asp?id=1311

for dig og andre her på MOL er det især "Fysisk aktivitet, kosttilskud og sportsprodukter" som er relevant.

Generelt set og konklusion af bl.a rapporten som henvises herover:

Fysiologisk baggrund for eller teori bag at disse kosttilskud har en præstationsfremmede effekt.

Der er til dato ingen videnskabelig evidens for at et tilskud at vitaminer kan øge en præstation, hvis man før det indtaget tilskud har dækket normale vitaminbehov i forhold til de gældende anbefalinger (NNR,2004)(Fogelholm et al.)(Weight et al.)

Fysisk aktivitet kan øge behovet for mikronæringstoffer, da energibehovet øges tilsvarende. Med den øgede aktivitet vil det øgede behov for mikronæringstoffer normalt blive dækket af et øget energiindtag. Dog er især udøvere indenfor æstetiske sportsgrene, særlig udsatte for at være underskud af mikronæringsstoffer, da disse ofte har et lav samlet energiindtag og derfor skal være særlig opmærksom på at indtage tilstrækkelig med vitaminer og mineraler I deres normale kost. Her kan der være tale om en præstationshæmmende effekt, hvor f.eks. jernunderskud kan påvirke ens aerobe kapacitet.

Teoretisk set kan en indtagelse af multivitaminer nedsætte restitutionstiden, nedsætte varigheden og frekvensen af infektioner, samt at kunne forebygge skader(Motions- og Ernæringsrådet, 2008). Dette er dog kun gældende hvis er i underskud af mikronæringsstoffer.

Er der videnskabelig evidens bag det udsagn at produktet har en effekt på præstationen?

Mange studier har ikke kunnet påvise en forbedret præstationsevne efter indtagelse af multivitaminer. Kun i tilfælde hvor personerne har haft et for lavt dagligt indtag af vitaminer, har et vitamintilskud vist sig at have en effekt på præstationsevnen. C-vitamin kan muligvis forbedre akklimatiseringen i varme omgivelser (Motions- og Ernæringsrådet, 2008).

Her er et skema med hvad der anbefales ifølge de seneste "Nordiske næringsanbefalinger"(NNR, 2004).

dårlig opsætning, men er til at læse for dig - kopiet fra et excel skema.

Vitamin NNR

A (RE) Mænd 900

Kvinder 700

B1 - Thiamin (mg) Mænd: 1,4

Kvinder: 1,1

B2 - Riboflavin (mg) Mænd: 1,7

Kvinder: 1,3

B6 (mg) Mænd: 1,6

Kvinder: 1,2

B12 (µg) Mænd: 2

Kvinder: 2

C (mg) Mænd: 75

Kvinde: 75

D (µg) Mænd: 7,5

Kvinde: 7,5

E (α-TE) Mænd: 10

Kvinde: 8

K (µg/kg/dag) Mænd: 2

Kvinde: 2

Niacin (NE/dag) Mænd: 19

Kvinde: 15

Folate (µg/dag) Mænd: 300

Kvinde: 300

Calcium (mg/dag) Mænd: 800

Kvinde: 800

Fosfor (mg/dag) Mænd: 600

Kvinde: 600

Magnesium (mg/dag) Mænd: 350

Kvinde: 280

Natrium (mg/dag) Mænd: Individuelle behov

Kvinde: Individuelle behov

Kalium (g/dag) Mænd: 3,5

Kvinde: 3,1

Jern (mg/dag) Mænd: 9

Kvinde: 15/9

Zink (mg/dag) Mænd: 9

Kvinde: 7

Jod (µg/dag) Mænd: 150

Kvinde: 150

Selen (µg)/dag Mænd: 50

Kvinde: 40

Kobber (mg/dag) Mænd: 0,9

Kvinde: 0,9

Beklager den dårlig opsæting, men skal til og have noget søvn..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er grundlæggende enig med ovenstående, men der er en del sportsudøvere som ikke får hvad de skal have - kan især releateres til bestemte idrætsgrene. Der findes adskillelige artikler om netop dette. Et for lavt indtag nedsætter præstation samt restitution. Ofte fokuseres der ikke ret meget på dette i reviews, det bliver oftest kun sporadisk nævnt. Men går man ned i artiklerne så er det alligevel en del som rammes.

En anden faktor er så at en stor del af alle eliteudøvere indtager kosttilskud.

