Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning


Spinderella
 Share

Recommended Posts

Tirsdag d. 10. marts - Amalfi

Ja, denne dag endte vi med at gå sølle 4,5 km. Planen var ellers at vi ville tage bussen til Bomerano og herfra gå den tur, der bliver kaldt "Gudernes sti" til Positano - for mit vedkommende det, jeg havde set mest frem til ved turen, og som vi havde udsat for at få det bedt mulige vejr til hvad vi forventede ville være storslåede udsigter. Imidlertid gik det jo hverken værre eller bedre, end at der sent mandag aften kom en melding om at Italien ville lukke ned. Dagen gik således med at undersøge om vi kunne komme tidligere hjem end planlagt, og generelt være lidt rundt på gulvet. Vi kunne ikke helt finde ud af hvor restriktivt det var i forhold til bevægelse, men ingen af os havde lyst til at chance noget, hvor vi var afhængige af offentlig transport. I løbet af dagen fandt vi ud af, at ud over at vi skulle holde min. 1 meter afstand til andre mennesker, så måtte vi godt gå rundt - bare vi blev i Amalfi, og ikke gik videre til næste landsby. Derudover var den indledende melding at restauranterne ville lukke ved 17-18 tiden, men heldigvis ikke noget problem for os at lave mad hjemme. 

 

Amalfi9.jpg.651d8750835545657f31d831785fc54b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 11. marts - Vandring Amalfi

9 km - eftersom vi nu ikke længere kunne udforske området bredt, udnyttede vi det gode vejr til at genbesøge "Valle Ferriere". En meget stille og rolig tur, hvor vi gav os tid til at sidde og suge lidt d-vitaminer fra solen, som var blevet mere og mere overbevisende. Turen var ikke længere end at vi var tilbage til at kunne spise frokost ved vandet i Amalfi - og herefter nyde de sidste solstråler fra en kirkegård, som ligger højt over byen (vi var dovne nok til at tage elevatoren op, men de seneste dages skrabede gå-programmer gjorde at vi ikke havde problemer med at tage trapperne ned).

 

Amalfi10.jpg.269561e4edeb42bcba86c719da870ae1.jpgAmalfi11.jpg.cc5f5d284bc080489cc05b98a1dc8508.jpg

 

Torsdag d. 12. marts - Amalfi

Meget tæt på en 0-dag (bortset fra morgenrutinen). Vi var på vej ud for at gentage gårsdagens tur, da dette virkede til at være den bedste mulighed, givet de restriktioner der nu var. Men vi var ikke kommet ud af byen før vi hørte en bil køre rundt og gentage et budskab vi megafon. Det lykkedes os at få det oversat, og meldingen var at man nu kun måtte bevæge sig uden for sit hjem, hvis man skulle købe mad eller på apoteket. Det er ikke sikkert der var sket noget ved at fortsætte op i dalen, men jeg havde det bedst med at følge de instruktioner der nu var. Og jeg bliver også nødt til at sige, at den form for megafonbesked forekom mig ildevarslende, og noget jeg kun forbinder med (film om) krigstid. Det var lige før jeg forventede at det næste ville være flokke af stormtroopere, der kom væltende gennem gaderne. :laugh: Selv om det var lækkert at kunne ligge og nyde solen et par timer på vores tagterasse, så var dette på mange måder en dag, der bare skulle overståes! Og i takt med de restriktioner der kom, og meldinger hjemmefra om at det også var på vej i Danmark, der voksede bekymringen for om det ville lykkedes os at komme hjem som planlagt. 

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 13. marts - hjemrejse

Tror jeg har beskrevet turen allerede i Opturstråden, så vil ikke komme med en lang beskrivelse her. Men nok den mest specielle rejse jeg har været på! Gik dog forholdsvis udramatisk at komme hjem, og jeg var meget lettet, da jeg landede på egen matrikel sent om aftenen. Var lidt rundt på gulvet hele weekenden, herunder i forhold til at afgøre hvor meget jeg skulle holde mig isoleret. Har fået karantæne fra mit job i 14 dage, men kunne umiddelbart ikke se at min rejse gav anledning til absolut isolation. Omvendt, så har jeg døjet en del med min astma, så har jo også hostet en del, og stadig lidt forkølet. Så har undgået det meste kontakt... 

