Støttebælte - eller hvad det ny hedder


mdk
 Share

Recommended Posts

En af øvelserne i mit nuværende træningsprogram er military press to gange om ugen. Efterhånden kører jeg øvelserne med 35 kilos belastning, og det kan mærkes i lænden (lidt).

Ud over at træne lænden, kan man så drage fordel af at bruge et af disse støttende lændebælter? Jeg ved ikke præcist, hvad de hedder?

Hvis ja - for får man det billigste og bedste tilbud på sådan et bælte? :)

Link to comment
Share on other sites

Ud over at træne lænden, kan man så drage fordel af at bruge et af disse støttende lændebælter? Jeg ved ikke præcist, hvad de hedder?

Det eneste du får ud af at bruge bælte til Military Press er, at du fratager øvelsen den styrke, den har i forhold til siddende skulderpres. Nemlig, at den træner hele kroppen. Du skal ikke være bange for at belaste din krop. Det er sådan set det træning går ud på ;) .

Link to comment
Share on other sites

I know, I know. Men military press er på lister over øvelser, hvor der er forøget risiko for skader i nedre del af ryggen. Der er vel ikke noget problem i at isolere en skulderøvelse, så det kun er skulderen, der blir trænet?

Men så kan jeg forstå siddende military kunne være et alternativ. Takker for indlægget :)

Link to comment
Share on other sites

Det eneste du får ud af at bruge bælte til Military Press er, at du fratager øvelsen den styrke, den har i forhold til siddende skulderpres. Nemlig, at den træner hele kroppen. Du skal ikke være bange for at belaste din krop. Det er sådan set det træning går ud på ;) .

Damn straight, meget enig i BK's betragtninger... B)

Uden at tage stilling til om hvorvidt man generelt bør anvende bælte, så handler det om at kroppen såmænd nok skal tilpasse sig. Den bliver stærkere, så tør øjene og spis en kiks ;)

Link to comment
Share on other sites

Mnja, det skal nok passe. Det er nok derfor der aldrig er nogen, der får skader af styrketræning ;)

Nu handler det ikke om generelle overvejelser for/imod bælte, men om et specielt tilfælde, hvor der er signaler fra lænden :)

Men om ikke andet, er der vist ikke grund til at gentage den samme holdning flere gange. Beleriand har så fint redegjort for sit synspunkt :)

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Mnja, det skal nok passe. Det er nok derfor der aldrig er nogen, der får skader af styrketræning  
Hov hov, det har jeg aldrig sagt noget om. Enhver kan komme til skade ved forkert udførte øvelser, træning over evne, etc.
Nu handler det ikke om generelle overvejelser for/imod bælte, men om et specielt tilfælde, hvor der er signaler fra lænden  :)

Det er da rigtigt, men som regel så udvikler disse diskussioner sig til et politisk spørgsmål om hvorvidt man bør bruge bælte eller ej generelt.

Link to comment
Share on other sites

umm jeg bruger bælte når jeg træner "tung" squat.

det retter en op og forstærker så man ikke laver skader .....

desuden mærker jeg ikke nogen forskel på squat med eller uden bælte......måske skal der flere kg på!!

men det er meget rigtigt at når folk siger man ikke bør bruge hverken straps/bælte/knæbånd som en standard men eks. straps er sq nødvendige for mig ved eks. 105kg i row ellers kan jeg simpelthen ikke holde mit greb.

med overdrevent brug af straps bliver dit greb/fingre aldrig stærkere :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

Det med hvorvidt et bælte er med til at gøre truncus svagere i forhold til resten af kroppen har været diskuteret flere gange her på MOL. Jeg er personlig af den mening, bæltet er en udemærket værktøj i træningslokalet. Jeg mener ikke at der er nogen grundt til at tro at mavemusklerne bliver svagere ved brug af bælte. Men af mentale grunde bruger jeg heller ikke bælte til alle mine løft. Man kan nemlig godt gå hen og vænne sig til bæltet, så man føler sig usikker når man skal løfte uden. Mel C Siff skiver dette om bæltebrug i hans bog "Facts and fallacies of fitness":

"My research using EMG and muscle tension monitoring devices has shown that use of a belt can create cicumstances for INCREASING rather than decreasing abdominal strength. External pressure exerted on the abdominals by a belt or medicine ball thrown against the abs in boxing training increases tension on the abs and thereby serves to strenghten them, provided one's breath is held during the relevant movement".

Men jeg er da enig i at hvis man skal bruge bælte til alting, ligefra wristcurls til dumbell laterels, så er det misbrug af bæltet og ikke brug! Det er ligesom at en af mine kammerater så en gut i centret bruge lifting straps til preacher curls :o :D Lifting straps er ligesom bæltet et godt værktøj, specielt i alle de centre hvor det ikke er tilladt at bruge magnesium kalk, men bør efter min mening kun bruges ved tunge shrugs, dødløft og rows hvor grebet ikke kan være med mere!

