Hvilken dansker står bag den største sportspræstation i 2009?


troels KI
 Share

  

143 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

He he nu blander jeg mig lige i debatten omkring den største danske sportspræstation i 2009.

Nu er der jo mange måder at definere store sportspræstationer på, og jeg synes ikke nødvendigvis, at placeringen på sejrsskamlen er det altafgørende.

Selv om de mange fantastiske sportsfolk I nævner alle er gode kandidater til titlen, synes jeg stadig at titlen skal gå til Rasmus Henning for hans 5. plads ved den legendariske Hawaii Ironman.

Ikke bare fordi jeg synes, at en 5. plads i sig selv er en flot placering, men fordi Henning blev nr. 5 efter at have brækket hånden umiddelbart op til stævnet. Derfor havde hans forberedelser ikke været optimale, og hånden gav ham selvsagt også problemer på selve dagen.

Alt i alt er dette en præstation ud over det sædvanlige, selv for en jernmand :superman:

(Og jeg er ikke forudindtaget fordi jeg selv dyrker tri, kun lidt :cool: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal sammenligne med bordtennis eller badminton vil mit umiddelbare gæt være at der er mindst lige så mange svömmere i verden som træner målrettet for 800 fri som der er spillere i de to sportsgrene.

Tal jeg fik fra FINA sidste år gjorde det op til at der er ca 2 mill registrede konkurrencesvömmere i verden. (I DK er man registret når man stiller op til regionale mesterskaber i sin aldersgruppe - der er 2600 registrerde svömmere i DK ifölge SVÖM 2008 i USA skal man stille op til state champs for en US swimming club - altså ikke high school eller college)

Man mener der er ca 11 mill mennesker i verden som træner svömning på konkurrenceplan.

Bordtennis og badminton har voldsomt mange aktive.

The ITTF now has almost 200 members and with more than 40 million players worldwide table tennis has the largest player-base of any sport.

http://cp.olympics.com.au/sport/22/Table+Tennis

Og en anden side skriver følgende:

Table tennis is the biggest amateur recreational sport in China today, with an estimated 300 million players http://en.wikipedia.org/wiki/User:Slashem/spo

Badminton:

I Indonesien og Malaysia er det så vidt jeg ved nationalsport og det er en populær sport i Kina, Japan, Korea, Indien samt andre sydøstasiatiske lande.

Badminton’s governing body, the International Badminton Federation (IBF), has about 140 member nations. The IBF estimates that about 200 million people play the game worldwide http://www.lycos.com/info/badminton.html
Link to comment
Share on other sites

Bordtennis og badminton har voldsomt mange aktive.

Og en anden side skriver følgende:

Badminton:

I Indonesien og Malaysia er det så vidt jeg ved nationalsport og det er en populær sport i Kina, Japan, Korea, Indien samt andre sydøstasiatiske lande.

OK - det overrasker mig faktisk. Fair nok. Jeg troede faktisk at badminton var en marginalsport som kun bliver spillet i forholdsvis få lande.

Rasmus Henning har også præsteret godt (han og også tidligere svömmer - hehe) Men jeg synes ikke at årets idrætspræstation kan være at man har noget resulater på trods af skader eller lignende.

Jo det var flot at han overhovedet gennemförte Hawaii men at han var skadet giver i min optik ikke ham en höjere placering i årets idrætspræstation. Her kigger jeg kun på hvad der reelt er opnået.

Link to comment
Share on other sites

Rasmus Henning har også præsteret godt (han og også tidligere svömmer - hehe) Men jeg synes ikke at årets idrætspræstation kan være at man har noget resulater på trods af skader eller lignende.

Jo det var flot at han overhovedet gennemförte Hawaii men at han var skadet giver i min optik ikke ham en höjere placering i årets idrætspræstation. Her kigger jeg kun på hvad der reelt er opnået.

Helt enig. Jeg synes ikke at oddsne skal have nogen betydning. Jeg synes heller ikke at Caroline Wozniacki i den her afstemning bør have nogen fordel, af at hun er ung (Dette er ikke en anklage mod dem der har stemt på hende af denne grund).

Da jeg stemte på Lotte Friis, vurderede jeg atleterne ud fra: Hvad har de opnået?

Jeg tog ikke højde for odds, alder, prestigen i sporten eller hvilke faktorer der nu ellers er.

Hvis andre tager højde for disse ting, er det fint med mig, og hvis for eksempel en bordtennis spiller stemmer på Michael Maze, bare fordi det er bordtennis, er det også helt okay.

Der er ikke nogen regler i den her afstemning, alle har sine synspunkter, og tager højde for forskellige faktorere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv tennisspiller og har stemt på Wozniacki.

Når det så er sagt, så synes jeg bestemt at Lotte Friis osse har imponeret mig. Men man kan jo ikke lade vær' med at kigge på alder, højde, vægt eller andre parametre for den sags skyld, når disse 4 store idrætspersoner alle har præsteret noget usædvanligt.

Hvis en 14-15 årig dansk svømmer f.eks. havde vundet OL-guld, -sølv eller -bronze for den sags skyld, så havde jeg uden tvivl stemt på hende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så nærmer årets (Årtiets :tongue: ) slutning sig, og det er derfor ved at være på tide at vi endegyldigt finder vinderen. Lige nu ser det ud til at blive Caroline Wozniacki, men jeg håber at der stadig er flere derude som vil stemme.