 

Lørdag d. 14. marts

7 minutes + stræk

 

Søndag d. 15. marts

Stræk

 

Mandag d. 16. marts

Intet

 

Tirsdag d. 17. marts

7 minutes, 5xsolhilsner, stræk

Kom tilbage på oprindelig astmamedicin - herfra ret hurtig bedring med hoste, og dermed begyndende mod på at komme ud igen.

 

Onsdag d. 18. marts

7 minutes

Gåtur på ca. 5,5 km. Første gang jeg har bevæget mig uden for mit hjem siden fredag. 

 

Torsdag d. 19. marts

Gåtur ca. 5,5 km

 

Fredag d. 20. marts

Løb 3 km @ 17:47 - holdt stabilt tempo hele vejen igennem.

3x6@bw - strækkere + 3x3@bw inverse rows (shit det er hårdt, når fødderne er helt henne ved døren!) + 1:00 planke + stræk

 

Lørdag d. 21. marts

Gåtur 5,5 km.

 

Søndag d. 22. marts

Løb 5,1 km @ 32:33 - Havde lidt knas med knæet, så var nede og gå nogle gange, særligt mod slutningen af turen

5 burpees + 3 inverse rows - gange 2. Havde regnet med at tage tre sæt, men var helt død... 

stræk

 

Link to comment
Share on other sites

På 23/3/2020 at 10:47 , vestjyden skrev:

Jeg får helt lyst til en tur til Italien, efter at have læst din beretning. Hvis det ikke var for corona. Meget underligt at opleve hvordan verden lukker og slukker!

:hippy::wub: Enig med Vestjyden. Tak for dejlige billeder og beretninger og også selvom, at turen ikke kunne undgå at blive påvirket af corona skyggen. 

Bedst, at du er trygt hjemme i Århus! 

Link to comment
Share on other sites

På 3/28/2020 at 08:57 , Bjergtrold skrev:

:hippy::wub: Enig med Vestjyden. Tak for dejlige billeder og beretninger og også selvom, at turen ikke kunne undgå at blive påvirket af corona skyggen. 

Bedst, at du er trygt hjemme i Århus! 

:heartpump:

På 3/23/2020 at 10:47 , vestjyden skrev:

Jeg får helt lyst til en tur til Italien, efter at have læst din beretning. Hvis det ikke var for corona. Meget underligt at opleve hvordan verden lukker og slukker!

Ja - vil også meget gerne tilbage dertil, når alt er lidt mere normalt igen. 

På 3/28/2020 at 11:40 , Oksen fra Århus N skrev:

Og du føler dig fortsat rask, Spin?

Ja. Har en forkølelse som ikke vil slippe helt, men det er (for mig) meget normalt for årstiden. Tak for omsorgen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå, også lidt opdatering siden sidst...

 

Tirsdag d.d 24. marts

4,9 km løb @ 31:25

Stræk

 

Torsdag d. 26. marts

3,6 km løb @ 21:44

 

Havde regnet med også at løbe en tur i weekenden, men i stedet blev det til 2xgåture og noget havearbejde.

 

Tirsdag d. 31. marts 

5,3 km løb @ 33:17

2x5 burpees

Stræk

 

Fredag d. 3. april

2,9 km løb @ 18:39

3x5 burpees

 

På begge løbeturene i denne uge har jeg haft problemer med at holde mig i løb, og har været nødt til at komme ned og gå (efter godt 2 km hhv. godt 1 km). Det irriterer mig selvfølgelig voldsomt, men har så begge dage lagt nogle spurter ind, så jeg har vekslet mellem gå/spurt frem for gå/løb. Tænker det må kunne bidrage til at få mig lidt hurtigere frem, selv om det ikke rigtig gør noget for min udholdenhed...