Jeg bruger løftestropper når jeg kører rigtigt tungt i dødløft, men min greb har aldrig været bedre, så ingen grund til at undervudere rigtig brug af godt udstyr :)

Link to comment
Share on other sites

er nu ellers meget stolt af mine 5*105 :D sidste sæt ..... personlig record :o)

btw.

straps er også medvirkende til at man lige kan tage de 2 ekstra reps man ellers ikke ville kunne.

her tænker jeg især på chinups

http://www.exrx.net/WeightExercises/Latiss...i/AsChinup.html

og handsker/gummidimser(ikke kondomer :) ) øger også da din sved ikke genere dit greb.

+ at man næsten undgår hårdhud

Link to comment
Share on other sites

Hansker er jeg tilgengæld lidt modstander af :) Ikke fordi at jeg kan henvise til nogle faglige kilder, der siger at handske brug ikke er godt, men simpelhen fordi at jeg finder det en smule fimset ;)

Hård hud på hænderne er noget der følger med i "the iron game", men hvis man ikke kan klare lidt hård hud på hænderne, så er det da folks egen sag, om de vil bruge handsker :chicken: ;)

Link to comment
Share on other sites

I skulle hellere tage og passe jeres seng en søndag nat, kids! :)

Jeg har også hård hud på hænderne. Jeg må ud og finde et par chikke neongrønne handsker til næste gang (i dag faktisk) jeg skal træne. Hvorfor er grebet på håndvægte så tynde? Der er da ingen mandehænder, der passer til de håndvægte, vi har i mit center, og så kan man ikke holde godt fast på de tunge af dem ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at der er nogen grundt til at tro at mavemusklerne bliver svagere ved brug af bælte

Det mener jeg bestemt heller ikke! Min pointe er at når man træner en given øvelse med støtte, vil man ikke kunne løfte lige så meget uden... Det siger jo næsten sig selv.. Jeg bruger selv bælte ved tungeste dødløft, og bare man holder sig for øje at man primært træner "udenom" bæltet, så er der jo ikke nogen ko på isen..

Link to comment
Share on other sites

Jøgge <<< Får du smerter i lænden i forbindelse med dine løft? I de tilfælde, hvor den, der træner, ikke har gener i lænden, kan man vel godt forsvare at træne uden. Men jeg er jo begyndt at kunne mærke, det knager i lænden under military press. Så det er specifikt for at undgå, det bliver værre.

Link to comment
Share on other sites

Jøgge <<< Får du smerter i lænden i forbindelse med dine løft? I de tilfælde, hvor den, der træner, ikke har gener i lænden, kan man vel godt forsvare at træne uden. Men jeg er jo begyndt at kunne mærke, det knager i lænden under military press. Så det er specifikt for at undgå, det bliver værre.

Nej, jeg får ikke smerter i lænden... Jeg kan bare mærke at jeg kan løfte mere når jeg bruger bæltet, og der er jo en vis tilfredsstillelse i at løfte "tungt" (maxer dog kun 160 indtil videre)

Det handler for mig om at overveje hvad jeg vil med øvelsen - mit nuværende "svageste led" er min grebsstyrke - stangen glider simpelthen ud af hånden ved 150-160.

Men - jeg tænker lidt om du laver noget uhensigtsmæssigt siden du får ondt i lænden.. Træner selv military press, og jeg kan godt mærke hvis jeg laver noget forkert (For meget/lidt lændesvaj)

Edited by Jøgge
Link to comment
Share on other sites

Har osse overvejet, om jeg gør det forkert. Jeg gør det selvfølgelig foran spejl - og efter at have tjekket klausjensens log ud (eller Tomas J's log - jeg kan ikke huske, hvis log det var), så har jeg i hvert fald fået koblet det med at give et lille skub ved hjælp af benene ud. Så nu står jeg helt stille og isolerer i overkroppen.

Men jeg kan ikke rigtig bedømme, om svajet i lænden er OK.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Man kan dårligt selv vurdere sit lændesvaj... En metode kunne dog være at du er ekstra opmærksom på din holdning inden du tager stangen, og så skulle man kunne mærke om man bevæger sig den ene eller den anden vej i løftet...

Men hvis det kun er i military press at du får problemet, hvorfor så ikke bare bruge bælte der??

Man kunne måske sagtens forestille sig at du læner dig for meget bagud, hvis vægten er lidt for høj, idet du så bedre kan bruge brystmusklerne??

Edited by Jøgge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share