Knæ hæver ved belastning


Heja
 Share

Recommended Posts

Min datters h.knæ hæver ved belastning. Hun har spillet badminton i 7 år, hun er 15 år. Hun er undersøgt af ortopædkirurg og har været forbi Reumatorisk Amb. Hun er blevet MR scannet og fået taget div. blodprøver uden resultat, så hun er færdigbehandlet på Reuma. Amb. hvor hun fik tømt knæet for væske. Lægen på Reuma. Amb. havde ikke nogle foreslag til hvad der er galt med min datters knæ, derfor spørger jeg om andre kunne have en ide om hvad der muligvis kan være ivejen.

Jeg kan fortælle at knæet er hævet op igen sidst hun var til stævne. Hun har ikke smerter i knæet når det hæver, hun opdager det først når hun er færdig med at spille kamp. Nogle gang kan hun have lidt smerter på begge sider af knæet og i knæhasen. Det giver et ryk i knæet ved drej af overkrop, som om at knæet går af led, uden smerte men dog ubehagelig følelse.

Jeg kan tilføje at hun som 11 årige blev sparket af en hest lige over knæet, hvilket gav en bruskknude hvor hun var til behandling v/fysioterapeut.

Link to comment
Share on other sites

hei.. hvilket plan spiller hun på???(jo højere plan jo højere belastning på knæet) det lyder lidt som om at hun måske har beskadiget sine ledbånd på siderne af knæet.. hvis det specielt gør ondt på indersiden af knæet(venstre side på h. knæ)burde hun gå til lægen for at få tjekket sin menisk.. for det ledbånd som sætter på indersiden af et knæ også har fat i menisken.. så hvis ledbåndet bliver beskadiget på indersiden bliver menisken ofte også..

Edited by fys'n
Link to comment
Share on other sites

Hey...

Jeg tror ikke det har noget med hendes menisken at gøre...

Det passer ikke helt at menisken sidder fast i det mediale ligament. Det mediale ligament er groet fast til

den mediale del af kapslen og har ikke noget at gøre med menisken. Jeg tror ikke der er nogle ligamenter

eller andre strukturer der er skadet da der ikke er smerte når hun dyrker sport... Det ville være smertefuldt

hvis der var en partiel ruptur af ledbåndet eller skade på menisk...

Mvh Nicolai

Link to comment
Share on other sites

Hun spiller iøjeblikket i M-rækken, men bliver altid elitespiller inden sæsonen er ovre, og hun træner selvfølgelig meget og har mange stævner.

Problemet er, at MR scanningen ikke viste noget og ortopæd kir. kunne heller ikke konstantere noget i knæet. Hun har smerter ved gang når hun f.eks har siddet stille længe, og smerterne går helt ned bag på skinnebenet, men ellers har hun kun få smerter og føler ubehag i knæet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forstå at dig og din datter er desperat for at finde ud af hvad det er men jeg må indrømme at jeg næppe tror at nogen herinde vil kunne hjælpe

Din datter er jo allerede blevet undersøgt af en læge med speciale i ortopædkirurgi samt fået en MR-scanning der intet nyt under solen gav

Det du kan gøre er at få en "second opinion" evt på en idrætsklinik/idrætsmedicinsk afdeling

Sålænge der ikke er nogen herinde der kan undersøge hende er det stortset umuligt at diagnosticere hende men derfor kan man jo godt komme med gisninger, jeg er bare af den overbevisning at det i bedste fald er spild af tid og i værste fald spild af kræfter der kan bruges andet steds

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at MR scanningen ikke viste noget og ortopæd kir. kunne heller ikke konstantere noget i knæet. Hun har smerter ved gang når hun f.eks har siddet stille længe, og smerterne går helt ned bag på skinnebenet, men ellers har hun kun få smerter og føler ubehag i knæet.

Find en anden ortopædkirurg.

MR-scan af knæ er ofte enten misvisende eller intetvisende og dermed elendigt som dianosticeringsværktøj (det ved lægerne også godt!),- det samme gælder ultralyd og røntgen, scintigrafi, blodprøver osv, når der er tale om almindelige knæskader.

Hvis din datters knæ hæver så meget op at det skal tømmes for væske (hvor mange ml blev udtømt?), så har knæet det ikke godt.

Det kan være et væld af forskellige ting; både menisk, ledkapsel, bursitis, plica, ligamentskade, korsbåndsskade osv. Uanset hvad overlægen så siger - læger kan nemlig heller ikke se udefra, hvilken skader knæet er pådraget indvendigt... og ortopædkirurger tager ofte fejl fsv knæskader.

Læs her om knæskader: http://sportnetdoc.dk/links-knee.htm

og søg lidt i skadesforummet - der ligger en del tråde med lignende symptomer/skader på knæ.