 

Nu må det efterhånden være mere end en måned siden jeg gik i gang med de der japanske stræk, og jeg bliver nødt til at indrømme at jeg ikke har været vedholdende med at lave det dagligt. Har dog en klar oplevelse af at det har gjort noget godt for min kropsholdning - så jeg i mindre grad oplever at jeg falder sammen i ryggen. Har lidt svært ved at vurdere om det har gjort noget for min talje. Ingen tvivl om at min talje er mere markeret nu, men jeg har samtidigt løbende tabt mig lidt, så det er nok en mere sandsynlig forklaring. Har næsten tabt 5 kg siden nytår. Det går langsomt, men støt og roligt og uden de store afsavn, så det er jeg fint tilfreds med. 

 

Hvad med dig, Gregers? Holdt du fast i at lave stræk længe nok til at have en mening om hvorvidt det gør en forskel for noget?

Edited by Spinderella
Link to comment
Share on other sites

Jeg faldt også fra. I starten overdrev jeg det lidt og fik ondt i højre hofte, som jeg ellers aldrig nogensinde har haft bøvl med før. Umiddelbart synes jeg også at det hjalp på kropsholdningen men det kan jo også gøre godt for taljen, hvis man falder mindre sammen og der er bedre blads til indvoldene.
Jeg ville have startet op igen her den første men glemte det..... Men nu får det et skud mere - bare uden at vinkle fødderne så hidsigt som jeg begyndte med.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Rimelig off dag i går, men fik taget hul på online shines classes, så der gik lige en times tid med det. Er noget jeg længe har haft en tanke om at gå i gang med, men har ikke lige kunnet tage mig sammen. Var rigtig sjovt, og et lille plaster på såret, når jeg nu ikke kan komme ud og danse...

 

Søndag d. 5. april

5,4 km løb @ 33:00

Rigtig fin tur langs vandet i strålende vejr, og med en rolig og stabil hastighed hele vejen rundt. 

Herefter

3x5 burpees

Denne gang ude i haven - også lækkert! Tror jeg er klar til at øge til 6 gentagelser i hvert sæt, men fyfferpyffer, jeg synes det er en hård øvelse!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå - heldigvis er jeg lidt mere flittig med at træne end med at opdatere log. Stadig bare løb og burpees - min nye yndlings/hade øvelse! :4jumpy: Har derudover brugt en del tid med grovere havearbejde, så synes da jeg får brugt kroppen lidt. Og virkelig lækkert at være ude i det gode vejr samt at kunne se at alle anstrengelserne gør en forskel. Har blandt andet været i gang med vertikalskærer, har savet en masse træ op til brænde og er i gang med at grave et bed igennem for genstridige rødder... 

 

Tirsdag d. 7. april

5,6 km løb @ 35:08

Husker ikke længere hvordan turen gik - ud over at det er PR for distance efter jeg er kommet i gang igen. Herefter 

3x6 burpees

 

Torsdag d. 9. april

3,8 km løb @ 23:14

Havde en idé om at jeg kunne undgå så meget blæst ved at løbe langs åen ind mod Egå Engsø, men der blev jeg snydt. Virkede urimeligt hårdt, og måtte også ned og gå et par gange. Til gengæld så jeg en frø/tudse få et lift af en anden :laugh: - det er mere dyreliv end jeg plejer at se langs havet. Efter jeg lige havde fået pusten herhjemme blev det til

3x6 burpees og

Japansk stræk i en dejlig solstråle :heartpump:

 

Søndag d. 12. april

5,1 km løb @ 30:07

Fedt endelig at runde de 5 km på under en halv time igen. Løb det meste af turen i ca. 5:50, men måtte ned og gå 2 gange på den fjerde kilometer. 

3x6 burpees - stadig udendørs, men denne gang på fliserne frem for på græsset. Tror jeg synes det fungerer bedre.