Lotte Friis går mig lidt på pt., der de svømmere åbenbart har nogle meget skæve in- og offseasons. Lige nu er der blevet afholdt EM i Istanbul, og det resulterede i en guldmedalje i 800 meter fri, og lad os se om hun ikke også tager den i 1500 meter fri.

Til Mikkel Kessler, tror jeg lige at jeg vil tilføje at han har indspillet en sang sammen med Volbeat, som kan ses her http://www.youtube.com/watch?v=huanb45SkRI

Han skulle blive sanger når han indstiller karrieren. Det er forresten ham der råber "Fight, fight, fight, fight!"

Link to comment
Share on other sites

Lotte Friis går mig lidt på pt., der de svømmere åbenbart har nogle meget skæve in- og offseasons. Lige nu er der blevet afholdt EM i Istanbul, og det resulterede i en guldmedalje i 800 meter fri, og lad os se om hun ikke også tager den i 1500 meter fri.

Hvad mener du med skæve in/off seasons?

Svömmerens år er typisk delt op i 3 (2) delsæsoner. Eneste deciderede off-season er 2-3 ugers sommerferie som Lotte sikkert holdt efter VM i sommer.

De danske EM svömmere er sikkert godt igang træningen i slutningen af denne uge.

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med skæve in/off seasons?

Svömmerens år er typisk delt op i 3 (2) delsæsoner. Eneste deciderede off-season er 2-3 ugers sommerferie som Lotte sikkert holdt efter VM i sommer.

De danske EM svömmere er sikkert godt igang træningen i slutningen af denne uge.

Jeg mener at i mange sportsgrene konkurrerer du overhovedet ikke i november-februar. Jeg troede at alle 4 var færdige for i år, men jeg skal hele tiden ind og skrive noget mere om Lotte Friis :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Caroline Wozniacki, uden tvivl. At gå fra nummer 12 til 4 på verdensranglisten i en af verdens mest prestigefyldte sportsgrene er en kæmpe præstation i sig selv - at hun så samtidigt har vundet 3 WTA titler og er blevet nr. 2 i en grand slam gør bestemt ikke præstationen mindre flot.

Kessler har intet bevist i år, at han overhovedet er på listen er mig en gåde. Hvordan det kan være årets sportspræstation at slå en nobody og tabe en kamp giver ingen mening. De to andre anser jeg for at være marginalsportsgrene, og kan derfor efter min mening aldrig komme op på siden af Wozniacki, selvom hun ikke har vundet en grand slam.

Link to comment
Share on other sites

Caroline Wozniacki, uden tvivl. At gå fra nummer 12 til 4 på verdensranglisten i en af verdens mest prestigefyldte sportsgrene er en kæmpe præstation i sig selv - at hun så samtidigt har vundet 3 WTA titler og er blevet nr. 2 i en grand slam gør bestemt ikke præstationen mindre flot.

Kessler har intet bevist i år, at han overhovedet er på listen er mig en gåde. Hvordan det kan være årets sportspræstation at slå en nobody og tabe en kamp giver ingen mening. De to andre anser jeg for at være marginalsportsgrene, og kan derfor efter min mening aldrig komme op på siden af Wozniacki, selvom hun ikke har vundet en grand slam.

Marginalsportsgrene? Hvad satan er det for noget at skrive :/

Link to comment
Share on other sites

Caroline Wozniacki, uden tvivl. At gå fra nummer 12 til 4 på verdensranglisten i en af verdens mest prestigefyldte sportsgrene er en kæmpe præstation i sig selv - at hun så samtidigt har vundet 3 WTA titler og er blevet nr. 2 i en grand slam gør bestemt ikke præstationen mindre flot.

Kessler har intet bevist i år, at han overhovedet er på listen er mig en gåde. Hvordan det kan være årets sportspræstation at slå en nobody og tabe en kamp giver ingen mening. De to andre anser jeg for at være marginalsportsgrene, og kan derfor efter min mening aldrig komme op på siden af Wozniacki, selvom hun ikke har vundet en grand slam.

Tror faktisk afstemningen blev skrevet på Infosport før han slog Gusmyl Perdomo, og det gør jo ikke sagen mindre mærkværdig. Tror bare at de har taget de 4 bedst kendte navne, og skrevet dem på, selvom Kessler ikke havde lavet noget på daværende tidspunkt - og nu ikke ligefrem har lavet noget vi jubler for.

Mener også at den blev lavet før Michael Maze blev Europamester, så nej, ikke de mest gennemtænkte navne at skrive på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vinderen er fundet, og tillykke til Caroline Wozniacki! Hun er uofficielt blevet kåret til danskeren bag den største sportspræstation i 2009, af Danmark's største motionssite! :4thumbup:

I skrivende stund er resultaterne:

Caroline Wozniacki (56 votes [50.45%) Percentage of vote: 50.45%

Lotte Friis (39 votes [35.14%) Percentage of vote: 35.14%

Mikkel Kessler (4 votes [3.60%) Percentage of vote: 3.60%

Michael Maze (12 votes [10.81%) Percentage of vote: 10.81%

Af "historiske" årsager lader jeg pollen blive, men yderligere afstemninger vil der ikke blive taget højde for - MOL Champion 2009 er kåret, og det vil ikke blive ændret, medmindre Caroline Wozniacki indrømmer brug af doping. Hvilket hun selvfølgelig ikke gør, fordi hun er og altid vil være clean.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share