Få en uvildig vurdering af en ekspert i knæskader. Kan anbefale Parkens Privathospital, dr. med. Uffe Jørgensen. Han er særdeles god til at diagnosticere korrekt og lytter til patienterne i stedet for at ignorere skaden :-)

Mener en konsultation koster 1000 DKK - det er pengene værd.

Btw indtil videre bør hun hver gang knæet hæver den mindste smule op benytte RICE.

Få evt noget NSAID til at tage inflammationen (via egen læge), hvis der er inflammation/hævelse.

Link to comment
Share on other sites

hehe.. nalle87.. den mediale menisk har fat i det mediale ligament(lig. collaterale tibiale).. eller faktisk er det lig. der har fat i menisken.. den ligger jo som du selv siger, selvfølgelig inde i kapslen på den.. :) det jo ligegyldigt.. så hvis pigen nu har beskadiget sit mediale lig. så har menisken sikkert os fået en tur.. siger dog heller ikke at dette er tilfældet.. men du ska' vist hjem og ha' læst på din anatomi.. :)

Edited by fys'n
Link to comment
Share on other sites

Find en anden ortopædkirurg.

MR-scan af knæ er ofte enten misvisende eller intetvisende og dermed elendigt som dianosticeringsværktøj (det ved lægerne også godt!),- det samme gælder ultralyd og røntgen, scintigrafi, blodprøver osv, når der er tale om almindelige knæskader.

Hvis din datters knæ hæver så meget op at det skal tømmes for væske (hvor mange ml blev udtømt?), så har knæet det ikke godt.

Det kan være et væld af forskellige ting; både menisk, ledkapsel, bursitis, plica, ligamentskade, korsbåndsskade osv. Uanset hvad overlægen så siger - læger kan nemlig heller ikke se udefra, hvilken skader knæet er pådraget indvendigt... og ortopædkirurger tager ofte fejl fsv knæskader.

Læs her om knæskader: http://sportnetdoc.dk/links-knee.htm

og søg lidt i skadesforummet - der ligger en del tråde med lignende symptomer/skader på knæ.

Få en uvildig vurdering af en ekspert i knæskader. Kan anbefale Parkens Privathospital, dr. med. Uffe Jørgensen. Han er særdeles god til at diagnosticere korrekt og lytter til patienterne i stedet for at ignorere skaden :-)

Mener en konsultation koster 1000 DKK - det er pengene værd.

Btw indtil videre bør hun hver gang knæet hæver den mindste smule op benytte RICE.

Få evt noget NSAID til at tage inflammationen (via egen læge), hvis der er inflammation/hævelse.

Dette råd, samt hvad TLunau skriver er omtrent de bedste råd, som er kommet indtil nu.

Drøn direkte ind til parken og læg pengene på bordet!

De er nogle af de førende eksperter på området, hvis ikke de bedste i hele landet.

Om du kommer fra Bornholm, Jylland, Lolland eller Kbh., så skal du og din datter bare se at komme afsted.

Jeg har sendt mange klienter derind, plus jeg selv og min egen mor. Jeg har kun fået positive tilbagemeldinger fra alle.

At prøve at diagnosticere over nettet, kan kun sætte en masse tanker igang, men leder ingen vegne.

Jeg har allerede gjort mig nogle tanker omkring, hvad der kunne være galt, men jeg kunne aldrig finde på, at prøve at net-diagnosticere, da man i værste fald kommer på afveje og kliniske test vil vise noget helt andet.

Her er deres hjemmeside med telefonnr. på første side: Parkens privathospital

Her kan de så finde ud af om der skal skæres eller genoptrænes.

Held og lykke med projektet og god vind med din datters knæ.

Nikolaj - fysioterapeut og korsbånd + meniskskadet som 15 årig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Jeg synes det lyder lidt som om det kunne være ledegigt? Jeg lider selv af ledegigt (specielt i knæene), og har gjort det siden jeg var 2 år. Gigten er i udbrud engang imellem, hvilket vil sige at der opstår en gullig væske i mit knæ, hvilket gør at min knæ hæver og er ømt/stivt, specielt om morgenen efter en hel nat, hvor de har været strukket ud. Men også efter jeg har været aktiv fx. løbet en tur eller lignende.

Jeg er i medicinsk behandling, men i udbrud, så skal væsken suges ud og behandles med binyrebarkhormon, før det er til at holde ud. Det undre mig bare at reumatologerne ikke sagde noget omkring dette, for jeg ville mene man kan vurdere dette ud fra en blodprøve, da det er en autoimmun sygdom? Men det var også bare et forslag til hvad det kunne være din datter lider af, for i mine øre, lyder det til at kunne være ledegigt...

Håber du kan bruge mit svar.. :) Go' jul...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share