 

Har flere gange overvejet om ikke det snart var tid til at få raceren frem. Sidste år stod den i skuret hele sæsonen, og året inden var den heller ikke ude på mere end en enkelt tur. Motivationen er der ikke helt endnu. Og med alle de projekter jeg har i gang i haven, så passer det mig også bedre tidsmæssigt med en løbetur frem for at være væk på cyklen i flere timer... Til gengæld fik jeg lov til at møde ind på mit arbejde én gang i sidste uge, og regner med at skulle derind igen et par gange i den kommende uge. Dejligt at se diverse kolleger igen, og i det hele taget komme lidt ud blandt andre mennesker. Og elsker virkelig min cykelpendlerrute.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå, nu er det vist tid til at opdatere lidt herinde igen! 

Siden sidst er jeg begyndt at have rigtig travlt på arbejdet og møder nu ind dagligt frem for at arbejde hjemmefra. Derudover fik jeg vist startet op på lidt for mange projekter herhjemme på samme tid - nogle er ved at være i mål nu, mens andre stadig fylder i både hoved og omgivelser. :4oops: De ting til sammen har gjort at jeg ikke har haft plads til træning. Det er svært at argumentere for at jeg ikke kunne finde en halv time et par gange om ugen, så det skal helt sikkert ses som mangel på "psykologisk" plads...

Jeg fik løbet en tur dagen efter sidste opdatering, hvilket gik rimeligt på trods af at jeg havde lavet et lidt dumt vrid i knæet i forbindelse med at behandle gulv. Til gengæld spassede det helt ud, da jeg forsøgte at lave et par burpees efter løbeturen, så jeg stoppede efter to gentagelser.

Frem til denne uge har jeg derefter ikke haft et eneste ærligt træningspas. Har holdt mig i gang med transportcykling (2x7 km dagligt), havearbejde - og nogle gode gåture (blandt andet sammen med den skønne Bjergsild). Det har så også afspejlet sig i vægten. Havde sat mig et mål om at komme under 65 kg, hvilket jeg ramte kortvarigt lige inden påske, og en uges tid senere mere stabilt. Trods nedsat aktivtet lykkedes det at holde vægten der i et par uger - blandt andet hjulpet af UIF/SSIF aka uplanlagt intermittent fasting aka syvsover intermittent fasting aka sov for længe til at kunne nå at spise morgenmad :laugh:). Men hen omkring weekenden gik den ikke længere, og vægten er nu igen på den dårlige side af 66 kg. Det var åbenbart det ekstra stykke med motivation der skulle til for at banke mig i gang igen. Så nu har jeg da lidt at logge igen. :bigsmile:

 

Mandag d. 11. maj - featuring Stinepigen (som længe har opgivet sin log, men lever i bedste velgående)

Sæsonens første OW. Var nok i vandet ca. 20 min, og vil tro at vi svømmede omkring 500 meter.

Har efterfølgende fundet ud af at vandet var omkring de 11 grader - hvilket tjener som god forklaring på både de mange bandeord vi fik ytret under og inden turen, og den kåde overstadighed vi begge var ramt af... Umiddelbart jo ikke en stor volumen, men alligevel pænt smadret bagefter. Rent svømmemæssigt var der langt til formen på svømmestadion, og jeg nåede ikke at finde noget der bare lignede en rytme, men skulle også kæmpe med både middelstore bølger og svømmebriller der blev ved med at tage vand ind. :clown2:

 

Tirsdag d. 12. maj

Luntetur på ca. 3,2 km

Havde besluttet ikke at presse mig selv, men bare lunte lige så stille og roligt. Det blev så desværre mere roligt end planlagt, eftersom mit knæ åbenbart stadig ikke har tilgivet at jeg har bragt det i yderstillinger i forbindelse med praktisk arbejde. Måtte derfor ned og gå mange gange - ud fra en betragtning om at det nok ikke var smart at forsøge at "løbe igennem" smerterne. Belært af tidligere erfaringer fraveg jeg planen om at afslutte med nogle burpees, og lavede i stedet

Pushups 10+7+6 skiftevis med

Inverse rows 8+8+8

Og 5 min. japansk stræk. 

