Lår øvelser uden belastning på knæet


cliberg
 Share

Recommended Posts

Hejsa allesammen.

Jeg har en veninde som har fået en skade på knæ/ skinneben, desværre en af den slags skader som ikke går væk igen :( hun vil meget gerne være i stand til at træne lår, men alle de lår øvelser jeg kender vil belaste knæet, og det kan hendes knæ ikke tåle.

Hun træner så adductor og abductor, men det er jo ikke den firhovede muskel hun får fat på der.

Nogle gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa allesammen.

Jeg har en veninde som har fået en skade på knæ/ skinneben, desværre en af den slags skader som ikke går væk igen :( hun vil meget gerne være i stand til at træne lår, men alle de lår øvelser jeg kender vil belaste knæet, og det kan hendes knæ ikke tåle.

Hun træner så adductor og abductor, men det er jo ikke den firhovede muskel hun får fat på der.

Nogle gode råd?

svært at sige når man ikke ved hvilke skade det er men leg extension er jo en god øvelse for quadriceps hvis du har skader i knæet men prøv at finde ud af hvilke skade det er og i hvor høj grad.

med venlig hilsen bezk18....

Link to comment
Share on other sites

Hejsa allesammen.

Jeg har en veninde som har fået en skade på knæ/ skinneben, desværre en af den slags skader som ikke går væk igen :( hun vil meget gerne være i stand til at træne lår, men alle de lår øvelser jeg kender vil belaste knæet, og det kan hendes knæ ikke tåle.

Hun træner så adductor og abductor, men det er jo ikke den firhovede muskel hun får fat på der.

Nogle gode råd?

Øvelse 1) Hun tager et træningselastik rundt om anklen, på det ben hun gerne vil træne. Stående på det raske ben, fører hun kontrolleret "elastikbenet"/"træningsbenet" fremad/opad og tilbage igen ( lidt ligesom et vristspark i fodbold ). Knæet holdes tilnærmelsesvis strakt under hele bevægelsen. Fordi der stort set ingen bevægelse sker i knæleddet, vil de fleste, uanset knæskade, tåle denne øvelse. Øvelsen kan i starten laves 3 x 15 med en relativ let elastik. Senere, når knæet har vænnet sig til øvelsen, kan man så benytte elastikker med større modstand og fæære reps pr sæt ( ex. 3 x 8-10 )

Øvelse 2) En anden øvelse kunne være at sidde på et bord, med den raske sides underben, krydset ind foran "træningsbenet". Unden at der sker nogen bevægelse ( isometrisk træning ) presser "træningsbenet" fremad ( som om man vil lave en strækning af knæet ), mens det raske ben presser tilsvarende tilbage. Presset/stillingen holdes i minimum 3 - 7 sekunder, og gentages 5 - 10 gange. Fordi der ingen bevægelse er i denne øvelse, vil de fleste tåle den. Fordelen ved denne øvelse er, at man får trænet knæet i en vinkel på ca. 90 grader, hvor lårets forside/M. Quadriceps stimuleres rigtigt godt.

Klassiske squat-øvelser vil selvfølgelig altid være nummer et, men når din veninde nu ikke tåler disse øvelser, vil jeg mene, at der er en stor chance for, at hun kan få lavet noget lårmuskeltræning med disse to øvelser.

Og hvem ved, måske vil hun, hvis det lykkes hende, at komme igang med disse øvelser, og få optrænet hendes quadriceps-muskulatur, kunne komme igang med træning i "ben-press maskinen" og senere måske endda lette squat-øvelser!

Vh.

HB66

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share