I Danmark er det bl.a. blevet støttet at det olympiske atletik hold på et tidspunkt som fik målt deres indhold i blodet og så givet tilskud herefter. Denne model har endvidere været brugt af flere håndbold og fodbold hold også. Denne måde må siges at være ret fornuftig idet man supplerer med netop det som man mangler. Problemet er dog at det er særdeles svært og dyrt at bestemme status af samtlige mikronæringsstoffer.

Fakta er at det stadig er svært at få alt hvad man skal have med mindre man er rigtig god til at planlægge ens kost. Idrætsudøvere spiser ganske rigtig mere og har derfor bedre mulighed for at få blive dækket ind.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :wink:

Jeg vil gerne svare dig angående "Den Gyldne Middelvej". Det gør jeg i et senere indlæg, når jeg får tid.

Jeg vil give dig ret i, at samtaler ikke altid er gode, da det bygger på hukommelse. Derfor er det også mange, mange år siden, at jeg sidst har haft samtaler. I de senere år har jeg altid benyttet mig af skriverier fremfor samtaler, da man så kan læse det igen, hvis man ikke kan huske det.

Skriverier kan være nyttige. Hvis jeg havde et spørgsmål, ville jeg f.eks kunne spørge Tine Tholstrup, der har forsket i en eller flere fedtsyrer på Forskningsinstitut for Human Ernæring på

KVL-Landbohøjskolen. Læge Peter Marckmann, der har været med til at skrive en eller flere af Ernæringsrådets rapporter, har jeg også haft skriverier med. Ligeledes har jeg skrevet med Arne Astrup. Jeg har også haft skriverier med råd og styrelser. De fleste af disse skriverire har været nyttige.

Mange bøger er dårlige. Der bliver skrevet en masse bras. Jeg tager i øvrigt alle bøger - ligesom alle mine andre kilder - med et gran salt. F.eks tror jeg ikke på alt det, som Udo Erasmus skriver i sin tykke bog om fedtstoffer.

Men der er også bøger/rapporter, som er mindst lige så gode som artikler fra Medline/Pubmed og Cochrane. Af disse bøger og rapporter kan jeg nævne nogle, som jeg har læst:

Nogle af Motions- og Ernæringsrådets rapporter/bøger.

NNR (Rimelig pålidelig kilde, selvom den skal tages med et gran salt, da de efterhånden har 5 år på bagen. Der kan være kommet nye forskningsresultater til siden).

"Modern developments in food lipids".

Bogen om kolesterol af Uffe ravnskov. Hvis man vil vide noget om Uffe Ravnskov er det mindst lige så godt at læse denne bog som at søge på Medline/Pubmed og Cochrane.

E-nummer-bogen af Orla Zinck og Torben Hallas-Møller.

Den tykke bog "Angst og angstbehandling", som jeg har læst igennem 3 gange. Dette er selvfølgelig ikke om ernæring.

Bog om misbrug af stoffer af en mand, der vist hedder Henrik Rindom. (Heller ikke om ernæring).

Flere af disse bøger/rapporter er mindst lige så godt som artikel-søgning efter metaanelyser m.m. på Medline/Pubmed og Cochrane. Så når du skriver, at Pubmed og Cochrane er det bedste, som man kan få, så er jeg ikke enig. Så vi er nok uenige m.h.t at overvurdere/undervurdere.

Jeg undervuderer ikke de nævnte databaser. Jeg mener, at de er gode, det vil sige rimelige pålidelig kilder.

Men ifølge Uffe Ravnskov er flere af fortalerne for et lavt kolesteroltal afhængige af penge fra den industri, der laver kolesterolsænkende medicin. Så nogle kilder fra de nævnte databaser skal vist også tages med et gran salt. Jeg har også en mistanke om, at en del af de undersøgelser, som bliver lavet på institutter m.m. er sponsoreret af industrien. Om det passer, ved jeg ikke. Men hvis det gør, skal man vel passe på med, hvad man læser på de nævnte databaser. Er der noget om snakken?

Vitalrådet er - i teorien - helt uafhængigt. Men jeg kan nemt forestille mig, at nogle firmaer støtter dem. Jeg ved dog ikke, om de gør det mere.

Jeg vil hermed trække mig ud af debatten om kildekritik. Tak for denne debat, Antaeus. Jeg vender tilbage med et indlæg om den gyldne middelvej senere.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :wink:

A. DEN GYLDNE MIDDELVEJ:

Jeg hermed svare dig m.h.t. den gyldne middelvej. Svaret må også kunne interessere Sunek, da det handler om trådens emne.