Hvis ellers jeg kan holde fast i min genfundne motivation, er planen at lave mit stræk dagligt igen. Derudover vil jeg forsøge at få et ugentligt OW pas og 2 løbepas. Mht. sidstnævnte er jeg dog nok ude i at skære væsentligt ned på volumen indtil der er styr på knæet igen, så tænker godt det kunne være i form af at gå tilbage til nogle af de første uger i det løbeprogram jeg brugte i vinters. 

 

Link to comment
Share on other sites

"vandet var omkring de 11 grader "

Gisp. 500 meter, det syntes jeg er langt i den temperatur. Respekt.

"eftersom mit knæ åbenbart stadig ikke har tilgivet at jeg har bragt det i yderstillinger "

Jeg har af og til brugt et neopren knæbind, sådan et biligt et fra matas. For mig har det givet den lille smule støtte, der skulle til at knæet fik ro. Om det virker for dig, ved jeg jo ikke, men bare lige et forslag herfra.

Link to comment
Share on other sites

Lige nu, vestjyden skrev:

"vandet var omkring de 11 grader "

Gisp. 500 meter, det syntes jeg er langt i den temperatur. Respekt.

"eftersom mit knæ åbenbart stadig ikke har tilgivet at jeg har bragt det i yderstillinger "

Jeg har af og til brugt et neopren knæbind, sådan et biligt et fra matas. For mig har det givet den lille smule støtte, der skulle til at knæet fik ro. Om det virker for dig, ved jeg jo ikke, men bare lige et forslag herfra.

Jeg syntes også det var langt - og tak. :bigsmile: Men hvis det ikke fremgår åbenlyst, så vil jeg gerne understrege at det var med våddragt.

Tak for tip med knæbind. Har faktisk et liggende et sted, kan godt være jeg skal hive det frem og se om det gør en forskel.

Link to comment
Share on other sites

På 12/5/2020 at 20:12 , Spinderella skrev:

 Mandag d. 11. maj - featuring Stinepigen (som længe har opgivet sin log, men lever i bedste velgående)

Sæsonens første OW. Var nok i vandet ca. 20 min, og vil tro at vi svømmede omkring 500 meter.

Har efterfølgende fundet ud af at vandet var omkring de 11 grader - hvilket tjener som god forklaring på både de mange bandeord vi fik ytret under og inden turen, og den kåde overstadighed vi begge var ramt af... Umiddelbart jo ikke en stor volumen, men alligevel pænt smadret bagefter. Rent svømmemæssigt var der langt til formen på svømmestadion, og jeg nåede ikke at finde noget der bare lignede en rytme, men skulle også kæmpe med både middelstore bølger og svømmebriller der blev ved med at tage vand ind. :clown2:

:bubblebath::wub: :cold:

Stadig sindssygt meget respekt herfra. Så sejt og så kun 11 grader. Fryser simpelthen bare ved tanken :hippy: 

Og så vil jeg straks adoptere det her med ikke psykologisk at kunne finde plads til træningen, lige sådan, at jeg har haft haft det hele ugen :4smartass:

Vi snakkes søde og også god bedring med knæet herfra 

Link to comment
Share on other sites

Fuldstændig vanvittig uge, så synes egentlig det har været velfortjent at det meste af weekenden har gået med total afslapning. :hippy: Havde en halv plan med Stine om at vi skulle svømme i dag, men ingen af os har rykket på det - der er alligevel for meget selvpineri over at hoppe i baljen på en kold dag som i dag. I stedet sidder jeg i min nyrenoverede udestue, med middel blus på gasovnen, rødvin i glasset og den sagte trommen af regn mod taget. :wub:

Men i går tog jeg mig sammen - endda inden jeg havde fået morgenmad og kaffe...

 

Lørdag d. 16. maj

3 km løb - med indlagte gåpauser. Fortsat knas med knæet, men føltes mere under kontrol, og har indstillet mig på at finde tålmodigheden frem.

3x7@bw - pushups

3x8@bw - inverse rows

Japansk stræk (glemte det fredag, men har ellers holdt fast i daglig praksis).

