Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning


Spinderella
 Share

Recommended Posts

Helt vildt at der kun er gået 5 dage siden sidste status. Det er bare gået stille og roligt fremad siden da.

Kan efterhånden tåle at putte mere vægt på foden, og kan humpe korte afstande uden krykker; kan også humpe/stå lidt længere tid hver dag, inden jeg trænger til at få foden op igen. Har sjældent noget jeg vil betegne som egentlige smerter, men det er jævnt irriterende at have gipsen - specielt eftersom jeg må have vrikket nok med tæerne til at vattet har rykket sig rundt, så det nu føles lige som når ens sok er foldet nede i skoen. Bortset fra at jeg ikke lige kan hive den op...

Nå ja, og så er det lidt skræmmende så hurtigt atrofien indsætter! Gipsen føles mærkbart tungere end da jeg fik den, og den sidder decideret løst omkring min læg nu....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå, jeg gik vist hurtigt kold i at sygdomsopdatere - men det er nok godt det samme!

Hurtig recap til de nysgerrige og (vel primært) til at hjælpe min hukommelse på vej, hvis jeg tager turen med fod to, og får lyst til at sammenligne.

Tiden med gips var vel mest af alt bare besværlig, og skulle overstås. Ikke de store smerter eller andet. Havde periodevist nogle føleforstyrrelser i storetåen, men ikke af en sådan karakter at jeg frygtede det ville blive permanent. Jeg fik hurtigt tillagt mig nogle dårlige vaner med at kompensere ved at ændre tyngdepunkt og benstilling, sådan at jeg relativt hurtigt kunne bevæge mig rundt uden krykker og uden at belaste foden for meget. Dette havde dog den uheldige bivirkning, at jeg følte mig totalt skæv i hele kroppen (og særligt omkring hoften), da jeg fik gipsen af...

Gips kom af d. 5. marts. Første dage var ekstremt skrøbelige. Var langsom, følte mig usikker på benene, var bange for at nogen/noget skulle ramme min fod - og var egentlig ret overrasket over at have en gennemgribende følelse af sårbarhed, nærmest sådan helt eksistentielt!

Havde en del hævelse den første periode, og gik med en lækker støttestrømpe om dagen de første 2 uger. Nåede dog at få en følelse af at tingene var tilnærmelsesvist normale inden strømpen kom af... Har dog stadig af og til lidt smerter (flytter lidt rundt hvor i foden det er koncentreret) og nok også lidt hævelse, uden det dog er noget jeg føler mig mærkbart begrænset af.

Må ikke dyrke forfodsbelastende sport (fx dans, løb, spinning) før jeg har været til kontrol hos kirurgen. Har ikke fået en dato endnu, men er sat i udsigt at det skal være 12-16 uger efter operation.

Må nu endelig begynde at svømme - og har været af sted for første gang i dag. Tog ikke tid, og det var på kortbane, hvilket for det meste gør mig usikker på om jeg tæller banerne rigtigt. Men vil gætte på at det var 1000 m.

Dejligt at komme i gang igen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Svømning igen i dag - og har forkælet min indre datanørd og brugt swimtag. :bigsmile:

1000 m/32 min brutto (26 min netto), fordelt på

200 m bryst

3x100 m crawl

100 m ryg

200 m bryst

200 m crawl

Har derudover også været til fys pga. en skulder/nakkeskade. Får sådan en sovende følelse i hånd og underarm. Lader dog til at problemet er identificeret, og at bedring er på vej. Burde dog slet ikke cykle, da det er en virkelig dårlig position for min skade - men det er sådan en dejlig måde at komme rundt, så jeg har svært ved at lade være. Specielt efter sådan en lang stillesiddende periode...

Link to comment
Share on other sites

Svømning igen i dag - og har forkælet min indre datanørd og brugt swimtag. :bigsmile:

1000 m/32 min brutto (26 min netto), fordelt på

200 m bryst

3x100 m crawl

100 m ryg

200 m bryst

200 m crawl

Har derudover også været til fys pga. en skulder/nakkeskade. Får sådan en sovende følelse i hånd og underarm. Lader dog til at problemet er identificeret, og at bedring er på vej. Burde dog slet ikke cykle, da det er en virkelig dårlig position for min skade - men det er sådan en dejlig måde at komme rundt, så jeg har svært ved at lade være. Specielt efter sådan en lang stillesiddende periode...

Dejligt at læse om oplevelserne i det store blå smukke. På gensyn :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Mere svøm i dag - men skal lige passe på ikke at overbelaste foden...