I over 25 år har jeg været interesseret i emnet om vitaminer og mineraler. I starten havde jeg vel et naivt håb. Et håb om, at alle fagfolk - både alternative og etablerede - en dag ville blive enige om, hvad de optimale mængder af flere vitaminer og mineraler er. Men som årene er gået, har jeg måtte erkende, at der desværre ikke er enighed om, hvad de optimale mængder af f.eks C-vitamin er. Skal vi nøjes med 100 % ADT (ANbefalet Daglig Tilførsel) eller skal vi have langt højere mængder?

Så den travle forbruger uden fagviden - og alle os andre - kan ikke få at vide, hvad de optimale mængder er. Hvad gør man så ? Der er følgende handlingsmuligheder.

Mulighed/vej 1: Man håber på, at en god kost vil give en alle de optimale mængder af vitaminer/mineraler, som man har behov for. Så man tager ikke tilskud. (Man bør spørge sig selv: Hvorfor tror du, at du kan nøjes med så lave mængder af visse vitaminer og mineraler?)

Mulighed/vej 2: Man tager en af de kendte multi-vitamin/mineral-piller med 100 % ADT.( Igen er spørgsmålet: Hvorfor tror du, at du kan nøjes med så lave mængder af visse vitaminer og mineraler?)

Mulighed/vej 3: Man tager en pille med meget høje mængder af visse stoffer som f.eks antioxidanterne. Den mest kenddte er Omnimin. ( Her er spørgsmålet: Hvorfor tror du, at du har brug for så meget? ).

Det er de 3 muligheder/veje, som mange kender.

Nu gør jeg så opmærksom på den fjerde vej, som jeg kalder den gyldne middelvej. Man kan nemlig lægge sig cirka midt imellem de 3 muligheder/veje. Det vil sige, at man vil ikke nøjes med et tilskud på 100 % ADT af visse stoffer. Men man vil til gengæld heller ikke tage så meget, som der er i Omnimin.

I praksis vil det blive en multi-vitamin/mineral-pille med følgende sammensætning:

Ca. 100 % ADT af flere vitaminer og mineraler.

200-400 % ADT af antioxidanterne vitamin C, vitamin E samt af vitamin D og selen. (Der kan uden tvivl skrives flere vitaminer eller mineraler på under dette punkt. F.eks en eller flere af B-vitaminerne).

Iøvrigt gider jeg som mand ikke æde en pille med 100 % ADT jern. (Dette har dog ikke noget med den gyldne middelvej at gøre).

Den multi-vitamin/mineral-pille, som kommer nærmest denne løsning, er "Livol Multi Total 50 +". Den er tættere på at ramme plet end alle de andre piller, som jeg har set.

Den fjerde mulighed/vej er ikke nødvendigvis bedre end de 3 andre veje.

Men min vej er absolut en mulighed. Den lægger sig cirka midt imellem de 3 andre veje og kaldes derfor for den gyldne middelvej. Den kan man så evt. vælge, mens de uenige fagfolk diskuterer frem og tilbage. Man kan så supplere med en eller flere antioxidanter, som ikke er i pillen.

B. JERN:

Det var vist læge Niels Hertz, der senere kom med i Vitalrådet, som nævnte, at jern i tilskud kunne være et problem for mænd. Senere tog jeg diskussionen op under et kursus på KVL-Landbohøjskolen. Så vidt jeg husker, drejer det sig vist om, at jern kan belaste antioxidant-forsvaret.

Så vidt jeg husker, skrev jeg senere til fagfolk/institutter/råd. De mente ikke, at en vis mængde jern i tilskud var et problem for mænd.

Fornylig har jeg så læst Uffe Ravnskovs bog om kolesterol. Han nævner et eller andet med jern, som jeg ikke kan huske her.

Som "kostvejleder" vil jeg ikke advare mænd mod jern i tilskud. Men som privatperson gider jeg ikke indtage 100 % ADT af jern i en multi-vitamin/mineral-pille. Det er en af grundene til, at jeg tager "Livol Multi Total 50 +". (Jeg har ingen økonomiske interesser i dette eller andre produkter).

Jeg synes, at Sunek burde vide problemstillingen m.h.t. jern (og kobber). Hvis han vil vide mere om dette, kan han eventuelt læse i bogen NNR og kontakte myndighederne.

Jeg kunne ikke vide, at Sunek lavede meget træning. Herinde er der uden tvivl mange, som kun laver middel/lidt motion. Så Sunek kunne lige så godt have været en af dem, der kun lavede middel eller lidt træning.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share