 

I torsdags var jeg til noget massage/behandling, som jeg håber kan hjælpe på alle mine småskavanker (knæ, skulder, albue). Har ikke mærket den store forskel nu (hvilket jeg retfærdigvis heller ikke var blevet stillet i udsigt), men har til gengæld nogle kæmpe mærker på ryggen efter at være udsat for "cupping". Ved ikke helt om jeg køber ideen bag, men nu får det altså et skud.

Planen for næste uge er mandag løb - tirsdag behandling (og vinbar!!!!! :yahoo:) - løb igen enten onsdag inden job eller torsdag. Afhængigt af vejret, håber jeg på at kunne komme i baljen i løbet af Kr. Flyvferien. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Spinderella skrev:

Fuldstændig vanvittig uge, så synes egentlig det har været velfortjent at det meste af weekenden har gået med total afslapning. :hippy: Havde en halv plan med Stine om at vi skulle svømme i dag, men ingen af os har rykket på det - der er alligevel for meget selvpineri over at hoppe i baljen på en kold dag som i dag. I stedet sidder jeg i min nyrenoverede udestue, med middel blus på gasovnen, rødvin i glasset og den sagte trommen af regn mod taget. :wub:

Men i går tog jeg mig sammen - endda inden jeg havde fået morgenmad og kaffe...

 

Lørdag d. 16. maj

3 km løb - med indlagte gåpauser. Fortsat knas med knæet, men føltes mere under kontrol, og har indstillet mig på at finde tålmodigheden frem.

3x7@bw - pushups

3x8@bw - inverse rows

Japansk stræk (glemte det fredag, men har ellers holdt fast i daglig praksis).

 

I torsdags var jeg til noget massage/behandling, som jeg håber kan hjælpe på alle mine småskavanker (knæ, skulder, albue). Har ikke mærket den store forskel nu (hvilket jeg retfærdigvis heller ikke var blevet stillet i udsigt), men har til gengæld nogle kæmpe mærker på ryggen efter at være udsat for "cupping". Ved ikke helt om jeg køber ideen bag, men nu får det altså et skud.

Planen for næste uge er mandag løb - tirsdag behandling (og vinbar!!!!! :yahoo:) - løb igen enten onsdag inden job eller torsdag. Afhængigt af vejret, håber jeg på at kunne komme i baljen i løbet af Kr. Flyvferien. 

Imponerende med træning FØR mad og kaffe :sleepy:

:hippy: og lyder skønt med søndags hygge - ditto her aka livsnyder dag 

Link to comment
Share on other sites

Men, som man siger: vejen til helvede er brolagt med gode intentioner. Og i dag har jeg været en dygtig lille brolægger. :bottom::blush:

Havde en lang dag på job, så selvom støvregn på cykelruten hjem var dejlig, kunne jeg simpelthen ikke drive mig selv ud at løbe. For at fuldende fiaskoen har jeg frådet resterne af chokolade fra i går ( vel nærmest en slags hjemmelavet p-tærte:icecream:).

Fik sidst på aftenen overtalt mig selv til at gå en lille tur med til vandet, så har da i det mindste fået lidt frisk luft...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Nu har jeg efterhånden i noget tid gået og tænkt på at om det ville hjælpe med min træningsmotivation at puste liv i loggen igen. :bigsmile:

Der er sket nogle store ændringer i mit liv siden sidst - jeg har skiftet arbejde og der er rykket en ekstra beboer ind på matriklen. :wub: I samme periode er der desværre også sket store ting med min vægt! Fra de ca. 66 kg da jeg slap loggen sidst, gik det bare støt op og op - og omkring nytår kunne jeg med rædsel konstatere at der stod 82 kg på badevægten! Tidligere har jeg slet ikke kunnet forestille mig at min vægt skulle komme derop - og det endda på trods af at jeg ikke skal kigge langt rundt i min nære familie for at se at der nok er en relativt høj genetisk disposition!