800 m ~ 26/22 min

200 bryst

3x100 crawl

100 ryg

2x100 crawl

Herefter frokost fra Glad med den skønne Bjergfidus. Dejligt opbyggeligt... :-)

Direkte videre ud til Stine, hvor en træt Lillefidus (som slet ikke er så lille mere) faldt i søvn på mit skød. <3

Burde være i gang med at læse lidt arbejdsrelateret materiale her inden jeg skal sove, men min koncentration er ikke helt i top. Og jeg er begyndt at hade sommertid, allerede inden jeg står op i mørket...

Link to comment
Share on other sites

Nå, det går ikke skidegodt med at passe på den fod...

I dag flow yoga 1 - hvor jeg stod over en del af øvelserne, for ikke at få for meget pres på forfoden. Men tror det var godt for mine skulderproblemer - og for den mentale balance...

Har planlagt svøm i morgen, men tænker at jeg nok skal bruge en pull-bouy, i hvert fald til en del af passet.

Link to comment
Share on other sites

Så stod den på svøm igen...

900 m ~ 30/25 min

200 m bryst

2x100 m crawl

200 m crawl

100 m ryg

100 m crawl m. pull-bouy

100 m crawl

Kunne tydeligt mærke forskel på foden på den tur, hvor jeg brugte pull-bouy - til gengæld havde jeg fornemmelsen af at rulle fuldstændig uhæmmet rundt i vandet, så ikke den store motivation for fortsat at bruge den... :-/

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 3. april @ Svømmestadion

1000 m ~ 30/26 min

200 m bryst

3x100 m crawl

200 m bryst

100 m ryg

200 m crawl

Havde sat den skønne Bjergfidus i stævne - med efterfølgende langt saunapas, sushi og hygge. Dejligt!

Kan godt blive lidt i tvivl om jeg udfordrer foden for meget - kan i hvert fald tydeligt mærke det dunker mens jeg svømmer... Men åh, hvor er det dog rart endelig at kunne røre sig lidt igen.

Bliver til tider lidt utålmodig over at jeg ikke rigtig længere mærker fremgang, men som min søde mor gjorde mig opmærksom på: Jeg var blevet forberedt på at en sygemelding på 3 måneder kunne være nødvendig - og nu hvor jeg er godt i gang her kun godt 2 måneder post-op, tror jeg egentlig ikke jeg har så meget at klage over...

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 3. april @ Svømmestadion

1000 m ~ 30/26 min

200 m bryst

3x100 m crawl

200 m bryst

100 m ryg

200 m crawl

Havde sat den skønne Bjergfidus i stævne - med efterfølgende langt saunapas, sushi og hygge. Dejligt!

Kan godt blive lidt i tvivl om jeg udfordrer foden for meget - kan i hvert fald tydeligt mærke det dunker mens jeg svømmer... Men åh, hvor er det dog rart endelig at kunne røre sig lidt igen.

Bliver til tider lidt utålmodig over at jeg ikke rigtig længere mærker fremgang, men som min søde mor gjorde mig opmærksom på: Jeg var blevet forberedt på at en sygemelding på 3 måneder kunne være nødvendig - og nu hvor jeg er godt i gang her kun godt 2 måneder post-op, tror jeg egentlig ikke jeg har så meget at klage over...

Tænker absolut, at du er så sej ven og har klaret det hele så fint. Tager bare tid når kroppen skal remøblere og igen stor respekt :1356: herfra :hippy:

+ tak for hyggelig eftermiddag/aften :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg på banen fra morgenstunden. Havde et indre mentalt billede af at have en hel bane for mig selv - men der var faktisk mange, der var tidligt på færde, så der var god trængsel derude.

800 m ~ 23/20 min

200 m bryst

2x100 m crawl

200 m crawl

200 m bryst

Link to comment
Share on other sites

Havde en plan om at svømme med en veninde i dag, men kalendere kunne ikke gå op i en højere enhed, så måtte nøjes med at sige hej i omklædningen, eftersom jeg ankom lige som hun var ved at gøre sig færdig...

Skulderen er efterhånden så meget bedre at jeg godt turde satse på mere bryst, og trængte til at køre mig selv lidt mere i hegnet, så det blev

1500 m ~ 43/38 min

500 m bryst

3x100 m crawl

500 m bryst

2x100 m crawl

Nu tiltrængt mathed i kroppen, så håber jeg kan sove lidt bedre i nat og undgå at vågne kl. 4 som i morges. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Svøm på kortbane

300 m bryst

200 m crawl

100 m ryg

200 m bryst

200 m crawl

I alt 1000 m ~ 26/23 min

(ok lidt snyd, banen er faktisk kun 23 m)

Når jeg kigger på swimtag synes jeg egentlig ikke rigtig jeg bliver hurtigere. Men jeg holder færre og kortere pauser, så et eller andet sker der vel... Burde nok snart arbejde lidt mere målrettet med crawlteknik; det vil jeg begynde at overveje at tage mig sammen til. :tongue:

Alt alt alt for mange mennesker i omklædningsrummet, men var faktisk fint med plads på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går har jeg åbenbart svømmet over mig. Troede jeg havde svømmet godt 1000 da jeg gik op, men det var 1250. De var fordelt på

200 m bryst

2x100 m crawl

200 m bryst

300 m crawl

200 m bryst

150 m crawl

~ 29/34 min

træner du op til noget bestemt? Eller træner du blot for sundhed / motion?