At udskifte dagligt 2x30 min transportcykling med 2x50 minutter i bil gør sit. Hyggespisning og ændrede måltidsvaner gør helt sikkert også sin del. Men jeg har alligevel haft en følelse af at noget har været anderledes ved denne vægtstigning end tidligere. Det er gået hurtigere, og jeg har haft sværere ved at hanke op i mig selv for at bremse det. Så jeg må indrømme at jeg tænker at det også kan være relateret til nogle af de fysiologiske og hormonelle ændringer, som rammer her midt i livet...

Anyway - fik taget fat på at få vendt udviklingen i starten af året, så min vægt nu er omkring de 77 kg. Vil virkelig gerne 8-10 kg længere ned. Og vil samtidig gerne i bedre form. Har varierende rygrad med kost, specielt er der forbedringsmulighed for frokosten. På træningssiden har der ret stabilt været ugentlig troldesvøm - og nye gadgets har bidraget til at volumen kom op i starten af året (og har så stagneret lidt siden). I foråret startede jeg også med at løbe igen, blandt andet motiveret af at have tilmeldt mig et trailløb sammen med en veninde. Der er jeg dog gået lidt i stå igen (blev lidt overmodig, og måtte holde pause grundet knæ). Nu er jeg så lige vendt tilbage efter en meget aktiv sommerferie (i hvert fald den sidste del) - så jeg håber at kunne bruge det som afsæt til at komme ordentligt i gang igen!

Hvis man tidligere har læst lidt med i loggen, bliver man nok ikke meget overrasket over at høre at ferien har stået på vandring i Alperne, nærmere betegnet "Via Spluga", som er en rute over Splügenpasset, som kan dateres helt tilbage til romernes ekspansion ind i Schweiz. En fantastisk smuk tur, der dog havde lidt for mange passager, der var tæt på trafikerede veje, men ikke desto mindre en kæmpe oplevelse! :cooldance:

Fredag d. 28. juli: Thusis til Andeer

20,3 km, effektivt 5t22. Stigning 1228 m

 

Dagen startede varmt i Thusis men strakte sig hurtigt ind i svalende skygge gennem skov efter den lille landsby, Sils. Et stykke oppe kom vi til Travestinersteg - en 62 meter lang hængebro over en dyb kløft, og som samtidig har en højdeforskel på 22 meter mellem de to sider. I vores vandreretning skulle vi nedad - og fortsatte herefter blødere ned til vi kom til Via Mala slugten, hvor Hinterrhein bruser i bunden. Herfra videre til Zillis (hvor vi sprang over besøg i den meget gamle St. Martins kirke) og fortsatte videre til dagens destination: Andeer. Her ventede vores bagage, et værelse med fantastisk udsigt og et chiparmbånd, der gav adgang til en meget velfortjent afslapningsstund i det nærliggende termalbad. 

 

 

 

 

Travestiner.jpg

VS1 elevation.jpg

Edited by Spinderella
Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 29. juli: Andeer til Splügen

16,4 km, effektivt 4t30, stigning 860 m

Vi var gået i seng til en mørk sky, der væltede ind over bjergene i baggrunden, så det var med lettelse at vi stod op til endnu en dag med fint vejr. Fra engene ved Andeer videre mod det store hydroværk, Bärenburg og herfra inden længe fremme ved Rofflaslugten. Tilsvarende Via Mala slugten er der her tryk på vandet, og ham der har etableret stedet, har med håndkraft (?) gravet en tunnel i klippen, således at man kan gå under Rhinen. Efter slugten var en lang del af ruten præget af kæmpe klippestykker, der ligesom lå henkastet hulter til bulter blandt frodige vækster og masser af mos. En rigtig Ronja Røverdatter skov. :bigsmile: Mystikken blev kun desto større af at vi kom forbi et lille håndlavet skilt, hvor der stod "Eisloch" og en pil mod en fordybning mellem nogle klippestykker. Nysgerrige, som vi nu er, stillede vi os i fordybningen, og mærkede straks et temperaturfald på ca. 20 grader! :blink::bigsmile:

Vi gjorde stop ved museet "Christawald", som er en tidligere fæstning til at beskytte Schweiz mod invasion af facisterne i Italien under 2. verdenskrig. Det var sjovt at sammenligne med oplevelsen af at se REGAN Vest tidligere på sommeren - og gennem min barndom har jeg hørt om hvordan der var masser af militære anlæg gemt i bjergene, så det var også fint at få syn for sagen for det. Da vi kom ud derfra havde vejret vendt, og det regnede ret heftigt. På med regntøj og det lange ben foran frem mod Splügen. Jeg havde set frem til at se søen ved Sufers, men stoppede knapt for at tage billeder. Heldigvis havde vi på det tidspunkt max to timer tilbage - og der var lidt ophold i vejret. Så selv om vi var godt våde, da vi nåede frem, kunne det have været meget værre.

VS2 elevation.jpg

Andeerpixel.jpg

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 30. juli: Splügen til Isola

19,2 km, effektivt 6t19. Stigning 735 m

Der var lidt "historiens vingesus" over at have overnattet på Hotel Bodenhaus, som prominente gæster som bl.a. HC Andersen og Friedrich Nitzche havde besøgt før os! Vores udstyr havde heldigvis nået at tørre i løbet af natten, om end gaderne stadig var prægede af regn, og vi forberedte os mentalt på muligheden for at vi kom til at kæmpe lidt med vejret igen. Vi havde dog ikke gået længe før vi kunne mærke opklaring på vej - men med de højder vi nærmede os, var det ikke ligefrem varmt.

Som højdekurven viser, gik første del af dagen nådesløst opad mod passet og grænsen til Italien. Dagen inden var vi kommet senere frem end nogen af os rigtig brød os om, så vi pressede tempoet om formiddagen, og kunne spise vores madpakker i passet. Herefter første nedstigning til Montespluga, der øde beliggenhed til trods var fyldt med små fortorvscafeer og masser af mennesker. Her fik vi en hurtig kop kaffe inden vi fortsatte ad det flade stykke langs den opdæmmede sø. De næste timer gik med turens smukkeste - og sværeste - stykke, nemlig gennem Cardinellokløften på smalle og stejle stier, hvor man fra tid til anden tydeligt kunne se spor fra de gamle romersk anlagte veje. Hvis min hukommelse ikke svigter mig helt, så vi vist kun en enkelt anden vandrerer i hele turen gennem slugten, og vi havde ikke rigtig nogen måder at se hvor langt vi var kommet. Dels var vi uden for mobilsignal, og dels var der ikke nemt definerbare punkter, som tidligere på turen, på vores medbragte kort (stier, der kryder, små landsbyer, veje eller floder, der bliver krydset etc.). Jeg nåede at tænke en enkelt katastrofetanke eller to om at blive fanget af mørket inden vi kom ud af kløften (irrationelt, særligt i lyset af at der kun var én umiskendelig sti at følge, og dermed ikke rigtig mulighed for at fare vild), så lettelsen var stor da vi endelig kunne skimte Isola, hvor vi skulle overnatte inden turens sidste etape.

VS3 elevation.jpg

Montespluga.jpg

Cardinello.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 31. juli: Isola til Chiavenna

22,1 km, effektivt 5t24. Stigning 204 m

Turens sidste og klart nemmeste dag. Vi gik lange stræk langs floden, over bløde enge, gennem kastanjelunde - og med afstikker til Campodolcino, hvor vi besøgte museet for Via Spluga, og var henne og se en gammel romersk bro. Der var et enkelt sted, hvor vi var ved at gå forkert, men det lykkedes hurtigt at finde den rette sti igen. Ud fra kortet havde vi forventet at passere gennem en eller flere små byer, hvor vi kunne få os en kop kaffe, men ruten ledte uden om de fleste, der var markeret på kortet (og vi havde ikke lige mod på for mange omveje på det tidspunkt :laugh:), de få byer vi var igennem var for små til at noget var åbent. Efterhånden som dagen skred frem og temperaturen steg i takt med at vi kom længere og længere ned i dalen begyndte kaffetrangen at blive erstattet af alt for lange snakke om kolde fadøl!

VS4 elevation.jpg

Lirone.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share