Link to comment
Share on other sites

træner du op til noget bestemt? Eller træner du blot for sundhed / motion?

Er stadig på nedsat kraft efter jeg blev opereret i foden i januar, så lige nu er det mest svømning. Har en idé om at snuppe et par OW stævner til sommer (og har vel mere eller mindre en aftale om at tage Limfjordskrydseren, i det mindste), men vil ikke sige at jeg decideret træner op til noget...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvad sker der for jer, Mol, I er jo helt flækket! :laugh:

Næsten 3 måneder siden jeg har logget, og alligevel skulle jeg kun om på side 2, for at finde min tråd frem. :rolleyes:

Anyway, har helt sikkert misset at logge nogle træningspas i den tid, selv om jeg også har haft en lang periode, hvor jeg ikke har trænet. Nok en blanding af travlhed og problemer med rygraden... Det kan så desværre også ses på vægten, så nu forsøger jeg at stramme lidt op igen.

For et par uger siden købte jeg en ny racer, og det gik lige op for mig at jeg har været i gang med at spamme min FB med træning, hvilket jeg altid synes kommer til at fremstå sådan lidt selvsmagende, så nu ser jeg om ikke jeg kan få gang i denne log igen i stedet....

Orker ikke lige at bladre kalenderen igennem for fuld update, men kan godt overkomme juli måned (hvilket reelt set kun vil sige sidste del af juli.... ahem...).

Søndag d. 12. juli

21,7 km ~ 1 time på raceren

Rundt om Brabrandsøen for lige at tjekke indstillingen...

Lørdag d. 18. juli

27,9 km ~ 1t25 på raceren

Aarhus - Skanderborg med sportsdirektøren.

Tog herfra tog til Vejle for at besøge Naboen. Dette indbar "bestigning" af bakken op af Jellingvej (3,8 km ~ 17 min).

Sportsdirektøren lavede lige et rullende bikefit, og mente det så fornuftigt ud, men at styret lige skal vinkles lidt mere ned. Tror også godt sadlen kan klare at komme ½-1 cm mere op, og måske lidt tilbage. Og skal have løsnet pedalernes greb om klamperne.

Mandag d. 20. juli

44 km ~ 2t12 på raceren

Hobro - Lovns i modvind

Tirsdag d. 21. juli

44 km ~ 1t46 på raceren

Lovns - Hobro i medvind :shades:

Synes gearene drillede lidt, og larmede også lidt. Skal måske også lige justeres en anelse...

Torsdag d. 23. juli

Morgenyoga (hatha) i FW

Løb ca. 7 km ~ ca. 44 min.

Fod driller stadig lidt, form er virkelig dårlig, og måtte ned og gå et par gange...

Ved ikke lige hvad planerne er de næste par dage, men satser på et par lange ture igen i næste uge.

Har i øvrigt gjort alvor af at melde mig til Limfjordskrydseren, men har ikke fået logget et eneste ow svømmepas endnu. Lortesommer. Var godt nok i en enkelt gang i midten af juni, men det var så kortvarigt, at det ikke rigtig tæller for noget...

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 28. juli @ JBV

Flow Yoga 1

Dejlig time som fløj af sted...

Torsdag d. 30. juli @ Skejby - Lystrup - Lisbjerg

Cykling ca. 25 km på ca. 1:15 - det meste af turen med Sportsdirektøren.

Oprindelig plan var at køre til Hadsten, men ingen af os gad fanges i en byge, så kortede ruten væsentligt ned undervejs. Jeg fik derudover knaldende ondt i hovedet, så har indtaget sofaen og en forurettet mine (og trøstechokolade)...

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 31. juli @ JBV

Flow Yoga 1

Igen en virkelig dejlig time, og havde en rigtig god og let fornemmelse i kroppen efterfølgende. :heartpump:

Efter frokost løb jeg en tur i botanisk. Sjovt nok føltes kroppen pludselig slet ikke så let længere, og jeg måtte ned og gå adskillige gange. Er faktisk også lidt i tvivl om foden ville have bedre af at jeg undlod at løbe...

Det blev ca. 4 km og ca. 28 min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share